| | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 10:21 | |
| | Nemáte někdo odkaz na spočítání azimutu mezi dvěma pozicemi , potřebuju to do doplnění FS plánu pro ifg 737 do rfindpln , nebo nevíte jestli se dá do tohohle éra nějak nacpat std FS plán ? |
| |
|
| | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 10:26 | |
| | | |
|
| | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 10:45 | |
| | tc= mod(atan2(lon1-lon2,log(tan(lat2/2+pi/4)/tan(lat1/2+pi/4))),2*pi)
(loxodroma - po celou trat cesty se leti stejny uhel)
---------------------
tc1=mod(atan2(sin(lon1-lon2)*cos(lat2),
cos(lat1)*sin(lat2)-sin(lat1)*cos(lat2)*cos(lon1-lon2)), 2*pi)
(ortodroma - s postupem trate se meni leteny uhel) |
| |
|
| | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 12:42 | |
| |
tragéde, to si budeme muset zopakovat.
Loxodroma - neletí se stejný úhel, ale stejný magnetický/pravý kurz, tj. křivka přes poledníky. Při délce úseku nad 100km už významné prodloužení spojnice proti následujícímu.
Ortodroma - s postupem tratě se mění magnetický/pravý kurz vztaženo k danému poledníku. vzhledem k poledníku ve výchozím bodu trati zůstává kurz konstantní. Letí se po nejkratší spojnici dvou bodů po povrchu země (ideální gula, případně korekce dle použitého modelu)
Já ten navigační manuál ke stopadesátčtyřce snad budu muset po těch letech dopsat... |
| |
|
| | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 12:55 | |
| | Nejak nevidim rozdil oproti tomu, co napsal Tragedie. |
| |
|
| | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 13:01 | |
| | Priznam se, ze v tom (krom odlisne terminologie) nevidim take nejakeho rozporu... |
| |
|
| | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 13:33 | |
| | úhel, kurz a trať jsou ozvlášť v letetcví často odlišné pojmy. |
| |
|
| | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 13:38 | |
| | jo, to je pravda ... coz ale na platnosti vzorecku nic nemeni .) |
| |
|
| | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 15:00 | |
| | "vzhledem k poledníku ve výchozím bodu trati zůstává kurz konstantní."
Prosím! Prosím! Tomuhle nerozumím. Můžeš objasnit? To jako, že když vyletím někde kurzem 300, v průběhu letu budu tento kurz měnit a dorazím na jiné místo, tak tam dorazím zase s kurzem 300 nebo nějak to spojení nechápu? |
| |
|
| | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 15:09 | |
| | Letis furt rovne po hlavni kruznici a tvuj kurz se proto meni. Smer kterym si vyletel se ale nemeni. |
| |
|
| | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 15:15 | |
| | Jo, ale to není kurz |
| |
|
| | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 15:21 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 15:39 | |
| | v terminologii mají bordel jak jeden, tak druhý |
| |
|
| | | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 17:35 | |
| | Nevím, školy nemám, ale na Wikipedii je napsáno:
"In navigation, a vehicle's course is the angle that the intended path of the vehicle makes with a fixed reference object."
Proč by ten "fixed reference object" nemohl být poledník? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 17:41 | |
| | Nejak ti nerozumim. Mohl, ale course /= kurz. Ale mozna to rikaz i ty, fakt nerozumim. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 17:42 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 17:51 | |
| | Mno, já kurz chápu jako český ekvivalent k anglickému Heading a to opravdu není to, co je na wikipedii "Course" bych chápal spíš jako "Směrník"
Předpis L-2 hovoří o kurzu takto:
Kurz (Heading)
Směr do něhož směřuje podélná osa letadla,
vyjádřený ve stupních od severu (zeměpisného,
magnetického, kompasového nebo síťového).
ale lepší se mi zdá definice, která pochází nevím odkud a to taková:
Kurz je úhel, který svírá podélná osa letadla se směrem k magnetickému severu Země.
Tuším to bylo na teoretické zkoušce pro PPL...
PS: už na první pohled se mi ta věta zdá nesmyslná, překládám-li si to dobře (s angličtinou na tom nejsem nejlíp, tak mě kdyžtak opravte):
"V navigaci, kurz vozidla je úhel, který svírá zamýšlená trať s pevným objektem." Jestli to teda překládám dobře, tak mi není jasné, jak může vzniknout nějaký úhel mezi přímkou a bodem?
Takže v tom mám bordel i já? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 19:04 | |
| | Pokud kurz není course, tak to je moje chyba, vůbec tomu nerozumím, jen jsem se ptal. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 19:58 | |
| | V angličtině se právě používají dva jasné termíny "Course" a "Heading", ale čeština je taková trošku nešikovná, tak se to pak motá |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 19:59 | |
| | Ona i rustina ma kurs jako my. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 15. 9. 2010 / 00:29 | |
| | Uplně nejjednodušeji.
kurz = heading
trať = course, track
kurz... úhel, mezi severem a podélnou osou letadla
trať... úhel, mezi severem a vektorem, kterým se pohybuje těžiště letounu
U těchto výrazů rozlišujeme mezi zeměpisnými, magnetickými a kompasovými, podle toho k jakému severu vztahujeme. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 15. 9. 2010 / 07:54 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 15. 9. 2010 / 13:08 | |
| | obrázek sice krásnej, ale jako informace dost neúplná, neplatí totiž všude na zemi,že... |
| |
|
| | | | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 16. 9. 2010 / 22:52 | |
| | Je, ale správně se jmenuje Ортодромический Магнитный Заданний Путевой Угол - Вылет, ОЗМПУВ, Ortodromický magnetický kurs traťového úseku, relativní k výchozímu letišti, OZMPUv.
Ve svém příspěvku jsem se tedy dopustil trestuhodného zjednodušení, za které se tímto omlouvám
|
| |
|
| | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 15:22 | |
| | Navigační manuál k TU-154 si rád přečtu. Škoda, že nebude do vydání update české verze, které je avizováno na tento týden. Velký dík předem.
|
| |
|
| | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 21:04 | |
| | Není lepšího cvičení o tom jak to na naší matičce funguje, než letět přes Atlantik jen s kompasem a stopkama Když se člověk nudí, je to neuvěřitelně zábavný způsob navigace... |
| |
|
| | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 13:03 | |
| | jen doplnim, ze u varianty (2) - ortodroma, se jedna o vychozi kurs z vychoziho bodu. |
| |
|
| | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 13:06 | |
| | Tos napsal z hlavy? |
| |
|
| | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 13:07 | |
| | jasne ze ne ale tehle par vzorecku pro vypocet vzdalenosti, kursu a nekterych drobnych, mam v oblibenych .) |
| |
|
| | | | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi 14. 9. 2010 / 14:30 | |
| | | |
|
| | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi RFINDPLN pro ifly B737NG 14. 9. 2010 / 18:10 | |
| | | |
|
| | | | Azimut mezi dvěma souřadnicemi RFINDPLN pro ifly B737NG 16. 9. 2010 / 21:32 | |
| | Diky moc, funguje bezvadne. |
| |
|
|