| | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 11:04 | |
| | Vážení létavci, již dlouhou dobu mi vrtá v hlavě jeden detail ze slavného válečného filmu A Bridge Too Far.
Ve scéně odletu výsadkových jednotek (http://www.youtube.com/watch?v=1oTmoGOJEWY&feature=related 2:48)jsou detailní záběry do kokpitu C47, kdy piloti při startu přesouvají levé páky vpřed. Levými pákami na kvadrantu C47 se ovládá natočení listů vrtulí (pitch). Pod videem je komentář, kdy se dotyčný přispěvatel tímto faktem baví. Plynové páky, jejichž použití by bylo podle mne realističtější, jsou hned vedle vpravo. Jedná se o "úlet " filmařů v jinak moc pěkně zpracovaném filmu? Nebo to má jiný důvod?(Dle mého mínění je A Bridge Too Far nejlepší válečný film, který jsem kdy viděl). Děkuji za vysvětlení. |
| |
|
| | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 11:45 | |
| | Presun pak ovladania nastavania listov vrtuli je normalnym ukonom pred vzletom. Listy vrtule sa nastavia na tzv. maly uhol. Listy kladu mensi odpor, dosiahnes vyssie otacky vrtule. Takisto sa listy vrtule nastavuju na maly uhol pred pristatim, pre pripad letmeho vzletu, alebo nezdareneho priblizenia. Napriklad Z142, L410,..
To, ze vo filme po zabere z kabiny po presunuti pak vrtuli nasleduje zaber na vzlietajuce lietadla len dotvara dojem, ze lietadlo vzlieta pomocov presunutia pak vrtuli. |
| |
|
| | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 12:07 | |
| | Děkuji za odpověď. Princip nastavování úhlu náběhu vrtulových listů znám, občas létám s DC3 od MAAM, ale domníval jsem se, že když se přistává s jemným úhlem náběhu, zůstává toto nastavení vrtule do dalšího startu. Nebo je důvod přesunout po přistání páky do polohy hrubý náběh? Potom by ty záběry dávaly smysl. |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 12:21 | |
| | Zalezi od lietadla, jeho technickeho riesenia vrtule. Co lietadlo to original. Napriklad pristavas s malym uhlom, po zarolovani na stojanku pred vypnutim motorov das paky dozadu az za zarazku, listy sa prestavia do praporu, vypnes motory. Pred opatovnym spustenim mas listy v prapore, nahodis motory a paky vrtule si presunies do prednej polohy na maly uhol a mozes rolovat... |
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 12:25 | |
| | viz například turbočmelák a tím pádem tobě známý L-410, že
|
| |
|
| | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 12:38 | |
| | Když je tady zmínka o Turbočmelákovi - musím se trochu pochlubit. Na jeho výrobě jsem se také podílel. Jako dřevomodelář jsem pracoval na modelovém zařízení pro výrobu odlitků skříně reduktoru. Z javoru, tolerance 0,2mm, to byla bašta! |
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 12:34 | |
| | Tak to by vše vysvětlovalo. V tomto případě je poznámka pod videem známkou neznalosti přispěvatele. Děkuji za zodpovězení dotazu. |
| |
|
| | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 12:35 | |
| | I tak je ale ten záběr poněkud nešťastný. |
| |
|
| | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 12:55 | |
| | to sice je na jednu stranu, ale třeba tam původně byl i další záběr jak dává dopředu plyny, režisér řekl střihačovi ať to zkrátí a ty druhé páky vypustí, stříhač to vypustil a script si toho buď nevšiml, nebo mu rejža mohl říct, že tomu stejně rozumí velmi malé procento lidí, nebo to brali že pákama vlevo se startuje u většiny letadel a je to - mnoho variant. Kdyby to zdenda nenapsal a nešel tak do hloubky ani by mne nenapadlo, že není něco v pořádku, spíš naopak, řekl bych si že to je jeden z mála filmů, kde je logický záběr.... Např. když tuším Bond na L-39 odpojí vypínačem katapult jedné sedačky a vystřelí se něčím, co v mašině vůbec není, tak to je na pousmání... |
| |
|
| | | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 12:59 | |
| | Kdyby to zdenda nenapsal a nešel tak do hloubky ani by mne nenapadlo, že není něco v pořádku, spíš naopak, řekl bych si že to je jeden z mála filmů, kde je logický záběr....
