FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 5. 12. 2024, svátek má Jitka Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Otazka pre historikov alebo pamatnikov? Jeden příspěvek | Celý strom
Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   12. 10. 2010 / 17:45
brancoj
Vie niekto ako to bolo pocas 2. svetovej vojny s radiomajakmi, ktore predtym sluzili civilnemu letectvu? Vypli ich, vyhodili do vzduchu, rozmontovali? Alebo ich vyuzivali (napr. nemci na okupovanom ceskom uzemii) pre svoje potreby? Ide mi o to, ci sa vyuzival tento sposob navigacie aj cez vojnu v case ked nehrozil nalet. Je jasne, ze nieco ako preprava osob, civilistov, uradnikov, obchodnikov sa diala aj cez vojnu – aspon kym to bolo ako tak kludne (fronta daleko). Ked sa milym, tak ma nekamenujte. Vdaka vopred za kazde info.

Brancoj
 1x  

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   12. 10. 2010 / 18:06
Blackrat
Na českým území žádný radiomajáky nebyly - pozice se určovala zaměřením zdroje vysílání pomocí gonia. Před druhou světovou válku měli radiomajáky jen američani a Němci, kteří je samozřejmě využili i za druhé světové k navádění bombardérů.

A vše je mimochodem pěkně popsaný v tom dokomuntu, na který jsem dával link v minulým příspěvku http://www.calclassic.com/propliner_tutorial.htm (gonio popisuje stať o tzv. Vintage fázi, která např. v USA vůbec nebyla)
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   12. 10. 2010 / 18:10
Blackrat
Jinak gonio v evropě zjevně fungovalo i za války, protože se stal i případ, že se radiotelegrafista v posádce československého Welingtonu znalý němčiny nechal zaměřit při bojovém letu nad Berlínem Alespoň to teda píšou v knize Noci nad Německem..
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   12. 10. 2010 / 21:39
dandee
System zameriavania fungoval dokonca este v 90.tych rokoch,kedy na tryskacoch bolo povinnost na navigacnych letoch si na navigacne stitky pripravit zamerania z roznych radiovych stanic,a samozrejme na kontrolnych letoch s instruktorom to aj vykonavat.A navigacny stitok bol posiaty roznymi zameraniami,sipkami z okolitych radionavigacnych bodov,a hlavne to muselo byt farebne.Zbytky paliva nad otocnymi bodmi,zalozne letiska po trati,bezpecnostne vysky po trati....,pri nizkych letoch relief trati,...Pikaso hadr....Alebo pri letoch po systeme OSP bola povinnost pilota aspon raz za odlet a zostup zavolat zameriavac a vyziadat si zameranie.Niektori riadiaci lietania si to dokonca nechali vyhodnocovat,kto ,kolkokrat zavolal zameriavac.Bola to bezna sucast navigacie.

Niekto si pomysli,ze kua pri 900 km/h sa taketo veci nemuseli robit,ale opak je pravdou.
Ovsem este taky dodatok - nizke navigacne lety v prizemnej vyske na rychlych /nadzvukovych/ masinach sa lietali vo vyske 50-100m nad terenom /AGL/ pri rychlosti 750 km/h a vtedy je zakazane pilotovi sa divat do kabiny na mapu alebo navigacny stitok.Vsetko musel pilot vediet naspamat,z coho bol aj pred letom preskusavany.Pri letoch v skupinach to bolo obdobne,akorat piloti na cislach uz vobec nemohli pozerat do kabiny,iba sledovat a hypnotizovat svojho veduceho ,udrzovat presnu skupinu a slepo mu verit,ze ide dobre.

O letoch v skupinach by sa dali rozpravat nadherne pribehy.
Osobne som sa zucastnil letov vo formacii 12 tich MiG-21 pri prelete z Linii do Bechyne /ako c.12/, tam pristat, dat si gulasek, a znovu pokracovat domov do Linii, kde sme sa uz v nasom priestore rozdelili a urobili vzdusne boje proti sebe . Bola to divocina,co v historii sa uz neopakovala.

atd...

