FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Kde sú hasiči?-čo Vy na to? Jeden příspěvek | Celý strom
Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 21:41
čmeliak
http://www.youtube.com/watch?v=-qyZFASOAe0 je to možné, aby hasičské a záchranné zložky na letisku takú dlhú dobu absendovali?
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 21:43
csa258
V Číně je to podle mne normalni
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 21:49
pseudoMates
V Číně..? Otevři si atlas a podívej se, kde je Okinawa, jo..? Když už to teda nevidíš přímo v názvu toho videa..
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 21:50
Zase v opozici a zase blbě   
Hlavně že ví, co to jsou orální pojížděčky
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 21:54
čmeliak
hlavne, že ostal jeden kokpit pre simákov. Ale tí, čo chýbali pri zásahu alebo neprišli ak si robili svoju potrebu na WC, by mali isť dobrovolne do basy.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 21:54
pseudoMates
Na píčoviny myslet umí, evidentně.. Zato psát s interpunkcí a umět si přečíst nadpis videa, to ne..
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:04
čmeliak
keby čítal titulky tak je to jasné 華航客機爆炸大火 atd...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 15:23
Spitfire IX
Pánové v klidu.
Servis zabezpečení letišt a automobilových okruhů v japonsku je na takové úrovni že k vám v případě nehody přijede i popelář a sekačka na trávu.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 17:44
kluk ušatá
No, to mozna, ale jestli trva hasicum dojet na apron k horicimu letadlu pres 5 minut, tak to je docela velkej problem...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:04
pseudoMates
Čeče, mě to taky přijde dlouhý, ale ne nereálný.. Když si představim, že hasiči nemají třeba na tomhle letišti výhled na celou plochu, a že to video bylo točený v podstatě od začátku požáru (bo chvíli po začátku teprve vystřelili skluzavky), tak se mi ten čas zase nezdá tak strašně dlouhej.. vyhlášení poplachu - pokud není před tím vyhlášena místní pohotovost, což tady asi nebyla, bo tohle asi nikdo nečeká - s sebou určitě přináší samozřejmě snahu o co nejrychlejší zásah.. jenže v době klidu hasiči v autech nesedí, stejně jako nejsou ani v garážích.. takže od vyhlášení poplachu klidně mohlo utéct i dvě minuty.. otázka je, kde byli ty zbylé dvě a půl..
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:15
brendon (SVK832)   
Prve poziarne auto, ktore hasilo, som videl od 4:30 co je uz podla mna dost dlho. A to lietadlo uz podstate horelo, tak aj 5 minut im to mohlo trvat, kym sa ukazali. Ja neviem ako to je, ale podla mna, by to mali zvladnut 2-3 minut. V takychto situaciach predsta ide o sekundy. A na takych velkych letiskach su v pohotovosti 24 hodin denne. Pusti alarm naskacu do auta a idu.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:23
čmeliak
bol som 7 rokov hasičom z povolania a viem, že po vyhlásení poplachu musí byť výjazd do 1 minuty. A že by riadiaci nevedel o požiari, veď komunikoval s pilotmi a v kokpite to muselo hlásiť okamžite. Pod videom je ešte info, že príchod hasičov bol po 6 min od vzniku požiaru. Ešte jeden fakt, že pozície oboch aut neboli optimálne, museli auto prestavovať z prava a tento útok nebol kontinuálny, čím sa predĺžila doba hasenia.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:25
jožo
Veď hovorím, že to boli čínski hasiči a nevedeli sa s Japoncami dohovoriť...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:29
FSPilot   
Nevím, jak se počítají časy, ale na LKMT jsou dojezdové časy na nejzažší místo pohybových (nebo provozních, teď nevím - prostě na krajíček RWY) do tuším 3min a na velkých letištích to nebude o nic moc méně, navíc terminály budou zcela určitě blíž, než nějaké daleké místo (konec RWY).
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:32
dandee
Pokial piloti nehlasili este za letu alebo po pristatii nejaku poruchu na motore alebo podozrenie,tak hasici maju asi normalny rezim,teda nejaky bufetovy,alebo ako to mam nazvat. Neviem ako je to v civile,ale na vojne boli hasici na lietani v autach a na stojanke.Preto vobec neviem aky maju predpisany rezim tito civilni.Mne sa to zda tiez strasne dlha doba.Ale zase si myslim,ze piloti si museli uz predtym vsimnut,ze nieco nie je s motorom v poriadku a mali to hlasit.Motor nezacne len tak horiet.Niekde pri reverze alebo tak a to je dost dlha doba aby zobudili hasicov.Hlavne , ze stihli vyskakat vsetci.
Horsi pripad bol , ked pri vzlete na niektorom nemenovanom letisku prerusili piloti vzlet,ked im zacal horiet motor,tak normalne opustali drahu po rolovacke,ale na nestastie natocili lietadlo s horiacim motorom na naveternu stranu a vlastne doslo k velmi rychlemu rozsireniu poziaru na trup a behom niekolkych minut bolo cele lietadlo v plamenoch.Vtedy uhorelo tusim 59 cestujucich a okolo 20 sa zachranilo.
Vtedy to bola chyba pilotov,ze nevhodne vytocili lietadlo z drahy.Taka prkotina,by jeden povedal. Spoluposobiace priciny takej katastrofy bolo,ze nebolo osvetlenie v pripade poziaru / na podlahe / ,kedy za znizenej viditelnosti nie je moznost orientacie k nudzovemu vychodu a taktiez pouzite nevhodne materialy vo vybave kabiny pre cestujucich,kde boli pouzivane velmi horlave textilie. Myslim,ze sa v opatreniach spominalo aj vybavenie lietadla nejakymi sprchami vo vnutri kabiny,ale neviem ako to bolo s realizaciou.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:39
-AG-
Horet zacalo az po vypnuti motoru. Takze ano, motor zacne jen tak horet.