Mám to stejně. |
| |
|
| | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 12:59 | |
| | No to pozor, u pistovyho letadla porad nechapu, proc by na zemi meli mit hrubsi uhel. Pokud to zrovna nebylo mysleno jako soucast motorovky, tak je to nonsense... |
| |
|
| | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 13:02 | |
| | Hoplite lítá v reálu s L-410 (a An-26), takže předpokládám, že popisoval právě turboleta a psal, že je to letadlo od letadla |
| |
|
| | | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 13:04 | |
| | Jo to ja vim sudruh velitel, ale dotasss padnul na C47 a jelikoz jsem zmercil prave Hoplite a vytusil nejakou turbakovinu, tak jsem pro jistotu este raz podtrhnul, vypichnul a zvyraznil to "pistove" letadlo. |
| |
|
| | | | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 13:05 | |
| | souhlas, mladej, tak nám ještě napiš režimy vrtule na nějakém písťáku na zemi, při pojíždění, při vzletu a při chcípání motoru a máme tu jedno hezké, obsahově hodnotné vlákno po delší době |
| |
|
| | | | | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 13:10 | |
| | Ja jsem naucenej z vycviku PPL na Z126, u ktere se listy neovladaj. Tudiz to neumim, a v kterymkoliv jinym letadle na to proto nehrabu. Takze tak...
PS: vy na tom z Tecnamu jste asi podobne, co? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 13:14 | |
| | hm, takže další pilot na baterky co nezná letadlo
P.S. ha - ha - ha.... smíchy se za břicho popadám
P.S.2: a náš dvoumotorák má měnitelný vrtule, tak přijď a my tě to naučíme ovládat, máš ode mne 20 minut gratis |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 13:18 | |
| | houby na baterky, strojnik. Moc pacek a cudliku zatezuje, proto si chceme do Cmelaku a Andul nechat instalovat FADEC, glass cockpit, hot stewardess apod.
P.S.2: a k tem menitelnym vrtulim je ale potreba mechanik, ne? Na stopetky se davala taky cestovni (s hrubsim) a klasicka (s jemnejsim) uhlem... A to se pak dala nadrazdit aji na 170.... km/h... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 14:08 | |
| | A mě se chce něco říct,.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 17:42 | |
| | Jako měnitelný vrtule má asi každý letadlo ne ? Ale třeba je ten dvou motorák něco víc |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 17:50 | |
| | Čéče, já myslím, že minimálně balony, větroně a rakety měnitelný vrtule nemají. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 17:57 | |
| | Ok, tak motorový vrtulový letoun. |
| |
|
| | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 14:03 | |
| | Tak máte štěstí, že jdu zrovna kolem. Dakota se startuje relativně složitě, oběmarukamoprstohmatem. Malý úhel vrtule se používal při prvním startu za již vystydnutého motoru. Jinak mohly vrtule zůstat na velkém úhlu. |
| |
|
| | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 14:27 | |
| | No a proc se vrtule nechavaly na velkem uhlu? |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 15:00 | |
| | Ahoj, jen se skrovně zeptám, nemá to něco dočinění s tím, že za sebou vleče kluzák ? |
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 15:23 | |
| | | |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 16:15 | |
| | jen hádám, ale není to třeba kvůli kontrole, jestli to funguje jak má ?
pak už mně napadá jen, že by to mohlo bejt kvůli nějaký konstrukční zvláštnosti - kvůli životnosti něčeho, aby se "odlehčil" nějakej ovládací prvek (pružina, atd) |
| |
|
| | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 16:44 | |
| | Blbost, Zarembo, pleteš tu nudle s pískem míst máákem.
