CAA Limity:
a) When:
• acting as a pilot, cabin crew, flight engineer, flight navigator or flight radiotelephony
operator of an aircraft during flight;
• attending the flight deck of an aircraft during flight to give or supervise training,
to administer a test, to observe a period of practice or to monitor or record the
gaining of experience; or
• acting as an air traffic controller in pursuance of a licence granted under or by
virtue of an enactment (other than a licence granted to a student):
the prescribed limit of alcohol is:
i) In the case of breath: 9 microgrammes of alcohol in 100 millilitres.
ii) In the case of blood: 20 milligrammes of alcohol in 100 millilitres.
iii) In the case of urine: 27 milligrammes of alcohol in 100 millilitres.
b) When acting as a licensed aircraft maintenance engineer the prescribed limit of
alcohol in respect of the above is:
i) In the case of breath: 35 microgrammes of alcohol in 100 millilitres.
ii) In the case of blood: 80 milligrammes of alcohol in 100 millilitres.
iii) In the case of urine: 107 milligrammes of alcohol in 100 millilitres.
Ty limity nemůžou být nulové, protože musí být přesně změřitelné. Být přes limit totiž znamená dalekosáhlé důsledky - okamžitou ztrátu licence a tím ztráta zaměstnání (s velmi pochybnou šancí ho v tomhle oboru ještě získat) a trestní stíhání.
Jinak pokud jde o ty poměrně časté excesy. "Problém" je v tom, že zlatá éra letectví dávno skončila a pobyty mimo základnu už netrvají týden nebo 14 dní, ale většinou pouhou jednu noc s celkovým minimum rest limitem mezi příletem a odletem většinou méně než 24 hodin, občas dokonce tak krátké jako 12 hodin (pominu zatím naprosto neuvěřitelnou snahu EASA tohle ještě více snížit na 7:30). Člověk takhle přijede na hotel v jiném časovém pásmu, dá si pivko-dvě a jde spát. Už tohle může být dost často na hraně - my máme ve firemních postupech např. zákaz konzumace alkoholu 8 hodin před nástupem do služby, s doporučením na 12 hodin (CAA dokonce doporučuje 24 hodin). Někdy je ale dobrá crew, nálada a psychicky méně odolní jedinci se holt neudrží. Důvody proč se na to přijde jsou většinou dva - buď si toho všimne někdo ze security (jsou na to trénovaní a následnou dechovou zkoušku není možné odmítnout), nebo co je skoro i častější - někdo posádku napráská. Ať už vlastní kolegové, tak občas cestující zůstávající na tom samém hotelu, kteří poslední noc před návratem s údivem sledovali posádku svého letu jak paří na hotelovém baru. Neříkám v žádném případě, že to je špatně, předpis je předpis, limit je limit a taky přece jenom je to zodpovědné povolání. Jen se občas stane, že podobně napráskané posádky jsou přes limit v jednotkách procent - jedno neodolatelné pivko navíc příliš pozdě, špatná noc, jiné časové pásmo, únava....a problém je na světě.
Je tu ale ještě jeden problém a to je únava a vyčerpání (teda jestli se takhle správně překládá tiredness a fatigue). Jejich efekty jsou stejné jako efekty alkoholu a speciálně v případě fatigue hodně závislé na tom, jak mají posádky plánované služby. A fatigue, kdo zažil, je strašný svinstvo, kterýmu nepomůže ani krátkých dvacet v kokpitu nebo slušný příděl kofeinu. I přesto ale potentáti z EASA tlačí na hodně hodně dramatické změny limitů, které už tak přetížené posádky dostanou velmi snadno do situací s velmi zásadním vlivem na bezpečnost. To je věc, proti které se teď v zákulisí bojuje a jeden z dalších nekompetentních EU nesmyslů a tlaku na levné létání. |
|