http://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_120
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:50
čmeliak
Príčina požiaru bola stanovená komisiou a dôvod bol 2-3 cm dier v kpravom krídle v mieste nádrže skrutka pochádzala z prahovej lišty na rolovačke
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 08:14
Jirka Kallasch   
To byla 737-200 od British Airways ne ?
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 08:16
Zase v opozici a zase blbě   
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airtours_Flight_28M
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 12:15
Luděk Ch.
Pro každou požární kategorii letiště (dle hustoty provozu a velikosti letadel) musí být trvale na hasičské stanici určitý minimální počet lidí, kteří obslouží určitý minimální počet zásahových vozidel a jak se tady objevilo, musí být schopni být na nejvzdálenějším bodu letiště do 3 minut od vyhlášení poplachu. Tj. nemůžou být všichni někde na svačině v kantýně. A myslím, že na velkých letištích by neměl být problém to dodržovat. Problém je spíš na menších letištích, kde je obecně málo personálu a hasiči kromě požární pohotovosti obsluhují rentgeny odbavených zavazadel při odbavování cestujících , čistí okapy na budovách a vůbec vykonávají různé pomocné práce mimo hasičku. Podle mně tuto událost prostě podělali jak mohli. I když je to pochopitelné, protože kromě cvičení většina z letištních hasičů nikdy skutečný zásah nezažije, ale o to kvalitnější by měl být výcvik. A tady asi japonští soudruzi udělali nějakou chybičku. Vzhledem k tomu, kolik se na takovém letišti pohybuje lidí, požár musel být nahlášen velmi rychle, i kdyby to neudělala posádka. Osobně bych řekl, že se ti hasiči v podstatě už ani nemuseli obtěžovat někam jezdit. Cestující byli evakuováni a letadlo na odpis. Kdyby zvládli čas 3 minuty, tak se možná dalo i letadlo ještě zachránit pro generální opravu.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:20
jožo
Hasičov zavolali z Číny, aby si prišli uhasiť svoj eroplán..........
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:35
Stew
Au! Chudák pajlot skákal z okna
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:47
ice
Oba.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:37
čmeliak
http://www.youtube.com/watch?v=4g3j2CQXMT0&feature=related tu je druhá časť a stále je vidieť, že to jednoducho nezvládajú. Ja si myslím, že to bolo po nahodení motorov pred vzletom 华航客机日本爆炸 華航客機日本爆炸 tomuto celkom nerozumiem
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:56
dandee
Urcite to bolo po pristatii.Vsimni si ten vlacik na prijem batoziny. A neni mi jasne,preco tam tak dlho smrdeli a zavadzali hasicom,mali odtial vypadnut hned ako to zacalo horiet.Vlastne odislo iba to velke placate auto,vlacik tam ostal.Este ma zaujima,ze preco ti hasici zacali hasit z druhej strany az ked uz to bolo dohorene na tejto viditelnej strane. To je absurdne... Cely cas hasili hasicaky iba z tejto naveternej strany. Ja by som im nedal vianocny prispevok za tento vykon....
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:58
Rozšafín Ctibum   
Co by jezdili na druhou stranu? Tam by to bylo blby, tam přeci hořelo..
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 23:04
dandee
Ked sa kuknes,za chvostom z lavej strany nic nebolo,mohli stat v takej pozicii ako tu na tejto strane a hasit. Kua...neser.....
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 09:37
kuma   
Je mi divný:

- dojezdovej čas hasičů - fakt nechápu. Video začíná v době, kdy už ledalo nějakou dobu vydatně hoří, ao už asi call musel bejt vyslanej. Prvni špric se odehrává až v 4:40 videa (předchozí průjezdy hasičů před kamerou se samozřejmě nepočítaj)

- po několika sekundách vůz v pravé části obrázku přestal stříkat a pouze pozoruje - proč?

- vláček na kufry a tahač na pushback tam trčí, protože v nich nikdo nesedí - všichni zdrhli pěšky a techniku tam nechali....

- zajímavé mi připadá, jak dlouho jsou skluzy stále nafouknuty a použitelné - i když zadel letadla několik desítek vteřin olizují palmeny, ten zadní rupne až když se éro zlomilo.

- proč piloti skákali z okýnka ? - měli zablokované dveře? 3 kroky od kokpitu byl v té době otevřený východ a funkční skluz... Protahovat se v tu chvíli okýnkam dle mého soudu svědčí o absolutní ztrátě rozvahy (z východu ani nejde dým, ani tam nejsou plameny, cestující tamtudy vystupovali bez prolbému)

- dle mého to vypadá, že si Okinawci řekli, že Čukuo už potřebuje nový letadlo...

- co píšou v tom titulku taky moc nerozumím, akorát se v tý citaci dvakrát zmiňujou japonský hasiči...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 22:54
Rozšafín Ctibum   
Mně tam přijde nejlepší to odlétavající letadlo..Musí to být super zážitek koukat z okýnka na tohle..
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 23:01
Pan Letadlo   
Mě zas ten hrdina, co to hasí z metru příručákem.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   25. 10. 2010 / 23:02
dandee
To boli g/a lietadla - opakujuce okruh. Trosku si vyckavali , zrejme kvoli hasicom,ze boli momentalne vytazeni a nemohli spolupracovat na nejakej nasledujucej potencionalnej kraksni. Paliva maju dost.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 01:50
kutak
jj při tomhle se určitě zavírá celý letiště, tím zásahem klesne na tu dobu kategorie záchranný a požární ochrany pod nějákou úroveň, kterou vyžaduje provoz dalších letadel (přesně jak píšeš, kdyby se něco stalo někde jinde na letišti)
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 01:24
kutak
Kdyby někoho zajímalo, výňatek z Annexu 14 o Letištích:

Zásahový čas

9.2.23 Zásahový čas záchranné a požární služby
nesmí přesáhnout tři minuty na kteroukoliv část
provozované RWY za optimálních podmínek
dohlednosti a stavu povrchu vozovky.

9.2.24 Provozním cílem záchranné a požární
služby na letišti je dosažení zásahového času
nepřevyšujícího dvě minuty na kteroukoliv část
kterékoliv provozované RWY za optimálních
podmínek dohlednosti a stavu povrchu vozovky.

9.2.25 Provozním cílem záchranné a požární
služby je dosažení zásahového času nepřevyšujícího
tři minuty
na kteroukoliv část pohybové plochy za
optimálních podmínek dohlednosti a stavu povrchu
vozovky.

Poznámka 1: Za zásahový čas se považuje čas
mezi prvním zavoláním na záchrannou a požární
službu a časem, kdy první zasahující vozidlo(a)
je(jsou) ve stavu aplikace hasiva nejméně 50 procent
hasebního výkonu stanoveného v Tab. 9 - 2.

Poznámka 2: Optimální podmínky dohlednosti a
stavu povrchu vozovky jsou definované jako den,
dobrá dohlednost, bez srážek a povrch běžné
zásahové trasy není znečistěný např. vodou, ledem
nebo sněhem.

9.2.26 Zejména při podmínkách horší dohlednosti
musí být záchranné a požární službě zajištěno vhodné
navádění, vybavení a postupy usnadňující splnění
provozních cílů.

Poznámka: Další pokyny jsou uvedeny
v dokumentu ICAO Airport Services Manual, Part 1.

