| | | OT: Prodám - Učebnice pilota 21. 11. 2010 / 15:08 | |
| | Zdravím, mám tady na prodej Učebnici pilota. Dostal jsem ji darem, avšak jednu stejnou už mám. Proto nabízím k odprodeji za 250 ,-Kč včetně poštovného. Kniha je zcela nepoužitá.
Případné info na PM |
| |
|
| | | OT: Prodám - Učebnice pilota 21. 11. 2010 / 16:10 | |
| | Pokud ji ještě máš,tak ji koupím.Více máš na SZ. |
| |
|
| | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 21. 11. 2010 / 16:18 | |
| | tak jsme si o ni pozadali dva hradecaci, tak pokud jiz nebyl nekdo pred nama, tak si ji muzem pujcovat kdyztak |
| |
|
| | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 21. 11. 2010 / 19:53 | |
| | kdybys chtěl, tak mohu nabídnout tu předchozí verzi. |
| |
|
| | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 21. 11. 2010 / 19:56 | |
| | tak to je stejna jako tahle ne? ja mel tu 2008 ale tu jsem nekde nechal ve skole a kupovat si ji u nas na DSA me prijde celkem draha no |
| |
|
| | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 21. 11. 2010 / 20:02 | |
| | Cece ja nevim .. ja se z ty bichle taky zkousel ucit... ale ... no, rekneme, ze teda z matematicky hlediska jsou tam nejspis aerodynamicke jevy podany docela dobre, ale z praktickyho naprosto na ho*no. |
| |
|
| | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 09:59 | |
| | Nehledě na spoustu překlepů a chyb... ale - aspoň něco. |
| |
|
| | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 10:47 | |
| | Tragéd se zkoušel učit DD |
| |
|
| | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 11:07 | |
| | No, aspon se mi nestane, ze hadici vytopim Moravu. |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 11:14 | |
| | My chcem znát podrobnosti... |
| |
|
| | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 11:18 | |
| | myslis vytopeni Moravy hadici? Mam pocit, ze to tu zaznelo take.. tak dva, tri roky zpatky, hledej historky o tom, kterak se Zunus Letnanskym aeroklubakem chtel stati... |
| |
|
| | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 11:45 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 14:02 | |
| | Täk na to jsem fakt zapomněl.. omouvám se všem zúčastněným...
Ale když to tak po sobě čtu, asi bych to napsal stejně |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 14:15 | |
| | Taková vzpomínka na staré časy tady na péráku.. A krásně jsi to tam napsal, doktore.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 13:24 | |
| | to mi tenkrát nějak uniklo,... |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 01:50 | |
| | zlaté časy |
| |
|
| | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 17:20 | |
| | Pokud hradecaci porad chcou, tak tu samou taky prodam. Je to i ta sama edice (s lambádou ci co to je na prebalu). |
| |
|
| | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 13:24 | |
| | já mám historickou, se Slukou,... |
| |
|
| | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 09:36 | |
| | Jíra byl první. Čili moje je již prodána. |
| |
|
| | | OT: Prodám - Učebnice pilota SLOVENSKO 21. 11. 2010 / 20:02 | |
| | Taktiez ponukam novsie vydanie Ucebnice Pilota (2008).Nepouzita. Cena dohodou,ale urcite to nebudem tlacit vysoko,mam totiz 2 a chcem sa jednej zbavit.
Zaujemcovia SZ. |
| |
|
| | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 10:06 | |
| | | |
|
| | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 10:08 | |
| | Akorát se netvářej moc česky... |
| |
|
| | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 10:19 | |
| | To je jedno. Pro nekoho kdo neumi anglicky bude jejich srozumitelnost zhruba stejna... |
| |
|
| | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 10:37 | |
| | +1 |
| |
|
| | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 11:13 | |
| | Musím si přisadit, autoři ať mi prominou.
Na rozdíl od paperbackvých učebnic ze 60. a 70. let, které jsou z dnešního hlediska "staré" a "kostrbaté" (ale pořád užitečné) - s každým dalším vydáním učebnic pro piloty (už včetně té se 142 na deskách) se zvyšuje chaos nesystematicky a nevyváženě vršených podrobností - a ty poslední učebnice jsou z didaktického hlediska úplná katastrofa. Nicméně jsou schváleny ÚCL a odpovědi na testové otázky jsou doslova pževzaty porůznu z textu...
Jak se s tím vypořádat už musí každý kandidát sám. Internetově zdarma dostupné učebnice FAA mi proti tomu přijdou výborné - pokud nevadí angličtina a drobnosti vyplývající z lokálních předpisů na americkém kontinentě. Jinak ale didaktické, vyvážené, komplexní... Už jsem uvažoval o tom, zda by nestálo za to ty FAA prostě přeložit - než se snažit o další re-re-reedici bubřícího nesmyslu s názvem "učebnice"... |
| |
|
| | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 11:51 | |
| | Pro klid nebo neklid vašich leteckých duší v nejbližší době vyjde další doplněné a přepracované vydání. Do jaké míry, tak o tom můžeme spekulovat. Jinak souhlasím s tebou tragéde, "o umění létat" tolik zatracovaná a tolik do oblak vynášená kniha, je podle mého soudu pro praktické létání nedocenitelná. |
| |
|
| | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 13:36 | |
| | Souhlas, Učebnice pilota je opravdu za trest. Několikasetstránkové sebrané spisy akademiků, protkané matematickofyzikálními vzorečky, tragická grafika, každá kapitola úplně jinak, psáno a sázeno snad ve Wordu(!), naprostá nekoncepčnost, no hrůza. Mám zelenou (2006?) a modrou (2008?) - ta první je opravdu zanesená spoustou chyb, tu modrou jsem dostal v ceně teorie a přiznám se, že kromě hodin ve škole jsem ji neotevřel, protože na to žaludek nemám.