1) Dakota se startuje snadno - pokud máš všechny úkony správně provedceny (včetně tail-wheeel-locku a prop-fine-pitch ) tak jen dáš plný plyn (oba throttly dopředu) ve správné rychlosti lehounce potlačíš, abys vyrovnal podélnýý sklon - a dakota se sama vznese.
2) to co popisuješ ty, to je startz motorů (známý trojhmat) - ale pokud někdo lítá MAAM dakotu, tak to určitě zná, protože v průvodních textech je na to milion odkazů, zrovna na strtování motorů si dali virtuálové z MAAm dost záležet.
3) k tématu - nastavení vrtulí na start - sorry, ale jsem překvapen, jak povrchně se někteří (s libovými výmluvami na své strojnictví- Lowmicku sem se mi dívej!) vymlouvají u tak triviální věci (!!!) nastavení vrtule NENÍ TYP OD TYPU !!! Záíkladní pravidla jsou stejná - pokud je stavitelná vrtule u pístového motoru (a myslím, že u turbin je to jen malinko jinak), tak platí pořád stejně (Vivat, dakota, commando, AN-2, AV-14, Jak-11, Metasokol atd.atd.):
* motor se startuje s vrtulí na jemný návěh (fine pitch) aby při púrotáčení a rozběhu motoru vrtule zbytečně nebrzdila
* podle motorové zkoušky daného motoru (spíše podle daného systému přestavování vrtule) se v rámci motorové zkoušky přestavuje vrtule z jemého na hrubý (u dakoty a An-2 - mají stejné motory !!!) se modré páky stahují směrem dozadu)
* před ukončením motorové zkoušeky se vrtule přestaví na fine-pitch (modré dopředu)
* na pojíždění (vysoké otáčky, malá dopředná rychlost) jsou vrtule ponechány na jemný úel náběhu (modré dopředu)
* před startem se kontroluje nastavení vrtulí na "fine pitch" - je to součást preflight checklistu (DÚ před vzletem nebo DÚ na ČPZ)
* po dosažení určité výšky, rychloati a režimu se začínají vrtule přestavovat - a tam je to pak (sice velmi podobně) ale individuální podle typu letadla, motoru atd.
* před přistáním (!) v poloze "po větru" - "na úrovni přistávacího T" -"downwind" (to je všechno totéž, jen jinými jazyky ) se jednak vysouvá podvozek a nastavuje motor pro (finální) klesání. Po poklesu otáček na určitoéu mez (podle motoru) se vrtule přestavuje natvrdo na "fine pitch", a to: a) až po poklesu otáček proto, aby se nepřetočil motor - a za b) protože start je režim, který kromě pokusu o přistání je vždy a pokaždé ( s výjimkou kluzáků) příprava na "go around" - opakování. A protože při rozhodování o G-A je šrumec a přestavení vrtule trvá několik sekund, je nutné mít pro tento případ vrtuli připravenou pro opakovaný vzlet.
* na finále se tom celé kontroluje (podvozek, vrtule na fine-pitch)
* po přistání se s vrtulí nic nedělá. Zapraporovat při vypínání není nutné a v příručkách jsem to zatím nepotkal (u pístovejch - u turbopropů se to dělá na zpomalení doběhu turbiny) |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 16:55 | |
| | Tak možná natočili jednu z těchto manipulací s vrtulí a pak u střihu žádný pilot Dakoty nebyl. |
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 17:08 | |
| | Spíš dali někomu oblíct beránkovou bundu a řekli -
"Hele tady postrč ňáký páky dopředu, my to vemem jednou takhle zprava, pak si přesedni, udělej totéž a my to vemem zleva. Jo dobrý, to berem - a jdem na kafe pánové."
(viz můj druhý příspěvek dole v tomto stromě ) |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 17:33 | |
| | Doktore - sem se mi divej -> (.)(.) !!!!
Sorry, ale jsem prekvapen, jak me nekteri skoci na speka ohledne toho, ze nesaham na vrtuli.
