Schválně na to jukni, stejně tak při prudším klesání. Pressure controller, ať už analogový CPCS, nebo digitální DCPCS, si držej ten svůj režim, a při prudším stoupání nanejvýš vzroste kabinový vário na 1000fpm, při klesání ani to ne. Pokud prudce stoupeš jen chvilkově, je to v pohodě, pokud to ale odpálíš svižně už od země a až do cestovní hladiny, můžeš mít problém, tedy alespoň na 737. Jednou se nás v Polsku, právě na prázdém přeletu, zeptal řídící, zda můžeme dosáhnout FL410 nejrychleji, jak to jde. Tak jsme dali do FMC rychlost pro MAX RATE, a osmiklíště lezlo jak "home-sick angel", jenže pak mě právě napadlo se juknout na přetlakování, a teď jsem viděl, jak si potvora drží 1000fpm, a rozdíl tlaků roste k limitu. Ze záletu si pamatuju, jak nepříjemný je zásah relief valve, nemluvím o tom, že by to bylo překročení limitu, a tak jsme řekli, že jsme verrrrry sorrrrrry, ale že musíme ubrat na stoupání. Pak jsem to měl ještě jednou se 735, to samý prázdná mašina, velké stoupání, ale to už jsem si hlídal stoupali jsme pozvolnějc, a stejně jsme to v závěru museli ubrat.
Při klesání jsem zažil opak, "dohnali jsme kabinu". Kdysi jsem o tom četl na PPRUNE (k čemu jsou tyhle internetový kecárny dobrý!), tak jsem byl připravenej, že se to může stát. Jde o to, že klesáš tak rychle, že se ti vyrovnají tlaky dřív, než na zemi, a letadlo se v podstatě rozhermetuje. Nám se to stalo s prázdnou mašinou, ATC nás při letu na Sicílii nechalo kvůli provozu tak dlouho v hladině, až jsme byli 15000ft nad VNAV path. S lidma bych si vyžádal 360ky, nicméně tady jsme to zkusili, se speedbrake, na volnoběh, na 0.79/310kts. Pitch byl sice asi jen -7°, ale vs až 7500fpm. Načež jsme začali sledovat závod ručiček na budíku. Myslel jsem, že pressure controller přidá třeba na 1000fpm, ale on si držel svých 500. Ve FL100 jsme dohnali path, tudíž jsem ubral na klesání, ale stejně ve všce asi 2500ft se tlaky vyrovnaly, diff press nula, a jediné, čím se to projevilo, bylo zvýšení klesání kabinové výšky na hodnotu vertical speed letadla, tedy asi 1200fpm. Jinak nic, což mě překvapilo, čekal jsem, že neutěsněná okna budou víc hlučet (jako jsem zažil kdysi jako mladý F/O na 735 při nepřetlakovaném vzletu.)
Ale to jsme od tématu APU trochu zabloudili ![](images/smile/01.gif) |
|