 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   12. 10. 2010 / 21:55
brancoj
Uz som to na nasom diskusnom fore spominal – lietam historicke misie, podla dokumentácie z knh, webu. Aktualne napr. Tidal Wave – utok na rafineriu v Ploesti. Prispevok ako Tvoj, je pre mna vzdy zaujimavou vyzvou. Aj to co si spomenul – ucit sa udaje naspamat. Flight simulator je skutocne skvela platforma – aj ked nemas fotosceneriu prislusnej oblasti da sa fungovat na zrovnavacej navigacii, ale treba mat trasu s bodmi a dôlezitymi markermi v hlave /samozrejme dobre mapy a vedomosti/. Niekto raz povedal, ze najlepsim liekom proti stareckym demenciam je kontinualny trening pamate. Raz, ked uz budu ústavy pre prestarlych plne, my dufam budeme stale lietat.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   12. 10. 2010 / 22:36
dandee
Mas moje symfonie,clovece.
Obcas mavam nalady,hlavne ked mam cas,ze si nahodim v mojej FS 21UM od Captsim a brusim trate alebo okruhy,alebo systemy na zostup na letiskach,co som skutocne lietal a podmienky samozrejme na minima a som z toho spoteny este teraz v mojom veku .

Ovsem nikdy nezabudnem na moje prve solo za ztazenej noci / IFR v noci/,pocasie dazd, 300m spodok, 8/8 oblacnosti,dohladnost 3 km na 21, kedy po preskusani s instruktorom muselo nasledovat solo,inac by bol let neplatny, a 45 minutove kruzenie v mrakoch bez skulinky ,bez naznaku nejakej diery.Trenovalo sa kruzenie,lave ,prave zatacky,stupanie,klesanie,clovek je sam,je na inom kanale,takze je ticho,iba obcas kontrola z velitelskeho stanovista o palive,veskera navigacia je na pilotovi,aby sa udrzal v stanovenom priestore.Vtedy su veci ako NDB k nezaplateniu.A do toho naraz eliasove ohne.Najprv to zacalo prebleskovat na celnom skle,no potom vsade na prekryte kabiny,pozdlz celej kabiny nad hlavou,modre zablesky a ciary.To pri doterajsom miernom cervenom osvetleni doslova oslepilo oci.Poziadal som o zmenu hladiny,tak mi dali stupat na 8000 m ,kde to teda prestalo,ale oblacnost nebola ohranicena nijak,iba presvitali hviezdy hore nad hlavou,ale vsade okolo bolo mlieko.Bolo to hodne neprijemne,dnes by som to prirovnal ako v kalnej vode plavat na hladinu,ale nie a nie sa vynorit.No humus.Radsej som zase klesal do mrakov a pokracoval az do vycerpania paliva.Potom nasledoval navrat,prechod na 7.kanal/riadiaci lietania/ a zisitl som,ze nikto iny neni v lufte iba ja.Bolo asi 11 hod v noci,a velmi rad som pocul hlas toho riadiaceho.Navedenie na pristatie,vypadnutie s tych sraciek tesne pred dialnou,osvetleny prah drahy samozrejme rozmazany v zaliatom celnom stitku kabiny,lebo hojne prsalo,no taky normalny vecer...
Po pristatii na vyskovej budove pilotov uz boli vsetci zhromazdeni,lebo nikto v tom pocasi nelietal,ani skuseni letci,len pocuvali u radia,co tam vyvediem,no nakoniec som pri zaradovani a hlaseni o uspesnom pristatii dostal pochvalu tym,ze na mna mrkol jednym ockom nas velitel pluku,a to bolo viac ako nejaka slovna pochvala.
Vtedy som si myslel,ze je to normalne lietat v takychto podmienkach. Ale opak bolo pravdou....

Odvtedy som nikdy eliasove ohne uz nevidel,ani nikto iny .