9.2.27 Veškeré mobilní prostředky, jiné než první
zasahující vozidlo(-a), která jsou určena pro přivezení
daného množství hasebních látek dle Tab. 9 - 2 musí
zajistit nepřetržitou aplikaci těchto látek a nesmí
dorazit na místo zásahu později než čtyři minuty od
prvního zavolání.

9.2.28 Provozním cílem záchranné a požární
služby je zajistit, aby veškeré mobilní prostředky, jiné
než první zasahující vozidlo(-a), která jsou určena pro
přivezení daného množství hasebních látek dle
Tab. 9 – 2, zajistila nepřetržitou aplikaci těchto látek
a dorazila na místo zásahu ne později než tři minuty
od prvního zavolání.

9.2.29 Systém preventivní údržby záchranných a
požárních vozidel musí být prováděn tak, aby zajistil
účinnost prostředků a soulad se stanoveným
zásahovým časem v průběhu životnosti vozidla.
_______________________________________

dle mýho z toho teda plyne, že sice nedodrželi provozní cíle daný standardem ICAO, ale to, že by tam museli nutně být do 3minut daný nikde není...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 06:28
Vačice   
fakt ne? Tak já asi blbě chápu slovo nepřevyšujícího

Ale pravda je že toto všechno platí za optimálních podmínek, ale na tom videu to vypadá, že tam žádné extrémní podmínky nepanují.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 09:22
kuma   
Jen vytáhnu z textu: čas od prvního zavolání do doby, než první hasební prostředek dosáhne alespoň 50% výkonu nesmí přesáhnout 3 minuty.

To znamená, že pokud nezačnou z toho pojízdného hasicího penisu bryndat cestou, tak mají čas na dojezd kamkoliv na letišti ještě kratší (a to taky vysvětluje, že když s tím speciálem na jiných letištích dojíždějí, už stříkaj za jízdy)
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 10:28
leonell
Ovšem přehlédl jsi jeden detail - to platí jen pro runway.

Pro zbytek letiště je to "cíl". Jinými slovy: bylo by fajn, kdyby do tří minut...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 11:54
Vačice   
aha tak to veliká omluva jdu si kleknout do kouta na hrášek
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 12:02
Toomitsch
A co toto?

9.2.25 Provozním cílem záchranné a požární
služby je dosažení zásahového času nepřevyšujícího
tři minuty na kteroukoliv část pohybové plochy za
optimálních podmínek dohlednosti a stavu povrchu
vozovky.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 12:10
kuma   
No to je právě jemná nuance, na kterou leonell upozorňuje, že v článku 9.2.23 je POVINNOST docílit kteroukoliv část RWY alespoň 50% špricem nejvýše do 3 minut (a podle článku 9.2.24 provozní cíl být tam s tím prvním špricem do 2 minut) - a pro kteroukoliv jinou pohybovou plochu (podle článku 9.2.25) je "pouze" PROVOZNÍM CÍLEM to stihnout do 3 minut - z čehož se z jistého úhu pohledu dá soudit, že tam do 3 minut být NEMUSÍ, ale MĚLI BY.

Na závěru mého minulého příspěvku, že se Okinawci s gustem vymluvili na Japonce a nechali Číňanům shořet éro (
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 12:20
Toomitsch
No jo, je to provoznim cilem. Takze pokud mas (ty ne) napr na soustruhu provoznim cilem udelat 500ks obrobku za smenu, tak je ve tvem zajmu to splnit, ne? pokud provozni cil nesplnis, tak asi nebudes mit premie a manzelka nove plavky
A pokud je provozni cil dany nejakym zavaznym obecne platnym predpisem, mel by se brat jako povinnost
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 12:20
Toomitsch
Ad zaver, i kdyby tam nakrasn byly do tri minut, myslim, ze Bojas by stejne svemu osudu neusel.. I tak bych videl jeho budoucnoust nekde na srotaku...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 12:21
kuma   
OPRAVA:
Na závěru mého minulého příspěvku, že se Okinawci s gustem vymluvili na Japonce a nechali Číňanům shořet éro (Okinawa totiž ve skutečnosti není Japonsko, jak jsme často zvyklí míchat dohromady...)
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 12:24
Toomitsch
A ja si myslel, ze od 1972 co jim amici vratili to japonsko je, cece. Tak jak to teda je?
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 13:27
kuma   
Okinawa je prostě Okinawa (japonsky Rjúkjú), měli ještě někdy ve 12. století svého prince, kulturou se podobají spíš Korejcům, než Japoncům. Už několik set let jsou ale Japonskem "schlamstnuti", údajně z bezpečnostních důvodů jako prevence invaze kontinentálních národů do japonska. Takže nyní správně (od slovba "správa", ne "správný")to skutečně JE Japonsko a když amíci vztyčovali na Okinawě hvězdy a pruhy, bylo kolem toho tolik slávy, protože to pro ně bylo první území, které i před druhoválečnými zábory bylo i původně "japonské".

