FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Aktivní runway Jeden příspěvek | Celý strom
Aktivní runway   15. 12. 2004 / 11:57
Krupa
Zdravím všechny. Měl bych dotaz, jestli jde ve FS9 při OFF-line litani nějak zjistit aktivní runway cílového letiště. Zjistit, kam budu přistávat ještě před startem. Tato informace mě pak ovlivní tvorbu Flight plan. Diky moc.
 

Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 12:43
MilanP
A jak zjisti takovy pilot v realu, ktery leti z LKPR na jakou drahu bude pristavat na EGLL ? To co chces je blbost nehlede na to, ze se ti v prubehu letu muze zmenit na cilovem letisti pocasi a muze byt draha jina. V realu se planuje let pouze do bodu pocatecniho problizeni (IAF) odkud vedou trasy SID na jednotlive rwy. Pilot si zjisti drahu v pouzivani vyslechnutim ATISu daneho letiste a ATC to zpravidla taky sdeluje dostatecne dopredu. U letist bez ATISu to sdeluje vzdy, vcetne informace o pocasi. Takze - zjisti si ATIS nalazenim na COM2 a podle toho pak dal jednej. Problem v FS je, ze je ATIS dosazitelnej az tak kolem 60nm od destinace, coz je v mnohych pripadech pozde pro kvalitni naplanovani profilu klesani a priblizeni. Potom postupu jako ja - vubec me nezajima jaka draha je v FSce pouzivana. Kouknu do ActiveSky2004 na metar daneho letiste a podle toho si urcim sam drahu pro pristani s ohledem na vitr, viditelnost a typu priblizeni. Samosebou mapy jsou nezbytnosti.
 

Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 14:56
Tragédie v JRD
Sice je pekne ze tady machrujes a na pandore ze sebe delas "experta", ktery chce hodnotit kvalitu pilotu na konkurencni siti ... ale pises tady superkraviny.....

pokud nekam letis, tak na tom letisti te vubec nezajimaji SIDy (ty jsou pro odlety), ale STARy ... STARy nevedou na jednotlive runwaye, ale prave STAR je vec, ktera vede na IAF z bodu, do ktereho planujes let...

cili pokud letis od vychodu na LKPR, tak planujes do bodu rekneme BODAL, z bodu BODAL vede STAR BODAL1W do bodu RASIM, ktery je IAF bodem pro RWY24 ... a z bodu RASIM pokracuje priblizeni na drahu 24...
 

Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 15:10
Charlie   
Elektrikář!!! Kde je elektrikář? Já chci elektrikáře..ten to tu pořeší a bude klid...

A varování pro pány vystupující pod přezdívkami meiilaX a Tragédie v džejzetdý...už jednou tady byla jakási osobní flamewar...neradi bychom to viděli znova...
 

Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 15:17
Petr Slavíček   
Mám dojem, že předvádění vlastní zkušenosti a erudice nebohým tazatelům - a to co nejokázalejším způsobem - se tu stává bohužel dost nepěkným standardem. V případě, že je odpověď mylná je to o to trapnější.
Věřím, že na sebestupidnější otázku se dá odpovědět velmi slušně a osobní výpady jsou vcelku zbytečné.

PS: Dokážu však pochopit podrážděnost při 10. stejném dotazu od jedné osoby
 

Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 15:12
Krupa
Diky za odpoved, vyzkousim jak doporucujete. Uvidime jestli se stihnu prizpusobit )
 

Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 16:20
PavelS
No, tady se musím zastat meilyX (nebojaksetopíše):

Z dikce odpovědi je jasné, že chtěl napsat STAR, a SID je evidentní omyl (a ne superkravina). Takže samozřejmě má býti, "...pilot plánuje do bodu IAF odkud vedou trasy STAR...".

Vše ostatní v odpovědi je podle mne smysluplné.

