FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 26. 11. 2024, svátek má Artur Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Elektřina v letadlech Jeden příspěvek | Celý strom
Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 11:24
Python
Zdravím, zajímalo by mě pár věcí ohledně elektriky v letadlech:

1. Jak přesně probíhá výroba elektriky? Moje teorie je taková, že motor přes nějakou tu převodovku otáčí s alternátorem, který vyrábí střídavé napětí, frenkvence se mění podle otáček motorů. Tohle napětí jde do usměrňovače, kde se z něho udělá stejnosměrný, a hned zase do měniče, kde se z něho udělá 115V/400hz. Je to nějak tak?

2. V dopravních letadlech (asi i v ostatních) jsou různé elektrické sítě, např. 115V/400hz, 28V stejnosměrného, v některých je myslím i stejnosměrných 36V. K čemu se které sítě používají?

Dík za reakce...
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 11:39
Premek
ad 2. - http://www.b737.org.uk/electrics.htm
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 14:25
SONP   
Ad 2.: Pro zájemce doporučuji PT TU-154M (taky co jiného, že?), jehož elektrický systém je zpracován do nejmenších detailů, jednotlivé sítě je možno měřit, propojovat a izolovat dle libosti. Podle výsledků těchto experimentů pak budou či nebudou fungovat jednotlivé palubní přístroje, jejichž připojení na jednotlivé sítě je rovněž simulováno.
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 12:08
tonde   
Ad 1 a popíšu ti obecně malá letadla:
Hlavní zdroj elektriky je stále a za všech okolností baterka. Aby mohla stále dávat šťávu, je třeba ji dobíjet a k tomu slouží buď alternátor s usměrňovačem nebo dynamo. Proto máš indikátor dobíjení na palubce a podle něj vidíš, či dobíjení funguje jak má, nebo jestli nemáš pozapínáno tolik přístrojů, že baterka nestíhá dodávat, altík nestačí dobíjet, tím pádem je dobíjení v červeném a za chvíli ti to vycucne baterku, což nebude mít za důsledek zhasnutí motoru, ale jen ti vypadnou přístroje, které potřebují napájení, takže poletíš totálně na slepo, ale s pracujícím motorem. Problém by nastal jen v okamžiku, kdy by ti motor z jakéhokoli jiného důvodu zhasl a potřeboval bys ho natočit ve vzduchu elektrickým startérem - to máš smolíka
Potom jsou v instalaci ještě různá relátka, over voltage relé, jističe atd, která se liší typ od typu, ale princip elektroinstalace na malých letadlech je stejný tak, jak jsem ti ho ve zkratce popsal a týká se to jak instalace 12V, tak 24V.
A, samozřejmě, tím alternátorem nebo dynamem otáčí motor, takže dobíjení může fungovat až od určitých otáček motoru, proto máš na některých érech předepsané, co můžeš mít pozapínané na volnoběhu - je to právě z důvodu, aby to stíhalo dobíjet a nevymlátil sis baterku už na zemi, což by se ti úspěšně mohlo stát, pokud stojíš právě na volnoběhu, pozapínáš si stroby, navlighty, přistávací i pojížděcí světlomet, všechny budíky a glassy atd. V tomto případě by to právě nestíhalo dobíjet, takže budík dobíjení by byl v červeném a za chvíli jsi bez elektriky. Takže stačí něco povypínat a zvýšit otáčky motoru a primárně dodržovat předepsané postupy a důležité úkony
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 12:22
Instructor
Všetko je OK, ale ...

Hlavný zdroj je: Dynamo alebo alternátor. Bateria je záložný zdroj, lebo iba akumuluje energiu, v tomto prípade elektrickú.

Tonde, nie je to z mojej hlavy, ale tak ma o tomto poučili špecialisti ...
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 12:33
tonde   
Palko, s Vámi se hádat nechci Je to jen drobný rozdíl v názvosloví a v tom, že jsem to podával pro laika a to následujícně:
- ze systémového hlediska máte pravdu, protože to tak prostě odborně řečeno je, neboť za hlavní zdroj se považuje ten, který je schopný dodávat energii stále za předpokladu běžícího motoru, což baterka není
- nicméně z laického hlediska ke kterému přidám trochu elektriky a schéma je to tak, že motor točí altíkem, ten přes diodu dobíjí baterku a z ní se napájí síť. Tedu jakoby hlavní cesta do celého systému jde z kontaktů baterky, která je soustavně dobíjena, nikoli že je síť napájena z alternátoru.
Možná jsem to ve snaze zjednodušit pro laika trochu zamotal po stránce odborných výrazů, ale myslel jsem to dobře
Takže jsem asi měl první větu napsat tak, že napětí do palubní sítě je vždy bráno z baterky a alternátor či dynamo slouží na její dobíjení. Takto by to mělo být už v pořádku i po odborné stránce
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 12:40
Tragédie v JRD
hele, ale na ty baterce, resp. jejich kontaktech, se stejne ty draty vedouci od altiku do baterky setkaji s dratama vedoucima od baterky do site. takze to uz je ponekud filosoficka debata, jestli ti trpaslici v tech dratech jdou od altiku do baterky a pak z baterky ven do site, a nebo jestli pulka trpasliku jde z altiku rovnou do site, a druha pulka jde do baterky
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 12:41
Tragédie v JRD
... a pokud teda mohu mluvit za ty svy ctyri odflakany roky elektriky ve skole, tak bych tak nejak rekl,l ze ta varianta s tim, ze pulka trpasliku jde do baterky a druha pulka do site, je mi blizsi.