Samozřejmě mnoho rozporů se stírá, mnoho zůstává. O vztahu Japonců a Okinawců může vypovídat i to, že známé "japonské" bojové umění "karate" ve skutečnosti vůbec není japonské. V průběhu středo- a novověku bylo pro Japonce příliš nebezpečné nechat Okinawce se zbraní v ruce (přece jen je to kousek moře, než aby je tam člověk musel pořád jezdit pacifikovat nějaké vzpoury) - a tak měli obyvatelé ostrovů Rjúkjú "odjakživa" zakázáno nosit meče. Ti šikovní vypracovali systém boje holýma rukama, který si nezadal s "uměním" Japonce, který sice meč mohl mít, ale zas to s ním nemusel tak dobře umět (těch byla přes všechny pohádky většina). Tomuto způsobu boje se pak říkalo "karate" (podle použitých znaků buď "prázdná ruka" nebo taky "čínská ruka" -což prý byla asociace na kontinentální vlivy. Taekwon-do a karate jsou si mnohem bližší, než třeba karate a džůdžicu, které je skutečně japonské)

Takže s temi Okinawci asi tak...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 19:01
Algy   
Takže jestli ti dobře rozumím, tak Okinawa je vlastně takový protektorát...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 19:30
kuma   
No jo, ve světě je ještě dost takových oblastí...
 

Absolutní neprofesionalita !   26. 10. 2010 / 10:44
Gustav ( BHA576 )   
Po shlédnutí obou snímků to jinak hodnotit nemohu.nejde o ten čas , jde o zůsob zásahu.Pravidlo č.1 je pokrýt celou plochu letadla,která hoří proudem pěny a tímto proudem donutit požár k ústupu.Pravou stranu hasil dle možností dokonce tak,že prolil pěnou i zoufalce,který se snažil stříkat pěnu do motoru.Na levé půlce letadla to však připomínalo obraz zoufalství a nefunkčních aut s pěnou a byly tam už tři!!!
 

Absolutní neprofesionalita !   26. 10. 2010 / 11:51
Helicopter pilot
Zajímalo by mě, kolik máš zkušeností s likvidací požárů, že si toto dovolíš tvrdit.
Lokalizace (zamezení postupu) v toto případě byla, podle mého skromného odhadu, něco kolem 10 minuty od začátku videa, což mohlo být klidně i čas vyhlášení poplachu!
Uvědom si že i po pokrytí hořící kapaliny pěnou je tato kapalina zahřátá na vyšší teplotu než je zápalná, což znamená, že jakékoli stečení nebo odfouknutí pěny z "hladiny" znamená další a další vzplanutí. Já si teda NETROUFÁM OHODNOTIT tento konkrétní zásah, protože mi chybí podstatné informace... například jestli třeba během hašení nebyla nutná požární obrana nějakého objektu, vozidla, letadla za samotným hořícím strojem, kde nebylo přes dým vidět, nebo velice podstatná věc, kolik paliva bylo zrovna v letadle.
Já myslím že to zvládli vcelku rychle v 15 minutě už mohlo být klidně po požáru a mohli provádět dohašování...
Vycházím pouze z videa, jiné informace jsem nehledal.
 

