Pokud vím a zažil jsem, tak ani beton ani nabarvený pásy na "přistávací T" - který se vytyčuje na přistávací dráze - nepoužívaj. Je potřeba rozlišit přistávací T" a "T ve vytyčovacím čtverci". Pokud jsem kdy kde zažil, tak "přistávací T" bylo vždycinky z bílejch (nebo oranžovejch) plachet - protože jednak muselo být snadno rozbalitelné a sbalitelné (vytyčuje se podle potřeby, provozu a smeru větru a může se během dne, když se otočí start, stěhovat z jednho konce dráhy na druhý).
Význam "přistávacího T" už tady byl zmíněn: určuje místo přistání, které má být "vpravo od T". Pokud má být používána celá plocha, vytyčuje se na její levý okraj a nikdy ne na úroveň praporků ("bílá elka"), nejméně tak 25 m od nich (letadla nikde nepřistávají na hranu dráhy - leda ve výjimečných případech) Vzdálenost od p=raporků je vztažena k velikosti těch vytyčovacíchn plachet a všechno je uvedeno v předpisu (nemýlím-li se ) L-14 a pak v provozní příručce AK (P-1)
Na běžný provoz se "téčko" vytyčuje málokdy, na výcvik (pokud je v provozu taky nějaký žák) by ale mělo být vytyčeno vždy.
Existují varianty těchto znaků, které se používají zcela vzácně - prakticky nepoužívají. je to znak "přistávejte vlevo od T" - to je stejné přistávací T, vedle kterého je zleva ještě jedna plachta velikosti "nožičky" toho T - jakoby dvě písmena "IT". To se umisťuje na pravém okraji přistávacího pásu v případě, že umístění vlevo by bylo něčím nevhodné (je tam stojánka letadel, která by přes "téčko" zbytečně přejížděla a podobně).
Jiným znakem je šipka - označující pás pro přistání kluzáků (k téčku přistávaj motorový, k šipce kluzáky).
Naproti tomu "T ve vytyčovacím čtverci bývá lecjaké, ale většinou naopak z festovního materiálu - tam určuje "směr přistání" - takže v zásadě nožička - dřík by měl být rovnoběžný s dráhou (bez ohledu na orientaci stran čtverce) a příčka "T" se stěhuje podle toho, jaká dráha (směr) se zrovna používá. Obvykle pokud je letiště mimo provoz, toto "T ve vytyčovacíjm čtverci" by nemělo být vytýčeno - mohlo by se stát, že se otočí vítr a zapomenuté T splete přilétajícího pilota, který chce dráhu použít mimo provozní dobu. Tady bývá z bílých dlaždic, gumových pásů - a někdy taky z prken, na tyči, otáčecí, někdy i se světýlkem na tyči (které v nočních provozech na to téčko svítí shora) - přitom v případě potřeby se gumový pásy překlopěj jeden na druhej (a černej spodek navrch - téčko zmizí), prkna se přeloží podle pantů... a tak, prostě. |
|