FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 4. 12. 2024, svátek má Barbora Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Zkušenosti s domácím 3D Jeden příspěvek | Celý strom
Zkušenosti s domácím 3D   5. 11. 2010 / 23:15
Marky Parky   
Kdyby někdo zamýšlel, mohu poskytnout pár zkušeností s domácím použitím 3D ve FS. Píšu to sem hlavně protože jsem sám strávil 3 dny lezením po nejrůznějších fórech, než jsem to vlbec rozchodil tak, aby to bylo funkční a zároveň pohodlné:

Testovaný HW:
TV Samsung PS50C7000 + Samsung 3D brýle
PC - AMD Phenom X4 9800, ATI Radeon 5870, 4G RAM


1) Zapojení:
PC je nutné připojit do HDMI/DVI portu televize, žádný jiný port neumožní plnohodnotné využití. Současně může být ke kompu zapojen pouze jeden jediný monitor současně (resp. nesmí být zapnutá rozšířená plocha na další monitory, jinak 3D blbne a padá). Netestoval jsem, jak by se to chovalo v kombinaci s ATIEyeFinity, které se pro aplikace chovají jako jeden monitor, tři ty televize opravdu nemám

2) Nastavení počítače:
ATI nemá vlastní řešení pro 3D jako nVidia, namísto toho svým zákazníkům poskytuje obecnou licenci pro software iZ3D. Je tedy potřeba stahnout z www.iz3d.com ovladač a to jeho plnou (full) verzi. Tahle licence funguje se všemi 3D televizemi, které umí tzv. checkerboard kódování signálu, což je případ i mého Samsungu. Druhou variantou, pokud vaše televize checkerboard neumí, je použít vysílání obrazu "side-by-side", který je ale u iZ3D placený (cca měsíc se může používat zdarma jako demo). Side-by-side má na jednu stranu výhodu, že je podporovaný mnohem více typy televizí, na druhou stranu má poměrně hodně nevýhod.

a) Snižuje rozlišení na polovinu - v každém frame posílá vedle sebe dva obrázky v polovičním rozlišení. Oproti tomu checkerboard využívá hlouposti oka a v každém framu posílá obrázek, který je tvořen na střídačku pixely pro levé a pravé oko. V příštím framu pak pošle další obrázek, ve kterém jsou oči prohozené - oko tak sice také dostává v každém frame pouze polovinu obrázku, ale výsledné rozlišení je plné.
b) Pokud na televizi nemáte zapnuto 3D a přijde vám 3D obraz, uvidíte dva vedle sebe. Pokud naopak máte zapnuto 3D a nepřichází vám 3D obraz, televize obraz rozsype. Oproti tomu checkerboard ukazuje v obou výše uvedených případech mírně rozostřený, ale použitelný obraz, takze přechod z 3D do 2D je plynulý a oku nevadící.
c) Myš. Fůra aplikací testuje polohu myši vůči obrazovce, ale software pak skutečnou polohu vykresluje 2x vedle sebe. To znamená, že vám myš kliká jinde, než ji vidíte. Tenhle problém s checkerboardem odpadá, tam myš máte opravdu přesně, kde má být.

Celkově je checkerboard lepší, má pouze jednu jedinou vadu, danou technologií, pokud máte na scéně velmi tenké objekty, jako např. písmo, jeho kraje mohou při jeho pohybu mírně "zrnět".

Samotný iZ3D ovladač je instalovatelný snadno, stačí nainstalovat a po instalaci spustit jeho ControlPanel a vybrat ATI 3D DLP (checkerboard) a nebo side-by-side. Je však háklivý na změny ovladače grafické karty, proto doporučuju instalovat až po případném updatu Catalystů. A dále některé programy ho nemají rády. Naštěstí však jde velmi snadno zapínat a vypínat, bez nějakých komplikovaných restartů.

3) Nastavení televize:
Televizi je potřeba zapnout do tzv. Game režimu, kdy se vypnou různé vnitřní obrazové procesory a pod. Bez Game režimu nefungoval u mého Samsungu Checkerboard a nabízel mi pouze Side-by-side, navíc bez game režimu má obraz hrozitánské zpoždění (v řádu desítek milisekund), které u filmů nevadí, ale hry činí nepoužitelnými. Pak už jen stačí zapnout 3D režim a vybrat jeden z uvedených dvou. Podotýkám, že autodetekce u mého Samsunga nefungovala a režim se musel vybírat ručně, ať už jsem testoval Checkerboard nebo Side-by-side.