P.S. Pozor,nie je to z filmu Biela veleryba!
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 07:47
Blackrat
No ty kráso Já mám s Fkou občas problémy i za VFR Super zážitek - samozřejmě když to dobře dopadlo.. Mohl bys prosím, až někdy budeš mít čas a chuť, zpracovat vzor jak vypadala navigační příprava na navigační let s jednadvacítkou? Ta malůvka co popisuješ - navigační štítek + zákres v mapě? Myslím, že nejsem jedinej kdo by to ocenil..
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 09:09
dandee
Tusim mi ostali nejake mapy a stitky,tak to coskoro oskenujem a poslem.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 09:15
kuma   
Bomba pane, jednak píšeš fantastický příběhy - druhak jsi nevysychající studnice leteckého milovníka artefaktů! Těším se, že to nebude jen v soukromých zprávách (teda jestli to ještě nejni tajný
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 09:23
dandee
Jasne , dam to sem .
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 10:08
Blackrat
Děkuju moc, díky tobě budem moc lítat se stáhačkama zas o trochu víc blíž realitě
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 08:50
Algy   
Přimlouvám se za Blackrata, i já bych to ocenil! Krásná a napínavá story, už abys vydal ty paměti...
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 09:25
Lejzy
Dik, zarad si me do seznamu potencialnich kupcu pameti.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 09:54
Už přistávám?
Dik za cteni.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 00:09
kuma   
Teda brancoj, tos napsal hezky...
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   12. 10. 2010 / 23:33
Lejzy
V UK a USA snad VDF funguje stale. Clovek se zepta na QDM a nez domluvi, tak mx ho odectou z obrazovky.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 17:00
Lowmick   
V CR je, pokud vim, jeste taky, ale ma se udajne rusit...
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   12. 10. 2010 / 21:56
leonell
Podle mne navigovali i podle vysílačů rozhlasu.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   12. 10. 2010 / 22:30
brancoj
To som pocul ako realitu. Otazkou je, ci napríklad v noci vysielali kontinuálne ked vedeli ze vlny bombarderov letia konkrétnymi smermi (samozrejme boli aj klamne utoky). Od matky viem, ze ked leteli americania v smeroch na Vieden, Budapest, madarsky alebo rakusky rozhlas nepretrzite vysielali varovania civislistom o moznom bombardovani (asi aj rozhlas Slovenskeho statu). Smerove anteny vtedy podla znamych frekvencii mohli fungovat skvele.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 09:14
kuma   
Nevím s jistotou, jak a zda fungovaly v době 2. sv. války radiomajáky v dnešním slova smyslu (NDB), ale že letci často zaměřovali civilní stanice rámovými anténami a navigovali podle toho - to bylo známo a praktikovalo se už před válkou (kdyby se to nedělalo, neměla by letadla těch dob ty typické otočné rámové antény - jakoby malou obruč někde na hřbetu trupu... DC-3, Bf-110 atd.

O tom, že Japonci útočíci na Pearl Harbor navigovali pomocí náměrů na Radio Hawai se taky hodně ví.

Rovněž známým faktem je, že v roce 1948, tedy jen 3 roky po válce, byl známý berlínský letecký most celý "postaven" na síti NDB (fixních a pohyblivých) - a nemýlím-li se, byly při tom používány stávající německé radiomajáky (nejen nolvé americké) - z tioho se dá usuzovat, že asi už za války nějaké byly v provozu (princip byl roky používán) - ale v jakém režimu pracovaly (zapínány jen v určitou dobu pro určitý účel? jaklé frekvence?) - to se můžu jen domnívat...

Ono totiž práívě válečné snažení nahrává spíše radiomajákům, než goniometrii - pokud je radiomaják mimo dostřel nepřítele, tak případné nepřátelské letadlo sice může signál použít, ale mí stíhači ohlídají, aby se nedostalo kam nemá - pak klidně nechám své radiomajáky zapnuté - aby mí letci lépe a snáze navigovali. Každý si zaměřuje, co potřebuje - a při tom ale nic nevysílá, může se plížit nocí nepozorován.

Pokud ale budu praktikovat gonio, tak zaměřená letadla musí pípnout - a to je může v době radiového klidu demaskovat - přesněji - v době radiového klidu by se nadala praktikovat žádná radionavigace.