Naprosto souhlasím, že kdyby někdo přeložil a lokalizoval Pilots Handbook of Aeronautical Knowledge z uvedeného zdroje, tak by udělal místnímu leteckému školství velkou službu. Do té doby doporučuji pracovat s anglickou verzí - teda alespoň pro teoretické kapitoly, jako aerodynamika, apod. Některé praktické věci např. k počasí, komunikaci a prostorům jsou trochu odlišné a začátečníka mohou svést. |
| |
|
| | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 13:28 | |
| | máš pavdu, je to učebnice pro nějaký odborný obor, ne pro člověka, který si chce o svém volném čase polétat. A k tomu ještě tam dost věcí chybí. ohužel to ukazuje vliv ÚCL udělat z letectví v každé rovině vysokoškolskou záležitost.
K FAA, samozřejmě, že je tam všechno napsáno dobře, protože FAA na rozdíl od EASy dělá věci, aby létání lidem přiblížilo,... |
| |
|
| | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 13:42 | |
| | ty jo... to jsou zase moudra.. vsichni nam ublizujou, ale v americe je to uplne uzasny... |
| |
|
| | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 13:57 | |
| | no, to je bohužel osobní zkušenost. |
| |
|
| | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 14:03 | |
| | ted se nebavime o urednim simlovi v souvislosti s tvou praci a simlovanim kolem ni. jen me zajima, jak ti ucl brani v tvych volnocasovych leteckych aktivitach |
| |
|
| | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 14:17 | |
| | Tragéde bavíš se o věci o které toho moc nevíš. Proč myslíš, že spoustu lidí si registruje své letouny a větroně v německu? |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 14:19 | |
| | kvůli pojištění? |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 14:24 | |
| | kvuli tomu, ze pak na ne ma urad daleko a nejsou pod takovym drobnohledem?
nevim o cem mluvim. s UCL jsem zatim do styku neprisel, tudiz nemam pocit, ze by mi branil v mem volnocasovem letani. |
| |
|
| | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 14:26 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 14:35 | |
| | Bohuzel jsem se porad ale nedovedel proc.. Myslis, ze se dockam? .) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 14:44 | |
| | dáme o tom řeč v hospodě, protože to nechci dát sem. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 14:46 | |
| | to jsem cekal .. UCL mi ublizuje, ale mluvit o tom nebudu, protoze je to tajne. ale jsou to grazlove a jinde jsou proste uzasni, protoze si tam registruji letadylka.
jsem zklaman kdyz o tom nechces mluvit, tak ani nepomlouvej. nepusobi to dvakrat duveryhodne. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:02 | |
| | Tragéde, kurva, čti mezi řádky. Mluvit o tom budu, ale ne tady, jasné! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:03 | |
| | bojis se snad, ze ti UCL zrusi licenci, kdyz tu prozradis ta zverstva, co UCL provadi? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:13 | |
| | tak to ne. Ale uvedu tě v obraz, kterej tě překvapí a kterýmu nebudeš chtít uvěřit. Mě úřad nemá důvod brát licenci. Nic neporušuju |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:15 | |
| | vám to pivo dneska večer bodne DDDD |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:16 | |
| | Ukliďte popelníky, půllitry a všechnoco by se dalo použít |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:30 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:30 | |
| | tak proc tady mlzis a delas tajemno? nebo se snad stydis za svuj nazor?
ja to chci slyset tady, aby se k tomu mohli treba vyjadrit i dalsi. nechci, aby jsi mi tu vesel buliky na nos .) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:41 | |
| | OK. Napíšu to tedy řekněme s vynecháním detailů.
Náš úřad funguje jako každý úřad u nás. Je tam spousta úředníků, kteří se snaží dokázat, že jsou nenahraditelní a tak si vymýšlejí různý nesmysly, atd. Samozřejmě že tam najdeš i několik výjimek, ale většinou se dostaneš do klasickýho úředickýho začarovanýho kruhu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:49 | |
| | fajn, takze jsme na zacatku. cim se to snazi dokazat? cim ublizili konkretne tobe, kdyz pises, ze ti brani ve volnocasovem letani? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:50 | |
| | ...vydržte, chlapci.... 18:30 se blíží |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:56 | |
| | to jeste parkrat stihneme protocit
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:59 | |
| | tak mi to vytiskni, ja za chvili odjizdim, at to stihnu vcas DD |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 16:07 | |
| | já dorazím až po osmé hodině, počkejte s tím na mě prosím |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 16:14 | |
| | Nejdes ze skoly? My koncime taky v osum. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 16:26 | |
| | no já ještě uplně nevím, odkud pujdu a v kolik pujdu ale pujdu |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 21:11 | |
| | No, že se tak trochu přidám - ublížili asi není ten správnej výraz, ale "neulehčili" v místě, kde by to šlo, by aplikovat jistě šel.
Ta schválená učebnice je klasickej případ. Je složitá, košatá, těžá, dá se s ní dobře bacit po hlavě... Víc moc ne. Ale je "schválená".
