FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 23. 12. 2024, svátek má Vlasta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Metry X feety Jeden příspěvek | Celý strom
Metry X feety   7. 12. 2004 / 09:57
Kessidy
Které jednotky upřednostňujete? Netuší někdo, jestli už ICAO specifikovala, kdy se budou jednotky nepatřící do SI rušit?
 

Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:09
Luděk Ch.
V civilizaci se většinou používají feety, tak jsem si na ně taky zvyknul. Když jsem zkoušel metry, tak se mi ty čísla zdály pořád hrozně malé
 

Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:13
Kessidy
Jen mám pocit, že ta "civilizace" dělá krok zpět.
 

Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:20
Vita Zenisek
No ja bych proti metrum take nic nemel, ale desne me stve ze musim za letu prevadet. Jinak se mi metry libi vic, protoze jsem na ne zvyklej od detstvi. American bude tvrdit asi neco jineho
 

Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:24
Kessidy
V tom je totiž "veliká Amerika" notně zaostalá. Proč se jí musí zbytek světa přizpůsobovat? Nejsou v tom náhodou zájmy jejich výrobců přístrojů?
Jestlipak provádí v těch svých pajednotkách vědecké výpočty?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:39
Tragédie v JRD
Jezisi kriste... sice americany taky nemam rad, ale to na americany budete hazet opravdu vsechno, o cem si myslite ze je "jine"? Vzpamatujte se trosku lidi ...

Vzdyt co tak neco malo vim, tak to vubec nesouvisi s tim, jestli je nejaka americka lobby a ja nevim co, ale s tim, ze v letectvi se prejalo strasne moc veci od namornictva... a tipuju ze mereni dalek a vysek je jednim z toho, co se prevzalo ....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:47
Kessidy
Podívej se na přístroje, co se dnes montují do letadel na celém světě. Kdo je vyrábí?
Na celém světě se vždy létalo v SI jednotkách. Až na VB a USA. No, možná se pár dalších najde... Ale Evropa i Rusko vždy používaly SI. Mimochodem, používání feetoměrů by se dalo považovat za neoprávněné kvůli používaným jednotkám pro nastavení tlaku. Výjimku mezi povolenými jednotkami (není povoleno používat jiné než SI jednotky) mají stopa, uzel, námořní míle. Ne však palec rtuťového sloupce.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:53
Tragédie v JRD
v evrope se pro nastaveni vyskomeru vyska rtutoveho sloupce nepouziva .... pouziva se jenom v americe a neco malo dalsich zemich, a prome za me.. at si to tam pouzivaji ...
 

Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:46
Tragédie v JRD
Na zaklade ceho soudis ze jsou feety a mile krok zpet? )
 

Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:48
Kessidy
Jsou to jednotky naprosto spolu nesouvisející, zastaralé atd. Taky bychom mohli používat lokty,versty a nevím co ještě
 

Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:51
Tragédie v JRD
To je teda "argument" .... proc jsou zastarale, nesouvisejici? V namornictvi se jejich obdobi pouzivaji nekolik stoleti a nikomu nevadi ...

dokud mam na vejskomeru v letadle feety, informace od afisaka dostavam v takovem stavu ze jsou stravitelne pro takovy vyskomer, a pokud i okoli pocita ve feetech, tak je mi uplne sumak, jestli pocitam ve feetech nebo v metrech.

tohle neni mobilni telefon, ktery po dvou mesicich pouzivani zestarne a ty ho vyhodis a koupis si novy
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:58
Kessidy
Nesouvisející:
Mám 1500 metrů. Klouzák 30. Doletím cca 45 km.
Mám 4500 stop. Klouzák 30. Doletím 135000 stop. A co to je?

Zastaralé: aby si lidi po světě rozuměli, zavedli jednotnou SI soustavu. Až na nějaké výjimky ji všichni přijali.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 11:04
Tragédie v JRD
budiz .. s klouzakem mas pravdu .. tam bys musel prepocitavat .)