Sumna sumárum - myslím, že už se radiomajáky používaly - a je třeba pátrat po dalších podrobnostech...
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 09:24
Lejzy
Zcela urcite. Napriklad meli taky zname Gee, ketere bylo vlatne predchudcem DECCA a Loranu. Poloha se urcuje z pruseciku dvou hyperbol ze zpozdeni signalu ze dvou stanic
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 17:17
brancoj
Toto je zaujimava sprava. Mozno by bolo dobre v tomto duchu patrat, keby niekto vedel nieco podrobnejsie. Ja som mal v podstate takyto isty nazor uz ked som daval temu na diskusne forum. Trocha ma vystrasila odpoved zo zaciatku, ze ziadne radiomajaky neboli, lebo som bol presvedceny ze boli (uz pred vojnou). Samozrejme sa nehadam, urcite su tu vacsi odbornici. Taktiez samozrejme viem o britskych systemoch presneho bombardovania, ktore vysielali ale programovite pri vedeni zvazov na ciele. Toto uz v podstate nenapodobime pri zvysovani autenticity „historickeho lietania“. Podobne to je aj s chytanim ziveho vysielania radii v MSFS. I ked ma teraz napada, ze v podstate NDB nejake ho letiska vo velkych mestach by teoreticky mohlo „nahradit“ radiove vysielanie beznych rozhlasovych stanic pocas vojny. Teda akoze by sme sa mi ctitelia historickych misii, mohli dohodnut, ze kontrola polohy lietadla by mohla byt zamerana takymto sposobom.
Viem z pokusov diskutovat tieto temy v minulosti, ze lietanie hostorickych misii nema na tomto diskusnom fore asi ziadneho priaznivca, preto vsetkym, ktori mi odpovedali dakujem a keby sa nahodou niekto nasiel, tak sa s nim rad podelim o info.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 17:45
leonell
V XPL jsem si pro letani s IL-14 pridal i vysilace rozhlasu po CR, samozrejme se spravnymi frekvencemi a ADF je v pohode vidi.

Letani s bombardery a bombardovani jsem zkousel, bohuyel v XPL nejsou bombardery v kvalite jakou bych si pral.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 17:51
brancoj
Zaujimalo by ma, co pocujes po naladeni radia v XPL – pripoji ta to na internet? XPL nelietam a neviem si predstavit, ako funguje simulovane rozhlasove vysielanie.

Vdaka. Brancoj
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 17:54
Lejzy
Jenom koukas na rucicku, kterym smerem je nejsilnejsi signal, stejne jak ve FS Pamatuju si, ze kdysi ve scenerce Wilco Tahiti pro FS 98 se ladilo radio, myslim RFO.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 18:19
leonell
Jak píše Lejzy, ručička ukazuje směr k vysílači.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 08:51
kuma   
Bylo by ale stylový, kdyby to po naladění frekvence nastreamovalo skutečný zvuk (jen by nebyl histolrický, ale současný - a to streamování by asi taky užralo něco z FPS...)

Ale mám jiný nápad - myslím, že by pro kolegy programátory nemuselo být nemožné z playlistu z MP3 (stačily by i v nevalné kvalitě, tři až pět kousků) a vyrobit "sound" určitých stanic - v podstatě takové pásmo hudby, občas proložené typickou znělkou toho rádia (v dobové verzi) a hlasatelem "Radio Berlin, Radio Berlin, aus frekwenzbereich xxx, Sie hören Radio Berlin! Jetzt sie kann hören eine halbestunde v on musik" - a to celé kolem dokola, na každou stanici tak 20 minut aspoň - například:
Radio Praha (komentář česky) - vážná hudba, Dvořák, Smetana
Radiožurnál Praha (česky) - jazz a slavné maličkosti
Londýn (anglicky) jazz, úryvky projevů Churchila, Big Ben, komorní hudba
Paříž (francouzsky) šansony, harmonika z Montmartru, musette de Paris...
Vídeň (německy) jódlování, tahací harmonika, lederhosen a edelweiss
Hawai (anglicky) Beny Goodman, havajské písně
Berlin (německy) Marlene Dietrich, úryvky projevů nacistických pohlůavárů (jen zlomky, jednak kdo by to poslouchal a druhak kdyby do dávalo smysl, mohl by se o to někdo víc zajímat)
Moskva (rusky) Alexandrovci, případně Stalin (podobně jako z Berlina)
(a další....)