Můžeš si ve světě koupit log-book (deníček pilota... třeba za 9,90 USD, za oceánem to žádná drahota nejni) a i když má všechny kolonky jak má mít (SEP, MEP, NIGHT atd. atd.), je ti na prd - dej si ho do poličky, protože "není schválen." A kup si hezky avionský deníček za 450,-, (zbytečně kravsky velký pro civilního pilota, těžký, zbytečně modrý, blbě se na něj píše, blbě se čte, nesmyslně má nejdřív kolonky letiště, pak zvlášť času a letadla, úplně jinak, než šmíráky, deníky letadel atd.), ten ale schválený je. Kšefty se musej hejbat - nebo je důvod jiný?
Totéž s testem na PPL. Jsou v něm chyby. Otázky oficiálně nesmíš dostat, jsou tajné. Takže když odpovíš správně, máš smůlu - vyhodnocení ti srazí bodík. Můžeš se pak handrkovat, že tohle nabo tamto jsi měl vlastně dobře - ale kdo to jednou zkusil, ten už to podruhé neudělá. Protože jsme ale bašta zázraku socialismu (zázrak socialismu: všichni mají práci, ale ve skutečnosti nikdo nedělá. Nikdo nedělá, ale všichni berou plat. Všichni berou plat, ale hovno si za něj koupí. Přestože si za plat nikdo nic nekoupí, všichni seženou, co potřebují... atd. atd. - ale to už je historie... ) - tak protže jsme bašta socialismu, tak na internetu jsou zcela neoficiální a zaručeně ne ty správné otázky, tak jak si je zapamatovala armáda zkoušených pilotů. Naštěstí tam vyhodnocení kopíruje přesně ty chybky, které ti na ostrých testech mohou zlomit vaz - a když se tohle naučíš na zpaměť, učebnici pilota vlastně vůbec nepotřebuješ, vyhozené peníze.
Takových drobností je spousta - majitelé letadel by mohli vyprávět proč opojeni svobodou a seriózností nechávají éra na cizích značkách - a nakonec si stejně všichni se zaťatými zuby dojdou pro své "OK-xxx", když spočítají, co projezdí / prolétají benzínu, přece jen Praha je u huby a český šiml - známý šiml.. Tak asi tak... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 21:17 | |
| | Jo a zapomněl jsem dodat:
V USA je to skutečně o něčem jiném. ne že by neměi úředního šimla (americká byrokracie je jedna z nejkovanějších) - ale general aviation tam má skutečně úplně ale úplně jiné místo, než u nás. Vždyť - co si budem povídat - GA je u nás mladičký teenager, existuje sotva dvacet let - předtím to byla vojenská přípravka s ideologickým filtrem. Celá společnost se má co učit - bude trvat dvě, možná tři generace, než se GA dostane do pozice, kam patří. Tohle v USA nemuseli řešit...
Velice doporučuji tento film "z kamery FAA":
http://www.youtube.com/watch?v=rGN6TESHVlc&feature=fvsr
a schválně se podívejte na ta čísla - kolik procent je letadel v oboru GA, kolik pilotů, atd. atd... Není divu, že FAA má v tomto případě už propracované pomůcky a postupy... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 22:02 | |
| | Joo pane, nejenom v USA, ale víceméně kdekoliv na západ od nás. Když jsem si řešil papíry tady v UK, vždycky stačilo poslat poštou pár formulářů a za pár dní přistály ve schránce nové papíry. A je jedno jestli to bylo CPL/MEP/IR, nebo nedávno přidání SEPu, nebo teď konečně vydání ATPLka. Na každou věc co potřebuješ na CAA řešit je nějaký postup, formuláře které si stáhneš online, návod podle kterých je vyplníš a lhůta do kdy ti vyřeší danou záležitost. Když si nejseš něčím jistej, otevřeš příručku LASORS a všechno tam najdeš. A pokud to nestačí, prostě přijdeš na CAA a oni ti poradí na místě, spoustu věcí navíc dořeší i na počkání.
A pokud jde o logbooky? To jsem se opravdu nasmál z tvého popisu - já jsem si svůj papírovej přestal vést někdy před dvěma roky, stejně ho nikdy nikdo nechtěl vidět. Místo toho mám všechno pěkně v pohodě v elektronické podobě (konkrétně Dauntless SafeLog, moc šikovná věcička). A když teď poprvé po mně logbook chtěli kvůli vydání toho ATPLka (přece jenom požadavky na dílčí hodiny různých typů jsou trošku komplikovanější), tak jsem si dal v softíku print, vyrobil nějakou kondenzovanou tabulku na pár stránek a poslal jim to s formulářema - ani jsem nemusel vybírat nějaký speciální formát, nebo se pokoušet tisknout něco co vypadá jako logbook.
O ostatních věcech jako Radiotelefonista ani nemluvě - s licencí jsem dostal rovnou ICAO Level 6 a nazdar.
Máš pravdu s tím, že u nás trpíme trochu tou minulostí, i když 20 let je imho pořádně dlouhá doba. Myslím si ale, že to je jen půlka problému. Ta druhá je s tím prvním ale celkem úzce spjatá - ona totiž ta "vojenská přípravka s ideologickým filtrem" bohužel stále trvá, speciálně na některých pozicích Aeroklubu ČR a ostatně i ÚCL.
