FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 16. 11. 2024, svátek má Otmar Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Dopravní letadlo - reakce řízení Jeden příspěvek | Celý strom
Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 21:23
leonell
Ahoj,
před asi čtrnácti dny jsem měl tu čest zúčastnit se na jistém nejmenovaném komerčním simulátoru 737NG jednoho nejmenovaného zdejšího kolegy.

Co mně překvapilo, byly dlouhé reakce řízení. Po přitažení letadlo začalo reagovat po několika sekundách, což mi dělalo značné problémy (a nejen ty odezvy ).

Hodnota té odezvy se těžko s odstupem odhaduje, ale řekl bych 1 až 3 sekundy.

Ptám se na to, protože si nepamatuju, že by dopraváky, s kterými jsem kdy létal ve FS9/FSX/XPL, měly tak dlouhé odezvy. U velkých letadel bylo cítit, že jsou "velká", ale ne v takovém rozsahu.

Tak by mně zajímalo, jak je to v reálu, abych si to případně mohl nějak donastavit (pokud to vůbec donastavit půjde).

Díky.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 21:48
astrak
Vím, že pokud si koupíš berany u této firmy http://www.highinthesky.cz/, tak Ti přímo nastaví citlivost na daný typ letadla, se kterým létáš. Normálně ve FS si to asi špatně nastavíš, ale dělá se to nějak přes vnitřní paměť beranů.
Také nevím, do jaké míry je to v reálu, ale když jsem si v tomto obchodě zaletěl s C172, tak to byl pořádný rozdíl, oproti mému joysticku, který mám doma.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 21:54
FSPilot   
Pozor, HINTS jsou jen překupníci, kteří nabízí produkty několika výrobců.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 22:02
astrak
Jo jo - to já vím. Ale je super, že si to u nich můžeš přímo vyzkoušet a máš k tomu prvotřídní servis. Včetně nastavení citlivosti beranů, pro letadlo, které jim řekneš.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 22:08
leonell
Tak berany jsou další věc, se kterou jsem tam zápolil, přece jenom zvyk z joysticku je jiný (větší, než jsem čekal).
Pro mne je podstatné, že to tedy nějak nastavit jde, doufám že i u těch Saitek beranů, které jsou horkým kandidátem na další nákup.

 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 22:15
FSPilot   
Jestli myslíš prvotřídní servis několikaměsíční čekání na zboží, které bys v jakémkoliv jiném obchodě čekal max. pár týdnů, zdlouhavé vyřizování reklamací apod., tak to pak musím souhlasit (po objednání trackIRu jsme čekali cca rok a pak došel ještě zničený, tak jsme to reklamovali a čekali další asi 4 měsíce, než pošlou nový)

No jinak to nastavení bych chtěl vidět. Jestli za ty příplatky ti pošoupají v FSce posuvníkama "senzitivity", tak to je fakt super A ty berany od ELITE jsou sice fajn na kvedlání, ale jinak k ničemu - veledůležité tlačítka jako pauza nebo ukončení simu se fakt hodí a ELITE softík nic moc víc nezvládne. Fakt bída, ale Krouza je obchodník a umí si to obhájit a spousta lidí mu na to leze, tak vydělává
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 22:24
astrak
Já jsem na to neměl peníze(a také stále nemám), tak jsem mu vidělat nenechal. Ale podle toho, co jsem si u něho vyzkoušel, tak se to s mým joystickem nedá srovnat. Pošle Ti jen mejlem nějaký config file, který nastaví sensitivutu beranů. Podle toho co mi říkal, tak se to zdálo dobré, ale já nejsem moc velký expert
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 22:33
FSPilot   
Ten toho napovídá A ten config může být třebas cfg, které si v FSce nastavíš sám A s joyem se to srovnat nedá, to máš pravdu, obzvlášť, když jde o berany
Jinak doporučuju při zájmu o produkty jím nabízené kouknout i na jiné obchody:

např.
http://www.highinthesky.cz/obchod/sortiment/pro-pedals-usb-p362/
http://www.pilotnipotreby.cz/ch-products-pro-pedals-usb
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 22:36
leonell
Oba píšete o senzitivitě. Myslíte že to je to správné "štelovátko"?
Já mám o tom pochybnost...

Nepamatuji se, jestli ty reakce byly pomalejší (ve významu že déle trvalo vychýlení mezi zamýšlenými polohami).
Zcela jistě jsem ale měl pocit, že začátek byl zpožděný.

Prostě jsi letěl přiblížení, lehce jsi potlačil - a nic.
Po chvíli se letadlo sklonilo. A tys už měl mít zase zpátky neutrální polohu, nebo to letělo do země.