Naopak nesouhlasím s Tvým tvrzením, že "STARY nevedou na jednotlivé runwaye". Technicky vzato nevedou přímo na runwaye, ale jednoznačně určují přiblížení na konkrétní RWY z daného IAF, (byť končí ještě před dráhou - na FAFu).

Zásadní pravda je, že se má plánovat do IAF, kterým -technicky vzato- končí trať.
=======================
Jak jsem pochopil, tak v reálu je to až tak, že pro dané tratě , resp. příletové směry jsou rovněž dohodou určeny navazující STARY ( na přímý dotaz proč, byla odpověď : odtamtud je hodně provozu .Jinými slovy : pro provoz ze západu se dává DOBEN1W a pro provoz via DOBEN z jihu zase DOBEN1S, přestože oba dva STARY vedou na 24ku. Trať se sice naláduje jako trať jen po DOBEN, ale prakticky lze počítat s DOBEN1W , když letím z EDDF třeba. Tímto současně sděluji, že se toto nějak amatérsky aplikuje na VATSIMu, takže když letí TG z EDDF , dostává to "horem".
 

Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 16:26
Rychlokvaška
Já nechci být rejpal, to už obstaral tragéd ale na IAFu rozhodně nezačíná žádný STAR, alébrž končí. IAFem začíná úplně něco jiného, viz Soldán. Proto je myslím logické, že ony dvě chybky zvedly dotyčného ze židle.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 16:29
PavelS
Jo, to je pravda , ted se to zatemnuje fakt slušně , takže :

STAR vede z koncového bodu tratě ( nemusí být radionavigační zařízení, může být i libovolný ( R-NAV ) fix ala DOBEN a končí v IAF.

Omluva.
 

Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 16:26
Tragédie v JRD
Pavle, podle me je i veta "pilot planuje do bodu IAF odkud vedou STARy" blbost...

i s tim co pises Ty, ze STAR urcuje priblizeni na konkretni RWY z daneho IAF nesouhlasim .. vzdyt IAF je RASIM.. copak nejaka STAR trat urcuje priblizeni z bodu RASIM na FAF? a totez kdekoliv jinde ...

Neboj, nez jsem na ten puvodni Milanuv prispevek odpovedel, tak jsem nad nim premyslel, jestli nedoslo jenom k prohozeni dvou pojmu, ale v tomto pripade to na to urcite nevypada.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 16:34
PavelS
Jo, opravil jsem hovadiny i ve svém příspěvku, ale pozor:

trvám na tom, že STAR určuje dráhu v užívání ( viz mapy a názvy STARů ). Neboli dostanu-li STAR DOBEN1S , pak vím, že jdu na 24ku. A to i přesto, že IAF RASIM, kde tento STAR končí ( opakuji: končí , může v jiném případě být IAF pro 31ku. Ale v tomto konkrétním případě očekávám po průletu RASIMu např. vektory 24ku.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 16:50
Tragédie v JRD
o tom jestli STAR urcuje ci nerucuje drahu se tu nikdo nebavi mozny to je... ale IMHO to neplati automaticky (krome toho , ze DOBEN 1S neni ...

kdyz se podivas na mapu, tak mi tak trosku prijde logicky, ze kdyz dostanes DOBEN 2S, ktery vede od zapadu na RASIM, tak te ridici nepozene zatackou o 180 stupnu na 31 .. na tom nepotrebuju trvat
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 17:04
PavelS
Bavíme se o této Tvé větě: cili pokud letis od vychodu na LKPR, tak planujes do bodu rekneme BODAL, z bodu BODAL vede STAR BODAL1W do bodu RASIM, ktery je IAF bodem pro RWY24 ... a z bodu RASIM pokracuje priblizeni na drahu 24...( trgvJZD, cca 14:56).