Ptal jsem se vyse, proc by se u pistovych mel pouzivat na zemi hrubsi uhel. To, ze jedina varianta je pri motorovce jsem taky zminil!!! Lepe cist, mene nadavat!!!!
Zas tak moc zkusenosti taky nemam, ale rukama mi prolezly jak radovy pistaky, tak hvezdicovy. Jak turboprop s manualnim ovladanim vrtule, tak turboprop s automatikou. A presto opravdu, ale opravdu nechapu, jak to soudruzi nahore myslej. Podle me je to blbost.
Tak ja uz nevim kuci, napisu ze by to mel byt jemny uhel, Tonde se ozve ze to tu vypisuju pro kazdy typ. Napisu ze nechapu proc by mel byt na zemi hruby uhel, doktor se ozve ze se povrchne vymlouvam.
Viete čo? Ja to jebem, idu si dat Tullamorku... |
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 18:33 | |
| | šaks tys taky nepochopil, že vím, že víš!
Akorát od matadora tvého formátu bych čekal trochu teplého vysvětlení a ne špičky s Tobndem, ze kterých si průměrný simpták zapamatuje jen to, že dotyk rukou kamkoliv na plochu či ovladač Twin Tecnamu vyvolá u pilota nutně a neodvratně atopický ekzém...
|
| |
|
| | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 18:49 | |
| | Enem esli po vlaknu, kde se zjistilo, ze vlastne nikdo nerozumi k cemu jsou dve nadrze v letadle, si nejsem jisty v nicem
PS: mno jo, kdyz me by to asi ani nebavilo, kdyby se Tonde nebranil
PPS: od matadora meho formatu, kteremu jeste tece mliko po brade a neni tomu dlouho co prestal tahat kacera na snurce, se neda cekat vic veci |
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 19:46 | |
| | Dík za reakce, je to poučné.
Já už bumbám Modrýho Portugala |
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 19:56 | |
| | já mám bechera, na zdraví a nevymlouvej se, mladej DDD jsi na peráku poprvý, nebo co? A to už se do tebe ani nesmí rejpat? Ja to jebem, jdu si dát bechera... Vlastně, Tullamorku mám taky |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 18:23 | |
| | Iba malinko si dovolim par veci doplnit a ujasnit.
Nastavenie vrtule na maly uhol pri vzlete nie je vzdy pravidlom. Teda je to skutocne typ od typu. Prikladom moze byt An-26, ktora ma na vzlet listy nastavene na maximalny, cize velky uhol...
Naopak L410 vzlieta s listami na malom uhle. Dokonca sa pocas rolovania s pakami vrtule hybe, pretoze sa da rolovat len s vrtulami, bez pridania plynu. Hybes s nimi od prednej polohy az do praporovej. Samozrejme na vzlet maly uhol.
Co sa tyka lietadiel s piestovymi motormi a stavitelnou vrtulou, tak suhlasim s tym co si napisal.
Lowmick ma tiez pravdu, ze u piestoveho motoru, nie je dovod po pristati a pohybe po zemi pouzivat velky uhol (okrem motorovky a podobne).
|
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 18:37 | |
| | Ohledne te L410 (potazmo konkretne M601), co motoru min vadi, kdyz jedes na betu, nebo kdyz si hybes temi vrtulemi?
Ja jsem naucenej na betu. Pokud se nejede s prazdnym letadlem po asfaltu/betonu, tak je to celkem ok. Jinak kdyz neni plynova paka dorazena naplno na "spodek" bety, tak to maze jak blazen... |
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 18:50 | |
| | No to je turboprop, to jsem psal, že tam to je jinak... taky podle způsobu ovládání motorů (manuálně, počítačem, viz též ATR atd...) |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 23:07 | |
| | Žádná blbost, já jsem nepsal o startu ve smyslu vznesení se letounu do vzdušné hmoty, nýbrž o startu jako o uvedení jeho hnacích jednotek do provozu.
