FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Přistání podle STAR Jeden příspěvek | Celý strom
Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 13:15
Jarda
Létám se 737-700 (PMDG) a stává se mi, že když jdu na přistání podle nastavenéhoho STARu, tak to nestačí včas vyklesat a zbrzdit a ve finále je letadlo hodně vysoko a rychlé a nestačí už zachytit GS, nebo zachytí, ale ve špatné výšce.
FMC to ukáže třeba tak, že po nalétnutí do ILS paprsku ve vzdálenosti cca. 10 - 12 NM od prahu rychlostí 240, je třeba sklesat i přes 3000 ft. Zdá se mi, že podle FMC to letí do poslední chvíle moc rychle a pak to nestačí "brzdit" při takovém klesání. Když zadávám STAR (nemám pro každé letiště mapy) tak se snažím, aby finální točení bylo v co největší vzdálenosti od runwaye. Jinak descent je zahájen podle FMC, celou dobu se to drží ve vypočtené sestupové dráze.
Nemáte s tím někdo zkušenosti?

Ještě jedna věc. Jak se přesně používá anti-ice. Všude se píše podle potřeby, ale co to znamená. Je zapnutý po celou dobu letu podle teploty okolí, nebo jen v určitých fázích?
Díky.
 

Re: Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 14:28
MilanP
Udaje SID/STAR, ktere mas v FMC mnohdy neodpovidaji udajum z map a letet priblizeni v modu VNAV/LNAV tedy vetsinou nejde. Je to dane hlavne tim, ze SID/STAR muze udelat pro FMC PMDG kdejaky trouba a asi tak tomu i je. Tudiz mapy jsou nezbytne.
No pokud mapy nemas tak se od bodu IAF vektoruj do ILS. Finalni vektor by mel byt max +-30 stupnu od kurzu LOC a zkus co nejdal, hlavne kvuli tomu ze neznas vysku FAF, ale zobacek indikovani GS by te mel informovat jak na tom si. Kazdopadne s vyskou (naleteni LOC ev. dosazeni FAF) to je bez map problem. K tomu abys to nejak zplachtil je trebas alespon vedet nadm. vysku letiste. K tomu si pridej cca 3000feetu. Ovsem tohleto samozrejme nezohlednuje publikovanou min. vysku pro vektorovani a prekazky. Pokud budes trebas nekde v horach, tak se zrejme dostanes do problemu. Co se jeste tyka rychlosti - LOC se nalitava podstane pomaleji nez 240IAS - asi tak 190IAS. Uz v bode IF byva publikovana podstatne nizsi rychlost (napr. nad. ETATU je to tusim max 210IAS). Ten problem o kterem pises (240IAS v FMC) bys mohl vyresit zadanim sve vlastni hodnoty do FMC, tzn. ze treba u LKPR zadas u ETATU 205/4000 apod. a tim zajistis profil klesani tak, aby to takhle bylo nad ETATU dosazeno.
Myslim ze se FMC se v pripade pribizeni da plnohodnotne vyuzit hlavne u pristrojovych priblizeni, kde zi zadas presne fixy, rychlosti a vysky pri priblizeni, ktere jsou publikovane v mapach.
Z uvedeneho hlavne plati :
a) litej hlavne na letiske ke kterym mas mapy
b) litej on-line
c) nauc se dobre pracovat s FMC, umej zadat svoje vlastni fixy, rychlosti a vysky
 

Re: Re: Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 14:39
Tragédie v JRD
ja bych doplnil, ze informace o vysce vetsinou ani soucasti STARu nebyva. nejcasteji v sid/starech byva (obcas) omezeni typu ze v bode XXX mas byt bellow nejaka vyska nebo at or above nejaka vyska... vesmes stejne clovek IMHO (to upresni AJS clovek klesa podle pokynu ridiciho, a ty se vetsinou zdaleka neshoduji s tim, jak klesa FMCcko a kdy ti FMC spocita TOD , takze pak ani podle profilu spocitanyho FMSkou neklesas ...
 

Re: Re: Re: Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 15:22
MilanP
Nicmene jsem tuhle na jedne one mistnusce listoval Soldanem a docetl se, ze kdyz dostanes finalni vektor a "Cleared for ILS app", muzes sklesat do vysky, ktera je publikovana v mapach jako vyska FAF. Pokud jsem to dobre pochopil, protoze jsem se onehdy soustredil na trochu neco jineho, tak kdyz budu nekde v priblizeni na LKPR rwy 24 v 5000ft a dostanu trebas nejakej finalni vektor a clrd for ILS app 24, muzu zacit klesat do 4000ft ?
 

