| | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 12:26 | |
| | | |
|
| | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 12:34 | |
| | brrrrrrrrrrrrrrrr, ten závěr jsem si snad ani zvuk dávat nemusel....
Před nějakým časem jsem tu psal o tom radiovýškoměru a barovýškoměru, podívejte se, co to dělalo za psí kusy... Neříkám že je to hlavní příčina, ale fakt se vůbec nedivím že zblbli...
Ať jim to nahoře lítá. |
| |
|
| | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 12:48 | |
| | Hm, barovyskomer 35m a radiovy 100m... |
| |
|
| | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 12:58 | |
| | - rozhodnutí provést AP i při počasí pod minima 100/1000m
- rozhodnutí klesat pod minima
- žádný APP briefink
- špatně naprogramovaný APP ve FMS (glide path)
- kontrola GP podle RA místo barometrického výškoměru
- ignorace TAWS varování
- ignorace povelu řídícího pro vyrovnání
- žádný CRM pro 4 člennou posádku
- mizerný výcvik
- nízký nálet posádky
- pako K. na palubě, co dokazuje koule.
Nevinní R.I.P., ale nevím proč přát těm, co to provedli a těm kteří se na tomto stavu podíleli, ať se jim nahoře létá. Protože oni svým špatným rozhodnutím zabili tu většinu nevinných lidí na palubě.
S pozdravem
L.
|
| |
|
| | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 13:03 | |
| | ...sice jsem tě teď úplně nepochopil, ale to bude možná tou mou teplotou... tak se radši zdržím komentářů. |
| |
|
| | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 13:07 | |
| | Já to pochopil úplně... Jedná se zároveň o možnosti i o shrnutí. A ti, kterým jsi přál, ať jim to "nahoře dobře lítá", tak těm jsi to měl adresovat spíš takto: "Ať vám to tam dole dobře lítá a pod kotly moc nefajrujou!", jestli tomu jako dobře rozumím... |
| |
|
| | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 13:10 | |
| | Chápu, je to letecké forum a piloti drží při sobě.
Nicméně mě přijde stejné, jako přát řidiči autobusu, co se:
- napil
- nepřipoutal sebe ani cestující
- jel rychle v mlze aniž viděl kam jede
- předjížděl přes plnou
- nesvítil
a zabil sebe a všechny co vezl, ať se mu tam nahoře dobře jezdí. A to považuji za trochu kacířské. Stejně jako ty považuješ za kacířský můj názor.
L. |
| |
|
| | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 13:28 | |
| | ...nikde jsem nenapsal, že považuji tvůj názor za kacířský. Napsal jsem, že jsem tě nepochopil. Netušil jsem, že jsi na té palubě byl, strávil s nimi celý výcvik, přípravu na let a víš úplně přesně, co se tam stalo, zároveň jsi byl na věži, máš ne přepis komunikace, ale víš přesně celou komunikaci a milion další důležitých detailů pro razantní závěry. Pravdu o tomhle a nejen o tomhle průseru se nikdo nikdy nedoví, protože závěr vyšetřování jakékoli nehody je jen a jen pravděpodobné uspořádání pravděpodobných faktů, v tomto případě podpořené velkým kusem politiky. A proto jsem napsal, že jsem tě nepochopil a už vůbec jsem nepochopil následný odstavec a napití řidiče a další... Každá katastrofa je souhrnem několika chyb, nikdy jen jedné. A víc to komentovat už nebudu. |
| |
|
| | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 14:14 | |
| | I jen jedna z těch chyb, které udělali je natolik závažná, že je činní minimálně spolu zodpovědnými. Rozhodnutí klesat pod MDA bylo jen jejich.
To že každá letecká nehoda,je většinou řetězec pochybení je jasné.Nicméně v tomhle případě se prostě rozhodli najít zemi - a našli jí. Nevímco ještě bys chtěl za důkazy. Mimochodem přepis CVR je k dispozici už celkem dlouho. Takže ne, na palubě jsem nebyl, ale ano mám celkem jasnou představu, jak to tam vypadalo. A i kdyby byla pravda jen desetina tak bych tam opravdu být nechtěl.
|
| |
|
| | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 14:39 | |
| | Nevsiml jsem si, ze by je nekdo vyvinoval z celeho toho pripadu. Ale strikat tady hnuj kvuli tomu, ze jim nekdo popral hezke nebe, je ubohe. |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 14:46 | |
| | A to říkáš Ty, pravý křestaň, který když do něj jiní kamenem, tak od do nich chlebem?
Ale musím uznat, že máš nezpochybnitelně vysokou kvalifikaci se k tomuto tématu vyjadřovat. Všechny příspěvky nejsou nic jiného než kydání hnoje. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:18 | |
| | Nemam pocit, ze nasprtana prirucka k játru a ops manual csa te k tomu opravnuji byt jen o kousek vic.
v podstate pri kazdem tvem prispevku na tema realne letani je zabavne sledovat, jak tvoje znalosti konci u teorie z manualu, a ktere jsou nasledne rozstrileny na cucky skutecnymi piloty.
mozna by neuskodilo zacit prakticky letat a podivat se na to i z jineho uhlu pohledu. a nebo jit trosku do sebe a uvedomit si, ze letani neni jen o nasprtane teorii z manualu, ale i o spouste dalsich veci. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:51 | |
| | Nemám pocit, že nějaké historické zásluhy zdejší komunitě, Tě opravňují ke osobnímu napadání lidé tady na fóru, jen proto, že mají jiný názor než Ty. A to i když třeba nemají pravdu.
Asi nechápeš rozdíl mezi:
- neustálým napadání lidí tady na fóru pro jejich názor
- mít vyhraněný názor na nějakou skutečnost, byť zkreslený nebo chybný.
Ano znám létaní jen z virtuálního prostředí. Nikdy jsem netvrdil nic jiného. Ano snažím se zlepšovat v tom co dělám, v tomto případě v teoretických znalostech a virtuálním létání. Ne nemám osobně pocit, že musím začít létat v reálu.
Součástí získávání informací o létání a studia je i vytváření si názoru na různá související témata. Ano protože mám jenom teoretické možnosti získání informací, bývám opravem skutečnými letci. Chápu rozpor mezi teoretickou ideální rovinou a praktickou rovinou možností. Snažím se své názory v rozpětí těchto rovin korigovat. Nepřipadá mi na tomle přístupu nic špatného.
To je snad totiž jediný skutečný přínos tohoto fóra. To, že nakonec někdo z reálných letců nakonec přijde, ARGUMENTY mě setře a dá mi tím možnost se něčemu přiučit, opravit své nedokonalé názory. A ano, někdy mi chvíli trvá než to spolknu.
Jen mi prostě přijde ubohé, místo faktické argumentace používat osobní výpady.
S pozdravem
L.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:55 | |
| | Nevsiml jsem si, ze bych te zrovna v tomto vlakne napadal. A jestli se certis, ze shazuji tve "letecke" nazory a tvou leteckou fundovanost, tak se certis opravnene - protoze ano, shazuju je zcela umyslne. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:58 | |
| | LOL...
" neustálým napadání lidí tady na fóru pro jejich názor..."
odpoved
Nevsiml jsem si, ze bych te zrovna v tomto vlakne napadal.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 19:58 | |
| | klasická tragiklička, zdá se |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:56 | |
| | Víš, problém je v tom, že stále kolem dokola obhajuješ vlastně tenhle svůj post:
"Nevinní R.I.P., ale nevím proč přát těm, co to provedli a těm kteří se na tomto stavu podíleli, ať se jim nahoře létá. Protože oni svým špatným rozhodnutím zabili tu většinu nevinných lidí na palubě."