Je to trochu smutný...jsme země obrovské letecké tradice a přitom všude kde jsem měl tu možnost lítat jsou o několik generací úplně jinde - v možnostech i přístupu. Trcohu nám to letectví doma zkomírá |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota MM: GA u nás 24. 11. 2010 / 09:18 | |
| | Ve své soukromé analýze, proč je stav GA v ČR takový, jaký je, jsem došel k příčině, která se nachází ještě hlouběji, než ve Svazarmu. A to před první světovou válkou, za Jana Kašpara a Eugena Čiháka (nemyslím toho opravdovýho Eugena dnešní doby, ale jeho méně slavného předchůdce z počátků avitiky ).
Začátky letectví byly vesměs v rukou nadšených a movitých jedinců. Pak ale záhy přišla Velká válka a v Evropě se letectví chytly armády a státy obecně, a tak privátní letectví stálo hodně na okraji. Narozdíl od USA, kde ta privátní složka stále hrála prim. On ten evropský přístup měl své plus v tom, že to rozjelo vývoj daleko větším tempem, než v USA, kde, jak sami doteď přiznávají, ztratili první desetiletí a pak to museli od dvacátých let dohánět, než se stali jednou z vůdčích zemí v letectví. A v tomhle leží ono jádro pudla. Zatímco u nás už tehdy bylo letectví vesmeěs státní záležitostí (případně záležitostí komerční), a soukromníci se v tom museli těžce prosazovat a své místo si vybojovat (a stále byli jaksi na okraji), v USA se naopak armádní a komerční letectví teprve ve velkém prosazovalo mezi celkem zaběhlým privátním letectvím.
Když člověk čte autobiografické knihy z dvacátých a třicátých let v Evropě a porovná to s USA, vidí rozdíl naprosto diametrální. V Evropě bylo soukromé letectví záležitostí hodně movitých lidí, to byl pan továrník, baron, a i aerokluby provozovaly letadla, jež často byla v majetku MVV (Ministerstvo veřejných prací), v Americe mít letadlo mohla mít daleko větší skupina obyvatel a to téměř bez restrikcí. GA se už tehdy bralo jako dopravní prostředek a zdroj obživy nadšenců
Evropa se sice po druhé světové válce začala pozvolna liberalizovat, včetně ČSR (například možnost pořídit si Piper z válečných přebytků zpřístupnilo soukromé létání i středním vrstvám), bohužel až tehdy se na tom podepsal režim tím, že privátní letectví zakázal a vývoj v tomhle směru na dlouhou dobu zakonzervoval. Ale jak říkám, kořeny leží ještě hlouběji v historii.
Takže on to není jen přístup ÚCL a EASA (ostatně řečeno, mě osobně nikdy žádný úřad nebuzeroval, asi je to proto, že jsem nechtěl nikdy nic vybočující ze zaběhlých kolejí a provozuji pod paragrafem 77 leteckého zákona, tedy Rekreační a sportovní létání), ale celkový přístup, ať už veřejnosti, nebo ATC, dokonce i samotných letců a provozovatelů letišť. Stále se všeobecné letectví "střední velikosti" bere jen jako kratochvíle pro bohaté, zbytná záležitost, kdo si pořídí malý eroplán pro služební cesty je stále často vnímán jako exot, bere se to jako "obtížný hmyz". Ono se to naštěstí pozvolna mění, ale máme co dohánět. Primárně ovšem hlavně ve svých hlavách, zbavit se předsudků a - teď budu mluvit jako nějakej starej mentor - nepředávat mladším generacím letců do hlavy s prominutím hovna plná stereotypů, jako že nejlíp bylo ve sportovním letectví v půlce osmdesátých let a tak. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota MM: GA u nás 24. 11. 2010 / 13:07 | |
| | Zajímavý pohled na věc s tou historií, máš pravdu předsedo. GA ve státech má mnohem hlubší tradici.
S čím jsi ale uhodil hřebíček na hlavičku je v tom přístupu "veřejnosti, nebo ATC, dokonce i samotných letců a provozovatelů letišť". Přidal bych k tomu ještě přístup státu a místní samosprávy, přičemž z toho klidně můžeme ÚCL i Aeroklub ČR vynechat. Myslím si (možná trochu narozdíl od tebe), že v tomhle ohledu je 20 let až příliš dlouhá doba na to, aby bylo pořád všechno tak nějak při starém. A tak jestli změny nastávají, tak nastávají až příliš pozvolna...a v některých ohledech mám pocit, že naopak směřujeme zpátky.
Mám rád příklady, tak bych tu udělal malé srovnání nebetyčného rozdílu.
ČR:
Díky tomu, že se tu najde chválabohu už hodně skutečných letců, asi každý z nás ať už osobně, nebo z doslechu, zažil několik klasických lapálií, které jsou takříkajíc na denním pořádku.
- Vlastnictví letišť - byť se situace postupně mění a letiště se naštěstí občas dostávají do rukou provozovatelů, kteří je opravdu chtějí provozovat, pravidlem je spíše letiště omezovat, nebo nejlépe přímo zrušit. Typickým příkladem je přechod letiště do správy kraje nebo obce - asi těžko budeme hledat úředníka, který by upřednostnil letiště a jeho provoz před výstavbou rodinných domů nebo nákupního centra, nebo aspoň odprodejem dané plochy za levný peníz (a příslušné všimné) někomu (třeba sobě , kdo se o příslušnou změnu územního plánu a výstavbu něčeho bude snažit pilně v budoucnu.