Re: Re: Re: Re: Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 15:24
Marky Parky   
Potvrzuju, tutez informaci jsem obdrzel primo z ust instruktoru na RLP. Dulezite je jen nezamenit fraze "cleared for ILS approach" kde je klesani povoleno a "follow localizer", kde je povoleno pouze sledovani smeroveho paprsku a vysku musi pilot drzet.
 

Re: Re: Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 14:41
Jarda
Dík. Já vím, že se dá ta rychlost a výška ještě modifikovat, ale myslel jsem, že to FMC spočítá na nějaké optimání hodnoty, ale asi ne. Proto se mi zdála divná ta 240 ve finálním natočení do kurzu runwaye. Zřejmě to bude tím, že ty STARy jsou nereálné.
Mezi tím ještě odpověděl TvJZD.
Já myslel, že STARy mají danou i výšku a celé by se to mělo dát zaletět až do přistání. Jasně, že ATC řvalo, že letím jinak než chce, ale bral jsem to spíš tak, že ve FS není moc reálné, jak už tady hodněkrát padlo.
 

Re: Re: Re: Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 15:02
Tragédie v JRD
FMC to spocita na optimalni hodnoty, pokud drzis profil ktery spocita, tak se celkem v pohode (alepson v PMDG) objevis ve spravnou chvili na spravnem miste... ale je to nekdy fuska uklesat. Az to budes priste delat, tak se mrkni, jestli to zvladas uklesat..

Podle STARu se az na pristani nelita, star konci driv nez zacina draha po staru jeste nasleduje dane priblizeni (napr. ILS, atd atd)

To ze na Tebe ridici rval ze jsi neklesal podle nej, je docela spravne .) to by rval i ridici v realu , pokud ti explicitine nepovolil ze mas klesat "po svym"...

Kdyz ted treba kouknu na mapku RNAV transitions letiste EDDF, tak tam jsou socasti i vyskova omezeni (v nekterych bodech je uvedena vyska v jake mas dany bod minout), a k tomu vysvetlivka:

1. "cleared xxx transition"
Authorization to fly the lateral
GPS/FMS-route. Altitude & speed
assignments will be issued by ATC.

2. "Cleared xxx Transition and Profile":
Authorization to fly the lateral
GPS/FMS-route. Altitude & speed
assignments will be issued by ATC.
Authorization to fly the GPS/FMS-route
as published, including the vertical constraints
depicted on the procedure.

3. "Cleared direct waypoint xxx":
Authorization to fly from the present
position to one or a combination of
waypoints. Altitude & speed assignments
will be issued by ATC.
 

Re: Re: Re: Re: Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 15:17
Jarda
Mně se to zdálo trochu zavádějící, když FMC to spočítá až do přistání, ještě si vlastně řekne o zadání nebo spíš zvolení příslušných klapek a vypočtenou rychlost Vref hodí do tě jednotlivých bodů. Akorát že mi to třeba šlo tak, že bylo 240, 200 a potom třeba těch konečných 138.

Závěr, podle STARu se dostanu do finálního natočení na kurz runwaye (pokud by mě řídící nevedl jinudy, každpoádně vždy se řídím jeho pokyny, bohužel i ve FS, kde je to troichu zvláštní) a potom už všechno nastavuju podle aktuálních potřeb tak, abych měl danou konfiguraci v daném místě. )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 16:17
Luděk Ch.
FMC ti nedává postupné snižování rychlosti! To zadal autor daného STARu pro jednotlivé body, takže to klidně může být blbě a taky často je FMC ti pouze spočítá profil klesání, který tě dovede na zem právě na prahu dráhy, ale to se samozřejmě nepoužívá, protože musíš dodržet určitý typ přiblížení, kde můžou být výšková popř. i rychlostní omezení nebo tě vektoruje i sklesává ATC. Co se týče rychlostí, tak z FMC jen zjistíš, jak máš letět rychle s aktuální hmotností a klapkami, ale ne kdy máš jak rychle letět, to musíš vědět sám.
 