A to je to co tady pár jinak klidných lidí nadzvedlo (a žes zrovna dráždil bosou nohou Tragéda, to hojt je předjarní folklór).
Pořád si myslím, že tvůj post (viz citace) je dost agresivní, aby zdůvodnil i podstatně agresivnější odvetu, než si tady kdokoliv z nás dovolil. Ti piloti udělali několik chyb, které - samy o sobě - by neznamenaly nic. Měli tu smůlu, že vezli prezidenta, který si prosazoval svou. Za to, že mu podlehli, zaplatili životem.
Chtěl bych vidět tebe v takové situaci - posral bys to stejně a ještě k tomu kadil čokoládovej puding. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 16:29 | |
| | Přesně a proto se do pilotní sedačky nehrnu. Dělám práci, která taky obsahuje zodpovědnost a nutnost fungovat pod stresem, ale v oboru, kterým snad zvládám.
Ale to je irelevantní. Mě připadá, že zlehčuješ chyby, které jsem vypsal na úroveň drobných problémků - cit.: "samy o sobě - by neznamenaly nic"
Pokud o nich takhle budou uvažovat piloti, tak se prostě podobné tragédie (a ne ty v JZD ) budou stávat.
Podle mého názoru kterákoliv z těch chyb je neomluvitelná a piloti by na ně neměli dívat jako na něco, co když se stane samo o sobě nebude znamenat nic. Ber to jako názor někoho, kdo lítá jen za řadou 0 a nechce přistát stejně, jako ve Smolensku.
L. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 16:39 | |
| | Nemyslím si, že by moje uvažování o chybách a jejich závažnosti, významu zřetězení atd atd. dávaly velký předpoklad nehody. Jsem taky pilot a spím klidně. Své pilotní umění, případně řemeslo, nechávám hodnotit (= beru vážně hodnocení svého pilotního umění či neumění) od lidí, ktedří vědí o čem je řeč, promiň, ale to ty nejsi. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 16:43 | |
| | Upřesním - ty jsi zjevně ani nepochopil, jak jsem to o těch chybách vlastně myslel. Nezlobím se na tebe za to. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 16:47 | |
| | Ale já se na Tebe taky nezlobím. Ty jsi také zjevně nepochopil můj post - rozhodně jsem nikdy nehodnotil Tvé pilotní schopnosti. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 16:49 | |
| | Existuje celý obor, který se nazývá letecká psychologie. Ta zkoumá myšlenkové procesy pilotů při rozhodování (decision-making), a snaží se posléze v rámci ovlivnění výcviku minimalizovat vadná rozhodnutí. A ty to vidíš strašně jednoduše - šli pod minima, jsou to zločinci a něchť se smaží v leteckém pekle. To je strašně černobílé vidění člověka, který úskalí leteckého rozhodování prostě nezná.
Když jsem začal létat v reálu (i když v uvozovkách jen "blbé jednomotoráky za VFR"), zjistil jsem, že hlavní rozdíl mezi virtuálem a reálem není v tom, že se nedá lítat podle variometru, že do zatáčky nedáváš nohu tak, či onak, ale v tom, co se během letu (a zejména v jeho kritických fázích) rojí pilotovi v hlavě. Poněvadž ve virtuálu nehrozí, že vadným provedením manévru zabiješ sebe i další, že v případě nepřistání na cílovém letišti třeba budeš muset řešit ještě horší počasí na záložním letišti, že ti někdo z cestujících bude vytýkat,žes ho nedovezl tam kam měl, že tě kapitán bude nutit do přiblížení za podmínek na které by sis netroufl, atd. atd.
Pamatuji si na místní debatu o videu přistání jakéhosi dvoumotoráku na letišti St. Barth, kdy bylo evidentní, že pilot "byl dlouhej", neopakoval a rozplácl se na pláži na druhém konci dráhy. Je hrozně jednoduché říct - "proč blbec neopakoval". Jenže v reálu už jen to zdánlivě jednoduché rozhodnutí opakovat je z mnoha důvodů dost těžké - a nepochopíš to, dokud si do té pilotní sedačky sám nesedneš. Máš plné právo to neučinit, ale pak nevynášej školometské soudy nad někým, kdo podle tebe učinil špatné rozhodnutí. Nedokážeš si totiž ten myšlenkový pochod vůbec představit. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 17:12 | |
| | Díky za názor.
Dovolím si nesouhlasit jen s jednou věcí. Volně řečeno říkáš, že dokud si něco nevyzkoušíš, tak nemáš právo to hodnotit. S tím bych si dovolil nesouhlasit.
Až Tě bude Kuma kuchat tak budeš taky očekávat, že to udělá perfektně. A budeš ho hodnotit, pokud se to nepovede.
A né já Vás chápu pane doktore měl jste toho moc, mě jedna noha bude stačit. Já bych si vás nedovolil hodnotit, dokud jsem sám skalpel nedržel a neměl za sebou 100hodin přesčasů měsíčně...
Až si budeš chtít zavolat sanitku, tak budeš chtít abyses dovolal. A když ne a bude to moje vina, budeš s mým hodnocením také rychle hotov. Těžko budu chtít, aby sis moji práci nejdříve zkusil.
Prostě existuje něco jako standardy, procesy, doporučení etc. Pokud se za ně necháš dotlačit a tu hranici přejdeš, je to tvoje rozhodnutí a tvoje zodpovědnost. A ostatní Tě podle toho budou hodnotit.
Obecně platí asi pravidlo, když na to nemáš, tak to nedělej.
L. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 17:27 | |
| | smesujes (teda, spis zamenujes) dve trosku odlisne veci.
ty tu neprudis v obecne rovine. ty tu prudis (pokud zustaneme u zmineneho primeru) stylem "doktore, vy jste kreten. vy jste mel rezat 5,5cm od xxxxx, ale rezal jste 6,5cm.". a to je rozdil, dost zasadni. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 17:35 | |
| | No pokud 10 doktoru předtím vyzkoušelo, ze řezat o 1cm jinde snižuje riziko komplikací/úmrtí, napsali to někam do chytré knihy, tak pak si piš, že budu prudit...
Stejně jako určitě už bohužel alespoň 10 pilotů empiricky CFITem otestovalo, že nechodit pod minima výrazně snižuje riziko komplikací a úmrtí.
To má být na každém letadle nápis:
Letecký úřad varuje: Klesání pod minima bez visuální reference způsobuje smrt???
V tomhle invence jedince moc nepomáhá. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 23:06 | |
| | Né, že by to bylo omluvou, ale osobně pochybuji, že se pod ty minima dostali vědomě. Buď totálně ztratili orientaci v prostoru, nebo věřili radarovýškoměru a neměli tucha, že tam je rokle. Samozřejmě je to jen moje domněnka a opakuji znova není to omluva, ale ať udělali kteroukoliv chybu, nevidím důvod, proč bych jim neměl přát po smrti klid. Nakonec ta smrt je pro ně sama více než dostatečným trestem a poslední vteřiny jejich života bych nepřál zažít snad ani největšímu nepříteli. Tak asi tak... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 23:40 | |
| | No když Ti na baru, nastaveném na QFE svítí nula, už hezkou dobu před očekávaným prahem dráhy (respektive ještě před MM - bližnou), když tam máš mít minimálně 100m, tak nevím jak jak to jde udělat nevědomě. Výškoměr je přece v podobné situaci kritický přístroj, který musíš neustále skenovat. Není možné si nevšimnout, že jsi pod.