- Vlastnictví letadel - o pohrobku jménem Aeroklub ČR a systému jakým způsobem "vlastní a provozuje" svůj majetek, nebo dané věci "spravedlivě" deleguje na své členy už bylo popsáno naneštěstí papíru až až. Soukromé vlastnictví letadel je spíše doménou ULL, leteckých škol, a movitých jednotlivců. Na ten zbytek zůstávají pozůstatky dob dávno minulých ve formě Blaníků a Zlínů všech druhů, jejichž osud si za nějakou dobu dokážeme bohužel asi všichi představit (drobný šťouchanec Blaníkům tu nedávno už byl)
- Provoz a financování letišť i letadel - podpora státu na jakékoliv úrovni je téměř nulová, ty drobné které se podaří občas vyškrabat snad ani nestojí za řeč. Navíc všichni kdo trochu vidí do financování toho "svého" aeroklubu asi vědí, co získání takových dotací znamená, jak je to hlavně o tom kdo v daném regionu má dobré kontakty na správné úředníky. Soukromé zdroje z kapes členů nejsou bezedné a o nějakých velkých investicích (a ty co se týkají letadel jednou přijdou) nemůže být vůbec řeč. Vůbec k tomu nepřispívají autorizované instituce provádějící údržbu (tiše tolerované EASA, ÚCL i Aeroklubem ČR), které tak nějak využívají faktu, že mají defacto monopol - a jejich praktiky mají velkou šanci některé aerokluby doslova zničit. A úvěry? Pro banky jsou letiště a létání už dlouho synonymem pro černou díru...
- Létání samotné - samé restrikce, zákazy, příkazy, úřednické bstrukce, odpor veřejnosti k hluku. Důsledkem toho je, že v očích mnoha pilotů je CTR něco jako nepřístupná svatyně, komunikace v angličtině a výlety do zahraničí doménou jen těch nejotrlejších dobrodruhů. "Vymoženosti" jako aktuální informace pro GA provoz, podávání plánků za letu, využívání celého vzdušného prostoru, *bezpečné* létání za marginálního VFR a v noci...jsou spíš jen nadšeným vyprávěním zkušenějších a nadšenců, než běžná denní praxe.
A jak to chodí v Jů Es Ej?
- Vlastnictví letišť - většinou patří městu, nebo soukromníkům. Ti se o ně starají nejen z vlastních kapes, ale taky na ně mají k dispozici pořádně velký měšec od státu. Lítals Radime kolem Phoenixu taky, tak to pro tebe nebude novina, spíš pro ostatní - na území 60x60 nm jsem napočítal 7 velkých GA letišť se zpevněnou dráhou v prostorech třídy D (a tím pádem s věžkou a příslušným zázemím na zemi i ve vzduchu) s provozem, který je mnohdy intenzivnější, než provoz na naší Ruzyni (např. Deer Valley, Scottsdale, Glendale, Goodyear). Dalších 10 menších letišť se zpevněnou dráhou, která nemají žádný řízený prostor, kam si ale člověk může zaletět kdykoliv se mu zlíbí. Když přistane, má k dispozici většinou aspoň pitnou vodu, automaty na pití a jídlo, nějaké to PC připojené k internetu pro plánování letu, občas taky třebas auto zaparkované v garáži s klíčky v zapalování, kdyby si potřeboval skočit do města nakoupit. Samozřejmě palivový stojan s dědkem v boudě, nebo aspoň terminálem na platební kartu. Dalších 5 soukromých se zpevněnou dráhou, kam se dá doletět po dohodě a nějakých 25 s nezpevněnou dráhou. Krom toho tomu všemu pěkně uprostřed vévodí mezinárodní letiště Phoenix Sky Harbor a velká vojenská základna Luke AFB (největší vojenská základna F-16 v USA). Na jakékoliv z oněch letišť (včetně Sky Harbor, ale snad pochopitelně s výjimkou Luke AFB ) si můžu kdykoliv zaletět a co je důležité - neplatím ani dolar za služby ATC, přistávací poplatky, nebo nějaké další služby.
- Vlastnictví letadel - jako ostatně všechno ostatní patří soukromým provozovatelům, ať už jsou to jednotlivci firmy, školy nebo jakékoliv jiné firmy a instituce. A protože letadla jim skutečně patří, taky se o ně starají jako o vlastní.
- Provoz a financování letišť i letadel - starosti o letiště nebo zajišťování služeb letového provozu je záležitostí měst a FAA - a tak pilotům starosti s tímhle vůbec nemusejí dělat těžkou hlavu. A financování letadel? Ten kdo si nějaké koupí na to buď má peníze, nebo si je půjčí na základě finančního plánu na jeho provoz - na což se tamější banky nedívají jako na něco nepatřičného.
