| | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 14:10 | |
| | Ahoj, můžu mít dotaz na znalce tohoto letounu nebo lidi, kteří se kolem něj pohybují. Na videjích, fotkách nebo na vlastní oči jsem viděl při přistání, že naše Gripeny nepoužívají klapky. Je to celkem logické, pče "kachní plocha" vytváří dostatečný vztlak. Ale používají se vůbec někdy vysunuté vztl. klapky?
Děkuji a prosím, nekamenovat |
| |
|
| | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 14:34 | |
| | Já nevím, ale mám pocit, že letouny s delta křídlem klasické klapky nemají. Stejně by měly vůči ploše křídla jen malou účinnost. Navíc delta křídlo zvládá mnohem větší úhly náběhu, takže umožní samo o sobě udržet dostatečný vztlak i při malých rychlostech bez klapek.
P.S. jen jsem si tipnul, odborníci jistě opraví/doplní |
| |
|
| | | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 15:39 | |
| | Neni delta kridlo ako delta kridlo.Napr. MiG-21 mal delta kridlo a mal aj klapky .Ci to nie je delta kridlo? |
| |
|
| | | | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 19:06 | |
| | Gripen je Delta-Kacha, zatímco Mig-21 je nablýskaný, voňavý veterán klasického vzhledu.... Neříkej že zrovna tobě to někdo musí vysvětlovat D |
| |
|
| | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 15:06 | |
| | Gripen má klapky? D |
| |
|
| | | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 15:22 | |
| | Jo, proto se ptám, jestli je jen ukazují v Čáslavi nebo je i používají |
| |
|
| | | | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 15:40 | |
| | No, skoly nemam, prd tomu rozumim, ale jsi si jisty, ze jsou to klapky? .) Ja bych hlasoval pro elevony... jejich smysl existence je ponekud odlisny... |
| |
|
| | | | | | Gripen a klapky 25. 9. 2010 / 20:31 | |
| | Jelikož je tam kachna, tak to elevony být nutně nemusí |
| |
|
| | | | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 15:55 | |
| | To asi nebudou klapky, spíš ty elevony. A po vypnutí hydrauliky padnou vlastní váhou dolů, podobně jako výškovka a křidélka A320 |
| |
|
| | | | | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 18:55 | |
| | Odpusťte prostému letištnímu povaleči, on má Gripen poháněné řídící plochy hydraulikou? ) |
| |
|
| | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 15:47 | |
| | Teda zda je při přistání používá, nebo ne ti neřeknu. Ale mám pocit, že nejsou ovládány manuálně, ale automatem dle aktuálních letových parametrů - společně s náběžnou hranou, kachnou atd. Možná se samy vysunou při větší hmotnosti letadla, nižší rychlosti na přiblížení apod. Možná se ale pletu, co na to EEE? |
| |
|
| | | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 22:00 | |
| | | |
|
| | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 17:20 | |
| | asi nepoužívají.Sice krapet maznutá, ale je |
| |
|
| | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 17:36 | |
| | klapky ma ale nac to u tohodle era netusim. |
| |
|
| | | | Gripen a klapky 25. 9. 2010 / 10:52 | |
| | tak presne ma jen elevony.
The Gripen doesn't have flaps (at least not trailing edge flaps). It does have leading edge flaps, but I don't think this is what you were referring to. The control surfaces at the back of the wing are elevons - they provide roll control when deflected in opposite directions and, in combination with the canards, pitch control when deflected together.
There is no flap lever in the cockpit to control either the elevons or the leading edge flaps - the pilot only has a landing gear handle. When he pulls it, the wheels are lowered and the fly-by-wire system automatically does whatever has to be done to configure the aircraft for landing. After touch-down, you will see the elevons deflect upwards to increase the download on the main wheels to improve braking. That is also done automatically, together with the downward deflection of the canard and the speed brakes. It is all transparent to the pilot - unless he looks (at the surfaces he can actually see from the cockpit) he would not even know what they were doing. |
| |
|
| | | | | Gripen a klapky 25. 9. 2010 / 18:17 | |
| | Nenapsal bys zdroj? Zdá se mi to trochu povrchní tvrzení.... (zejména v porovnání se zkušeností kolegy tady nahoře z gripulátoru ((simulátor gripenu).
Pokud vím, tak elevony i u jiných čistých delt mohou zastávat funkci klapek - i když jejich funkce je složitější. Pokud se ale elevony vychýlí symetricky na obou polovinách křídla při větším úhlu náběhu směreem dolů (nsavíc jen na střední části obou polovin - a je jedno, jestli to udělá pilot pákou z kovový trubky nebo počítač servomotorama či hydraulikou) - tak se asi nedá napsat, že ten dotyčý stroj nemá klapky, když od nich nevede do kokpitu žádná páka...
Možná je to jen hra slovíček - myslím, že ale tato funcke elevonů splňuje definici jednoduchých vztlakových klapek... |
| |
|
| | | | | | Gripen a klapky 25. 9. 2010 / 19:04 | |
| | Jenom na dodatek FCS(flight controll system) má několik modů.Za letu pilot "dá" vědět FCS že hodlá přistávat tím že vysune podvozek.FCS přechází do režimu "landing" a vnitřní elevony primárně pracují jako "klapky na asi 5-10°podle rychlosti atd. a vnější pracují primárně jako "křidélka,funkci "výškového řízení" přebírají canardy.Za letu elevony pracují standartně a canardy pouze iniciují manévr.Nikdy nejdou na střih pouze v jednom případě kdy snos letounu je větší než 15° tak pomůžou dorovnat. |
| |
|
| | | | | | | Gripen a klapky 25. 9. 2010 / 19:42 | |
| | AAA Pánové vypadá to že tady máme nového odborníka na tady né moc preferované téma vojenských letadel.
Nezbývá mi než tě přivítat na "Péráku", popřát co nejméně hádek tady a hlavně někdy pevné nervy ) |
| |
|
| | | Gripen a klapky 24. 9. 2010 / 18:59 | |
| | Já bych řekl že je ovládá elektronika a pomocí nich a náběžných hran, upravuje profil křídla, pro co největší ovladatelnost/obratnost... Podobně jako u F-16ky |
| |
|
| | | | Gripen a klapky 28. 9. 2010 / 19:18 | |
| | | |
|
|