-> pak by bylo možné za letu ladit stanice podobně, jako to bylo třeba v Nebezkých jezdcích...
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 09:32
leonell
Tak v XPL by to šlo pluginem. Tam se dá všechno sledovat, takže jak by plugin zjistil, že letadlo má na ADF naladěnu některou z definovaných frekvencí a zapnutý příposlech tak by spustil nějaký mp3, třeba pořád dokolečka. Teoreticky by mohl i spustit živý stream, existuje-li. Na FPS by to přímý vliv nemělo mít, pokud by to bylo udělané dobře, resp nemělo by to mít vlvi o nic větší než puštěná MP3 mimo XPL.

Ve FS nevím, asi nějak podobně.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 15:58
kuma   
to by bylo vono... ale akorát nevím jak na to, maximálně bych mohl připravit ty audiovzorky...
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 16:52
leonell
Jestli máš XPLANE tak to hodím do TODO.
Ale bude to asi trvat než se k tomu dostanu.
Já pro to přehrávání zvuku na základě nějakých vnějších podnětů mám spoustu nápadů.
Vyloženě se mi stejská při přistání po úštipačné poznámce druhého pilota "ještě že máme nové tlumiče" či co jak to přesně bylo
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 16:53
kuma   
e-e, FS9...
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 16:56
leonell
Tak to nemohu sloužit
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 18:22
leonell
Tak jsem se ptal otce, on byl sice tenkrát malý kluk, ale pamatuje si, že se vysílalo upozornění, že nad Německem (míněno celkově) se pohybují bombardovací svazy a kam směřují. Cíl samozřejmě nevěděli, ale věděli kterým směrem letí. Z toho se dá usuzovat, že se vysílalo pořád, bez ohledu na zaměřování letadel.

Jestli se vysílalo v blízkosti svazů (Praha při útoku v Čechách) si napamatuje, prý jak slyšeli že to letí nad Protektorát. tak měli jiné starosti než poslouchat rádio. Tam to pak přebíraly sirény označující začátek a konec leteckého nebezpečí. Pak mizeli do krytů nebo do lesa. Tady by asi spíš pomohl nějaký pamětník z oblasti "za vodou", uprostřed lesů. Kolín si toho užil dost, tady to lidi brali vážně.

A na závěr ukázka z prvních let války, takhle si to pamatuje otec, omluvte případné gramatické chyby, jsou-li:

Achtung, Achtung!
Wir lagen die Luftage Meldung.
Uber der Reichsgebiet befindet sich kein feindlicher Kampferband.
Ende der Meldung.

Pozor, pozor!
Předkládáme hlášení o vzdušné situaci.
Nad územím Říše se nenachází žádný nepřátelský bojový svaz.
Konec hlášení.

Ke konci války už hlásili jen jedno varování za druhým.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 18:48
brancoj
To by potvrdzovalo spomienky mojej matky, ktora mala vtedy 14 az 15 rokov, co si myslim, je uz vek, ktory dovoluje hodnotit. Zial dnes uz moji rodicia neziju, tak to nedokazem upresnit. Cez vikend budem mat na navsteve pribuzneho narodeneho v rovnakom roku ako moja matka a myslim, ze celkom dobrou a fukcnou pamatou, tak sa skusim popytat.
Este ma tu napada jedna vec k naprogramovaniu tych radii do FS-ky. Ked nejde urobit tie vysielace s realnym dosahom, tak je v podstate mozne vyuzivat uz hotove NDB-cka letisk hlavnych miest pre túto navigaciu. Necham si to este prejst cele hlavou, ale chcel by som to skusit urobit ako verejna radia. Myslim si, ze ked to uz bolo v addone (Havai), tak rovnko uvazovali aj profici.
brancoj
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 20:01
leonell
>Ked nejde urobit tie vysielace s realnym dosahom, tak je v podstate mozne vyuzivat uz hotove NDB-cka letisk hlavnych miest pre túto navigaciu.

Já neřekl že to nejde - jen já mám ten pocit, bohužel tyhle věci z FS už dávno vytěsnili jiné problémy. Není nic jednoduššího než to zkusit. Jak psal Kuma, ty frekvence krátkých vln nemají zas o tolik větší dosah, já si tedy myslím že nějaká stovka km to bude, takže 70nm je málo, ale nechám to místním radioamatérům.

Použití majáku letišť bude oproti vysílačům velmi nepřesné, tam půjde i o desítky kilometrů.