- Létání samotné - něco už jsem popsal výše, ale prostě naprostá pohoda. Letět můžu téměř kamkoliv, od nějakého kusu prašné cesty po velké mezinárodní letiště. Prostory jsou většinou třídy G, nebo poblíž větších letišť E, takže pro VFR naprostá volnost. Větší letiště mají prostor třídy D, který není zbytečně velký a restriktivní a taky mají hlavně užitečnou věžku, která má většinou také okruhový radar. V noci se tyto prostory mění na E. Letiště jako Sky Harbor jsou třídy B a jejich TMA nezabírá zbytečně prostor - a pokud je potřeba přes daný prostor proletět, existují popsané GA VFR tratě, kterými se dají bezpečně dostat z místa na místo bez způsobování vrásek ATC. Letět v řízeném prostoru nebo na rušné řízené letiště není pro nikoho "big deal", ale denní chleba a tak se nedělají rozdíly mezi slunečními aeroklubovými piloty a těmi co si občas udělají nějaký ten výlet. Přes tu všechnu volnost mají ale piloti možnosti, jak se orientovat v prostoru - vyžádat si informační nebo radarové služby od ATC (zdarma), za letu získat jakékoliv informace od aktuální polohy a kurzu kam potřebují, přes počasí po aktuální skóre ve fotbalu, nebo zažádat o letecké služby jako je např. podání letového plánku (vše pochopitelně jak jinak než zdarma). Mimochodem informace o počasí nemyslím jako "vítr xx qnh yyy", ale něco čemu se říká weather briefer - člověk co s vámi projde kompletní situaci v oblasti, od podmínek na letištích, přes SIGMET a radar, až po varování nebo doporučení. Piloti mají k dispozici frekvence pro různé oblasti s větším provozem, kde můžou komunikovat mezi sebou, aby věděli co se kolem nich děje (a nemuseli se dohadovat, jestli interpilot frekvence je 123.45 nebo jiná a bát se mluvit do rádia). Z ničeho se prostě nedělá věda - ve vzduchu i na letištích se člověk potkává se všemi těmi F-16, F-22, A-10, Boeingy a Airbusy, pokud se mu omylem stane, že vletí někam kam nepatří, tak se prostě jenom omluví a letí dál, kolem něj to ATC řeší tak jako tak. Třebas mezi dráhami na vojenské Luke AFB a velkými GA letišti jako Glendale a Goodyear je jen nějakých 5nm a jejich Dčkové CTR se do sebe vzájemně zakusují. Přesto se tam všichni vejdem a užíváme si pohodového lítání. Samozřejmě ne vždy je všechno ideální - osobně jsem třeba jednou cestou z Tucson Intl na Yuma malinko zabrousil do vojenského restricted prostoru (střelnice pro A-10) - kdo to tam zná, je to jenom takovej uzoučkej průsmyk mezi horama a když člověk není přesně nad dálnicí (což je v těch 6500ft trochu problém od oka), tak se to může stát. Vojenských letadel bylo kolem mně dost i bez toho , takže v tom žádná změna, jenom radar z Yuma mně upozornil, že by bylo fajn, kdybych byl o pár majlí severněji, že kluci jdou zrovna na střelby...Stane se, jede se dál...
Jak to chodí v UK?
- Není to bohužel ještě pořád USA - zajména pokud jde o poplatky a omezení daná malým prostorem s velkým provozem. Ale je to na dobré cestě
Zkusili jste si někdy představit, jak perfektní by to bylo, mít takové možnosti jako v USA u nás doma nebo v Evropě? Kde bychom mohli se vším lítáním už dávno být? A přitom stačí "jen" trocha vůle a dostatek financí, času na to bylo habaděj.
Proč se to ale všechno doteď nestalo a v některých oblastech to spíš směřuje zpátky? Jádro pudla je podle mně ve 3 věcech:
1.) Kritická masa letecké populace u nás díky velikosti země, počtu obyvatel a jejich schopnosti "letecky utrácet" podle mně nemá šanci dosáhnout toho, aby byla samofinancovatelná.
2.) Aby to i přesto fungovalo, musel by zbytek financí zajistit stát nebo regiony. Protože ale letectví je (a asi vždycky bude) až někde na úplném konci seznamu, něčeho jako v USA pochybuju, že máme šanci od úředníků někdy očekávat. Na jednu stranu mám pochopení - zdravotnictví, školství a doprava mají rozhodně prioritu. Na druhou stranu - kdyby se všechny ty peníze co vyletěly oknem (třeba jenom v těch oblastech souvisejících s letectvím - doprava a armáda) místo toho nasypaly do letectví - nepotřebovali bychom možná ani D1 ani Student Agency autobusy ani Pendolino (řečeno s nadsázkou, ale má to pointu
3.) Nechuť a/nebo neschopnost s tím něco udělat. Že je to většinou boj s větrnými mlýny je ale fakt.
Suma sumárum, leteckou budoucnost doma nevidím v růžových barvách, pokud nenastanou nějaké velké zásadní změny a tak "pořádně si zalítat" bude spíš sysnonymum pro "někde venku" a nejen díky změně scenérie nebo lepšímu počasí. Není to jenom o čase na tu změnu, který nám byl dán a vyplýtvali jsme ho bez velkých výsledků, ale o tom všem ostatním. Ano, samozřejmě nic není tak černé a kdo chce, si lítání doma užije tak jako tak. Jde ale o ten systém, který by to mohl udělat mnohem lepší a příjemnější pro mnohem větší množství lidí.
A neberte mně špatně - i v USA je řada problémů, mnohdy vyplývajících taky z výše uvedeného - např.:
- díky šíři záběru nedostatečné financování tam kde je potřeba (typický problém FAA a jejich ATC, nebo někteří provozovatelé letadel a letišť a jejich údržba)
- "přepilotováno" a tím hodně těžký život pro ty, co chtějí lítání dělat jako práci
- přílišná volnost vedoucí občas k velkým problémům (mid-air sblížení nebo dokonce kolize, runway incursions)
Jsou to ale věci, které jsou řešitelné a hlavně řešené...