Kdesi na CDčku najdu pdfko manuál, je to jakýsi sken válečného co jsem v době nadšení z US kapesníkářů pročítal a o tom různém nastavení úhlů vrtule Ti pošlu, abys nebrblal.
|
| |
|
| | | Zajímavé video 5. 2. 2011 / 15:59 | |
| | | |
|
| | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 16:06 | |
| | keď som si ten komentár prečítal celý až do konca tak mi z neho vyplynulo že ten dotyčný na skutočnej Dakote lietal takže asi o tom niečo vie a má dôvod sa na tom baviť ak je ten záber vzľadom na situáciu nereálny to je ale len môj dojem určite tu o tom vedia viac |
| |
|
| | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 16:11 | |
| | Dík za připomínku, takhle jsem si to nepřebral. A tak se dotyčnému na dálku omlouvám, že jsem ho nazval Neználkem. |
| |
|
| | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 17:06 | |
| | Skouknul jsem to viděo (první odkaz) a první, co dakotomilovi musí padnout do oka jsou dvě věci:
1) skutečně to vypadá, jakoby postrčení modrých pák (levý pár) souvisel s rozjezdem dakot na dráze - anejde o střihačský omyl, hmat se opakuje u dvou posádek - na prvním mikrozáběru dává propy dopředu kapitán, na druhém FO - zjevně filmařské zdůraznění toho pohybu
2) a to je nejlepší - throttly (černé kuličky s bílým písmenem T - prostřední pár) jsou na obou záběrech úplně vpředu - tedy jako plný plyn.
Což je pochopitelně provozní nonsens. |
| |
|
| | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 17:53 | |
| | Tak na Tvou odpověď jsem se speciálně těšil a nezklamal jsi mě. Dík. Ta informace o stejném motoru v An 2 je pro mne zcela nová a ještě jsi mi odpověděl na další otázku nad kterou jsem bádal, kdy se na okruhu u DC 3 vysouvá podvozek. Možná jsi zachránil pérák od dalšího stromu Jen nesouhlasím s polohou plynových pák, na tento detail jsem se zaměřil - stopnul jsem si video - a v poloze vpřed nejsou. Nemám tedy nikde boční nebo horní pohled na kvadrant abych viděl dráhu obou typů ovládacích pák, ale předpokládám, že je stejná. A páky "pitch" jdou na záběrech evidentně výrazněji dopředu. A i ty od směsi jsou více vpředu. Nicméně to nic nemění na faktu, že asi skutečně jde o filmařský úlet. |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 18:48 | |
| | K motorům An-2, jak známo:
Na rozdíl od jiných konstrukcí a jiných dob Sovětský svaz ve druhé polovině 30. let zakoupil legální a oficiální licenci na výrabu DC-3. Převedením všech součástek, šroubů a nosníků z palcové do metrické soustavy (skoro bez výjimky ve smyslu vždycky nahoru, tedy k větší pevnosti a pár kilům navíc) vznikl Lisunov Li-2. Motosy AŠ té doby = licenční kopie Wright cyclone.
na rozdíl od "bouřlivě" se vyvíjející kontrukce DC-3 (dveře přesunuty zprava doleva, nákladové dveře, několik typů motorů od různých výrobců) se Li-2 vyvíjel "minimálně" - dveře zůstaly vpravo, náklladové dveře dodělány vlevo, motory - vývoj výkonů v jedné řadě původních motorů od Wrighta.
ˇ
Motory AŠ se s rostoucími výkony (díky propracoasné konstrukci, spolehlivosti, měrnému výkonu atd.- prostě vyzdálé motory) objevily všude, kde se hodil hvězdicový motor s 1000-1600 ks. Takže mimo různých stíhaček (La-5, La5FN, La-7) také nakonec v An-2
Díky tomu je startování, vládání a režimy motoru An-2 velmi podoné (ne-li totožné) s ovládáním motorů dakoty (soukromě proto někdy říkám An-dvojce "půldakota")
Pokračování motorové řady se z Lavoček dostalo do Il-12/Il-14.