On ten APP byl od začátku do konce jeden chaos.
- špatně naplánovaný - vlastně vůbec (Nějaký briefink? Crosscheck altimetrů po nastavení ze STD na QFE?)
- špatně naprogramovaný - chybějící pozice bližné ve FMS, špatný profil GP, AP v módu ve kterém nemá být pro NDB APP použit atd.
- špatně provedený - zpočátku nad GP, nestabilizovaný (vysoký ROD a rychlost), byli na 0m QFE dříve než minuli pozici bližné atd.
Je tam jen jeden zajímavý/sporný moment. Kdo a proč přenastavil na finále na elektronickém barometrickém výškoměru QFE na takovou hodnotu, že ukazoval víc?
Don't ever let an airplane take you someplace where your brain hasn't arrived at least a couple of minutes earlier.
Volně: Nikdy neleť nikam, kde tvůj mozek nebyl alespoň před několika minutami.
Souhlas, to co si prožili nikomu nepřeji.
L. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 23:47 | |
| | Nechápu, že nechápeš, že se ti tu spousta lidí snaží sdělit, že jenom hloupě pindáš, protože nevíš o čem. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 00:01 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 00:06 | |
| | Možná by bylo nejlepší, kdyby sis dokázal představit, že jseš mladej zobák, za oknem máš mlíko, na palubě celou polskou honoraci a v kabině velitele letectva. Všechny tvoje zkratky z příruček si v tu chvíli můžeš napsat na papírek a sníst. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 00:24 | |
| | Je těžké říct, jak bych se zachoval v téhle konkrétní situaci. Do téhle konkrétní situace se nikdy nedostanu. V podobných situacích v mém profesním životě tenhle nátlak dokážu celkem úspěšně ignorovat. Nestojí mi za to, abych se nechal deptat. A věř mi, že je to ku prospěchu věci. A to nejde o život.
Mimochodem proto, tak jak tu psal myslím Lowmick, ty příručky máš. Aby ses měl k čemu obrátit, kde je psané jak se to správně dělat má a mít tak třeba i zastání před takovými, kteří by tě jinak nutili dělat stojku. Kdo neumí říkat ne, ten si jen koleduje o průšvih. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 00:28 | |
| | Promin, ale at delas co delas, naznacil jsi ze delas u nektereho z telefonnich operatoru, tak jsi se proste NEMOH, opakuju NEMOH dostat do zadne PODOBNE situace.
Jestli chces trvat na tom, ze ano, budu jen ran kdyz mi dokazes muj omyl, a opises podobnou situaci. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 00:31 | |
| | Dela ajtíka v símensu ... takze mozna tak mu spadly windowsy. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 00:38 | |
| | Kdybys ten linkedin alespoň uměl číst... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 00:35 | |
| | Píše se nemohl opakuji nemohl
Jednu konkrétní situaci máš v PM, tohle není k veřejné debatě. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 01:18 | |
| | jako sorry, ale srovnavat psychicke vypeti a stres pilotu v tomhle letadle s tim, ze se ti zborila mobilni sit a za zadama ti stalo sefovstvo a jeste machrovat tim, ze to dokazes ustat... to je zabavne! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 01:30 | |
| | Ty čteš cizí PM? Hmmmm, hezké.
Navíc jak jsem psal, není a nebylo to určeno na veřejnost. Takže ten příspěvek smaž. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 01:33 | |
| | 1) cizi PM nectu
2) nesmazu
3) a i kdybych chtel, tak nemuzu, kdyz jsi na ten prispevek chytre odpovedel. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 01:35 | |
| | Už jsi ho jednou smazal.
Pokud tady odmítáš ctít tak základní věci jako že PM zůstávají soukromé, tak se určitě nebudeš divit případným konsekvencím.
To je vše, dál se k tomu odmítám vyjadřovat. Zároveň prosím admina o smazání. Pokud se rozhodneš ty příspěvky smazat můžeš začít. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 01:41 | |
| | Ufff.. uz se klepu, bojim bojim.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 02:33 | |
| | To ti nepomůže, už se bal, půjdeš do báně. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 12:26 | |
| | Nebojte, já mu budu nosit pomeranče... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 02:21 | |
| | A já tomu nevěřim.. Když nedokázal ustát na 36ti hodinovce mnou nařízenej průlet na TWR.. Nedokázal ustát ve smyslu, že při druhém přiblížení si neodpustil keci typu, že "jestli se má připravit na další go around"..
Takže to, že se nesesypal, když mu za zádama stálo šéfstvo, mu nebaštim ani trochu.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 05:15 | |
| | I kdyby se to náhodou stalo (fakt si nevzpomínám, 36h je fakt dlouhá doba), tak jak tu popisuješ, tak dotaz na řídícího, jestli to znova hodlá pomrvit, nebo se mu to tentokrát povede, Ti přijde jako sesypání se?
Zato na co si tu všichni určitě živě vzpomínají, je tvůj stoický klid, tak jak ho měli možnost slyšet na webkameře při 30h )) Já jen až zase budeš řešit, kdo se sesypal v prvních 10minutách....
Mimochodem já netvrdím, že bych to zvládl. To neví nikdo, přesně stejnou situaci už totiž nikdy nevymodeluješ.
To co jsem si dovolil tvrdit je, že to piloti podělali a nesou za to zodpovědnost. A že sebou do pekla kvůli vlastní neschopnosti vzali 100lidí. Což je názor, který se tady na fóru nějak nenosí, takže je to stejné jako kdybych mával partě volů červeným hadrem před očima. Zamysleli jste se proč vás to tak hrozně irituje, že se nezmůžete na nic jiného, že se za tou muletou slepě vrhnout? ))
Tak pánové torro! Olááá nezklamte mě. )) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 09:03 | |
| | No, na tvou otázku o muletě jsem ti tu už odpověděl včera, je jen tvojí chybou, že se utápíš v kráse svých slovních obratů a nevnímáš, co ti kdo říká (píše).
Normálně bych se už na tebe vyprdnul, protože z celého tvého projevu v tomhle vlákně je patrné, že akorát kličkuješ, abys měl poslední slovo a poslední pravdu - jinak by ses spokojil s konstatováním, že piloti patří do pekla - a hotovo. Ty si to myslíš, my s tím nesouhlasíme, co víc o tom diskutovat. Problém je, že se zjevně cítíš být nadřazen a dokud tady všichni neřeknem, že máš pravdu (což asi neřeknem...) nebo prostě přestaneme přispívat (to tak asi skončí) - bude tu baobab kde na každé větvi bude jako poslední nějaký příspěvek od tebe a hotovo.
Co mne ale rozhodně pobavilo je, že jsem si představil, že letím ze severu nad velvarský silo, poslouchám, co ten infák pindá do rádia a jen tak se ho zeptám "jestli to znova hodlá pomrvit, nebo se mu to tentokrát povede" To je fakt vzorová hláška (je jedno, jestli to bylo doslova - jde o smysl) a hlavně příklad nekonfliktní existence v letovém provozu.
Možná že tragédií Smolenska bylo, žes zrovna nebyl na tý správný frekvenci. Protože to by ses pak mohl Protasiuka včas zeptat, jestli to náhodou nehodlá pomrvit. Třeba by včas přitáhl berany, vyfakoval prezidenta a letěl na Minsk na kafe. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 10:27 | |
| | Vytesat do kamene, pane doktore a vomlátit mu ten šutr vo tu jeho vymatlanou kebuli.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 03:08 | |
| | Posloucháš se vůbec co říkáš? Odsouzení polské posádky bylo trochu nefér, to je pravda. Nicméně tím co si napsal de facto zabavuješ velitele letounu odpovědnosti. V Polském letectvu platí stejné předpisy jako v Czech Air Force. Musí platit neb vycházejí z mezinárodních předpisů.