Vzhledem k tomu, že mně na to ten instruktor několikrát upozorňoval, tak to asi bylo korektní chování a ne pouhý můj pocit.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 23:32
FSPilot   
No vem to tak... takový bojas má cca 40tun a s těma hnout chvíli trvá, takže když vykopneš kormidlo, tak to hold chvíli trvá. Není to papírák
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 07:12
Helicopter pilot
Vidělat, to je od slova vidle že? D
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 15:59
Willhelm   
Já si myslím že to mělo být s tvrdým podle vzoru: Na gramatiku bych se vám mohl vydělat.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 21:50
FSPilot   
Kamarád mi říkal, že když porovnal Wilco 737-300/400/500 s profi simem od ČSA, tak jsou ty z FSky stíhačky, takže na tom něco bude
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 23:38
MiG-21MFN
no co já jsem lítal na atru, tak to mělo obrovskou setrvačnost. podotýkám, že to byl sim u čsa ale co jsem se tak bavil (snad s radimem), tak to tak je. to letadlo je obrovská kráva a holt to trvá. rozhodně to neni jako ve flightsimu
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 22:32
Zase v opozici a zase blbě   
Musím říct, že zde opravdu uvítám reakce real pilotů. Všechny dopraváky, a to i ty heavy mi reagují téměř okamžitě. Docela ale nechápu proč musí být rozdíl mezi berany a joystickem, když jde zřejmě jen o nastavení...
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   19. 1. 2011 / 23:26
Balooo   
Např. FS9 nic takového v nastavení nemá, FSX neznám. Výjimkou je, pokud si to nastaví přímo addon, např. PT 154ka, kde se musí joystick ve FS přímo vypnout, aby to nekazilo simulaci.
U CH Products se to dá nastavit přímo v jejich ovládacím SW, nezávisle na FS. "Lepší" USB zařízení to asi budou obecně mít, obyčejné klacíky spíš sporadicky a budou spoléhat na generické ovladače Windows. Je tedy možné, že ten config file je pro ovladač těch beranů.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 09:00
Algy   
Je to tak, jak píšeš. Co jsem s ebavil z Krouzou, tak tvrdí, že do těch CH-Products beranů a joysticků, dovede nahrát jakésy "mapy" průběhu os (unikátní pro každý letoun), což zaručí maximální realističnost v porovnání s reálem, na rozdíl od "obyčejných" joyů, které mají vždycy jen linearní průběh a umožnují měnit maximálně tak citlivost v FSce.

Zřejmně, na to bude spešl CH-produkťáckej softík, kterej to nahrává přímo do těch joyů.

Pravdou je, že M.K. by ti doved prodat i hovno s vlaječkou, jak je přesvědčivej, ale to co říkal mi nepřjde scestný.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 13:57
Biker
Je to tak, ovladače pro CH products dovedou nastavit citlivost, průběh, spojení několika joy, pedálů a beranů tak, že se tváří jako jedeno zařízení, kalibraci a mnoho dalšího. A můžeš si udělat profil pro každé letadlo, auto a jiné.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 14:06
MzM   
Zajímavé, co umí jiného jako FSUIPC?
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 14:09
Tragédie v JRD
Pusobi to na me trosku jako "obchodnici s destem" .)
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 15:53
Biker
Já to nepsal, abych propagoval CH products, ale jako ověřenou informaci o tom, že ovladače pro CH products existují a co umí. Pravděpodobně neumí nic lepšího nebo jiného v nastavení ovladačů, než FSUIPC, ale k periferiím CH products je to, na rozdíl od FSUIPC, zdarma.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 16:43
Algy   
Asi si chtěl napsat: v ceně.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 23:15
Biker
Zdarma. Nemusíš od CH products nic kupovat a přesto si můžeš ovladače stáhnout . Odkaz jako důkaz.

http://www.chproducts.com/retail/downloads.html
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 07:48
kuma   
V ceně.

Pokud porovnáš cenu jakýchkoliv jiných HW ovoladačů (FSUIPC je univerzální) s cenou CH-products, je zřejmé, že volně tsažuitelné obladače (které jsou ti bez zakoupených beranů CH-products k prdu) jsou ve skutečnosti opravdu "v ceně" (a to to ani nemusiš kupovat na HITS, tam je ten rozdíl zvlášť markantní )
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 08:48
MzM   
Zdarma je dobrá vlastnost.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 01:10
Rychlokvaška
Nějaké zpoždění ve smyslu "zatáhnu a ono se nic neděje" mi přijde u dopraváků jakékoliv velikosti jako nesmysl. Je vcelku jedno jak je to éro velké, ale úměrně své velikosti bude mít dimenzované ovládací plochy. Ostatně jejich efektivita je při vysokých rychlostech naopak záměrně snižována, aby nedocházelo k překročení konstrukčních limitů. Možná budou nějaké drobné rozdíly podle technologie přenosu řízení na plochy, ale moje 757 reaguje úplně přesně stejně okamžitě jako malá Seneca nebo Cessna a stejně tak precizně a citlivě. Ostatně kdyby to tak nebylo, tak bych se teda ale hodně zlobil, hlavně v turbulencích.

Můžeme se bavit o nižších úhlových rychlostech výsledné rotace letadla podél dané osy, nebo setrvačnosti takto vygenerovaného pohybu, tam se samozřejmě projeví příslušný odpor daný plochou, nebo hmotnost konstrukce. Ale zpoždění reakce letadla na pohyb řídícími prvky (control column nebo pedály) si nějak neumím představit.

Jinak k tomu jak lítají éra v FSce - hodně z nich občas rotuje podle os skoro jako akrobat a to je špatně. Na druhou stranu prázdnej dopravák taky není žádný ořezávátko, když za to člověk pořádně zabere, umí to taky dělat pěkný kousky
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 03:40
Tragédie v JRD
Otazkou je, co je vlastne jev, ktery leonell popisuje. ono nemusi jit ani tak o prodlevu, ale imho mu stejny pocit muze navodit to, ze je tam vyrazne snizena citlivost, a tak musi tahat vic, a efekt je kapku pomalejsi.

neb (aspon za sebe, co mohu soudit u malych letadylkoj), je fska v defaultnim nastaveni priserne precitlivela a pri lehounkem pritazeni kniplu je schopna cessnu poslat do 90 stupnoveho stoupani....
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 08:39
AJS
Já se taky přikláním spíš k tomu, že je to otázka špatné interpretace "lenosti". Citlivost řízení je jedna věc a setrvačnost eroplánu je druhá. Protože na drobné pohyby řízení všechna letadla, co jsem s nimi měl kdy čest, reagovala přeně a hned. Jen u hrubých pohybů (typickým případem jsou rychlé pohyby berany ze strany na stranu, kdy křidélka kmitají sem a tam, ale letadlo letí v podstatě stále rovně - o tom jsme se myslím bavili s MiG-21MFNem (nebo MiGem-21MFN - kurva změn si nick, to se nedá skloňovat)) a nebo naopak ostřejších manévrů s větší změnou trajektorie, se projeví setrvačnost.

