| | | | | Dnes som sa dozvedel , že Boeing 767 má " jednotku RAT -náporem vzduchu poháněné čerpadlo které se automaticky vysouvá při vysazení obou motorů a zajišťuje jen minimální ještě dostatečný tlak pro ovládání řízení letounu." , tak sa pýtam, kde ho má umiestnený B737 resp.PMDG - vypol som vo FL390 motory a nič sa nevysunulo
Táto pre mňa , priznám sa bez mučenia - úplne nová info, pochádza z inak VELMI zaujímavého článočku o tom ako pilot nevedel dobre počítať ale vďaka tomu mal zase možnosť ukázať, že ako pilot je naozaj frajer !!
http://www.lkpr.info/takeoff/nehody/ch6.htm |
| |
|
| | | Re: RAT 6. 12. 2004 / 14:40 | |
| | Co se RAT týče, probírali jsme to tady:
http://flightsim.periskop.cz/forum_prispevek.php?id=31731&lan=0&gr=0
A co se týká odkazu na Gimli Glider, mrzí mě to, ale je to další příklad špatné interpretace skutečné události. Toho se bohužel občas dopustí každý, samosebou i já. Problém totiž nebyl v tom, že by pilot neuměl počítat. Co v článku neuvedli, bylo toto:
767 má dvě součtovací jednotky množství paliva. Když se ale neshodnou, neukazují nic, aby posádku nezmátly. Jedna nefungovala. Podle MELu (dokument určující, s čím se ještě letět dá a s čím už ne) se s tím letět mohlo, ale musel být vytažen jistič od té vadné jednotky, čímž se množství paliva opět zobrazilo, jako bezpečnostní opatření se před každým letem musela provést kontrola paliva (dipstick - to se ponoří do nádrže ocejchovaná tyčka). Posádka to letadlo vzala a přeletěla Kanadu ze západu na východ. Tam si posádky letadlo předaly. Přilétnuvší kapitán v rychlosti novému řekl, že tam je závada na palivoměrech a dělá se dipstick. Jenže mezitím přišel mechanik, viděl vyskočený jistič a zatlačil ho. Tím aktivoval i vadnou jednotku a neukazovalo to nic. S tím se ale letět nesmělo. Kapitán si nechal naplnit určité množství paliva - a plniči při plnění udělali onu zmíňenou chybu s jednotkama. Tehdy došlo ke zmatení, protože si nový kapitán myslel, že to tak může letět (přiletělo to a s napsaným MELem to od techniků dostal) a vyrazili. Že tam mají míň paliva, o tom nevěděli a už to za letu neměli možnost zjistit. Jo a pro zajímavost - při inkriminovaném letu měli mezipřistání, kde si nechali znovu udělat dipstick - a znovu se stala tatáž chyba.
Jo, kapitán chybu udělal, špatně si přečetl MEL a neověřil si, že ten jistič NEMÁ být zatlačený, ale jeho chyba v počítání to opravdu nebyla... |
| |
|
| | | | Re: Re: RAT 6. 12. 2004 / 14:59 | |
| | za RAT sa omlúvam - skúsim to teda nájsť vo fóre, pokial ide o toho "plachtaře z Kanady " nemyslel som to ironicky, že by nevedel počítať, naopak pre mňa je takyto pilot absolutny frajer aj keby vedel počítať iba do troch ... inak dik za odpoveď-všimol som si, že si online tak som toho rychlo zneužil
PS: kanadania plachtia s dopravnymi lietadlami nejak často myslim, že podobnu story zažili aj cestujuci air transat :
http://www.airdisaster.com/photos/ts236/photo.shtml |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: RAT 6. 12. 2004 / 15:11 | |
| | Neé, já to myslel tak, že v tom článku neřekli všechno, pochybuju že čteš detailní rozbory nehod jako já (protože nejlíp se člověk učí z chyb ostatních), já tě z ničeho neobviňuju. Ale napsali to tam zkratkovitě a nepřesně.
Ale jinak tímhle trpim i já, svojí nelásku k A-320 jsem dotáhl tak daleko, že jsem si špatně interpretoval několik nehod Airbusů jenom proto, abych zjistil, že to vlastně bylo jinak.... |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: RAT 6. 12. 2004 / 17:45 | |
| | o tom problemu s palivem u A320 Air Transat byl ted nedavno docela dobry dokument na National Geographic Chanel
|
| |
|
| | | | Re: Re: RAT 7. 12. 2004 / 11:15 | |
| | Dipstick - to sem dělal taky, když jsem měl ještě legendu jménem Trabant. To byla někdy opravdu prča, tam si to řidič musel dopředu taky spočítat, jinak měl problém. Ikdyž tam bylo přepínání na rezervu (tuším, že max. do 50 km), tak si mohl zajet k nejbližší pumpě, jestli tam teda byla. To, že se to v některých případech dělá i u bulíku mě opravdu překvapilo. Asi bych docela čuměl, kdybych někde čekal na letišti a viděl, jak tam technici přeměřujou palivo ocejchovanou tyčkou. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: RAT 7. 12. 2004 / 18:23 | |
| | Zkusil jsem dát pojem dipstick do slovníku na centrum.cz. Fuj!!!!!!! |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: RAT 7. 12. 2004 / 19:31 | |
| | Neříká se tomu tak náhodou dripstick/floatstick? |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: RAT 7. 12. 2004 / 20:20 | |
| |
No sice si jsem dipstickem jistej, ale radši jsem se jukl do slovníku (odbornýho) a je tam že se tomu říká dipstick anebo drip stick. Takže tak i onak. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: RAT 7. 12. 2004 / 21:50 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: RAT 7. 12. 2004 / 22:13 | |
| | To máš stejný jako undercarriage x landing gear, unstick x lift-off, boost pressure x manifold pressure, relight x flight start, throttle x thrust lever, accelerate-stop x rejected take-off , jedno je anglickej termín, druhý americkej.... |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: RAT 8. 12. 2004 / 08:48 | |
| | ...a většinou v manuálu to smíchají všechno dohromady |
| |
|
|