Velitel letounu nese veškerou odpovědnost za celý průběh letu ještě ti zopakuji klíčová slova Velitele letounu (ne velitel letectva) plnou odpovědnost tedy pokud udělá chybu je za ni přímo odpovědný a bude brán k odpovědnosti před zákonem. Velitele letounu je nejvyšším nadřízeným na palubě letounu to proto, že je za let zodpovědný (aby se pak před soudem nemohl vymlouvat, že mu do toho někdo kafral).
Z letové zprávy vyplývá naprosté ignorování základních předpisů a SOP k provádění APP nerespektování těch nejprimárnějších přístrojů a varovných zařízení. Ať už posádka potažmo velitel letounu měl jakýkoliv důvod takto jednat nese plnou odpovědnost za to co se stalo. Bohužel za svou chybu zaplatil cenu nejvyšší.
A teď mi klidně můžeš napsat že jsem kretén a že nemám úctu k mrtvým já si naopak myslím že jsem realista. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 05:20 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 07:25 | |
| | dalsi na blacklistu .... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 09:38 | |
| | Jsem si toho vědom ale takovýmhle způsobem omlouvat totální selhání posádky a velitele letadla tak to mě přijde přitažené za vlasy. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 09:58 | |
| | Ono nejde ani tak o to, ze my ji omlouvame, a LW ji drbe. Ale o to, jakym zpusobem ji drbe. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 10:15 | |
| | To jsem napsal že bylo dost drsný. Ale psát o mlíku za oknem... mi přijde též dost přitažený za vlasy.
Nejsem vyšetřovatel leteckých nehod ani super odborník ale leteckými nehodami a jejich vyšetřováním se amatérsky zabývám skoro 10 let (baví mě to) a tady se podle předběžných závěrů opakuji předběžných závěrů protože celá zpráva ještě není úplně zveřejněna se pravděpodobně jednalo o CFIT - Controlled Flight Into Terrain.
Pro ty co neznají tuto zkratku to znamená, že posádka navede své jinak plně funkční letadlo z nějakého důvodu (chybou, přehlédnutím, špatnou spoluprací členů posádky - pravděpodobná příčina havárie letu OK540 v roce 1975 u Damašku) do terénu a svou chybu si uvědomí příliš pozdě.
Pro ilustraci co to je http://en.wikipedia.org/wiki/Controlled_flight_into_terrain |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 10:21 | |
| | pane bože, ale vždyť to tu nikdo nevyvrací. muže za to posádka. tady se celou dobu jedná o to, že tady kolega litinovej...t ví o reálným lítání uplný hovno a blbě tady pindá. jak už tu bylo řečeno.. příručka a realita je něco uplně jinýho. nikdy se to nedělá přesně tak, jak je to psané v příručce. protože tam vždycky jsou vnější vlivy, který ovlivňují tvoje rozhodování. to zase pěkně popsal kuma |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 10:08 | |
| | Posádku nikdo neomlouvá. Že jde o selhání lidského faktoru a plnou zodpovědnost kapitána tady nikdo nezpochybňuje, to se nám jen "žemčužnyjevily" stále snaží podsunout.
Jenom se snažím (-me?) vyjádřit jistý rozdíl, který vidím(-me?) mezi zcela vědomým porušením pravidel (autobusák vypije před cestou 3 piva) a řetězcem událostí, které kapitán neustál, které by každá sama o sobě nemusela znamenat mnoho (na tom trvám) ale v dané situaci a zřetězení měla katastrofální následky. Principiální je, že kapitán dopustil, aby byly v kabině jiní lidé, než sama posádka, aby tito jiní lidé do toho kecali - a tak pak ani sám neprovedl mnoho dalších jiných podstatných kroků a rozhodnutí, o čemž lze předpokládat, že by se mu jinak nestalo, takto to ale mělo za následek tragédii. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 10:41 | |
| | Každá letecká nehoda je vždy souběhem několika chyb, které mohou ale taky nemusí být méně či více závažné. Smrtící je až kombinace těchto chyb. Jak píšeš posádka se dopustila několika závažných a to zdůrazňuji chyb, za které bohužel zaplatila cenu nejvyšší co je politování hodné je, že s sebou vazala cestující.
Já samozřejmě neobhajuji příklad s autobusákem, nicméně autor chtěl pravděpodobně tímto zdůtaznit zvlášť hrubé ignorování předpisů a varování.
Každý simpták nebo člověk co ví alespoň základní informace o letectví a bezpečnostních protokolech musí jasně vidět co se stalo.
Létání podle předpisů je do jisté míry utopie, ale pouze do jisté míry a hranice překročení této meze jsou oblivňovány několika faktory (zkušenost a sehranost posádky, zkušenost s daným letištěm, stav a limity letounu, nálet hodin atd.) Každý kdo nastupuje do letadla dává do jisté míry svůj život do rukou odpovědné posádky potažmo kapitána doufajíc, že se dostane do daného místa nejen včas ale co hlavně v jednom kuse a živý.
Pokud posádka potažmo kapitán tuto hranici překročí pak se nevihnutelně něco pokazí a skončí to špatně. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 10:46 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 11:02 | |
| | Ne ne to je trochu jinak, to že polská posádka byla ve stresu je jasné. Další věc je to že se velitel letoun rozhodl jít někomu v letadle na ruku i přes fakt, že riskuje život svůj a navíc život ostatních na palubě je jen a jen jeho rozhodnutí, nikdo a nic ho nemůže zbavit odpovědnosti za zabití sebe a ostatních lidí. Tuším že se to dá právní terminologií nazvat jako zabití z nedbalosti.
Nikdo ho ovšem nenutil k chybám
- rozhodnutí provést AP i při počasí pod minima 100/1000m
- rozhodnutí klesat pod minima
- žádný APP briefink
- špatně naprogramovaný APP ve FMS (glide path)
- kontrola GP podle RA místo barometrického výškoměru
- ignorace TAWS varování
- ignorace povelu řídícího pro vyrovnání
- žádný CRM pro 4 člennou posádku
- mizerný výcvik
- nízký nálet posádky
- přítomnost neoprávněných osob v kabině a to i v době "sterility kokpitu"
Většina předpisů v letecké dopravě by zaplacena cenou nejvyšší protože byly zavedeny jako důsledek nehod nebo incidentů. Jejich ignorování vede do záhuby. Na hrdinství a dokazování si ega není v letectví místo.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 14:13 | |
| | Na tebe zareaguju, protože s Litinovejma vidlema mám po předchozích diskuzích takové zkušenosti, že se s ním skutečně nehodlám na tohle téma bavit.
O tom, že posádka provedla chyby, které vypisuješ, nemá smysl diskutovat, neboť to je fakt, a ten tu také téměř nikdo nezpochybňuje. Problém je v tom, když někdo, nabušený jen suchou teorií, považuje sebe za povolaného k soudům o Pekle, přičemž jeho nadhled dosahuje levelu sotva N+1. Vysvětlím:
Za N považujme faktická pochybení. To je seznam, který jsi sem dal, už se tu objevil, a který se nezpochybňuje.