Ale že by dopraváky měly odezvu na jednotlivý plynulý zásah do řízení 1-3sec, to ne.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 09:40
Aldaran
Jestli to náhodou nemůže být způsobeno "prdel efektem" t.j. seda v simulárotu mám vjem pouze z monitoru a nepatrný pohyb horizontu se jeví jako zanedbatelný, kdežto vetibulár ho již vyhodnotí dávno před tím. Podle mne, když v dopraváku trhnu beranama tak, že opticky vidím prokazatelnou změnu horizontu, tak se v tu chvíli už kaštanům dělá blbě. Naopak jemné pohyby a korekce řízení se poznají zadkem a pohledem ven jsou zanedbatelné - tudíž v SIMu téměř neregegistrovatelné. Tento rozpor mám ověřený z malých ér. Pakliže chci dynamicky nastoupat, při přechodovém oblouku se mi otevře huba, stačí na to jen jemně přitáhnout, v simu se nic neděje, jen se pohne ručička Gmetru. Výsledný dojem je diametrálně odlišný a dělá to dojem, jako by SIM reagoval špatně... což není pravda, stoupání a výchylka kniplu odpovídají, Gmetr ukazuje také správně, rychlost se vytrácí správně...
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 10:17
kuma   
Ono to tak s prdelním čidlem není - myslím, že trochu jinak - prdelní čidlo reaguuje jednak na změny přetížení (+g/-g) a pak na nesoulad mezi pocitem směru tíhy (vektor g, tížnice) a optickým vjemem (to je to, proč se citlivý člověk - stoje blízko u závor - pozvrací při pouhém průjezdu nákladního vlaku).

Takže změna horizontu - pokud při tom udržíš krásně kuličku mezi čárkami - nemusí být cestujícími vůbec zaznamenatelná (!) i když může být rychlá. naopak prudký skluz, výkluz a zejména hupy nahoru dolů (jako třeba na silnici mezi Jirkovem a mostem) jsou netrénovaným jedincem vnímány velmi intenzivně...


Ještě k reakci na řízení - samozřejmě každé éro má určitou specifickou odezvu na zásah do kormidel - a i když si člověk může myslet, že by měla být u stejných krovek, pák a táhel stejná, nemusí tomu tak být vždy (rozdíl blaník - vivat). Nastavit tohle u simulátoru je velmi obtížné, jedná se o souhru dvou prvků - 1) velikost reakce na velikost výchylky - určitá výchylka (v závislosti na rychlosti) vyvolá určitou intenzitu odezvy. No a za 2) rychlost reakce - ta je závislá na hotnosti a jejím rozložení. To s "prdelním čidlem" ale nemá pranic společného. Věřím, že u profi simů si s takovými detaily hrají (třeba tonde by mohl napsat víc), ale myslím, že se tu opakovbamně konstatovbalo, že u FS je to věc velmi obtížná - právě protože každý má jiný komp, jiný joystick, jinak nastavenou "senzitivitu", jinak nastavené "null zones" - a tgeprve pokud by toto bylo zcela unifikované, mělo by smysl si pohrávat s hmotnostmi a setrvačností - a porovnávat reakce v konkrétních situacích (a musel by to někdo, kdo s tím érem lítá v reálu nejen že s ním lítá, asle že si dá tu práci uvědomit si, jak se to chová - protože většina pilotů - troufám si tvrdit - to cítí, ale nevnímá, nemá proč - prostě jsou zvyklí na odezvu určitého tyou či kusu letqadla a dál to neřeší).
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 11:51
SONP   
Já si ze své zkušenosti na motion-simu B737 vybavuji, že mě nepřekvapilo zpoždění, ale setrvačnost. Tzn. že jednou nastolený pohyb již nelze tak jednoduše zastavit, což nakonec mělo za následek naprosto šílené a nezastavitelné rozkývání stroje do náklonu na jednu a druhou stranu.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 12:16
kuma   
No, to holt musí být trochu jemná ruka... Zkušenost mám malou, jen pár minut na full-motion airbusu, ale takhle zpětně si nevybavuju, že by něco bylo neobvyklé.... prostě velká kráva, se kteropu se dalo nečekaně dobře zamávat (vizuální okruh na ruku zrovna jako v aeroklubu, jen o trošičku větší )
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 12:54
Vita Zenisek
Airbus neni moc letadlo... Co jsem viděl tak kde pustili joystick tak tam to ero zustalo. Jak si to zaridilo byla asi jeho věc. U toho Boeinga to tak jednoduchy nebude..
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 13:58
MzM   
podle čeho definuješ "letadlo"?
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 14:12
Vita Zenisek
Ok. Nevyjádřil jsem se jasně. Airbus se, narozdíl od Boeingu 737, nechová jako normální letadlo. Nemusí se moc řídit. Pokud překročíš nějakou hodnotu pitche nebo rollu a pustíš joystick, Airbus udrží eroplán tam kdes ho nechal. Osobně jsem na to neměl možnost sahat, ale pozoroval jsem to z bezprostřední blízkosti na tom samym simu o kterym mluví kuma. Pak mi taky přišlo zajímavý, že se změnou rychlosti to nemělo snahu měnit pitch. Prostě jak říkám, chová se to podezřele a to může být důvod, proč to kumovi přišlo tak jednoduché řídit.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 14:28
MzM   
Mě připadá, že by to mohlo být na řízení docela příjemné. Proč by se měl pilot starat o to, jak kvedlat kniplem, aby nepřekročil nějaké limity?