pokud mluvime o litani, tak az na nejake vyjimky vsichni pouzivaji stopy a míle ... a urcite to neni americkym diktatem, ale spise historickymi souvislostmi ....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 11:17
Zdeněk
Výška i vzdálenost se měří jednotkami délky, tak proč by se mi vodorovně měla z metru stávat míle a svisle stopa?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 13:39
SWT
Bohužel to americkým diktátem je ... samozřejmě ne otevřeným, ale ekonomickým diktátem. Důsledkem tohohle skrytého diktátu je i ona problematická klauzule v ICAO předpisech která sice nařizuje přechod na jednotky SI, ale vychytrale zatím nestanovila datum. Za důsledek to má to, že se u nás začíná přecházet na feety i v "malém" létání, kde už jednotky SI byly zavedený. Je to paráda když člověk má předpisy a tabulky s feetovejma údajema a metrický budíky. Navíc všichni jsme od narození naučení na metry takže stopa / míle je pro nás "nepřirozená" měrná jedntka, na kterou se musíme pracně přeučovat a někomu se to povede a někomu ne.
Faktem je, že jednotky (anglosaské měrné jednotky používané ve "velkém" létání navzdory všem mezinárodním dohodám skutečně efektivně realizují krok "zpátky" tedy k původním měrným jednotkám. Původním v anglosaském světě podotýkám.
Zda je to správně či špatně je hodně o názoru, ale nějak si nedobedu představit, kdo by měl sílu vynutit v letectví komplet přechod na SI, bohužel.

Jinak co se týče těch jednotek, tak bych za nějakou smysluplnou jednotku považoval tak maximálně námořní míli, což je jestli se nepletu délka obloukové minuty velké kružnice - v tom bych viděl jakousi "smysluplnost" jednotky která by mohla představovat jistý důvod k jejímu používání. nechápu však, proč jsou jiné jednotky pro vzdálenost a jiné pro výšku ... jak jste jistě poznali, jsem fanoušek SI
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 14:28
A.J.Scandall   
Proboha, Kessidy a SWT, co to tady vykládáte o politice? Já, jako elektrikář dost dobře znám význam SI (odpadá používání "tureckých konstant" ve vzorcích), jenže tady jde o něco naprosto jinýho.

1. Metry při určování výšky - chraň nás ruka páně. Letové hladiny jsou od sebe 1000ft, cca 300m, a v oblasti RVSM to takhle jde až do FL 410. V oblasti metrů je to 500m - 9600M, 10100M, 10600M atd. Z toho vyplývá výrazně nižší kapacita vzdušnýho prostoru. A kdyby se "nejak" tupě převedly stopy na metry a říkalo se FL 10000m, FL 10300m, FL 10600m, FL 10900m, FL 11200m, FL11500m, nebo zkráceně FL 100, 103, 106, 109, 112 ... takhle si lítejte sami, já radši zůstanu u FL jak jsou. A budou, protože v tomhle ICAO o žádné změně neuvažuje.
(EDIT a ještě jeden dodatek - malá ručička metrického výškoměru má na jeden oběh o 360 stupňů 1000m, u feetového 1000ft, tj 300m. Takže feetový je třikrát citlivější/lépe se podle něj drží hladina. Myslete si o tom co chcete, ale lítal jsem podle obojího a prostě je to tak! Nebo chcete metrický výškoměry, kde se velká ručička otočí dokola po třeba 250m? BRRRR. konec EDIT)

2. Míle - anglosaský země na Nautical Mile přecházely stejně jako my. Divíte se? Oni přece mají statutární míle. Na námořní se přešlo za války nebo těsně po ní, protože docházelo k fatálním průserům při koordinaci s námořnictvem.

3. Nastavení výškoměru - palce rtuťového sloupce používají amíci, to je pravda. Víte ale, že rusáci, ta země stojící na SI, používá milimetry rtutě?

4. Rychlost - pakliže používame NM, tak už není co řešit

5. Ostatní jednotky - vždyť přeci i ta imperiální velmoc, Británie, přešla na kila a litry? A s ní třeba i Kanada.

Když jsem začínal lítat, tak jsem taky brblal, jednou na QNH, podruhý na stopy. Ale časem jsem zjistil, proč to tak je a co to má z výhody. A pominu-li američany a rusáky, kteří si pořád jedou po svym (ale nikomu už to nenutěj), tak celej svět musel udělat nějakej kompromis - někdo šel z metrů na stopy a jinej z liber a galonů na kila!!!!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 15:00
Tragédie v JRD
Ju.. diky... na tvoji odpoved do tohohle tematu jsem cekal jako na smilovani ) uz jsem si pripadal jako magor ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 15:03
Charlie   
Já ci bejt elektrikář!!! ))
 

736xRe: Metry X feety (úplnej OT)   7. 12. 2004 / 17:44
A.J.Scandall   
V souvislosti s tímhle tématem jsem si vzpomněl na paní profesorku matematiky "Jáju" Žáčkovou z elektroprůmky. Ta nám říkala, jak by byl život jednoduchej, kdyby se jako základ v životě nebrala "1", ale číslo "e". Blbě by se kupovaly rohlíky, ale v matematice by to bylo jednodušší. Letectví jde v protifázi. S metrama by byly počty sice jednodušší, ale podle feetů se líp nakupujou rohlíky))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 15:25
Rychlokvaška
On je totiž problém v tom, že někdo něco najde v ICAO předpisech (např. konkétně ANNEX 5), ale zapomene se podívat na datum vydání (běžně kolující verze 1981) ;o)