A jen tak na okraj - než mě tu zase někdo nařkne z toho, že jsem typickej "čecháček co se podíval poprvé za hranice a teď je mu doma všechno malý a špatný a všechno venku krásný a úžasný" (pominu drobný fakt, že opravdu mám možnost objektivně srovnávat), poprosil bych dotyčné o to, aby se stejně tak objektivně a bez osobního ublížení, maloměšťáctví a neschopnosti přijmout kritiku zamysleli nad tím co jsem napsal
A možná...taky nad tím, co by se s tím dalo dělat...protože létání v ČR má velkou tradici a krom několika pilotů je to zbytku populace tak nějak jedno.
Just my 2c.
Dušínůj |
| |
|
| | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 16:12 | |
| | Letos jsem si tam byl 5x pro novej pilotak (pokud dobre pocitam) kvuli zapisu kvalifikaci. Z toho cca 3x se mi stalo, ze vymysleli a hledali totalni kraviny, ktere si snad i mohli odpustit, at uz veci tykajici se vycviku, osnov nebo meho zapisniku. Uz tam mam fakt asi na nektere jedince pifku. Jak rika Kachna, pripada mi, ze nas urad (tim nerikam ze EASA ne ) hleda vetsinou duvody proc nepomoct nebo nevyjit vstric. Tim samozrejme nehazim vsechny oddeleni do jednoho pytle, spousta z nich je fajn a radi pomuzou.
Bezesporu muze byt i hur, ale jednickama bych to nehodnotil...
PS: jeste ze to letosni behani po UCL mam za sebou, byl jsem tam pravidelne snad kazdy mesic, nektery i vicekrat |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 16:16 | |
| | Slava, konecne nekdo
hele, ale skoro 50% uspesnost.. to dcoela jde, ne? .) |
| |
|
| | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 16:22 | |
| | Uspesnost byla pokazdy (teda loni to jednou nevyslo, ale tam to s tou kvalifikaci bylo fakt extra slozity). Ale tech kecůůů u toho...
"Pane Louman, máte v tom zápisníku pěkněj bordel!"
"Já vím, já si ty časy někdy píšu po papírkách a pak je ztácim..."
"To mi ani neříkejte." |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 16:24 | |
| | to by mě zajímalo, jestli je to ten samej člověk, kterej dělá problémy nám. |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 20:25 | |
| | Koukám není nad to mít NEčeský papíry |
| |
|
| | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 11:26 | |
| | Me nejvic dala knizka "o umeni letat". |
| |
|
| | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 12:02 | |
| | Je alespoň dobře přeložená? Já doma mám jen originál "Stick and Rudder". Ptám se proto, že 90% knížek, jež jsou v originále špičkové, zmrví český překlad s mnohdy strašně kostrbatými výrazy, že se to nedá číst. |
| |
|
| | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 12:07 | |
| | Číst se dá, pro začátečníky je určitě výborná. Pro lidi, kteří modelařili (myslím tím stavěli opravdové modely a lítali s nima, ne kupovali hotový) jsou v tý český samý celkem známý věci. Jak je to v originále, dozvěděl ses tam něco novýho? |
| |
|
| | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 12:36 | |
| | Original jsem necetl, takze kvalitu prekladu nezhodnotim. co se terminologie tyce, tak jsem na nic, co by me nejak prastilo do oka nenarazil.
zrejme to proslo i odbornou redakci, neb jsou tam obcas poznamky prekladatele (pokud se nemylim), ktere uvadi nektere zalezitosti vyplyvajici z doby vzniku do dnesniho kontextu a poupravuji nektera tvrzeni. |
| |
|
| | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 13:08 | |
| | Tak to je dobře, to je jedna z mála knih. Mě neuvěřitelně tahají za oči "novotvary" používané překladateli v odborné terminologii. Když jsem kupříkladu půl knížky bojoval s překladem díla "Přistávali jsme za měsíčního světla" (Hugh Verity) a pak dorazil k popisu, jak odstartoval s nevytrimovaným letadlem (či jak to bylo), odložil jsem jí. Nedalo se to louskat.
|
| |
|
| | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 01:21 | |
| | Jojo, Stick and Rudder aneb An Explanation of the Art of Flying od Wolfganga Langewiescheho je prostě letecká bible a jedna z knih, které by neměly chybět v žádné letecké knihovničce...
Je až neuvěřitelný, jak může kniha napsaná před 66 lety na sklonku druhé světové války být pořád aktuální a pořád nabídnout tolik letecky aktuálních záležitostí a navíc tak skvělou formou. A je celkem zajímavé, že na sotva 400 stranách prostřednictvím slovního popisu a několika obrázků dokázal autor to co se Učebnici Pilota nepodařilo ani na 3x takové hromadě papíru. Mimochodem - počet vzorečků by se dal napočítat na prstech jedné ruky (skoro bych se i vsadil, že je tam jediný , ale přesto je pro létání jako takové mnohem víc relevantní.