V autě už se taky nestaráš o sytost směsi, u automatu o zařazenou rychlost a jiné věci. Letadlo (zvlášť tak velké) je "kapku" složitější jak auto a nevidím důvod, proč by se o většinu věcí neměl starat stroj. Ani v boeingu si bez elektroniky moc neporadíš. Nebo se mýlím?
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 17:24
Vita Zenisek
Mýlíš. Dostatečně silný jedinec si na B737 poradí nejen bez elektriky, ale dokonce i bez hydrauliky

Nevykládej si to špatně, já nikde nepíšu, že by letadlo, zvláště dopravní, nemělo pilotovi usnadňovat práci. Jen si myslím, že takový typ eroplánu není na srovnávání reakcí mezi malým a velkým érem úplně nejvhodnější, protože člověk nikdy neví, jestli rekaci letadla na jeho zásah nekoriguje brutálním způsobem ten počítač.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 21:14
FSPilot   
Koordinuje a v podstatě vždycky Jinak to, co jsi popisoval (nevím jestli je to ta defaultní filzofie řízení) je možné i na B737 a to se zapnutým AP bez připnutého konkrétního módu. Na FMA se pak objeví žluté CWS P a CWS R (Control wheel steering pitch/roll) a funguje to přesně tak, jak píšeš, tedy, letadlo uvedeš do náklonu a ono hobude držet, ať se děje co se děje. Tohle může být IMHO docela nebezpečná záležitost (a tuším, že na tomhle se už zabilo nejedno letadlo).
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 23:19
Rychlokvaška
Filozofie Boeingu je taková, že když zapneš AP bez režimu, tak přejde do módu V/S + HDG HOLD, případně V/S + ATT (attitude), pokud máš v daném okamžiku větší klopení než dané maximum.

CWS je něco jiného - režim, kterým nejsou zdaleka vybavená všechna letadla, zapíná se na MCP jiným tlačítkem než AP a narozdíl od AP je funkcí pilotem provedené změny attitude pomocí beranů a ne hodnot z MCP nebo FMC.

Nebezpečné to může být pouze tehdy, pokud nesleduješ co máš na FMA a to je věc která je prostě základ a obecně platí pro jakýkoliv režim čehokoliv, ať už s AP nebo bez. Stejně tak jako znalost režimů, do kterých éro v různých situacích přechází po volbě něčeho na MCP, nebo taky samovolně z důvodu vnitřní logiky.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 23:21
Rychlokvaška
Nutno dodat, že netvrdím, že to nutně musí být u 737 přesně takhle , jenom u většiny Boeingů je filozofie taková.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 09:11
AJS
A zrovna u 737 to takhle není

Tam do CWS vstoupíš čtyřmi způsoby:

-připneš AP rovnou v módu CWS
-připneš AP při vyplých FD, tedy bez navolených módů FCC
-provedeš "deselekci" aktivního módu AP
-přesílíš autopilota pomocí beranů

s tím, že v posledních dvou případech přejdeš jen do částečného režimu CWS, tedy v příslušném kanálu, ted CWS PITCH nebo CWS ROLL

A hele, nejseš si moc jistej, když říkáš, že to takhle je u většiny Boeingů? Minimálně u Stearmana, Stratocruisera, 247, B-17, B-52, B-707 a B-727 to tak taky nebude!
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 09:37
Premek


A hele, nejseš si moc jistej, když říkáš, že to takhle je u většiny Boeingů? Minimálně u Stearmana, Stratocruisera, 247, B-17, B-52, B-707 a B-727 to tak taky nebude!

Být Davidem, nazval bych Tě hnidopichem ;o)))
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 09:49
Rychlokvaška
A vida, I stand corrected!
Musím říct, že mi ten váš systém možná přijde i logičtější, nebo řekněme intuitivnější...pravdou ale je, že CWSkových sedumpětek máme opravdu poskrovnu.

A s těma Boeingama - heleď, kterej z nich si my dva tak asi zalítáme co? ;o)
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 09:54
tonde   
...přestaň chlastat a můžeš si koupit Stearmana... )
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 09:58
SONP   
Proč by sis nezalítal 727... Stačí vyrazit k soudruhů američanům, tam jich v kargu lítá ještě spousta!
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:32
Tragédie v JRD
Staci do iranu )€ tam je maj i v pax verzi
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:38
AJS
I když teď jim jeden ubyl
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:39
Rychlokvaška
Čoveče na některý věci jsem zatím ještě velkej srab ;o)
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:41
AJS
Se bojíš borťáka, přiznej si to!
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:54
Rychlokvaška
Nojo, přiznávám. Stačí že mi do toho kecá ten druhej, ještě takhle někdo navíc. A ještě ke všemu další chlap. Stačí že na 757 už už ho tam chtěli málem dát, i panýlek mu udělali a sedačku a posunuli dvéře, ale pak se na to raději vyprdli. Nene, děkuju. Jumpseaty jsou od toho aby byly volný pro návštěvy, ne aby tam celou dobu někdo smrděl.

A nebo jako ta multiposádka na 134ce...já bych je musel po půl minutě násilně umlčet, nebo vystoupit.