Jde mi to, že pro určení dráhy NENÍ rozhodující to, že RASIM je IAFem pro 24ku. On je obecně i IAFem pro třeba 31ku. Rozhodující pro to, na kterou dráhy nakonec sednu je přidělený STAR. Proto taky jsou STARY na mapách PODLE DRAH ( název je RNAV STAR RWY24 ).
Takže dle mého názoru právě platí automaticky, že přidělení DOBEN2S znamená bez dalšího dráhu 24.
Pokud dojde ke změně ( traffic, vítr, bouračka ) a na 24ku nelze, musí ATC zrušit STAR DOBEN2S a dát nové vektorování nebo teoreticky nový STAR na jinou dráhu...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 17:13
Tragédie v JRD
http://flightsim.knaifl.cz/charts/czech_republic/JeppView%20_%20LKPR%20(39%20charts).pdf

To proc jsem to psal tak jak jsem to psal, vysvetli vyse uvedeny odkaz, druha stranka - STARy BODAL 2W, RASIM je zde vyslovne uveden jako IAF rwy 24 ...tim nijak nepopiram tvou teorii o tom, ze BODAL2W je pouze pro drahu 24 (a ne 31) atd...

v pripade LKPR mas samozrejme pravdu , jednotlive stary jsou prideleny primo jednotlivym draham ... - je to zdurazeno i primo na mapach ...

ale neplati to IMHO celosvetove, napr. v EPWA nejsou STARy DODEK 1N, REMPA 1N, TADEK 1N, ULPAR 1N pouze pro jednu drahu ale jsou vyslovne pro drahy 11 a 25 pro lety ze severu atd...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 19:16
PavelS
ad a) ano, to samé je na AIP mapě, jde mi o to, že na jiné mapě je stejný RASIM uveden jako IAF pro 31,ale myslím, že už dikutujeme pořád dokola o celkem jasné věci.

ad b) OK, jak je to celosvětově nevím, podívám se, jak jsou STARY a jejich názvy konstruovány v předpisu , což si z hlavy nevzpomenu. Souhlasím, že může být , že STAR je příletová trať na dráhu NEBO SKUPINU DRAH s tím, že podrobnější rozlišení dává AIP ( potažmo JEPP). V tuto chvíli neumím oponovat. V Praze je to jasný.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 19:18
Tragédie v JRD
ad a) jojo ... nejak jsme se zacyklili a trosku zacali slovickarit ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 22:14
PavelS
Takže ještě naposled- k problemu :
Podle pravidel označování STARů kombinace písmen a čísel musí jednoznačně definovat mj. tzv. směrování tratě, nikoliv dráhu s ní spojenou.
Prozkoumal jsem hodně STARů po Evropě a došel k závěru, že je ale obvyklé, že STARY z určitého směru jsou pro každou dráhu zvlášť s vyjímkou drah pararelních ( 08L/08R ) a nebo drah s malou odchylkou ve směrování ( v EPWĚ typicky se jedná o společné STARy pro RWYs 11/15 ( ne 11/25 ) ).
Podotýkám, že právě s vyjímkou EPWY jsem čuměl do real map.
 

Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 16:24
MilanP
To chce hlavne klidek... Myslel jsem STAR, samozrejme, opravuji a omlouvam se za nepresnosti - a upresnuji :

a) Bod pocatecniho priblizeni IAF (Initial Approach Fix) je konecnym bodem priletove trate, ktera zpravidla zacina v mistě radionavigacniho zarizeni. Trate se planuji do tohoto bodu, tj. do bodu kde zacina arrival track. Ne do bodu IAF jak jsem mylne uvedl. Na vsem ostatnim trvam.

b) Nikde nemachruju, jen jsem konstatoval ze kvalita za kvantitou obcas trochu pokulhava.. A nevim proc hned zase tak ostry ton.
 

Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 16:31
Tragédie v JRD
Ja jsem absolutne v klidu, ale hodne me nadzvedlo, ze nekdo, kdo dneska rano machruje , jak jsou na IVAO spatni piloti a ridici, dokaze napsat takovou blbost (ktera urcite nevznikla zamenou pojmu SID a STAR)....