Za level N+1 považujme zhodnocení těchto faktorů, jejich postavení do vzájemné souvislosti, řetězce, a jejichž výsledkem je selhání posádky a katastrofa. O tom stále nikdo nepolemizuje, ovšem to je úroveň, ve které jsi se ty a LW zastavil. Jenže profík ve vyšetřování nehod (to nejsi ty, ani já, ani nikdo další na tomhle fóru) se nezastaví před vydáváním soudů na levelu N+1, ale jde zjišťovat, zda existuje ještě level N+2 a vyšší, kdy se nejedná o pouhé selhání jednoho elementu, ale o systémové selhání, ať už na úrovní firmy (N+2), nebo regulačního orgánu (N+3).
Často se pak zjistí, že skutečně šlo o selhání na úrovni N+1, tedy nemá cenu příliš dupat po managementu firmy, leteckých úřadech apod, neboť systém byl nastavený správně. To může být případ třeba té Tu-154 Pulkovo, jejíž posádka se proti všem předpisům a leteckému rozumu rohodla přestoupat bouřku. Pak se provede rozbor, školení na dané téma, a jede se dál s tím, že ve se daný případ již neopakuje.
Jindy se naopak zjistí, že kraksna jako následek (například) nestabilizovaného přiblížení měla za spolupůsobící příčiny všeobecně nízkou kázeň, nízkou úroveň její kontroly a vyžadování v dané letecké společnosti, proto je vina samozřejmě primárně na PIC, ale také na managementu společnosti.
A to byl podle mě případ Smolensk. Selhání systému na všech levelech (posádka, konkrétní jednotka, i Polské vojenské letectvo), nedodržování a nerespektování základních principů, "infikování" posádek virusem nemoci get-there-itis (viz to, co jsem hned po této kraksně psal pod svým starým nickem AJS), nastavení situace, kdy posádky nemají pevnou oporu ve společnosti tak, jak je v dnešní době ve světě běžné. V takhle nastaveném systému se velice těžko uplatňují jedincem základní pravidla, byť psaná v příručce, neboť jsou stavěna na úroveň nezávazného návodu. Kdo se s tímhle nesetkal, a neměl koule se proti tomu postavit, nechť drží hubu a krok.
Nic z toho samozřejmě nesnižuje vinu velitele letadla. Ani se jí nikdo nesnaží z něj shodit. Jen by stálo za to, aby se ten, kdo je knihomol, jehož schopnost analýzy končí na levelu N+1, nevyjadřoval o vině a nedělal žádné soudy. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 15:03 | |
| | Před vydáním oficiální zprávy jsem na polské televizi sledoval debatu, kde to taky probírali jak mohli, ale byl tam jeden názor (o kterém jsem dosud neslyšel).
Spíš to byl dotaz, na který stejně nikdo nedokáže odpovědět, ale:
"1. Co by se stalo, kdyby se piloti rozhodli, že poletí na jiné letiště, polská delegace přijede pozdě na "oslavu" a bude z toho ostuda Polska.
2. Co by se stalo, kdyby ruský řídící zavřel letiště a poslal letadlo jinam. Tady by to mohlo být bráno jako úmysl z Ruské strany zmařit "oslavu" a mohlo by to vyvolat politické problémy, už tak pošramocené z historie Katyně."
A jak psal Radimmm, je třeba se dívat i na jiné levly než jen to, že se pilot rozhodl.
Byla a je spousta polemik, ale nikdy se už nedozvíme víc a je třeba si z této události vzít především ponaučení.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 16:47 | |
| | ... a to je přesně to, co jsem psal, že publikovaná varianta je z politického hlediska nejpřijatelnější
Peace, brothers! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 11:41 | |
| | Mně to prostě přijde humorný, když si simpták myslí, že je pilot. Přijde mi to stejný, jako by si divák Ordinace v růžové zahradě myslel, že je doktor. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 12:01 | |
| | Víte jakej je rozdíl mezi bohem a Klausem?
Bůh si nemyslí, že je Václav Klaus |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 12:40 | |
| | Spíš kdyby si to myslel herec
Ale je to skutečně u dopraváků na kompu a v reálu tak odlišný? A zrovna v týhle konkrétní situaci totálních IMC podmínek? NDB Radionavigace by měla bejt jakž-takž podobná, pohled z okna kokpitu při dohlednosti 300m a spodní základně oblačnosti ve 100m taky - prd vidíš v reálu i v simu. NDB approach se zapnutým autopilotem se taky nemusí v případě Project Tupolev Tu-154 zas až tak moc lišit..
Jako neberte mě moc vážně, v reálu mám nalítáno jen pár hodin na Blaníku a na PG. Reálný tůčko jsem ani na autopilota nikdy neřídil - ale třeba se to fakt liší hodně - nekamenujte mě a případně řekněte v čem
Ať tady jen nemlátíme prázdnou slámu, můžeme zkusit rozebrat jakej je hlavní rozdíl při zaletění tohodle přiblížení na simu (v co nejvíc reálnejch meteo podmínkách, podle reálný approach mapy, s dodržováním všech postupů - prostě ARAIG) a v reálu.
Podle mě největší rozdíl nebude chování letadla (letěli na AP), ale psychologie - simpták se nemusí bát že se zabije, navíc má všechny ovládací prvky před sebou na monitoru a nemusí je hledat různě po panelech. Ale na druhou stranu je na to sám, oni tam na to byli 4. Kapitán řídí, kopilot hlídá hodnoty a případně upozorňuje kapitána když něco nesedí, palubní technik se stará o motory.. Co dělá v tupláku navigátor netuším, ale asi tam taky k něčemu bude, ikdyž asi ne v týhle fázi letu. Simpták to musí celý odedřít sám.
V pokoji do nás sice neprudí nervózní velitel vzdušnejch sil, ale jako spolupůsobící příčina virtuální letecký nehody může být i manželka, milenka nebo maminka která příjde s tím, že nechápe co nás na tom zírání do šedejch sraček před sebou baví a ať mažem vynýst smetí
Já se teda při svejch pokusech ve Smolensku bál jak sviňa i na simu, protože kdyby se ozvala strašná rána ve chvíli, kdy hypnotizovaně skenuju jedním okem mlhu před sebou a druhým přístroje, tak se o mě i v mejch 35 letech asi pokusí infarkt. Takže vlastně i simpták může umřít.
Z technickejch aspektů mě napadá rozdíl jen v přesnosti a odezvě přístrojů. Ve FS přesný a hned, v reálu ne.
Co se Meteopodmínek týče, tak jak sem psal nahoře, tak viditelnost bude +- stejná. Jiný bude asi trochu vliv větru a nějaké případné přízemní turbulence - ty ve FS zrovna nejlíp nasimulováný nejsou.
Dále v default FS není ta rokle, což je ale irelevantní protože radiovejškoměr neměli ke klesání co používat. Ale je možný že podle něj neletěli, že jen odečítal radio-vejšku kopilot, nebo kdo to má v popisu práce.
Takže suma sumárum když odhlídneme od psychologie, pokládám let s dopravákem ve FS a v reálu bez mimořádný situace (selhání systému nebo motorů) za téměř stejnej. Pojďte mi to zkusit vyvrátit jestli chcete - fakt se nechci hádat jen by mě zajímaly ty rozdíly Peace brothers, jak by řekl Tonde.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 13:16 | |
| | Nemyslím to nijak zle, už je tu reakce od povolanějšího, ale právě tenhle post (odpověď/dotaz) to všechno vysvětluje. Pokud si někdo toto neuvědomí, necítí či vnímá to automaticky, je jasné, že se jeho pohled na Smolensk bude (musí) lišit.
