Přesně tak, Ercan je Turek se zahnutou šavlí.
V roce 1974 jak známo provedlo Turecko invazi na Kypr a obsadilo severní část. A mimo jiné oblast severního Kypru a přilehlého vzduchu prohlásilo za svoje. Jenže to má háček, nikdo to neuznal. A tak oficiálně celý ten vzdušný prostor, i severně od Kypru, spravuje Nicosia (kyperští Řekové). Ale tu severní část řídí, nebo se o to snaží, i zmíněný Ercan. V praxi to vypadá tak (uvedu příklad letu po VA16 na jih (KFK-AYT-TOMBI):
10minut před bodem TOMBI, což odpovídá zhruba AYT (VOR Antalya) se musí zavolat na frekvenci 125.5 , což je Nicosia. Oznámí se hladina, ETA na TOMBI a squawk YYYY. Nicosia zpravidla odpoví, že nad bodem TOMBI máme nastavit squawk XXXX a ohlásit jeho přelet. To proběhne na jedné soupravě. Ne té druhé mezitím Ankara přehodí nebohé letadlo na Ercan, tj. na tu neuznanou FIR, a s ní se komunikuje jako by se nechumelilo. Před bodem TOMBI Ercan řekne "přejděte na Nicosii" na které už přitom 10minut jsme,a často ani neřekne frekvenci, ale ta je v mapě. Současně se oznámi Nicosii přelet TOMBI a přestaví se squawk. Dál už to funguje normálně. Abych byl upřímnej, ani nevim, jak si to tam Ercan vytýčil, jeho působnost moc neodpovídá hranicím FIRů....
Problém nastane, pakliže by se musela měnit hladina, nebo trať. Oficiálně řídí Nicosia, ale vysvětlete to Turkům. Anebo naopak, Ercan něco nařídí - a co teď? V minulosti byly případy, že Ercan vyhrožoval vysláním hotovostních stíhačů. Přesto je v Jepíku napsáno "v případě, že po vás Ercan bude něco chtít, slušně mu odpovězte, ale jeho instrukce neposlouchejte". Slušný dilema, co? JEdnou jsme se tam vyhýbali buřině. Takže Nicosii jsme požádali o nový heading, povolili, pak totéž s Ercanem, taky povolili, vlk se nažral a koza zůstala celá. A Ercan i Nicosia meli dobrý pocit, jak to všechno řídí)
V posledních letech se už naštěstí uklidnili, tihle dlouholetí spojenci z NATO |
|