Chci svůj klid na noviny, už jsem v letech víš!
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:59
AJS
Počkej, jak že ti do toho kecá ten druhej? CHTĚL JSI ŘÍCT TEN PRVNÍ, NE?????

Kurva to je výchova todleto, málo jsme je bili, Pablo!
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:02
Létající myš   
To je tím, že nezažil dobu ruské techniky a pěti lidí v bortu. Rozmazlená mládež.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:02
Rychlokvaška
Ajaj...už ani u Travelu si nezalítám....
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:12
AJS
Pro mě je spíš zajímavá jiná věc - u 737 je samozřejmě taky možné mít spoustu věcí na přání provozovatele jinak, ale to se bavíme o drobnostech jako napinovaní avioniky, nebo vybavení "navíc" jako HUD nebo tříosý autopilot.

Ale že jsou jako option věci jako autobrake, CWS, to mě docela překvapuje!
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:24
Rychlokvaška
Ani mi nemluv, ony jsou jako option i věci jako TCAS (40nm na EHSI nebo 3nm krám na VSI), nebo elektrický trim na centr konzoli, nebo celkem zásadní FMC rozdíly mezi klasikou a Pegasusem (až tak zásadní, že ta stará mrcha někdy ani nesežere celou route , nebo úplně jiná logika autopilota, FD a FCC v některých režimech.

Než jsem tohle začal dělat, tak jsem žil v představě, že co éro, to z fabriky to samý (+/- podle peněženky majitele). Tady aby pomalu člověk na každou registračku dělal školení ;o)) Mezi 757mama z 80. let a posledníma třístovkama je úplně generační rozdíl
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:40
AJS
Vidiš, tak to mě překvapuje, takhle podstatný rozdíly snad nejsou u 737 ani mezi starou a novou generací...
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:00
Rychlokvaška
Faktem zase je, že to jsou příjemné modernizační změny, hezky jsou na tom vidět úpravy po každé kraksně...a nebo věci jako roletky na okno...nebo vakuové hajzlíky. To je vyloženě vidět jako pokrok jestli mi jako rozumíš.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:14
AJS
Hlavně na tom vakuovym hajzlíku nesplachovat, pokud na něm sedíš!

Mimochodem, když jsem poprvé jako mladý chlapec letěl dopravním letadlem, byla to MD-11 Swissairu, a chtělo se mi na velkou, tak jsem přišel na záchod, podíval se na tu malou dírku dole... a radši ten bobek donesl do letištní haly.

Z typovky na 737-800 si nepamatuju skoro nic, jen, že to má dva motory pod křídlem a že bobek je v tom potrubí zrychlen podtlakem až na 280km/h, tudíž k jeho zaseknutí dojít nemůže. To jsem však tehdy nevěděl, a nechtěl jsem způsobit problém


Já už jdu dělat neco pořádnýho, dneska tady od rána jen krafu a krafu, takhle ten komunismus nikdy nevybudujeme, soudruzi!
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:22
Rychlokvaška
Čoveče u nás je to jen asi 64.7 km/h...od stisknutí tlačítka po žblunknutí v honey tanku to zabere přesně 4.3 sekundy!
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:28
AJS
To u nás je to rychlejší, aby si ten bobek nedokázal zapamatovat cestu a nechtěl vylízt zpátky
 1x  

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:31
Rychlokvaška
Teda to jsme to tu zase hezky zasrali to fórum co? Asi taky du něco dělat....
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:35
Pips   
Ještě něco napište, ať je k večeru co číst
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   22. 1. 2011 / 11:02
FSPilot   
To tam máš i bobko-rychloměr? Nebo jsi to jen spočítal ze záznamu bobkova navigačního štítku?
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   22. 1. 2011 / 14:31
Rychlokvaška
Někdy se nestačím divit čím vším se baví chlapi, když mají rozebraný éro ;o)
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   22. 1. 2011 / 15:11
Hermann   
poradate takovej leteckej Top Gear?
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   22. 1. 2011 / 20:08
Atarian   
To mi pripomina nasi debatu na poslednim simbeeru. Jo, cas experimentu v Delte se blizi, panove!
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 08:53
MzM   
Nevykládám si to zle, jen jsem zvědavý. Něco dělat (přistávat) s 737 bez posilovačů bych si teda zkusit asi nechtěl. I kdyby tam na to byli dva. (a je silně pravděpodobné, že se mi toto přání splní )

Proč by do toho nemohla brutálně zasahovat elektronika? Dnešní stíhačky to už snad ani jinak nedělají....

A FS taky ne

 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:56
Rychlokvaška
Čoveče po dvou minutách obouruč s nohou zapřenou o palubku a propocenou košilí jsem si celkem říkal, že ta hydraulika není špatná věc ;o)
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 23:10
Rychlokvaška
Jojo, tak o tomhle si někdy popovídej s piloty, kteří strávili pár let na Airbusech a pak se museli vrátit na Bulíky ;o))
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 09:18
AJS
Schválně, co říkali? A nebo se spíš zeptám - jak jim to šlo?

Já jich pár potkal, a bylo to jako se vším, co se týče diskuzí Airbus vs. Boeing. Jedni říkaj, že to bylo super a Boeing je křáp, druzí říkaj, že to byl křáp a Boeing je super, a třetím je to jedno. Ze statistického pohledu jsou rozdíly mezi velikostmi těchto skupin zanedbatelné.