To právě je to, co si člověk musí zažít (nebo s hloubkou úvahy uvědomit) že to je PROPASTNÝ rozdíl. Ta realita - tady a teď, hned nebo nikdy - přežiješ, nebo z tebe bude krvavá ohořelá kaše (a když to posereš, tak fakt bude!) - to samo o sobě může způsobit takové změny psychiky, že jedinec není absolutně schopen vykonat to, co "nanečisto" (tedy - když šlápnu vedle, OK, začnem znova) zvládnul tisíckrát.
Pak se přidává každé zrnko, které musí ten kapitán předpokládat - a ustát - i takovou věc, že vyrazí politruka a nechá za ním zavřit dveře. A kdo někdy byl v armádě tak ví, že to není malý úkol, mimo jiné... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 13:54 | |
| | Já taky do nikoho nereju a činnost posádky ve Smolensku nehodnotím
Jen jsem to chtěl překlopit do roviny realita kontra sim Je mi jasný že z hlediska psychiky pilota je v tom rozdíl diametrální. Zajímaly mě ty ostatní rozdíly, o kterých si myslím že třeba tak velký nebudou. Už jsme se dobrali k tomu že některý jsou - přesnost přístrojů, vliv větru, turbulence, otřesy..
Tady je pěkný video jak to vypadá v Tůčku při IMC přistání - je to fakt docela mazec - simpták by musel někoho poprosit aby mu cákal na monitor vodu, třásl mu židlí a ještě další 3 lidi aby na něj křičeli
http://www.youtube.com/watch?v=WuXwUjr4x34 |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 14:28 | |
| | Přes název videa je to zjevně IL-62. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 17:19 | |
| | Bez ohledu na Il-62 / Tu-134 mi nějak unikla pointa těch viděí. Jako že kokpit B737 je víc user friendly? To určitě nao, miniálně protože v té první půlce je PF mimo záběr, je vidět a není nárazový vítr. Zbytek se pak srovnává těžko (nesnižují tvou snahu poukázat na to, že kokpity rukýách strojů jsou komplikovanější - všichni příznivci PTU to dávno deklarují - ale nějak jsem nepochopil i souvislost v tomhle stromu...) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 17:25 | |
| | tohleto video tu uz pred nejakym tim rokem bylo. a byla pod tim vasniva debata na tema "organizace prace v kokpitu", "narodni zvyklosti v organizaci prace v kokpitu" apod. jednim z vystupu bylo mam pocit i to, ze to muze byt presne naopak. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 14:53 | |
| | Pokud ale selhává psychika, pak selhává především výcvik. Zajímalo by mne, zda mají podobné situace "vyraž politruka z kokpitu" v osnovách. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 16:45 | |
| | Mě se v tomhle ohledu velice líbí články p. Jurka na aerowebu. Nedělalo mu problém na začátku své let. kariéry poslat svého šéfa a majitele letadla k šípku a ještě mu jednu vrazit nebo podat okamžitě výpověď a řéct svůj názor na šéfa, když po něm chtěl, aby letěli dál i přes bulletin, který to zakazoval z důvodu tragické nehody jakýkoliv provoz na typu. Ale na tohle asi spousta lidí bohužel nemá. Věřím, že kdyby ve Smolensku lětěl zkušený a hlavně psychicky odolný a zásadový kapitán, tak pošle třeba i samotného prezidanta někam. Ale to je jen teoretizování. Každopádně články na aerowebu fakt doporučuju. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 00:04 | |
| | Hlavně dost otravně a furt to samé. BTW, tuší někdo proč přeladili ten digitální výškoměr? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 00:15 | |
| | Dovedes si predstavit to peklo, kdyz z pozice zastupitele v Hostivicich jednal s letistem Praha o protihlukovych limitech? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 00:04 | |
| | Hoši mnohem starší a především zkušenější než já ti to už řekli líp. Z gauče se posuzuje všechno strašně jednoduše, já sám taky podporuju a snažím se praktikovat chladné a rozvážně myšlení hlavou, bez zbytečných excesů. Ale přihodím sem vzpomínku (ne tak dávnou, ale už to bude cca 6 let) na svou první jízdu autem v AŠ v reálném provozu. Z nějakého parkoviště asi kilometr a půl k obchoďáku; přes město, po tmě. Dodnes bych byl ochoten odpřísáhnout, že jsem během té jízdy (asi 10 křižovatek a spousta dalších situací) nepotkal jedinou dopravní značku a že moje auto (Škoda Fabia) nemělo zrcátka. Co tím chci říct - i když je to smutné a za žádnou cenu by se to nemělo stát, plně si dovedu představit, že to dusno, které se na ně před přistáním sesypalo, prostě neustáli a dělali v normálním životě triviální a absolutně nemožné chyby. Takže říkám, možné to je, a to bohužel poměrně snadno...
Máš pravdu, prostě si vybrali pro sestupovou rovinu RA, za daných okolností tu nejhorší možnost. Ten barometrický upravovali hádám s ohledem právě na RA, kterému věřili. Problém je v tom, že když si jednou určíš vyšší autoritu (RA), velmi špatně se pak přiznává, že je špatně právě ona...
Rozumím originálu a myslím, že chápu i vnitřní význam těchto slov, ale obávám se, že to je jen svatý grál, nedosažitelný ideál toho, jak bychom si přáli chovat se pod tlakem okolností za kniplem. Ovšem je jen velmi málo osobností, které dovedou své emoce zaparkovat na letišti před odletem do hangáru a vyzvednout si je zase až po přistání. Zbytek pilotů (a hádám většina) se toho klidu snaží docílit především tvrdým tréninkem (který určitě absolvují všichni zodpovědní piloti), ale pochybuji, že se posádka může připravit na něco takového, čemu čelili v posledních minutách letu... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 12:23 | |
| | Ono je létání s řízením auta do určité míry nesouměřitelné (ne kvůli náročnosti, ale kvli psychickému vypětí), ale jeden příklad za všechny.
Platí základní pravidlo, že řidič má jet takovou rychlostí, aby zastavil na vzdálenost, na kterou má dohled. A můžeme si udělat malou anketu, jakou rychlostí jezdíme na tlumená světla... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 13:15 | |
| | Na tlmené svetlá som do 31.7.2010 jazdil bežne 90-100km/hod než mi v ten deň v noci o 22:30 hod. vbehol do jazdnej dráhy divočák a urobil na aute škodu za 7.500 euro, od vtedy jazdím na tlmené svetlá max. 50-60 km/hod. (hi) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 13:32 | |
| | Čili empiricky to ověřila celá řada řidičů, že jízda rychlost vyšší než rychlost odpovídající dosvitu (při správně seřízených světlometech kolem 56 km/h) může způsobit škodu na majetku, zdraví a životech, a přesto všichni vesele jezdíme 90-100 kmh, v případě havarie dostaneme pokutu, podmínku nebo si půjdeme sednout, a přitom jistě nejsme žádní zloduchové.
Tak to prostě je. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 13:41 | |
| | 90 - 100? na dalnici je na potkavacky naprosto beznych 130 - 140. jezdim tak taky. a nevsimam si , ze bych predjizdel vetsi procento ridicu, nez ve dne.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 13:52 | |
| | A je vubec nejaky rozdil mezi jezdenim na potkavacky po dalnici rychlosti 140 km/h v realu a v GTAčku? Delas si pred tim nez vyrazis z domu briefing?