Takže naštěstí snad zůstaneme u knotů, feetů a NM a já budu jenom a jenom happy...
Pro VFR lítání kolem letiště mi stačí vědět kde jsem a jak vysoko a tam jednotky nehrají roli, prostě musím znát hodnoty. Ovšem pro obecné standardy a IFR lítání by byl zejména bez feetů příšernej chaos. Nejde jen o RVSM, ale i definice prostorů, prokládání VFRkových hladin, atd. atd.

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety (uz OT)   7. 12. 2004 / 16:03
Tragédie v JRD
ale podle nekterych za to muze americka lobbby... zmetci jedni americky .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety (uz OT)   8. 12. 2004 / 01:32
Jaakov   
A ja rikam, ze BOEING , mobily ericsson a skodovka je nejlepsi
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metry X feety (uz OT)   8. 12. 2004 / 09:16
Pips   
ale nejlepsi vzdycky byl, je a bude ... prece Ferda
 

To Scandal A TrvJZD   8. 12. 2004 / 10:35
SWT
Pokud vím o politice jsem nemluvil. Jsem přesvědčenej, že tlak na používání nonSI jednotek je (byť třeba i neúmyslný a nevědomý) ze strany států, které tyto jednotky používají od počátků letecký dopravy, a tudíž díky stupni rozvoje u nic měly a mají (přirozeně) největší vliv na dění v oboru. To nemá nic společnýho s nějakým antiamerikanismem jak se mi zcela otrocky a STUPIDNĚ snaží podsouvat JZD - nebo snad USA není největší velmoc v letectví která nejdéle používá nautical miles a ft?

ad body Scandalla
1) No, beru jako argument to, že feety jsou praktičtější (jemnější stupnice), o tom nehodlám diskutovat. Ale i ta to je IMHO otázka zvyku stejně jako je někomu protivný přecházet z m na ft ... což třeba můj případ není ... mě to je venkoncem jedno
To, co mě jde proti srsti je to, že se mezinárodně dohodne nějaký jednotný systém jednotek, a pak se nepoužívá ...

2) no o tom si teda něco zjistím, ale měl jsem dycinky dojem že v letectví v anglosaských zemích se od začátku používaly námořní jednotky ... ale jak říkám, něco si o tom přečtu. Statutární míle se tam (na zemi) jinak IMHO používají dodnes, nebo snad jezděj auta rychlostma v knotech?

5) no to jjde v duchu toho co jedině můžu odsouhlasit - dohodlo se SI tak by se teda taky mělo dodržovat

ad závěrečný odstavek Scandala - jaký kompromisy? Jestli se dohodlo SI tak by se mělo používat všude, já vidím používání ft/nm/kts v letectví jako ústupek leteckýmu průmyslu (kterej je způsobenek ekonomicko/politicko/praktickejma důvodama). Jestliže se začneme bavit o kompromisech tak bychom fakt v tý matice mohli přejít a jinou číselnou soustavu, jak tu někdo psal s tím e ... a takovejch věcí by se v jinejch oborech našlo spoustu, kde by bylo praktičtější používat nějaký obskurní jednotky mimo SI ... a letectví je holt jen výjimka kde ty ekonomicko politický tlaky pomohly tu praktičnost protlačit PŘES a NAVZDORYsystematičnosti a mezinárodním dohodám ...

PS: Na závěr se kaju že si troufám vyjádřit svůj názor, hluboce mě to mrzí a omlouvám se všem že jsem taková lama a mám jinej názor ...
 

Re: To Scandal A TrvJZD   9. 12. 2004 / 15:48
A.J.Scandall   
Strašně nerad odpovídám tímhle stylem, ale pro jednou...

quote: "zcela otrocky a STUPIDNĚ snaží podsouvat JZD - nebo snad USA není největší velmoc v letectví která nejdéle používá nautical miles a ft? " - NENÍ. Viz bod 2.

quote "ad body Scandalla
1) No, beru jako argument to, že feety jsou praktičtější (jemnější stupnice), o tom nehodlám diskutovat." Díky. O přesnost a propustnost vzdušného prostoru přeci jde víc než o princip (v tomhle případě SI), zejména v době RVSM.