Predpokladal bych, ze nekdo kdo si troufa kritizovat ostatni tak jako ty dneska rano, bude na slovo vzatym expertem, ktery opravdu vi o co jde....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 17:57
MilanP
a) Expert nejsem, ale prece uz mam za ty roky neco narizeno, nalitano, nacteno a naposlouchano
b) Nekritizoval jsem VSECHNY piloty a ATC na IVAO. Problemy jsou jistojiste i na VATSIMu. Ale samozrejme v podstatne mensi mire )) (pro TK - to byl ftip)
c) Jeste jednou se omlouvam za to ze jsem prohodil SID ze STAR. Z kontextu to krom novacku snad pochopil kazdy kdyz jsem se dal bavil o IAF. Sypu si popel na hlavu ze jsem trestuhodne zamenil bod pocatecniho priblizeni s pocatecnim bodem priletove trate. sorry po desate...
d) Rychle si vsichni poctete nez tenhle thread Jirka smaze ))
 

Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 17:43
Buffus
Ale na krátkých tratích by mě aktuální dráha v užívání mohla zajímat již před startem. Jinak by to znamenalo, ze pokud poletim z LKTB do LKPR tak mohu naplanovat trať pouze do bodu BODAL?
Od BODALu vede příletová BODAL 1W, která končí na IAF RASIM (např. pro RWY24). Když ale bude v LKPR dráha v užívání 06, bylo by asi vhodnějčí volit příletovou trať již BODAL 1T, která vede přes VOZ k bodu RATIS.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 17:49
Tragédie v JRD
ano, znamena to,ze do letoveho planu si das jako posledni bod BODAL (VLM, VOZ,, ... ).. priletovou trat si NEPLANUJE ani NEURCUJE pilot! Priletovou trat PRIDELUJE RIDICI! Ty do flighplanu das (napr.) zmineny BODAL (VLM, VOZ atd) a nekdy pred BODALem ti ridici rekne jak budes pokracovat (priletovou trat, vektory, dalsi fix ...)..

Proto hodne ridich na IVAO (a urcite i na VATSIMu) skripe zuby a dsti siru, kdyz nekteri jedinci do flighplanu nacpou letovy plan vcetne SIDu a STARu ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 18:01
Rychlokvaška
No a protože pouze BODAL na trati vypadá divně a jako počátek příletovky i dost nelogicky (no, i když ono tam kvůli prostorům stejně moc místa na lítání jinam není), tak od února se konečně tahle příletovka začne až na VLM. Hura

O vyplňování letového plánu by se toho dalo napsat... Dokonce bych našel i (ne)jeden screenshot, nad kterým by člověk zaplakal...

Ale aspoň pár věcí:
1.) Neuvádět do trasy ICAO kódy letišť - už jsou uvedený jinde v FPLANu.
2.) Neuvádět do trasy milion traťových bodů, ale příslušnou AIRWAY a výstupní bod (pakliže je to samozřejmě RNAV capable IFR let). Kdo nemá příslušně vybavené plánovače, tak ať si vytiskne mapy a plánuje s prstem na nich.
3.) Neuvádět SID/STARy, ale pouze požadovaný výstupní a vstupní bod. Když bude prostor, dá Vám řídící odletovku/příletovku na základě toho bodu, ale prioritně tu, která je vhodné pro něj.