Je to jako pivo vs víno, blondýny vs brunety, Škoda vs Žigulík, nejvíc do krve se o tom hádají lidi na internetových fórech a v hospodách
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 09:24
MzM   
takže třeba já se o tom můžu hádat nejlíp, protože jsem ani v jednom stroji neseděl
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 09:31
AJS
Tak to právě většinou bývá, dohadujou se o tom ti, kteří v ani jednom nelítali s těmi, kteří lítali jenom na jednom typu. Plus ti, kteří srovnávají generačně nesrovnatelné (737 Classic vs A320). Jediné, co beru jako směroplatné, jsou diskuze 767/777 vs 330/340. A tam to vychází naprosto vyrovnaně, čistě podle preferencí
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:15
Rychlokvaška
No povím ti, u nás máme ve firmě dvě skupiny lidí - Airbus crew, co mají všichni common rating na A320/330 a většina z nich lítá hlavně tu velkou a longhaul, kde si užívají týden na Kubě, nebo Barbadosu, nebo lyžováním ve Vancouveru. A pak nás chudáky na Boeingách, co máme sice common rating na 757/767, ale krom Manchesteru se na drobka většina z nás nedostane a s výjimkou Kanady nebo teď Gambie je většina letů "shorthaul" (aneb 12-14ti hodinové šichty). Nebýt toho, že chodíme s pár FO na pivo a děláme si ze sebe pochopitelně celej večer prdel, tak se obecně obě skupiny moc sociálně nemixují, až je to skoro divný...

No a protože je drobný imbalanc kapitánů na jednotlivých fleetech, tak teď manažéři zaveleli a nějakých cca 40 jich přechází z Áček na Béčka, což zasahuje celkem dost vysoko do seniority listu a to vyvolalo veeeelmi velké nevole

Debaty pivo víno škoda žigulík jsou mi už celkem ukradené, já už tak nějak dlouho neřeším žádný srovnávání a mluvím raději jenom o tom čemu aspoň trochu rozumím ;o)) Faktem ale je, a moc mě to ani nepřekvapuje, že až na pár výjimek kteří na Boeingu kdysi začínali, je to obecně velmi nevítaná změna. Pominu takový ty klasický řeči o tom jak mají teď konzumovat oběd když nemají stoleček, a že je v B bordel a velkej hluk, apod. V tom mají ostatně pravdu Taky asi chápu, že to je celkem velká lifestyle změna pro lidi zvyklé na cestování, ostatně na longhaul šli právě kvůli tomu a ve velké míře jsou to buď staří páprdové co rádi vypadnou z domu, nebo naopak mladí svobodní hejsci co taky...no ehm rádi vypadnou z domu ;o)

Ale povím ti co je hlavní problém, přesně jak se ptáš, jak jim to šlo - Totiž ta hlavní věc, že se ty naše Boeingy musí opravdu lítat. Bude to znít asi divně, pilot je dneska pilot, ale oni mají vážně celkem dost problémy se dvěma zásadníma věcma. Jednak s trimováním - kariérní Airbusisti už ani neví co to je a občas je celkem zvláštní je sledovat jak se s tím perou a jak jim to utíká, když se na chvíli věnují něčemu jinému. A druhak s pohyblivýma trotlama - oni jsou tak koncepčně zvyklí na autothrottle, až je to občas nebezpečný. Obojí mi přišlo jako součást běžného vybavení pilota, ale Airbusy v tomhle lidi neuvěřitelně bastardí. A najde se mezi nima (u nás) statisticky opravdu celkem málo těch, co si tak nějak užívají lítání jako lítání, jestli mi rozumíš.

Jinak jsou to ale samé bonusy a sociální jistoty Pro instruktory i normální kapitány je to úleva, protože konečně cítí co s tím druhej dělá a nehrozí dual stick input, teorie typeratingu trvá tak polovičku času, protože se člověk nemusí snažit pochopit tu zvláštní logiku v pozadí a cabin crew mají tu naši fleet tak nějak raději, prej nejsme takoví nafoukanci ;o)))
 1x  

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:37
AJS
To se nesmíš divit, že se posádky sociálně nemixují, v dřívějších dobách, kdy bylo bambilion typů (a jako shorthaul jsi mohl lítat 727, 737, DC-9, BAC 1-11, Tu-134, Trident, Mercure, Caravelle a já nevím co) nebylo v letectví tolik antagonismu a přehlížení jako v současnosti, kdy jsou jen ty Škodovky a Žigulíky, obojí vyrobené ze slisované kukuřice.


Nejlepší je, když má firma jeden typ, to si nikdo nic nezávidí (možná jsem jako brigádník na pětistovce trošku šilhal po osmikouli, ale jen trošku), a všichni lítaj všechno a každý by nejradši byl doma, a plánovači posílají maily typu Bangkok na devět dní! Karibik tři neděle! Afrika na týden! To vážně nikdo nechcete? Punta Cana... A každej by nejradši jen denní Hurgádu na otočku a večer na pivo.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:45
tonde   
...hajtry jedny rozmazlený.... nestydíte se ještě brát měsíčně ty statisíce za to? Zlatej tralalajt, člověk měsíc šetří, aby si mohl hodinku zalítat
Peace, brothers!
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:48
Rychlokvaška
Neeeee ses měl lip učit dylina dykobraz
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:46
Rychlokvaška
No taky ti řeknu, že s těma co si tuhle éru užili se dá o lecčems hezky popovídat. Hodně z nich taky byli bejvalí borťáci nebo technici a o to víc si užívali opravdovýho lítání. S dnešníma primadonama je sociálně akceptovatelné debatovat jenom o hotelech, benefitech, rosteru, pensions a ženských a to je fakt neletecká nuda ;o) S výjimkou bodu 5 pochopitelně
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:57
AJS
Člověče tohohle jsem si taky všiml, jak se život některejm lidem scvrkne do témat, co jsi napsal. A pokud tam jsou ty ženský, je to ještě dobře, často už ani to. Je mi takových vždycky líto.