Absolutní neprofesionalita !   26. 10. 2010 / 13:24
Gustav ( BHA576 )   
Ondro , pravděpodobně si asi viděl jiné video než já. Na tom které jsem viděl já bylo jasně vidět,že vozidlo na levé části snímku se snažilo pokrývat pěnou i odvrácenou část letadla,zatím co vozidlo,které bylo v pravé části snímku mělo pravděpodobně poruchu,protože stříkalo pouze chvíli.Uvědom si , že pravidlo hašení je - použít všechny zdůrazňuji všechny dostupné prostředky k uhašení požáru,což se evidentně nedělo. Dále,pěnová děla umístěná na těchto speciálních vozech využívají mohutného proudu pěny nejen k zabránění přístupu kyslíku ( to umí samotná pěna ),ale i k ochlazení požářiště,právě proto,aby to nemělo snahu pořád opětovně vzplanout.
Co se týká mých zkušeností s likvidací požárů,tak zde bych pouze podotknul,že existuje několik skutečně dobrých filmečků i na netu, na kterých je zrovna prezentován tento moderní hasicí vůz ( stejný jako byl na tom letišti ) a je na něm překrásně vidět,že když tato stříkačka stojí ve výhodné pozici vzhledem k hořícímu letadlu , tak hašení s ní je opravdu koncert a vezmi do úvahu , že tam byly tyto stříkačky tři !
 

Absolutní neprofesionalita !   26. 10. 2010 / 13:29
kuma   
No, ale ve finále to byl koncert s bídným koncem... Kdyby nehasili nic, asi by to bylo skoro stejné...
 

Absolutní neprofesionalita !   26. 10. 2010 / 17:48
Helicopter pilot
Gustave, jde mi o to, že z videa není patrné PROČ cisterna napravo nestříkala... To může být způsobeno např jak říkáš poruchou, ale taky spousta jiných faktorů. Například by to mohlo znesnadňovat evakuaci, nepřehlednost situace, a podobně.
Samozřejmě že pěna chladí, efekt není sice okamžitý, ale v tom máš pravdu. Otázkou je množství vytečeného paliva.
Prostě se mi jen nelíbil tvůj okamžitý soud nad hasiči, kterým už nešlo o záchranu letadla, které bylo ještě před příjezdem zřejmě neopravitelné. Ale je třeba i minimalizovat škody na okolí ;o)
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 12:29
Rychlokvaška
Teda zase koukám to je kritiky Samozřejmě nic ve zlém, spousta věcí není asi úplně zřejmá, pokud si člověk neuvědomí všechny souvislosti. Možná by to ale chtělo před vynášením unáhlených závěrů trošku popřemýšlet jak to v takové situaci asi chodí a/nebo si přečíst závěrečnou zprávu JTSB...

http://www.mlit.go.jp/jtsb/eng-air_report/B18616.pdf

Jen stručně pro sumarizaci a doplnění:

Z pohledu lidí v letadle a bezprostřední blízkosti:

- Letadlo dorazilo vcelku normálně až na stand, aniž by si kdokoliv všiml čehokoliv nenormálního - což je celkem pochopitelné, protože jediné co se stalo byl únik paliva, kterého si všiml až ground staff při zajíždění na stojánku a o skutečnosti informoval poměrně rychle kolegy (jeden z nich dokonce zkoušel co to z toho teče)

- Požár začal až díky kontaktu unikajícího paliva s horkými částmi motoru letadla, které byly dostatečně horké i po vypnutí motorů.

- Protože se nejednalo o požár v oblasti kde jsou fire detectory, piloti neobdrželi žádné systémové varování o požáru a prováděli vcelku normálně checklisty, dokud je (a věžku) nevarovali celkem promptně ground staff zvenku.

- Ač to možná vypadá zvenku hrůzostrašně, vevnitř je to úplně jiná story. V prvé řadě z kokpitu si těžko někdo něčeho všimne, dokud nezačne zvonit fire warning, nebo jim to někdo neřekne. To samé platí pro cabin crew - v téhle chvíli se věnují disarmování dveří a ven tak víceméně nevidí (zkoušeli jste se někdy koukat kukátkem ve dveřích?). A pokud jde o cestující, ve chvíli kdy začal požár, většina z nich byla už v uličce a balila si svoje věci - v takové situaci málokdo kouká ven. I když 70% cestujících tvrdí, že si všimla "něčeho nenormálního", otázkou je kdy si všimli a taky za jak dlouho se taková nenormálně vypadající situace dostane do povědomí cabin crew a začnou nějaké procedury pro evakuaci.

- Evakuace není žádná akce "hurá, šup ven". V prvé řadě je potřeba udělat nějaké věci v kokpitu (třebas odpojit motory od systémů jako je elektrika, palivo a hydraulika, než se kolem nich vysypou cestující, informovat cabin crew, informovat ATC, odtlakovat kabinu). V druhé řadě cabin crew musí v takové situaci opět zaarmovat dveře, jinak se po jejich otevření žádný slide nevybalí. A neposlední řadě je taky potřeba vyhodnotit situaci - např. kam evakuovat a kam ne. Všechno tohle nějakou chvíli zabere.