V Číně, kde se (bezlicenčně) vyráběl Li-2, naroubovali v poválečném nedostatku motorů motory původně pro An-2 do zachovalých draků Li-2 - bez problémů. Jen na těch "dakotách" dost ohavně vypadaly ty čtyřlisté vrtule...
Před nějakou dobou jsem tady citoval odkaz na článek, kde je popisována rekonstrukce staré dakoty (někdy ve druhé polovině 80.let) a ta parta právě vycestovala do Číny a tam získala z právě zastavené výroby (!) čtyři úplně nové motory s tím, že je předělají, upraví a zusí, zda by nešly použít do jejich dakoty (myslím, že v Austrálii, už nevím...) V tom článku popisovali absolutní šok, když motory vybalili, zkusmo přiložili do motorového lože - a díry lícovaly. Tak spojili silentbloky, spojili armatury - a ty motory rozchodili v té dakotě bez jakýchkoliv úprav. Prostě to Číňani vyráběli 50 let úplně stejně (odkaz bych musel hledat a to se mi teď nechce). |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 18:52 | |
| | Jo a ještě k těm plynům, asi nejsou na "plný" ale jistě jsiu na 2/3 nebo 3/4. Zkus si v MAAM dakotě nechat propy dole, dát plyn na 3/4 a jako "vyčkávat na dráze" -a pak si dej vrtule dopředu. V simu to jde.
V příručce k (reál) dakotě ale nic takového není a nebylo, žádný takový režim tam nenajdeš.
Béke, burárum! |
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 21:02 | |
| | Výše uvedený postup odzkoušen teď na LKKB. Když bylo řečeno A, vyřkni i B prosím. K jakému výsledku jsem se měl dobrat? Něco jsem už o DC 3 přečetl, je mi jasné že toto je mimo všechny popsané postupy, ale netuším, co tím chtěl básník říci. Vysledovat polohu pák? |
| |
|
| | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 21:15 | |
| | No, spíš popiš, co ti to dělalo...motory nahozeny, zabržděno, na throtlech 3/4 plynu s propama vzadu - a pak plynule posunout propy dopředu na doraz...
Já právě myslím, že výsledek by měl být, že vlastně nic (pokud jsi ovšem ve výchozí pozici udržel starou dámu na brzdách). Takže:
Překročit otáčky by to nemělo, asi nebude dostatečný magnifold npressure a mělo by se to zastavit pod maximem, ale celé se mi to jeví nesmyslné. |
| |
|
| | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 21:37 | |
| | Jo jo, souhlas. Na brzdách jsem krásku udržel a po fine pitch jsem vzletové rychlosti nedosáhl ani náhodou. Jediné čeho bych dosáhl, že by mne od aerolinek vyhodili, protože mám už třetí sklenku Portugala. Tak na zdraví |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 21:01 | |
| | Snad ještě maličko k podvozku - to co jsem opsal je při letu po okruhu. Pokud se letí přímé přiblížení, klesání na finální přiblížení se zahajuje ve výšce odpovídající okruhu (1000-1500 ft nad prahem) ve vzdálenosti 3-4 majle (před prahem). To není z tabulek, tak mi to (tak nějak) vychází. |
| |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 21:49 | |
| | Trénuji okruhy na LKKB rwy 240. Když jsem doma nebo na loděnici v Toušeni, tak mi vojenské dopraváky létají nad hlavou. Takže se je tak trochu snažím napodobit a navíc na LKKB slouží moje sestra a tak ji létám navštívit . Neodhadnu v jaké výšce ty okruhy létají, ale mám spočítáno, že když se usadím na kurz dráhy kousek za dálničním mostem na R10 přes Labe ve výšce 2900 fítů, tak mi to pěkně vychází na finále. Jen jsem netušil, kde ten podvozek vysunout. |
| |
|
| | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 21:38 | |
| | Já si myslim, že to moc řešíme.
Dovolím si malý náčrt, jak to při natáčení mohlo vypadat.