Mimochodem ve starejch zlatejch dobách, kdy ČSA mělo tři typy (ATR, B737, A310) a chodilo se po nich odspoda nahoru podle věku, se říkalo, že piloti na ATR se bavěj o holkách, na Boeingu o stavění baráků, a na Airbusech o tom, jak prolízt ÚLZ
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:03
Rychlokvaška
Muhahaha, tak to je přesný ;o)
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 14:28
SONP   
Ještě ke kumovým pochybám - na full-motion-simu 737 jsem byl před lety coby simpták bez reálných leteckých zkušeností. Možná i v tom je ten rozdíl.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 16:53
kuma   
No to trochu ano, s nadsázkou by šlo říct "ovládání jako na Spectru". Nicméně (možná právě pro zkušenosti s počítačem) jsem si na to "elektropovelové řízení sidestickem" zvykl během pár minut a pak mi ti nepřišlo - prostě větší výchylce obvyklých beranů odpovídá delší podržení sidesticku - a reakce "velké mrchy" včetně překývnutí pak odpovídá pohybu hmot, samozřejmě jako u Spectra se musí kontrapohybem sidesticku kormidla srovnat... aspoň takhle jsem si to na tom simu představoval - a fungovalo to...
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 19:44
AJS
Na tenhle "overcontrolling" kolem podélné osy je bohužel sedmtřisedma háklivá, zejména v přistávací konfiguraci. Winglety to trochu stabilizujou, tak to na ušatejch mašinách není tolik znát. Nejlepší cesta z toho ven je - přestat kvrdlat beranama a ono se to ihned samo utlumí
 1x  

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 23:35
Rychlokvaška
Nejen sedmtřisedma....
Pan Boeing nám k tomu do QRH napsal tohle:

Pilot Induced Roll Oscillation
Pilot Induced Oscillations (PIO) are inadvertent, sustained oscillations of the airplane resulting from interactions between the aircraft and control inputs by the pilot. They are often associated with tasks where the pilot is attempting to precisely and quickly accomplish a flight maneuver (such as the final phase of landing). In a fully developed lateral PIO, pilot control wheel inputs will be out of phase with the airplane roll response.

Flight crews should be aware of the potential for pilot induced roll oscillations when using high rate, high magnitude, rapidly reversed control wheel inputs. This potential is increased when in landing configuration with gusty wind conditions. Pilot techniques that utilize abrupt and pulsing control inputs may also contribute to these events.
The following action should be accomplished immediately when either pilot recognizes that a PIO exists:

Pilot Flying / Pilot Monitoring:
- Announce the situation

Pilot Flying:
- Immediately stop lateral control wheel inputs until the airplane stabilizes
- Initiate go-around if oscillations do not diminish or if the aircraft is not in a
position from which a safe landing can be made

Pilot Monitoring:
- Verify appropriate pilot response
- Recommend go-around if airplane is not stabilized for landing
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 09:25
AJS
Já jsem to jednou zažil, ale nebylo to v Boeingu, ale na kole, byly to teda CIO (Cyklistou Indukované Oscilace),bylo mi tak osm - deset, měl jsem dětské kolo s "dvojsedačkou", jeli jsme s jedním cigánem z kopce ze Zdib do Přemyšlení, nechal jsem ho řídit, a on to dostal do CIO (možná to byly spíš Cigánem Indukované Oscilace), řídítka lítaly v protifázi s bicyklem, já se Kaliny držel jak klíště a oba jsme na tom seděli jako při Rodeu na koni. Ustalo to až pod kopcem u rybníka, kde klesla rychlost pod kritickou a CIO ustaly. Byla klika, že proti nám nejelo žádné auto, neřízeně jsme se motali po silnici sem a tam
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:31
Rychlokvaška
Teda ale chlastat už takhle malej....
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:03
Lowmick   
Co se v mladi naucis, to v Boeingu jak kdyz najdes...
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:17
AJS
Pravda, mě už pak nikdo nemusel vysvětlovat, co to jsou PIO a CIO
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:40
kuma   
Špatná analýza. Byl to KIF !
(Kalinou Indukovanej Flutter)
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 11:46
Premek
Vole, ted jsem si poprskal monitor...
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 23:05
Rychlokvaška
Ona se podle mně uplatní u těch hrubých výchylek beranama ještě jedna věc a to je rychlost pohybu plošky vůči rychlosti pohybu beranů. Nevím jak to máte u 737 s těma táhlama, ale u nás když dám na zemi plný křidýlko, tak se to sice pohne hned, ale plnou výchylku tam hydraulika vrazí až po chvíli (sekunda?). Když s tím zkouším kvedlat rychle ze strany na stranu, tak skutečná výchylka plošek dosáhne tak sotva dvou třetin maxima a pak už to hned jede zpátky v reakci na opačný pohyb beranů. Celkem je to pochopitelný, je to docela slušnej kus plechu...A ve vzduchu v závislosti na rychlosti to bude podle mně tlumený ještě víc...