Určitě udělat vysílače, s jejich správnými (ideálně dobovými, najdou-li se) frekvencemi a reálnou pozicí. Já když lítal s IL14 tak jsem je v XPL normálně používal a pokud si pamatuji, byl to v reálu definovaný zdroj navigace minimálně pro vojenské piloty a vsadil bych se že dříve i pro civilní lety.

 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 20:08
kuma   
To hlášení je přesný. Jen je třeba doplnit, že tohle je hlášení ukončení vlny náletů. Když přilétali, obvykle aspoˇm přibližně říkali, kde se svazy nacházejí a kam letí - jinak by to pochopitelně nemělo smysl. Můj tchán to s obibou předváděl, sám taky pilot - v té dovbě dorostenec cloumaný osudem. Bohožel je teď právě rok po smrti a na detaily se ho už neoptám, bylo to asi něco jako:

Achtung, Achtung!
Feindlicher Kampferband über den Erzgebirge zielt auf Kommotau und Aussig.
Ich wiederhole:
Feindlicher Kampferband über den Erzgebirge zielt auf Kommotau und Aussig.
Ende der Meldung.
(omlouvám se za případné gramatické chyby, německy umím bídně)

tedy: Pozor, pozor!
Nepřítelský svaz nad Krušnohořím směřuje na Chomutov a Ústí.
Opakuji: Nepřítelský svaz nad Krušnohořím směřuje na Chomutov a Ústí.
Konec hlášení

Tchán měl rád historku jak jednou v dole vtrhl do šachty (tchán tehdy fáral) a křičel, že letí bombarďáci. Na dotaz kde jsou, se zamyslel a řekl -"sakra, prej už někde nad Vídrholcem!" (takový válečný humor...) Ale zdomácnělo to nejen u nás, ale pravděpodobně taky ve Francii - kdo zná, jistě si vzpomene na scénku z "Grand restaurant pana Septima": "Ich wiederhole, Herr Müller: Erdapfel und... und! Muskatnuss, Herr Müller!" - i mí rodiče si při téhle scénce vzpomněli na pravidelná hlášení protektorátního rozhlasu...
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 21:52
leonell
Pěkný. A my tady řešíme, jak navigovat. Vždyť stačilo naladit Prahu a věděl jsi kde jsi i kam míříš
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   14. 10. 2010 / 22:56
kuma   
hehe - oni ale často mířili ve skutečnosti jinam.... jak známo
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   15. 10. 2010 / 08:18
leonell
No, to pak je otázka, zda to byla chyba navigátora nebo toho rádia
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 09:49
AJS
Ano, to je pravda. V roce asi 2000 jsem v Německu na jednom letišti potkal dvaaosmdesátiletého pána, který za mnou přišel, že slyšel, že jsem Čech. A že umí pár českých slov. A spustil "Halo halo, toprý den, folá stanyce Praha, poslouchate na vlně ...." . Tak jsem se ho, v předtuše zajímavého příběhu (s ohledem na jeho věk) zeptal, kde se to naučil. A vyprávěl, že za války létal jako instruktor Ju-52 (měl na něm 3000h), převážně v Čechách, a že navigovali podle vysílačů rádia, tak si z jejich odposlouchávání pamatoval tuhle větu