quote
"2) no o tom si teda něco zjistím, ale měl jsem dycinky dojem že v letectví v anglosaských zemích se od začátku používaly námořní jednotky ... ale jak říkám, něco si o tom přečtu" Co ses dočet? USA používá NM 20-30let. A británie až po 2.sv.válce. Motorově se lítá 101let a pár dní.

quote
"ad závěrečný odstavek Scandala.....ústupek leteckýmu průmyslu (kterej je způsobenek ekonomicko/politicko/praktickejma důvodama). "
A tady ještě jednou copy-paste:"Pokud vím o politice jsem nemluvil. "

Všem se omlouvám za svoji účast ve flame-war na téma Esperanto (resp. SI) včera, dnes a ve světle zítřka. AJS
 

Re: Re: To Scandal A TrvJZD   9. 12. 2004 / 16:34
Kessidy
Možná, že NM nepoužívají déle než 30 let, ale předtím používali také nějakou odrůdu míle. Jen nevím, proč nepřešli raději na km, které se používaly tou dobou ve zbytku civilizace.
Mimochodem, to ta míle nemá jinou definici než délka jednominutového oblouku velké kružnice? Tak by byla míle jinak dlouhá v každém směru... Myslím, že metr má mnohem přesnější definici.
Při IFR letu je výška jen číslo, tam ať si je jaká jednotka chce. Ale VFRovej pták chce taky občas vědět, jak je vysoko a mít trochu nějakou představu. A co teprve my plachtaři. Až mi jednou nacpou fítoměr místo výškoměru do Blaníka, asi s tím praštím.
 

Re: Re: Re: To Scandal A TrvJZD   9. 12. 2004 / 16:56
Marky Parky   
Tak nejprve oprava - v jednom miste je ve vsech smerech stejne dlouha, ale problem by nastal s presnosti pri mereni delky na ruznych mistech planety, protoze ta neni dokonala koule a s polohou pozorovatele se tedy meni "polomer" te koule. Takze mas pravdu ze puvodni historicka definice mile neni moc presna. Na druhou stranu, kdyz budeme takhle argumentovat ad absurdum, metr na tom neni o moc lepe, protoze puvodni historicka definice ( "delka etalonu ulozeneho v ustavu blablabla..... " ) je taky nepresna - metr by se pak po celem svete menil napriklad s teplotou v dane mistnosti a ty bys napriklad platil ruzne velky najem v zavislosti na aktualnim pocasi ve francii

Je nutne si take uvedomit historicke souvislosti - namorni mile ve sve puvodni definici byla pro sve ucely dostatecne presna, stejne tak jako byla dost presna definice toho metru a soucasne definice metru ( X-nasobek vlnove delky svetla emitovaneho isotopem Kryptonu ..... ) i mile ( 1852-nasobek delky metru ) jak jsou definovany dnes jsou take pro nase ucely taky dostatecne presne a tady uz zadny podobny problem nehrozi.
 

Re: Re: Re: To Scandal A TrvJZD   9. 12. 2004 / 17:02
A.J.Scandall   
K tvýmu poslednímu odstavci - mě si tu asi většina lidí spojí s dopravou, ale já sám sebe považuju hlavně za sportovního pilota, nikdy nikdo mě za těch x let nenutil čumět do fítoměru - ve všech našich mašinách (Cessny apod. doma nelítám) je metrickej (snad jenom v L-200 bývají oba). Nikdy jsem proto nějak neměl problém s představou o výšce.

Jo a co se těch majlí týče, ty ať si klidně kdo chce vezme, na těch mi vůbec nezáleží. Jenom jsem tím chtěl dát najevo, že argument stylu "oni nám NM z x-y důvodů vnutili" je lichej, protože na to přecházeli stejně jako my.

EDITováno - vymazal jsem pár čísel. Radši.
 

Re: Re: Re: Re: To Scandal A TrvJZD   9. 12. 2004 / 18:56
Kessidy
V starších letadlech naštěstí jsou metry, ale mám dojem, že cokoliv se dnes tady vyrobí (teda to sem tam letadlo) - třeba Z143, má výškoměry ve stopách. Když jsou někde oba, nic proti tomu nemám, teda dokud si je někdo nepoplete.
 

Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:43
Tragédie v JRD
ach jo ... zrovna vcera tu nekdo o tom psal, ze ta doba jeste specifikovana neni ....

PS: zase pokus o flejm? to je stejna diskuse jestli je lepsi ati nebo nvidia
 

Re: Re: Metry X feety   7. 12. 2004 / 10:47
Charlie   
Tak ohledně ati vs nvidia by to nebyla žádná diskuze...nvidia je lepší..to je přeci jasný )))))
 

Gonzo
VWAC
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