PS: GP v FMSce jsi posledne na dalnici programoval kdyz jsme si psali po tom ICQ, vid? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 14:11 | |
| | Mám takový dojem, že je to víc, cca kolem 80 km/h, samozřejmě za ideálních podmínek. Nejsem si tím, úplně jistý, tak to zkusím dohledat... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 14:06 | |
| | Bezesporu, já to spíše uváděl jako příklad toho, jak neočekáváne okolnosti můžou zaměstnat mozek tak, že některé věci absolutně nevnímá. To psychické vypětí je otázkou zkušeností, dovedu si představit, že pilot profesionál, který by si až někdy později dodělával řidičák, tak by tvrdil opak...
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 16:11 | |
| | Hey, sorry, ale pokud si nekdo podobnou situaci rozhodovani nevyzkousi v praxi, za danych podminek, tak nepochopi... Ten hrot, na kterem se rozhoduje jestli se to cely podela nebo ne je strasne ostry a rozdil mezi uspechem a neuspechem je neuveritelne velky. Ale cele to zacina na te spicce.
Sedet doma, v teple, ve dne za svetla, bez dalsich lidi, bez jinych vlivu a rozhodovat, popr. jeste komentovat a hodnotit znalosti a schopnosti pilotu co v tom sedeli... to proste ja neberu.
Ok, to cos napsal je pravda, zkratka chyba pilotu, na to se neda rict ani popel. Ale na to, ze v opravdu tvrdem IMC, jeste k tomu se "sefem" (ktery se snazi rozhodovat za tebe) nemas naletano pravdepodobne nic, tak mas hodne silne reci.
Jasne, melo nekomprimosne padnout rozhodnuti na divert, spousta pilotu by tak zareagovalo, ale rozhodne by po letu nepopreli, ze v dobe rozhodovani bylo na palube takove dusno, ze jim to v hlave taky chvili srotovalo.
V mem pripade, pokud na me bude jeste nekdy nekdo pushovat jako kdysi, tak not go. Jednou mi to bohate stacilo, vybal jsem se az az. Nastesti jsem ale i tak "spadnul" na spravnou stranu toho pomyslneho hrotu. Nicmene prave proto naprosto chapu tihu rozhodovani polaku, kteri takove stesti nemeli... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 16:36 | |
| | Ok, díky za názor.
Už jsem to tu psal několikrát, jen v reakci zkráceně. Raději půjdu z divertu jako pax pěšky celej, než mít štěstí na pilota, co se bude rozhodovat jako poláci. Takže jsem rád za každého reálného pilota, kterému tahle katastrofa pomůže, udělat si na podobné případy takový názor jaký máš Ty.
A tomu zlehčování příčin moc nepomůže.
L. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 16:49 | |
| | Popsals to moc hezky.
Rozhodování "na špici" na základě kusých, často nepodložených informací a teorií, které ale mohou mít cenu života (=životů), kdy řády a pravidla už nejsou kánon, ale občas je člověk vděčný, že existují, protože postup "podle pravidel" uvolní svázané ruce. Všichni samozřejmě předpokládají, že půjdeš "aspoň trochu" za své meze a možnosti. To vše rozhoduješ ve zlomcích sekundy s vědomím zodpovědnosti za život jiných. A všechno je fuč, pokud nemáš zrníčko štěstí, abys přepadnul na tu správnou stranu špice...
Není to jen letectví, v medicíně se hraje stejná hra. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 17:16 | |
| | Když mě právě trochu irituje ta snaha jít alespoň trochu za své meze a možnosti... Z dlouhodobého hlediska je to jen ruská ruleta.
L. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 17:21 | |
| | Nikoliv. Jedinec schopný heuristické analýzy tak může docilovat výrazně lepších výsledků, než jedinec zpracovávajcí informace plošně a rozhodující se vždy "pod limitem" V medicíně to znamená lepší výsledky léčení. Absolutní záruka bezpečného procesu přitom neexistuje, záleží na tom, jak daný jedinec v daném místě a okolnostech vyhodnotí proti sobě stojící rizika toho či onoho - a na to málokdy existuje jasné doporučení, gudeline, pravidlo, vyhláška, zákon. To je ten včelín v pilotově (doktorově) hlavě. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 17:26 | |
| | Dobře řečeno, i když dost irelevantní v případě o kterém se bavíme. CFITy těžko slouží k zlepšení metody APP v IMC. Leda jako odstrašující případy. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 17:28 | |
| | CFIT mozna ne. to, co tomu predchazelo, za jinych okolnosti ano. |
| |
|
| | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 14:46 | |
| | Litinový vidlák je prostě vždycky radikální. Přejme mu to. Přejme mu, aby mu ta radikalita vydržela po celý život - a přinesla mu štěstí.
Taky ale vidím trochu rozdíl mezi primitivismem pít alkohol před jízdou a mezi komplexností chyb "mám opakovat, nebo ještě mám šanci se trefit, když výškoměr (nevím, že blbej, to bych se na něj nedíval) ukazuje 100m..." nevím jestli LW sám na něčem létá (v profilu to nemá), myslím, že kdyby jo, tak by pak pochopil, že to není "falešná solidarita kolegů pilotů" - ale vnímání hloubky problému. Já totiž bych asi nepřál ty kotle ani tomu opilému autobusákovi, i když rozměr jeho viny vidím úplně někde jinde.
Béke, burárum! |
| |
|
| | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 14:59 | |
| | Souhlas, jen malá oprava:
- barometrický výškoměr jim ukazoval správně. To potvrzují i Poláci
- klesání provedli podle radio výškoměru, který jim ukazoval také správně, ale kvůli údolí před drahou poněkud nesmyslné hodnoty.
Nesmyslné rozhodnutí použít pro přiblížení RA bylo jejich. Na CVR není nikde zmínka proč to udělali. Žádné podezření na chybnou funkci přístrojů není.
L. |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:39 | |
| | ano, po půl roce vyšetřovací komise došla k závěru, že barovýškoměr ukazoval správně. Tak se hluboce zamysli nad tím, co a jak jsi napsal... a pak se podívej na tu videorekonstrukci, zakryj si svažování terénu, najdi si můj příspěvek, kde jsem psal o vojenském létání a využívání radiovýškoměru při sestupu OSP, přičemž jsem nikdy nenapsal, že se používal jako výškoměr hlavní, dej si to všechno dohromady, ještě jednou se podívej na přístroje - rychloměr stojí, jelikož mají konstatní sestupovou rychlost a v jednom okamžiku je těžký nesoulad baro výšku a radiovýšky - viz to co jsem psal před časem. Jenom génius, který se ještě nenarodil by z toho neměl na chvilku v hlavě guláš a k tomu další miliarda spolupůsobících faktorů a příčin, které se stejně nikdo už nedoví...
Tak už pochop, že doma z křesla se dívá na budíky jinak, než v reálným éru a ještě ve sračkách atd...
Zvedl jsi mne ze židle tím, že jsem si "dovolil" popřát těm nešťastníkům z letadla to, co jsem popřál a nikdy jsem pilota neobhajoval jako nevinného a nikdy jsem nedělal jednoznačný závěr této ani jiné nehody - tak když chceš někomu oponovat, tak čti pozorně.
A jedna rejpavá: jsi si stoprocentně jistý, že např přepis komunikace je původní, beze změny? Že všechna publikovaná "fakta" jsou skutečná? Já nikoli. Jediná politicky přípustná varianta pro obě strany je ojedinělá nevysvětlitelná chyba, pochybení, omyl, hovadina, kravina, momentální indispozice (nehodící se škrtni) pilota - pilotů, osádky.
