K motorům An-2, jak známo:
Na rozdíl od jiných konstrukcí a jiných dob Sovětský svaz ve druhé polovině 30. let zakoupil legální a oficiální licenci na výrabu DC-3. Převedením všech součástek, šroubů a nosníků z palcové do metrické soustavy (skoro bez výjimky ve smyslu vždycky nahoru, tedy k větší pevnosti a pár kilům navíc) vznikl Lisunov Li-2. Motosy AŠ té doby = licenční kopie Wright cyclone.
na rozdíl od "bouřlivě" se vyvíjející kontrukce DC-3 (dveře přesunuty zprava doleva, nákladové dveře, několik typů motorů od různých výrobců) se Li-2 vyvíjel "minimálně" - dveře zůstaly vpravo, náklladové dveře dodělány vlevo, motory - vývoj výkonů v jedné řadě původních motorů od Wrighta.
ˇ
Motory AŠ se s rostoucími výkony (díky propracoasné konstrukci, spolehlivosti, měrnému výkonu atd.- prostě vyzdálé motory) objevily všude, kde se hodil hvězdicový motor s 1000-1600 ks. Takže mimo různých stíhaček (La-5, La5FN, La-7) také nakonec v An-2
Díky tomu je startování, vládání a režimy motoru An-2 velmi podoné (ne-li totožné) s ovládáním motorů dakoty (soukromě proto někdy říkám An-dvojce "půldakota")
Pokračování motorové řady se z Lavoček dostalo do Il-12/Il-14.
V Číně, kde se (bezlicenčně) vyráběl Li-2, naroubovali v poválečném nedostatku motorů motory původně pro An-2 do zachovalých draků Li-2 - bez problémů. Jen na těch "dakotách" dost ohavně vypadaly ty čtyřlisté vrtule...
Před nějakou dobou jsem tady citoval odkaz na článek, kde je popisována rekonstrukce staré dakoty (někdy ve druhé polovině 80.let) a ta parta právě vycestovala do Číny a tam získala z právě zastavené výroby (!) čtyři úplně nové motory s tím, že je předělají, upraví a zusí, zda by nešly použít do jejich dakoty (myslím, že v Austrálii, už nevím...) V tom článku popisovali absolutní šok, když motory vybalili, zkusmo přiložili do motorového lože - a díry lícovaly. Tak spojili silentbloky, spojili armatury - a ty motory rozchodili v té dakotě bez jakýchkoliv úprav. Prostě to Číňani vyráběli 50 let úplně stejně (odkaz bych musel hledat a to se mi teď nechce). |
|