- Pokud jde o ty kufry co si lidi brali s sebou - oni se chystali celkem normálně vystupovat, řada z nich už je měla v ruce. Vysvětlovat jim, že je mají v letadle nechat a riskovat tak, že je někdo hodí na zem a zablokuje východy je tak trochu kontraproduktivní...

- A nakonec evakuace kokpitu. Představte si situaci, kdy sedíte vepředu, dokončíte všechny checklisty a máte za sebou malé dveře, za kterými je slyšet hluk z právě probíhající evakuace. Budete se je pokoušet otevřít (pozn.: otevírají se ven), blokovat tak evakuaci z hlavních exitů a pokoušet se vtlačit mezi cestující, nebo prostě otevřete okno a vytáhnete lano - obě věci jsou na takové situace připravené a ihned k dispozici - a vyskočíte ven? Z mého pohledu bylo rozhodnutí kapitána z tohoto pohledu naprosto správné.

Z pohledu letiště - věžka a fire crew:

- Na onom letišti není z věžky vidět přímo na Stand 41, kde éro zaparkovalo, protože se nachází až za poměrně velkým domestic terminálem. Požáru si ground controller všiml až na monitoru z kamery co se kouká na daný stand, navíc v té době si předávali ATC službu

- Protože se jednalo o neplánovanou událost, varování přes crash phone a výjezd nějaký čas zabere

- Z Fire Station na Stand 41 je to přes celé letiště, skoro 2 km daleko! I za normálních okolností jenom samotná jízda zabere dobré 2 minuty.

- Hasiči si nemůžou jen tak zbůhdarma jezdit po ploše mezi pojíždějícími letadly...je potřeba koordinovat kudy a kdo na koho počká. Jedním důvodem jejich zpoždění byly právě problémy s komunikací s ground controllerem - vyjeli z garáže a proti nim pojíždí letadlo, to není ideální situace.

- A k samotnému hašení - všiml si někdo odkud fouká vítr?
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 13:38
pseudoMates
Dyk jsem to říkal, že se mohlo stát kde co, co mohlo způsobit jejich zdánlivě dlouhý dojezd..
Otázka už je tedy jen způsob hašení..
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 13:55
Gustav ( BHA576 )   
Mate ve zprávě se říká , že druhá maxi chemická stříkačka byla odstavená kvůli údržbě a opravám,takže hasili tím čím mohli. Hlavně že lidem se nic nestalo. Jak říkal Tonda Baťha ," když jde jenom o plechy , tak se jedná o hov...Horší je když by šlo o kosti."
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 14:05
Toomitsch
Ale vypravej to taiwancum, rekl bych ze celkem nove NG v popelu
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 14:54
kuma   
Odkud fouká vítr si někdo všiml. To už tady psal někdo nahoře, že se hasí z návětrné strany.

Dovolím si ale ne tak docela souhlasit s evakuací kokpitu.. Samozřejmě nebyl jsem tam, nezažil jsem zatím nikdy požár na palubě, mám z toho i v GA porvozu dost hrůzu... ale:
- poslední cestující vyšel předním vchodem v čase 1:32 (podle časů toho videa v záhlaví), první pilot vylezl (vypadl) z toho okénka v čase 2:02 - to je celá půlminuta!
- Co znamená "piloti dokončovali checklisty" - když vlastně zdrhaj při evakuaci letadla?
- Skutečně vůbec letušky (o kterých si myslím, že by na skluz měly skákat asi jako poslední) v takovou chvíli nekomunikují s kapitánem - aby věděl, že všichni jsou pryč a tak by taky věděl, že otevřením dveří nebude nikomu překážet?
- není náhodou součástí evakuačních plánů (a dispozice "křižovatky" za kokpitem u většiny letadel, co si vzpomenu tomu odpovídá) že otevřené dveře z kokpitu nejsou a nesmějí být vůbec překážkou v cestě ubíhajícímu proudu evakuujících se pasažérů? (viz obrázky)
- a za poslední - nebývá zvykem, že právě pro tento případ je někde ve stropě kabiny (nebo i zvenčí pod klapkou) u některých (většiny? všech?) letadel smotaných několik metrů poctivého lana - aby se pilot nemusel vrhat jako z balkónu ale (podle svých možností) by sjhel po laně... (což je nepochybně bezpečnější). Proč to tihle nešťastníci asi nevyužili (když už nešli dveřmi...)?