Pravdu se nikdy nikdo nedoví, na tom trvám a ty jen zatvrzele obhajuješ závěr, ketrý ti naservírovali, protože ti připadá logický a piloti jsou kokoti, protože... Ano, protože na té verzi pracovali nejlepší mozci obou stran, kteří mohli a vyplodili teorii příjatelnou pro obě zúčastněné strany a celý svět. Tomu se říká politika. Tak to vždy bylo, je a bude, zvláště v případě, že to odnesly politické špičky a uděláme s tím oba hovno a je jedno, v jakém -ismu žijeme.
A ještě jedna rejpavá: proč nikdo nikdy nekritizoval tak inteznivně jako ostatní věci to, že v letadle letělo tolik vysokých pohlavárů najednou, když zvyky jsou obecně jiné? Protože by se to politicky nehodilo.
Peace, brothers!
P.S: Ano, je to chyba osádky, to je jasné. Vždy je to chyba osádky, pokud to není fatální technická porucha za letu a i na ni se možná po roce v klidu dojde na jednu z možností řešení. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 16:13 | |
| | Ahoj,
díky za názor. Samozřejmě si vzpomínám na naši diskuzi o výškoměrech.
Nejsem příznivcem konspiračních teorií. Naopak zastávám teorii Occamovi břitvy: http://cs.wikipedia.org/wiki/Occamova_b%C5%99itva
Resp. volně: Pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované.
V tomto případě, přes nezpochybnitelné související faktory, je dle mě nejvážnějším faktorem opakované selhání a špatná rozhodnutí posádky. Já s Tebou nepolemizuji, že existovalo spousta vysvětlení a souvisejících příčin, proč se rozhodovali tak špatně, jen říkám, že přes všechny ty okolnosti (rozpory v údajích výškoměru, neznámé letiště, banda hlavounů na palubě atd., atd.) to byla fatálně špatná rozhodnutí, která by pilot neměl udělat.
A přesně nebudeme vědět nikdy nic. Z tohoto pohledu by se letecké katastrofy nemusely vůbec vyšetřovat. I při ne tak politicky exponované katastrofě, jsou totiž vždy ve hře rozdílné zájmy - dopravce, výrobce, různých úřadů atd. Ale v tomto světle jsou mnohem spornější případy. Třeba Mulhouse: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296
Kéž bychom se za cenu těch skoro sta lidských životů naučili, že minima jsou minima. Jako tupý pax bych byl moc rád, kdyby tohle bylo velkým varováním pro ty, kteří to v IMC občas risknou a jdou pod MDA. Ano chtěl bych, aby se taková věc stala v létání nemluvitelnou. Proto je můj názor jaký je, ač to asi není moc křesťanské.
L. |
| |
|
| | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:01 | |
| | Jen ještě jedna radikální.
Podle mě je klesání pod MDA plně srovnatelné s požitím alkoholu před jízdou. |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:48 | |
| | Kam bys zařadil klesání 30 m pod pod ALT prahu dráhy?
Nemyslíš že je tu pořád trochu rozdíl?
Máš samozřejmě na svůj názor právo.
My si ale zas můžeme myslet (a psát tady) své o tobě. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 16:17 | |
| | No klesání pod dráhu... člověče jsou takoví řidiči. Občas si o nich přečtech na novinkách.
P.S.: Rozdíl to podle mě je asi stejný, jako chtít někomu rozbít hubu a fakticky to udělat. |
| |
|
| | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 14:15 | |
| | Každopádně to musí bejt hrozný, bydlet u letiště, kde ti nad hlavou každejch deset minut přistává letadlo. Vžuuummmmmm, vžuuuuuuuuummmmm, vžuuummmmmm, vžuuuummmmm, vžuuuuuuuuumm, vžu..... |
| |
|
| | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 14:21 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:09 | |
| | Vžuuummmmmm, vžuuuuuuuuummmmm, vžuuummmmmm, ... |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:10 | |
| | | |
|
| | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 13:32 | |
| | ... na internetovem foru chytráci, co si mysli, ze kdyz maj naštudýrovanou příčurku k játru, tak jsou mistří světa. |
| |
|
| | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 14:20 | |
| | ... na světě jsou blbci, co si myslí, že napadáním ostatních lidí na fórech dokáží, jací jsou frajeři a odborníci. Každý normálně inteligentní člověk se podívá na historii jejich příspěvků a ví, co si o nich má myslet. |
| |
|
| | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:03 | |
| | Chlape ty si nekoledujes o ban
to se tady nesmí.... |
| |
|
| | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:09 | |
| | Hmmm jako čekatele na ban, bych viděl úplně někoho jiného.
Já se snažím do fóra příspívat občas i nějakým použitelným obsahem. Pokud bude ban, tak o něj holt ostatní přijdou. Souhlas, včetně mých kontrovezních názorů.
Je na jiných, aby to posoudili.
L. |
| |
|
| | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:04 | |
| | | |
|
| | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:05 | |
| | Dobrý den, jsem jeden z blbců tohoto světa. Hlásím se k Vám do služby. |
| |
|
| | | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 15:05 | |
| | | |
|
| | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 19:56 | |
| | Docela se těšim co ti na tohle napíše někdo z pánů pilotů (Dušínuj, Radimmm,...). Ptz nad timhle názorem mi zůstává rozum stát. |
| |
|
| | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 20:22 | |
| | Nic. Jsou věci, na který nemá ani smysl reagovat... |
| |
|
| | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 11:00 | |
| | Prostě Litinové Vidle je všech čuráků trenér...
To je shrnutí...
S pozdravem J. |
| |
|
| | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 12:11 | |
| | Mno, jediný, kdo je tu teď za čůráka, jsi ty. |
| |
|
| | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 12:22 | |
| | Máš tam chybu, správně je to Litinové Víídle. |
| |
|
| | | | | | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 12:39 | |
| | Buďme objektivní, pokud ee=í, tak na "víídle" by tam těch "e" musel mít dvakrát tolik... ;P |
| |
|
| | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 12:45 | |
| | | |
|
| | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 12:57 | |
| | | |
|
| | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 13:19 | |
| | Ten řev na konci... no nic příjemného |
| |
|
| | | Smolensk - video rekonstrukce 12. 1. 2011 / 13:20 | |
| | Tak to je hodně kruté..... |
| |
|
| | | Smolensk - video rekonstrukce v ruštině 12. 1. 2011 / 16:56 | |
| | | |
|
| | | | Smolensk - video rekonstrukce v ruštině 12. 1. 2011 / 17:16 | |
| | | |
|
| | | | Smolensk - video rekonstrukce v ruštině 12. 1. 2011 / 23:53 | |
| | To video tam neni,je tam okno s ciernou tmou ale nevadi,to skratene staci. |
| |
|
| | | | | Smolensk - video rekonstrukce v ruštině 13. 1. 2011 / 00:03 | |
| | | |
|
| | | | | | Smolensk - video rekonstrukce v ruštině 13. 1. 2011 / 00:58 | |
| | nejde to ,ale kukol som si to podrobne v anglictine,a celkom dobre je mu rozumiet.Takze zhruba je to jasne,kde sa sudruhovia z polskej 101 zmylili.Ta kopa ludi v kabine,hruza,komunikoval tam kazdy,kto mal viac ako jednu hviezdu,general tam kontroloval ukony,riaditel cez protokol tomu velil namiesto kapitana,no hnus.Arabi by s tym urcite pristali,co si urobili kurz na Cessnu,alebo by aspon opakovali okruh. |
| |
|
| | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 12:30 | |
| | Koukám pánové, že ste se tu všichni rozhodli natrhnout novinkám pr.el co. |
| |
|
| | | Smolensk - video rekonstrukce 13. 1. 2011 / 13:54 | |
| | Za všechno může ruský generátor mlhy a paprsky smrti. |
| |
|
|