Co bylo zajímavé, trochu smutně mi řekl, že zrovna pár dní předtím měl svůj poslední sólo let (na C-172), že už špatně vidí a tak dostal omezení, že smí létat jen ve dvojím. Jojo, kéž bych taky tak dlouho vydržel...
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 18:48
brancoj
Sumar z diskusie! Dali by sa doprogramovat do FS2004 frekvencie, ktore by napodobovali NDB, ale boli by to frekvencie znamych stanic velkych miest? Myslim nieco, co si doplnili medzi frekvencie kolegovia lietajuci XPL. Potom by mi rucicka ukazovala smer na stanicu. Myslim ze by mi radioamateri dokazali zrekonstruovat zoznam najsilnejsich (historickych) vysielacov minimalne v Europe.
Vieme tie frekvencie dostat do FS2004? Myslim, ze by to bolo celkom zaujimave aj pre inych lietavcov. Vdaka Brancoj
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 19:05
Lejzy
trochu k tematu http://www.pprune.org/archive/index.php/t-361210.html
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 19:17
brancoj
takze nejake frekvencie by sme mali. SUPER Lejzy! Teraz uz len ako ich dostat do FS2004?
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 19:35
AJS
V tom seznamu jsem nenašel 270kHz, na tom vysílá rádio z vysílače Český Brod, a 1068kHz, to je Cukrák . Co to je za stanice nevím, protože je to hudba, co neposlouchám, a vždycky mě tím točili starý mechanici u ČSA, kteří to automaticky předladili při předletovce a človek přišel do kokpitu, kde hrála dechovka.
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 19:41
Algy   
A ty nemusíš Pepíčka Zímů???
 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 22:32
leonell
270 kHz je Topolná, Český Rozhlas 1.
Český Brod - Liblice je 639 kHz, Český Rozhlas 2.
To třetí bude spíš 1062 kHz - Zbraslav a Country rádio

Aspoň dle tohohle:
http://www.radiokomunikace.cz/vysilaci-sluzby/vysilace/am-rozhlasove-vysilace.html

 

Otazka pre historikov alebo pamatnikov?   13. 10. 2010 / 23:09
AJS
Máš asi recht, já jak to moc neposlouchám, tak si ty frekvence tolik nepamatuju. Možná to nebyla dechovka, ale Country, to by dávalo smysl, už je to pár let. Pro navigaci to moc nepoužívám
 

Ako dostat frekvencie rozhlasovych stanic (PRAHA, BBC London a pod.) do FS2004?   13. 10. 2010 / 22:41
brancoj
Chlapi O. K. Frekvencie uz mame. Nespustme z toho strom o frekvenciach konkretnych radii, dychovke, pope atd. Uplne vecne!!! Daju sa tieto frekvencie dostat nejakym zapisom do FS2004 – napriklad k udajom VOR? Staci odpoved skusenych ANO, NIE. Pripadne do akeho suboru to zapisuju kolegovia z XPL? Ma alebo nema nieco podobne aj FS2004?
brancoj
 

Ako dostat frekvencie rozhlasovych stanic (PRAHA, BBC London a pod.) do FS2004?   13. 10. 2010 / 23:12
AJS
Určitě ano, vytvořením fiktivních radiomajáků o daném kmitočtu na místě vysílačů. Nejspíš budeš ale muset zjistit jejich souřadnice a jeden po druhém je tvořit. Kdysi, to už je tak osm let, jsem si takhle vytvořil tuším nově vzniklý radiomaják OTA poté, co zanikl ZAB (Zábřeh). Jediné, co se ti asi nepovede, je zajistit, aby na příposlechu hrála hudba místo morseovky
 

Ako dostat frekvencie rozhlasovych stanic (PRAHA, BBC London a pod.) do FS2004?   14. 10. 2010 / 08:57
kuma   
Pro tvůrce scenerek to není složitá práce, kdo umí AFCAD letiště, je to jen o času a chuti do té otravné práce...) (já neumím, jinak bych si už dávno udělal svůj vlastní Luftbrücke 1948 (eště že ho pro mne už udělali jiní )
 

Ako dostat frekvencie rozhlasovych stanic (PRAHA, BBC London a pod.) do FS2004?   14. 10. 2010 / 16:26
brancoj
…a ti co robia ten Luftbrucke nam nevedia dat nejake instrukcie? brancoj
 

Ako dostat frekvencie rozhlasovych stanic (PRAHA, BBC London a pod.) do FS2004?   14. 10. 2010 / 16:52
kuma   
S těma nemám kontakt. Poslední aktivity na stránkách (viz dále) maj z ledna roku 2008, já si to od nich jen postahoval. Můžeš je zkusit nakontaktovat, ale vypadá to, že to sestrojili, zalítali si a už o to moc nepečujou...
http://billvons.com/bal/
 

Ako dostat frekvencie rozhlasovych stanic (PRAHA, BBC London a pod.) do FS2004?   14. 10. 2010 / 00:19
leonell
V XPL se to dělá moc jednoduše, souřadnice, frekvence, dosah, název jedním řádkem do textového souboru, to ti bude k ničemu.