4) Vyladění obrazu:
Protože většina starších her, včetně FS, nejsou nativně připravena pro 3D, je nutné zjistit jak má iZ3d obraz vykreslovat. K tomu slouží dva parametry - separace a hloubka. Separace určuje, jak daleko máte oči "od sebe", Hloubka volí, zda se obraz bude promítat jakoby za obrazovku, nebo přední. V kombinaci testované televize, brýlí a mých očí se jako vhodné ukázalo být nastavení Separace na 5 a Hloubku na -0,1, nicméně tohle může být individuální záležitost. Obecně platí ale dvě pravidla, jednak, že pokud máte na obrazovce alespoň jeden jediný 2D prvek (např. myš, crosshair, nějaké nápisy, progressbary a pod), hloubku nastavovat na záporná čísla. Jinak vám bude mozek onen 2D prvek promítat dovnitř předmětů a to vypadá opravdu hrozně. No a druhak - nepřehánějte to s plastičností, budou vás bolet oči. Méně je velmi často více.

Poslední věc, kterou je potřeba poznamenat, je náročnost téhle celé legrace. iZ3D defakto donutí hru, aby každou scénu renderovala 2x, pro každé oko jednou (netuším, jak je to technologicky provedené, ale je to tak). Takže 3D ve FSX mě po dlouhé době opět donutilo trochu stáhnout detaily, abych měl při poletování nad autogenem alespoň nějakých 30FPS.

No a celkové dojmy? Pokud létáte ve FSX hlavně VFR ve virtuálním kokpitu, poskytne technologie velmi unikátní zážitek. Pokud lítáte hlavně IFR, nebo máte homecockpit, tak už asi investice jen kvůli FSX nemá smysl, 3D byste nevyužili.

Co se týká ostatních her, tak záleží kus od kusu - obecně platí, že pokud autoři hry nepoužili nějaké ošklivé finty pro "vylepšení" (což se bohužel často děje), neměl by být problém. Co jsem namátkou zkoušel:

Unreal Tournament 2004, Halflife 2 a jeho epizody, Portal zcela bez problémů.
TrackMania Nations - snad nejlepší zážitek, autíčka jsou opravdu luxus
Fallout 3 a Fallout 3 NewVegas, Darkest of Days, Settlers 7 - 3D se vůbec nespustilo
Empire Earth 2, Rise of Nations, Civilization IV, Dragon Age Origins - je potřeba si zvyknout, že myš se pohybuje v rovině GUI "nad" herní plochou a tedy mít trochu představivosti, kam vlastně klikne.
Settlers 2 - edice k 10. výročí, Crysis - ve 3D se nesprávně vykreslují nebo clipují screeny
Civilization V, nový Command and Conquer a Red Alert - ikonky nad jednotkami apod se bohužel ukazují ve 2D v rovině GUI, což sem tam vytváří zmatek, která ikonka kam patří.
 5x  

Zkušenosti s domácím 3D   6. 11. 2010 / 00:37
čmeliak
pri VFR letoch terén je asi perfektný ale čo kokpit nie sú dvojité prístroje?, dajú sa čítať údaje? poprípade ako je to s TrakIr-om?
 

Zkušenosti s domácím 3D   6. 11. 2010 / 02:00
Marky Parky   
TrackIr nemám, takže netuším.

Co se týká čitelnosti přístrojů, tak chce to trochu "odzoomovat", ale s čitelností není problém (samozřejmě koukám na to ve FullHD) a s rozdvojením taky ne. Jediná věc, na kterou jsem nebyl schopnej pořádně zaostřit a která se mi kdy rozdvojovala byla taková ta štangle v defaultním rogalu.

 

Zkušenosti s domácím 3D   6. 11. 2010 / 11:35
litinoveweedle (CSA381)
Super návod, díky.

L.
 

Zkušenosti s domácím 3D   6. 11. 2010 / 19:34
Alexein
Na 3D porno hry asi perfektní,ale na FSku bych si to nedal.

Jinak díky za tip iZ3D,vyměnil sem nidiu za silnější ATI a myslel sem,že to prostě ATI neumí a umět nebude
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