5x Re: Přistání podle STAR   18. 12. 2004 / 17:37
A.J.Scandall   
No, FMC, alespoň ten opravdický, postupné snižování rychlosti dává. Já teda na VNAV nejsem moc velkej expert, protože je to dobrý sluha, ale moc zlý pán a víckrát nám uškodil, než pomohl, ale jeho teoretické (to slovo podtrhuji) schopnosti jsou úžasné. Pakliže totiž budeme počítat s existencí naprosto sterilního prostředí (vítr klid, vše podle ISA, žádný jiný provoz nebo ATC), tak opravdu stačí před bodem Top of Descend přestavit výšku na MCP nemetodicky třeba na nulu a pak jenom v příslušný okamžik vysouvat klapky a podvozek a ocitneme se v bodě, kdy stačí jenom odpojit autopilota a přistát. Ani ILS k tomu nepotřebujeme.

K tomu, jak to funguje, je potřeba přistupovat přesně opačně, než velí rozum. Totiž ne od top of descend na zem, ale obráceně. Pro jednodušší pochopení vynechme konečné přiblížení od FAFu na zem, berme FAF jako bod nula. Řekněme si, že na něm chceme mít rychlost (staromódně) třeba 150kts a výšku 4000ft. Pak do stránky DESCEND zadáme omezení 250/FL100 (pro sichr se tedy dává 240/FL100). A to je vše, žádné jiné omezení nedáme. No a FMC jede od FAFu proti směru letu, spočítá si pro každý milimetr tratě výšku a rychlost, počítá s decelerací pod hladinu 100, a na CDU letcům zobrazí na waypointech kolik zrovna tam bude výška a rychlost. Až mu někde vyjde T/D. A tak v těchto sterilních podmínkách v bodě T/D stáhne letadlo plyny a plachtí, rychlostí, kterou si sám vypočítal. Když se přiblíží k rychlostnímu omezení, sám začne brzdit (profil sestupu se sploští, a speedbug na rychloměru pomalu sám sjíždí dolů, letadlo krásně deceleruje), když zabrzdí, tak zase začne klesat, pak znovu začne brzdit, pak napíše, že chce klapky 1, tak se vysunou, rychlost sama sjede na manévrovací pro klapky jedna, pak pět, deset, patnáct - a najednou se ocitneme ve FAFu, rychlost přesně 150kts, výška 4000ft, jak jsme chtěli. Po celou dobu je zapnutý LNAV i VNAV, kosočtvereček u symbolu descend path na EHSI, resp. ND u 737NG je celou dobu přesně uprostřed, a my musíme pouze vysouvat tu mechanizaci.

Pakliže si na nějaký waypoint dáme svoje omezení (nebo tam již bylo, jako u zmiňovaného ETATU), tak si to FMC sám spočítá s tím, že třeba do nějakého bodu přiletí rychlostí 250kts ve FL80, tam sám přejde do horizontu, počká na nový T/D a opět začne klesat. V případě, že by klesání nebyl schopen (tj. když dáme třeba na ETATU FL100 a na FAFu 4000ft), napíše STEEP DESCEND AFTER ETATU. A když s tim nic neuděláme, přiletíme tam, vyskočí z VNAV do CWS PITCH a napíše hlášku VNAV DISCONNECT.

Nesterilnost ohledně počasí se dá upravit na stránce DESCEND když skočíme do podstránky FORECAST. Tam zadáme aktuální vítr ve třech různých hladinách dle vlastní volby, teplotní odchylku od ISA, QNH na letišti přistání, a FMC s tím bude počítat.

Nesterilnost ohledně ATC a provozu se do stroje samosebou šoupnout nedá, takže VNAV je vlastně k ničemu, snaha ho neustále přeprogramovávat vede spíš ke zběsilostem, tam nejvíc pomůže kombinace V/S, LVL CHG, mozek, zkušenost. Takže ve finále sestup a přiblížení na volnoběhu je spíš teorie a zbožné přání a tak všechny exaktní výpočty moderního softwaru jsou k ničemu.

Ideální je, když na některých letištích s minimálním provozem povolí ve FL200 ATC přiblížení a nekecá do toho. Příkladem může být Riga. Anebo když ve vzácný okamžik klidu na LKPR při příletu od HOLANu nebo VLM odolá ATC pokušení vektorovat, udělá vlastně to nejlepší, co může.