Pro FS je něco zde:
http://www.fsdeveloper.com/forum/showthread.php?p=51434

 

Ako dostat frekvencie rozhlasovych stanic (PRAHA, BBC London a pod.) do FS2004?   14. 10. 2010 / 14:30
brancoj
Vdaka, je to asi nablizsia rada aku som mohol dostat. Ja by som sa aj podujal urobit tie radia aspon po Europe, co sa tyka zapisu. Keby mi vsak niketo mohol predsa len v cestine alebo slovencine povedat par rad k tomu, co uz riesil aspon AFCAD scenerku. Mozeme to prebrat v osobnom kontakte a nezatazovat dobrych pilotov na fore. Este raz vdaka leonell

brancoj
 

Ako dostat frekvencie rozhlasovych stanic (PRAHA, BBC London a pod.) do FS2004?   14. 10. 2010 / 16:30
leonell
AFCAD scenérku jsem neřešil a nejsem si jist že to je pro tebe cesta. Afcad je pro letiště, takže přidat NDB ano, ale jako dálnou či bližnou v rámci letiště. Neříkám, že to nejde dát tam všechny rozhlasové vysílače ve střední Evropě, respektive nevím zda to jde, ale nějak mi to nejde pod fousy.

Já bych postupoval takto (jak znám, volím XPL, takže bez záruky):
především potřebuješ bglcomp.exe, nalezl jsem odkaz na FS2004 SDK ( http://download.microsoft.com/download/b/9/3/b930da2a-b3bf-40dc-b830-b1da916eb9e2/fs2004_sdk_bglcomp2_setup.exe ), u FSX je součástí té vyšší verze.

Připravil bych si pro každý maják jeden soubor XML,
například liblice.xml

[?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?]
[FSData
version="9.0"
xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd"]
[Ndb
lat="50.063311"
lon="14.886933"
alt="600M"
type="H"
frequency="0639.00"
range="75.02N"
magvar="2"
region="CZ"
ident="XX"
name="Liblice" ]
[/Ndb]
[/FSData]
Poznámka 1: špičaté závorky jsem nahradil za [ a ].
Poznámka 2: asi by bylo lepší mít v jedno BGL všechny majáky, čili opakovat Ndb sekci v jediném souboru. Nevím zda to jde, takže ukazuji takto.
Poznámka 3: Něco mi říká, že dosah NDB je ve FS omezen. To musíš vyzkoušet. V tom případě Tě potěší, že v XPLANe jsem v bombardéru startujícím z Británie chytal švédské radiovysílače
Poznámka 4: výška odhad, Český Brod má přes 200m, vysílače jsou na kopci a ještě mají 355m navrch. Ostatně to asi nehraje roli.
Poznámka 5: ident by bylo nejlepší nedat nic, ale raději dávám XX.
Poznámka 6: prodloužení dosahu bych nechal na druhý pokus, zatím směšných 75 nm.

Teď to přeložíš:
bglcomp.exe liblice.xml
Výsledkem by měl být, aspoň doufám, liblice.bgl

No a teď si někam (AddonScenery adresář) přidáš adresář RadioVysilace a do něj podadresáře SCENERY a TEXTURE. Do adresáře SCENERY nakopíruješ ten liblice.bgl

Nastartuješ FS, scenérku přidáš přes AddonScenery.

Nastavíš se ideálně v Praze nebo v Kolíně (protože je kousek od Liblic) a zkusíš danou frekvenci 639 kHz. Buď se ručička pohle nebo ne.

Nemám jak to zkusit, musel bych instalovat FS, ale takhle nějak to bude.
 1x  

Ako dostat frekvencie rozhlasovych stanic (PRAHA, BBC London a pod.) do FS2004?   14. 10. 2010 / 16:58
kuma   
Tohle je zajímavý!

ale s tím dosahem bych moc nelaboroval, ve středním pásmu (kde vysílají NDB) je ten dosah 75 mil tak akorát (plus mínus 30) - podle reálu. Jo, dlouhý vlny, ty se lámou kolem zeměkoule (na diskontinuitách plynného obalu) a jde je chytit až "za rohem", ale NDB by na tebou popisovoanou dálku chytat jít neměla...
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