Nejprve se natočila ta scéna hromadného vzletu a výsadku. Rejža se štábem na to druhej den koukají
Rejža: je to dobrý, jen tam chybí nějakej dramatickej záběr z kokpitu. Pošlete tam dva piloty a dotočte, jak přidávaj plyn
Asistent: Rejžo, dneska maj všichni piloti volno, jen tak je neseženem
Rejža: To neva. Hej, Joe, ty tam v rohu, voblíkni se a šupej do Dakoty
Joe: Šéfe, ale já...
Rejža: Nekecej a mazej!!
V Dakotě:
Joe: Rejžo, ale já fakt nevim, jak se přidávaj plyny??!?
Rejža: Já to jednou viděl, daj ty páky dopředu
Joe: A který?
Rejža: Třeba ty vlevo. Jedeme, klapka!
Další den přijdou piloti Dakoty, prohlídnou si záběr, a jdou za režisérem
Piloti: Rejžo, koukali jsme na ten sestřih, je to dobrý, jen by to chtělo přetočit tu scénu ze vzletu, Joe nepřidává plyny, ale přestavuje vrtule
Rejža: A VEN! Myslíte si, že ty peníze tisknu? Toho si nikdo nevšimne a jestli, tak za třiatřicet let na péráku a to mi je naprosto volný!
Piloti: Dobře, dobře, rejžo, nic jsme neřekli... |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 21:53 | |
| | Při vší úctě k Richardovi Attenboroughovi - dobrý !!! |
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 22:16 | |
| | | |
|
| | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 22:44 | |
| | Vidiš to, já jak ty stromy nečtu celý, tak mi to uniklo
Náhodou já vím, jak to ve filmu chodí, jsem zkušenej herec válečnejch filmů, Rambo hadr. V prváku na vejšce jsme šli na kompars do filmu Prsten, potřebovali spoustu mrtvejch Němců, ale mě, když viděli, řekli - nene, ty budeš Rusák. Nejdřív mě to štvalo, ale pak jsem byl rád, protože Němci byli mrtví, politý krví a váleli se po zemi, kdežto já byl živej a v suchu. Dokonce mi při sedmym pokusu o natočení jedný scény šáhla na rameno samotná Kinskejch Nataška. Ale paradoxně nejlíp na tom byl spolužák Zátka, jak byl mrtvej na hromadě fašounů, tak si nad něj Nataška dřepla na bobek poté, co jako že našla toho svýho, a celej zbytek semestru pak vyprávěl, jaký měla trenýrky |
| |
|
| | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 23:04 | |
| | a jaky mela trenyrky? teda, jestli nejaky mela |
| |
|
| | | | | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 23:21 | |
| | To byla básnická zkratka.
Vzpomínal, jakou ji měla - a jaký potom on měl trenýrky...
|
| |
|
| | | | | Dotaz na znalce C47 5. 2. 2011 / 22:24 | |
| | Ale přecejen - když jsme u toho pathosu leteckých filmů.
Pamětníci zaznamenali zajímavý rozhovor při natáčení filmu Nebeští jezdci.
Jako poradce tam byl jeden z (tehdejších pozdějších) redaktorů L+K (M.Balous? teď si bohužel nevzpomínám...) a režisér Jindřioch Polák vybíral vhodné letecké záběry bombardérů RAF, které se pro tenmto film podařilo získat z archivů v Londýně (z vyřazených záběrů dokumentaristů - včetně práv na jejich použití) - a při projekci vybral krásný záběr s mraky - a čtyřmotorovým bombardérem. Redaktor namítl, že tento záběr použít nejde, protože to je typ, na kterém Čechoslováci nelétali (už nevím, jestli to byl Lancaster, to není podstatné).
Redžisér polák se ostře ohradil: "To je přece jedno, kdo to pozná?"
A redaktor stejně ostře namítl: 150 tisíc čtenářů našeho čaopisu. To není málo. A pak taky těch 60 pánů, kteří v těch Wellingtonech a Liberátorech létali, ti to jistě nepřehlédnou!"
A Pan Režisér Polák na to pokýval hlavou a použil do filmu záběry skutečně pouze Wellingtonů.... |
| |
|
|