D.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway (OT dodatek)   15. 12. 2004 / 18:01
Tragédie v JRD
PS: docela dobrou "zabavou" obcas je, pokud leti takovy pilot, co ma STAR soucasti letoveho planu (to vetsinou znamena, ze ho nejspise ma naklikany v jeho superhyper addon letadlu - at uz PMDG, A320, A310, A330/340) prekvapit zcela odlisnou priletovkou ... nasledky jsou vselijake, od odpojeni pilota az po bravurne preprogramovany pocitac a zdarene priblizeni a pristani
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 18:03
MilanP
To je sice pravda, ale na druhou stranu ATC je sluzba a pokud pilot pozaduje urcitou priletovou trat (STAR) nebo odletovou (SID), a ATC a predpisum to nebude nevyhovovat, neni duvod pilotovi nevyhovet. Proto to, ze ma pilot ve FLP uvedenou i pozadovanou STAR nebo SID, jim tak za zle nemam.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 18:07
Tragédie v JRD
tim prispevkem bylo mysleno, pokud pilot uvede SID a/nebo STAR v kolonce ROUTE (nebo jak se tam menuje) ... tam SID/STAR nema co delat, je to i soucasti C1 zkousky a pokud TWR v roli DEL schvali takovy flighplan, tak jdou body dolu ...

samozrejme, pokud pilot do kolonky "remark" uvede ze by nebylo spatny dostat prave takovou a takovou trat, tak mu hlavu nikdo neutrhne...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 18:06
Buffus
jasný, já jenom chtěl říct, že pokud bude v LKPR dráha v užívání 06 (přesněji řečeno, jako pilot nevím, kam mě ATC pošle), tak standartní příletová trať přes VLM není, tj. do letového plánu mužu dát jeden jediný bod a to BODAL . VLM nebo VOZ jsou již na odlišných príletových tratích pro RWY 06 (VOZ) nebo 24 (VLM).
Stačí mít tedy v letovém plánu pouze jeden bod?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 18:10
Tragédie v JRD
toho casu neni tusim zadna VLM priletovka... tech nekolik zbylych bylo zruseno letos v kvetnu a budou zavedeny od konce unora...

trat (v onlajnu, VATSIM/IVAO) ve flighplan LKTB do LKPR by mohlo vypadat napr. takto:

BITSI M748 BODAL

pokud by jsi ve flighplanu mel uvedenou napr. BITSI M748 VLM (coz treba je defaultni vysledek z jednoho pouzivaneho flighplanneru), tak ti nikdo hlavu neutrhne (ani ridici) a postara se o tebe a dovede te na spravne misto
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   15. 12. 2004 / 18:12
Buffus
oki, diky.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aktivní runway   16. 12. 2004 / 00:25
Tomas Gurecky
No nechci přilejvat benzín do ohně a už vůbec rozšiřovat tuto diskuzi, ale když už tu o mě něco hned zpočátku padlo v souvislosti DOBEN1W nebo DOBEN2S jak se ženu z Frankfurtu na Prágl tak jen drobná zmíňka.

Když se kouknu na přípravy, které dostávají piloti sebou na cesty, tak tam je kompletní trať včetně SID a STAR. A stejně tak je to naládováno v FMS ( samozřejmě netvrdím, že to nejde změnit. Určitě jde a taky se to mění podle momentální situace). Když se dále podívám na FPL tak tam už je pouze trať bez SID a STAR takže:
LKPR2115
N0438F330 VOZ bla bla bla ABLON
LGAV0209

Závěrem tedky, je pravda jak psal TK že SID a STAR přiděluje řídící podle aktuální situace, pilot si ovšem může odvodit z ATISu nebo informaci o počasí jaká bude asi pravděpodobně dráha v užívání a dle toho odvodit SID nebo STAR.
Ale na druhou stranu je s něma asi potřeba počítat ještě před letem kvůli kalkulaci paliva atd atd.
Samozřejmě je logické, že i když mají předem stanovený SID a STAR, a dojde ke změně dráhy v užívání jak na odletovém, tak hlavně na příletovém letišti, tak to musí pilot změnit i v FMS.

Ale jak je to přesně, jestli se musí nebo nesmí ( nemusí )do FLP uvádět SID nebo STAR nevím a tvrdohlavě to tvrdit nebudu.

A teď rychle elektrikáře nebo anďela )))))))
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