Dík za odpověď na některé tyto otázky...
5848 B / 247 x 225 / B737 1b.jpg
20924 B / 600 x 450 / ariane-737-galley-detailing.jpg
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 15:28
BigglesR   
Podle té zprávy lano použili...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 15:35
Rychlokvaška
To video je sice hezký, ale proto jsem sem dával tu závěrečnou zprávu, aby z toho byly vidět ty časy a postupy...

- Poslední cestující z dveří R1 - 10:35:42, poslední z dveří L1 - 10:36:06, FO z okýnka - 10:36:02, CPT z okýnka - 10:36:14. V okamžiku kdy se z toho chystali vylézt za nima ještě probíhala rušná činnost, otevřít okno a vytáhnout lano chvilku trvá (odhadem tak půl minuty). Jinak FO vypadl kvůli tomu výbuchu, který ho tlakovou vlnou odhodil.

- Evakuace z pohledu pilotů není jen "This is an emergency, evacuate, evacuate". Pro orientaci, na straně 41 reportu máš jejich Evacuation Checklist.

- Letušky komunikují, podle toho jaká je situace, možnosti a jak byly na danou situaci připravené. Pokud je evakuace předem připravená, nebo aspoň vyhlášená piloty, ti většinou sdělí i potřebné informace cabin crew (např. evakuovat pouze dveřmi X a Y). Pokud je ale evakuace zahájená cabin crew (ti ji můžou zahájit sami o sobě, pokud je "situation clearly catastrophic"), tak ji prostě dělají podle vlastních postupů a uvážení. Že by v tu chvíli komunikovali s piloty je nereálné - jednak mají plné ruce práce s cestujícími, druhak jak už bylo řečeno výše, i piloti mají co dělat. Prostě piloti se starají o letadlo, cabin crew o cestující.

- Jedna věc jsou evakuační plány, druhá realita. I za úplně normálního provozu je v galley dost těsno a i při obyčejné cestě na hajzlík jsem párkrát skončil na pěkně dlouho v tom prostoru za dveřma, než se udělalo místo Při představě evakuace a související paniky (klidně i pozitivní) si moc iluze o dostupnosti onoho prostoru nedělám. Navíc něco jiného je evakuace v případě události jako BA 777 crash na Heathrow nebo Hudson ditching, něco jiného požár...v takovém případě se opravdu nemá cenu do kabiny cpát, přesto, že by se měl podle manuálu kapitán přesvědčit, že je éro prázdné a vystoupit zadním východem (ehm). V tomto ohledu smekám před postupem cabin crew v tomto případě, že tou kabinou opravdu ještě prošli až do prostředka a sedačky zkontrolovali, evidentně několik sekund před první explozí.

- Lano bývá většinou uvnitř nad oknem přesně pro tenhle případ jak říkáš. Jestli se rozhodli ho nepoužít (nebo to jen není vidět), záleží čístě na nich, 737 není zase tak moc vysoko.
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 19:38
kuma   
Díik za doplnění, přečet jsem si i ty checklisty, zas tak dlouhý to nejni... Je to rozhodně zajímavý čtení, i když jak to bylo s těma hasičema - jsem tam stejně nenašel...
 

Kde sú hasiči?-čo Vy na to?   26. 10. 2010 / 19:48
Rychlokvaška
Moc dlouhý ne, ale nějakej čas to zabere, určitě dobrou minutu...z vlastní zkušenosti s několika takovými případy (naštěstí jen na simu) musím říct, že i když ten checklist máme trochu kratší a logičtěji uspořádaný (např. PA a pak teprve fire switch), tak to trvá prostě pocitově dost dlouho a navíc se to nedělá zpaměti.

Je občas trochu frustrující čekání u jednotlivých kroků (vyhodnocení celé situace, rozhodnutí, otevírání outflow valve, čekání na fire bottle,...), když člověk ví, že mu hoří koudel...Ještě horší je to za tmy, kdy se opravdu všechno vypne, tak je to éro takové trochu strašidelné místo

S těma hasičema - no obecně se u takové události letadlo odepisuje tak jako tak a nikdo neočekává moc úžasné výsledky. Faktem ale je, že se hasiči od nějakých detailů do té zprávy celkem slušně distancovali Třeba mají ale nějakou svou závěrečnou hasičskou...
 

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