nejak i nedovedu predstavit, ze by jsi soucasne baterku dobijel a soucasne z ni odebiral.
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 12:50
Instructor
... ak dodržia "pravidlo pravej ruky" tak ako autá na cestách, tak sa snáď ani nezrazia a všetko funguje tak, ako má fungovať ...
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 12:51
tonde   
vůbec to není filozofická debata, je to naprosto jasné, ale rozebírat tu schéma elektroinstalace, funkci diody, kirchhoffovy zákony atd se mi nesce, páč musím jít opravit elektriku na cessně
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 17:45
AJS
Tebe by Tušlová asi rovnou postavila před popravčí četu. Trpaslíci choděj do baterky...
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 18:49
Tragédie v JRD
Ta me tam stavela uz pred lety
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 15:03
Python
OK, díky za odpověď. A těmi malými letadly myslíš Cessny atd, nebo stíhačky?
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 15:36
leonell
Kolega mínil malá aeroklubová letadla, utralighty atd.

PS: ne každá Cessna je malé letadlo.
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 17:46
AJS
Všechny Cessny jsou malý letadla...
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 18:16
Kachna   
tak, v FAA krajině i ATRka je General Aviation,...
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 18:39
AJS
I ÁTéeRka je malý letadlo, i 737 je malý letadlo, všechno to jsou malý letadla. Velký je až DC-10 a dál
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 19:47
Lowmick   
Ale Z43 je oproti Z142 velky letadlo... to uznej sam...
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 15:21
leonell
Ono to hodně záleží na konkrétním letadle a jeho kategorii.

1. Jak přesně probíhá výroba elektriky?

Typicky každý motor má generátor, který vyrábí proud a přes různé ochrany dodává do svého rozvodu. U Jak-40 jsou tři motory a každý má generátor VG-7500 dodávající DC 27V. Z hlediska dalšího se jedná o 3 nezávislé zdroje (nikoliv jeden).

U letadel co mají APU (pomocnou turbínu), bývá navrch generátor na ní a dá se v nouzi nastartovat a použít místo vadného generátoru. U Jak-40 ale AI-9 generátor nemá a dodává jen vzduch.

Dále bývá k dispozici u některých letadel pomocná výsuvná vrtulka RAT, která se točí náporem vzduchu a při výpadku všech generátorů zvládne zásobovat aspoň něco (nouzové systémy).

A samozřejmě jsou tam akumulátory, které jsou dle potřeby dimenzovány tak, aby zvládaly nouzový provoz po dostatečnou dobu. Bývá to tak, co si pamatuji, 30 minut.

Dalším zdrojem je pozemní zdroj napájení GPU, ale to asi nemáš na mysli.

Tím máme vyřízeny zdroje.

2. Různé elektrické sítě

U Jak-40 se kromě již zmiňovaného používají měniče na AC jednofázový 115V a AC třífázový 36V. Z hlavy nedám co je z čeho napájeno, ale ono to stejně může být různé.

Co je ale důležité, je zapojení spotřebičů do sběrnic. Spotřebiče jsou velmi rafinovaně zapojovány tak, aby výpadek zdroje nevyřadil všechny důležité funkce. Tyto sběrnice mají různou důležitost a jsou (typicky automaticky) přepínány dle stavu zdrojů. Aby se například nestalo, že piloti koukají na zhaslé obrazovky napájené pravým generátorem a přitom letušky vesele ohřívají pochutiny z levého generátoru.

Detaily je podle mně vždy třeba stáhnout ke konkrétnímu typu a pro případné otestování, tak k nějakému lepšímu addonu, třeba už zmíněný Tu-154.
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 15:46
BedaPZ
Jediný co si pamatuji od stihaček je , že když vypadne alternátor , tak se hodně systémů vypne , ale výzbroj a palivovej systém zůstane napájenej na baterky asi 20 min.
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 15:54
gripen39D
....jenom doplním BeduPZ alternátor je dnes (kromě Mig-u 21) poháněn přes stabilizátor otáček právě kvůli konstantní F (Mig 23 měl tzv PGL-30 který byl poháněn přes reduktor a palivový systém,Gripen má hydraulický stab. otáček).Těch 115V/400Hz slouží většinou pro rádio-vybavení a 3*36V/400Hz pro gyroskopy.Je to jenom zhruba byla by to debata na dlouho co které napětí "pohání".
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 17:02
BedaPZ
Tak tady je něco _ MIG 21 :
41007 B / 600 x 235 / El_01.jpg
 

Elektřina v letadlech   1. 2. 2011 / 20:18
dandee
Kua,to je tusim z mojho slabikara.....
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