A poznámka na konec. FMC sám zvládne přiblížení s přesností jen o málo horší, než ILS, a výrazně lepší, než VOR/NDB. Jedinou podmínkou je nerozjetá inerce. Zkusili jsme to několikrát a je to fakt super.
 2x  

Re: 5x Re: Přistání podle STAR   18. 12. 2004 / 18:25
Luděk Ch.
To je hezký strojek, škoda, že ATC kazí jeho práci Jinak pokud se nepletu, tak FMC u PMDG umí decelerovat jen podle ručně naprogramovaných omezení, pouze 240kt/FL100 tam skočí samo. Jinak se musí rychlosti naťukat ručně na stránce LEGs k jednotlivým bodům, případně se dají přidat do souboru se STARem. FMC pak k tomu přidá jen výšky podle spočítaného profilu klesání. To bude asi jedna z nedokonalostí FMC v PMDG. Nebo je taky možné, že jsem si těch rychlostí nevšiml, ale nevzpomínám si, že by mi letadlo někdy mělo snahu samo zpomalovat a žádat si vysouvání klapek i když by se mi to líbílo
 

Re: Re: 5x Re: Přistání podle STAR   18. 12. 2004 / 18:54
Viper
Klapky ti fakt neukáže. To se musíš dívat EFIS.
Ale to klesání se mi tuším jednou povedlo dokonale. Letěl jsem s PMDG 700 z Košic do Prahy nechal jsem klesání kompletně na VNAV. Připomínám že jsem letěl bez řídícího.
Ale určitě velkou zásluhu na tom měly dva faktory - jednak jsem nastavil na stránce DES klesat podle SPEED a dále nefoukal žádný zákeřný vítr dozad. To by potom FMC vyhodilo oblíbenou hlášku DRAG REQUIRED a odmítlo by nadále spolupracovat.
Takhle to nádherně klesalo přesně podle údajů co jsem namlátil do FMC-čka. Dokázalo to i držet správnou výšku a rychlost na jednotlivých waypointech, tak jsem to nastavil.
 

Re: Re: Re: 5x Re: Přistání podle STAR   18. 12. 2004 / 19:03
Luděk Ch.
To je přesně to, co jsem psal Ale dle AJS reálné FMC umí to, že to zpomalování vypočítá samo a včas ti řekne, kdy máš zpomalit a vysunout klapky. A to bohužel PMDG neumí, tam ty rychlosti musíš do plánu ve FMC zadat sám.
 

Re: Re: Re: Re: 5x Re: Přistání podle STAR   18. 12. 2004 / 19:41
Viper
Ale ikdyž je tam zadáš ručně, tak to většinou stejně FMC nestačí ubrzdit podle profilu, který si samo spočítalo.
 

Re: Re: Re: Re: Re: 5x Re: Přistání podle STAR   18. 12. 2004 / 20:29
Luděk Ch.
To je pravda, pak přijdou na řadu ty spoilery. Ale to není nic zvláštního ani v reálu. Když jsem naposledy letěl, tak se před přistáním cestující na sedadle za mnou divili, jaktože letadlo nezatáčí, když se na levém křídle zvedl spoiler. Tak jsem mu doporučil, ať s podívá i na druhé křídlo a uvidí, že se na něm spoiler zvednul taky a proto letíme přád rovně. Jen to hezky brzdí
 

Re: Re: Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 14:48
Míra KV
Já ještě dodám jen to, že je dobré používat airbrake (spojlery), nepsal si o nich tak nevim, jestli je používáš. Neb závislost rychlosti a klesání je úměrná, čili je nutné si uvědomit, že když sice dám rychlost jen např. 180 kts tak ale na druhou stranu klesám příliš pomalu (teda pokud nepoužiješ spojlery) a v podstatě to vyjde nastejno. Já už bez spojleru ani jinak neklesám a to někdy je tak tak, že to stíhám. Mám i takovej pocit, že FMC i na ty spojlery upozorňuje, pokud překročíš danou rychlost, která je vypočítána FMCéčkem, tak ti vypíše něco jako DRAG REQUIRED. FMC počítá s tím, že rychlost se musí snížit, ale to musíš udělat ty rúčo, ikdyž mu zadáž, že např. na ETATU má být 200 kts.
 

Re: Re: Re: Přistání podle STAR   14. 12. 2004 / 15:04
Tragédie v JRD
DRAG REQUIRED se objevi ne hned kdyz danou rychlost prekrocis, ale je tam urcita tolerance, ktera (pokud me pamet neklame) je rychlost ktera je v FMSce + 10kt ...
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