Vždycky si při tomhle vzpomenu na onehdá Tenerife, kdy jsem dostal na finále od toho kopečku jednou takovou prdu zboku, že i plnou výchylkou kontra jsem to ledva zastavil na 30° náklonu...To mi trochu hrklo v pumpě a letuchy byly malinko vyvalený po přistání ;o)
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 09:28
AJS
Jenže vy máte čistě hydraulický řízení, ne? My tam máme špagáty a boostery tam jsou jen navíc, aby nám pomáhaly, takže výchylka křidélka či výškovky je vždy úměrná vychýlení beranů. Kdyby hydraulika ráčila zlenivět, tak by jen vzrostly síly.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   21. 1. 2011 / 10:16
Rychlokvaška
Jojo, právě proto.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 12:42
Balooo   
Pravda, případně kombinace obojího, resp. snaha přiblížit to realitě - letadlo je přecitlivělý, tak se omezí citlivost a přidá zpoždění, aby to vypadalo tupější. Zároveň to může pomoct pro joysticky bez odporu, které svádějí k tomu kvedlat z extrému do extrému, ale v reálu asi ani fyzicky nejde vzít sloupek a trhat s ním tam a zpátky, stejně jako s pákama motoru. Takhle se tam přidá zpoždění a je to.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 14:18
Zase v opozici a zase blbě   
I v reálu se s tím dá kvedlat tam a zpátky
http://www.youtube.com/watch?v=LRilx-a3Hro
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 14:32
Premek
Clovece to vypada, ze ho do toho zamerovace ne a ne dostat - asi by si mel snizit nastaveni obtiznosti, nebo zkusit nejakej jednodussi level ;o))
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 14:40
Tragédie v JRD
nutno si uvedomit, ze sidestick u acek nefunguje stejne jako joystick u pc, tudiz kvedlani v acku ma uplne jiny vysledny efekt, nez kvedlani na joysticku.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 14:47
Premek
Dyt ja vim ;o)
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 15:03
Zase v opozici a zase blbě   
No většina áčkových addonů (ne jako kvalita, ale jako Airbus) se pyšní tím, že simulují i Fly-by-wire. Otázka je, jak moc se to blíží realitě. Třeba u FeelThere lze nějakou snahu napodobit to vypozorovat.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 15:28
Premek
Svyho casu bylo nekde celkem presny porovnani toho, jak se jim to povedlo... bohuzel nemam moc casu to hledat
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 14:37
SONP   
Kvedlat tam a zpět asi lze jak u čeho. Viz lekce soudruha komandíra v čase 3:09:
http://www.youtube.com/watch?v=Qe50R7Iufls
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   22. 1. 2011 / 09:55
Stew
Kdo se vyznáte v á-busech - jak to je s těma čudlama na kniplu? Ten červený by měl při jednom stisku odpojovat autopilota, při delším držení blokovat druhý sidestick. Jinak fungují oba naráz a je to zprůměrováno (když dá jeden pilot úplně doleva a druhý úplně doprava, s letadlem to nehne). Je to tak? Ten černej čudl je něco jako HAT na trim? A na co tam mají ten firebutton na ukazováček? Push-to-talk? Dík.

http://www.youtube.com/watch?v=klZPGhxTk-s&feature=related
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   22. 1. 2011 / 11:03
Tragédie v JRD
Neprumeruji, ale scitaji.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   22. 1. 2011 / 11:08
Lejzy
Takze na plnou vychylku msi byt dva?
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   22. 1. 2011 / 11:12
Tragédie v JRD
to by ti odpovedel nejaky airbusofill .. ale IMHO ne. jenom proste ze kdyz jeden pilot da doleva naklon 5 stupnu a druhy taky, tak vysledkem bude deset. a za (tusim) 60stupnu to uz nescita, ale orizne na tech 60.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   22. 1. 2011 / 11:14
Stew
Ne, když dá jeden 100% vlevo, tak i výchylka je 100% vlevo. Když dá jeden 20% vlevo a druhý 40% vlevo, výchylka je 60%. A né cca 30%, jak jsem si myslel.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   22. 1. 2011 / 17:25
Premek
Jo černej je push-to-talk.
A jak správně napsal Traged, vstupy se sčítají (algebraicky).
Jinak cervenej cudlik vypíná ap a přebírá prioritu. Pokud se o to perou, svítí na glareshieldu "dual-input".

Jeden z pilotů může vypnout druhého drzenim červenéhocudlu trvale. Pokud to vydrzi vic něž 40 sekund je ovladani jeho.
Pokud drzi cudel oba tak ten co pusti později vyhrál.

Píšu z vlaku, tak doufam, že jsem někde nenapsal kiks.
 

Dopravní letadlo - reakce řízení   20. 1. 2011 / 09:08
MzM   
Tak jsem to pročetl a:
- rekace letadla bych viděl spíš jako záležitost modelu, jak ovládacích prvků (nezavrhoval bych "klacky" Airbusy se tím řídí, a když někdo nemá berany, proč by nemohl B737 řídit joyem, ne?).

- pokud chcete rozličné reakce u různých strojů, můžete zkusit nastavení v registrovaném FSUIPC (FS.)

- pokud byste chtěli nějaké zpoždění reakcí na řízení (jak píše Míra Dušínůj z praxe, tak to není úplně košer), které snad simuluje nějaké hmotnosti, setrvačnosti a pod, co nesimuluje samotný model, počkejte na HIDMacros 2.0 tam to půjde (reklama)

- ještě na okraj: nejlepší ovládací prvek na váš sim je ten, který vyhovuje vám a nenechte si do toho nikým kecat. Rozdíly tam budou a téměř vždy si za lepší kvalitu připlatíte. Akorát 2x lepší nebude stát 2x tolik, ale (e^2 x tolik + peníze za značku). Výjimky můžou tvořit kousky HW nalezené ve skladišti vyřazeného materiálu v aeroklubech. http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=342161&lan=0
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