Kdo nevlastní, jednozačně doporučuju!
http://www.amazon.co.uk/Stick-Rudder-Explanation-Art-Flying/dp/0070362408
|
| |
|
| | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 08:29 | |
| | To je rozdíl mezi českou školou a školami zahraničními. U nás je všeobecně trend zahrnovat žáky čehokoli množstvím teorie zacházející do nejmenších detailů. Často se přitom člověk nedostane k tomu podstatnému. A týká se to všech oborů nejen létání. Jeden z mých instruktorů byl starej zkušenej práškař. A když jsem začínal motorově lítat, řek mi toho za dvě hodiny víc než jsem se dočetl ve všech českých "učebnicích". Jinak pro objektivitu nutno říct, že české učebnice z tohoto období (až tak do padesátých let) taky nebyly špatný a bylo tam podstatně víc praktických věcí, nežli dnes, i když pořád obalený množstvím vzorečků. (asi aby si pilot těsně před ztrátou rychlosti ještě bleskurychle vypočítal vztlakovou sílu).
A další poznatek - kdo někdy stavěl a zalétával volné modely, zjistil a pochopil hodně věcí popsaných v týhle knížce. No a takový volný gumáčky, ty už člověka naučí o tomhle lítání skoro vše. (mírně přeháním) |
| |
|
| | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 14:58 | |
| | No nehambis sa 250 korun v tvojom veku pytat za knizku, s ktorou si urcite mal vztah? Alebo chcel si mat? Neverim,ze by ti niekto dal knihu,bez toho,ze by sa ta neopytal.Za 250 korun dnes ani poriadnu rundu neobjednas. . Co si nejaky bezdomovec?
Ja mam tiez knihu,v ktorej som kedysi listoval a aj cital,nez som osedlal poriadne zelezne tátoše,ale nepredal by som ju ani za svet.Mam tu knizky z 50 rokov,s ktorymi som ako 8 rocny spaval pomaly,Rozpoznavanie lietadiel,Vojenska letadla a pod.....
Knihy,ktore su raz nadobudnute,sa nerozdavaju.V pripade,ze som obdarovany takym istym exemplarom a nie je mozna cesta vratenia knihy,co by bola rarita,tak ju nebudem predavat ale darujem ju.
Preto si myslim,ze ak mas prebytok,tak sa nehanbi dat ju zadarmo.Chlapec,ktory ju potrebuje ti bude vdacny,ked mu ju darujes a nebudes pytat trapnych 250 očí.
Rozumies mi ,bazmek? |
| |
|
| | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 15:04 | |
| | | |
|
| | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 17:38 | |
| | !!!
Jestli měl někdo vztah s Učebnicí pilota, tak IMHO nemohl projít ÚLZetem )) A za 250Kč se dá pořídit pořádná runda, i když zelená nechutná všem... |
| |
|
| | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 17:47 | |
| | nicméně pouze zelenou lze empiricky dokazovat aerodynamika jelena |
| |
|
| | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 09:16 | |
| | hmmmmmm DDD Dobrý nápad na víkendový underground - už tu dlouho nic nebylo Takový rozbor a důkaz aerodynamiky jelena je celkem výzva DD |
| |
|
| | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 10:56 | |
| | a co takhle dnes večer, jestli mi teda jako rozumíš? |
| |
|
| | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 17:14 | |
| | Tak to je hustéééééé !!!!!
Každopádně, knihu mám tu samou ještě jednu, dokonce už v ní mám i poznámky čili tu bych neprodal. Člověk co mi kupoval teď tu prodanou se mne opravdu neptal jestli ji mám nebo né ! Prodej knihy jsem s ním konzultoval a za peníze, o které jsem si s dovolením požádal budu kupovat knihu jinou ale též dané tématiky.
|
| |
|
| | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 22. 11. 2010 / 18:54 | |
| | Peetrs (Robert),až mi ta "učebnice" přijde domů,tak ji okamžitě zakopu v tom nejzašším koutě zahrady.A jestli si tenhle strom přečte moje žena,tak "Ten nahoře" se mnou....Pánové,někdy fakt nechápu... |
| |
|
| | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 09:20 | |
| | chce to klid a jak psal jednou Priskáč - trochu nadhledu V Dandeem se ozvalo to, čemu se u námořnictva říká starý mořský vlk jen on je holt vzdušný vlk... A kromě toho není vyloučené, že byl v okamžiku psaní nakulenej a kus pravdy máte každý
Takže nic nezakopávej a pilně studuj
Peace, brothers! |
| |
|
| | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 10:41 | |
| | Ako si to uhadol,ty stary morsky vlk?Teda vzdusny? A nakulenej,to je trochu silne slovo....6 fernetov a nejake to pivo? Ten rum predtym nebudem do toho pocitat,ten bol o dve hodky predtym. |
| |
|
| | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 10:52 | |
| | ...bo já když mám nakulíno tak píšu podobně DD žeby nějaká stavovská příslušnost....? |
| |
|
| | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 11:38 | |
| | Je to nejak baaars podozrive!!!! To su nasledky absolvovania stejneho lycea! To ostanu poriadne jazvy na mozecku...... |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 12:24 | |
| | jasně, majore, my důstojníci se přece nebudeme je*at D |
| |
|
| | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 14:52 | |
| | Nakulenej ve 14.57? Soudruzi, vy nevite, ze gentleman nepije pred treti hodinou? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 14:53 | |
| | ja myslel, ze pred polednem |
| |
|
| | | | | | | | | | | | OT: Prodám - Učebnice pilota 23. 11. 2010 / 15:24 | |
| | Pred patou...
Nicmene, nekde na svete uz urcite bylo po pate ;o) |
| |
|
|