FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 22. 12. 2024, svátek má Šimon Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Trimování B737 - vyšší dívčí Jeden příspěvek | Celý strom
Trimování B737 - vyšší dívčí   14. 11. 2004 / 19:15
A.J.Scandall   
Jak jsem slíbil Víťovi Ženíškovi, podíval jsem se na to, jak je udělané trimování B737.

Na úvod, abych předešel otazníkům a krátkých odpovědí typu "přeci stabilizátorem", podotýkám, že problém byl, zda se při trimování (tj. přestavování stabilizátoru) vrací berany do neutrálu, anebo setrvávají ve své pozici. Pro oživení uvedu nejdříve ve zkratce případy malých letadel s přímým řízením bez dalšího členu (tím myslím třeba hydraulické posilovače):
-u malých letadel s přestavitelným stabilizátorem (L-40 MetaSokol) se při trimování poloha beranů nemění (mluvím o situaci kdy uvolníme řízení). Jinými slovy výškovka zůstavá v poloze nejmenšího odporu, tzn. srovnaná s proudem vzduchu (určitě jí nějak bude ovlivňovat i poloha stabilizátoru vlivem určité změny tlakových poměrů, ale je to nepostřehnutelné)
-u malých letadel s vyvažovací ploškou (to je klasika na většině letadel) se při trimování a povoleném řízení knipl/berany hýbou. Je to proto,že vyvažovací ploška hýbe přímo výškovku . Držíme-li řízení, poloha kniplu se nehne (alespoň to není znatelné) a pouze odstraníme síly v řízení.

No, jenže to, o co šlo, bylo chování výškovky 737 při trimování. Jde totiž o to, že byť jsou mezi berany a výškovkou natažená lanka, je v řízení hydraulický posilovač (booster), a zpětně letec v beranech necítí sílu přirozenou, nýbrž vyvolanou "umělým citem", pracujícím na principu snímání rychlosti, výšky etc. A neutrální polohu drží centering unit (vystřeďovací člen? Nevím, má-li to český ekvivalent). Nelze tedy mluvit o něčem podobném jako u MetaSokola.

Tak jsem si toho včera všímal. Výsledek je, že při trimování se berany vrací směrem k neutrálu. Tedy stejně jako je to s joystickem u flight simulátoru. Je sranda, že jsem si to v průběhu těch let na Boeingu nevšiml (a to lítám v ruce řekl bych nadprůměrně často). Některý věci prostě děláme automaticky bez přemýšlení


Koukal jsem do příručky, zdali tam na tohle téma něco najdu, ale ta mlčí. Takže jediná zmínka je v knížce HANDLING THE BIG JETS (D.P.Davies), kde autor píše, že se výškovka při trimování srovnává do přímky se stabilizátorem (používá výraz streamlined - nevím, jestli na to má čeština jednoznačné slovo), čímž se zachovává možnost plné výchylky v obou směrech. To logiku dává.

Je sranda, k jakým úvahám, výzkumům a studiím mě tyhle diskuze vedou. Jinak bych se se svojí přirozenou leností k tomu sotva dokopal))
 1x  

Re: Trimování B737 - vyšší dívčí   15. 11. 2004 / 10:17
Vita Zenisek
Diky diky! Jak jsem psal uz jinde, zpusobilo mi to velikou radost!

Ja jsem se tim take zacal zabyvat az kdyz jsem stal tesne pod vyskovkou B737 na leseni v hangaru a cumel jsem na ty obehane obloucky na trupu.
Mimochodem ta snekova tyc co tim stabilizatorem hybe je fakt impozantni. Take jsem si tehdy rikal, ze je to super, ze to asi umozni plnou vychylku (ovsem za predpokladu ze se to chova jako muj joystick, cimz jsem si vubec nebyl jist).

Pokud jde o pana Daviese a jeho knihu, uz jsem po ni mlsne koukal, ale porad mi to prijde moc penez na to ze big jets neletam (zdruhe ruky se da sehnat od $180 do $220) Ale asi to fakt za to stoji kdyz jsou tam popsane i takoveto veci.

Jeste jednou dik za objasneni.
Vita
 

Re: Re: Trimování B737 - vyšší dívčí   15. 11. 2004 / 12:18
A.J.Scandall   
No, kniha Handling the Big Jets nestojí tolik, já ji kupoval v Londýně buď za 25 nebo 35 liber, nevim už přesně. Ale je to dost slušnej hard-core, myslím, že má smysl až když lítáš či v dohledný době buděš lítat velkej tryskáč. Anebo když to studuješ na akademický úrovni a myslíš to smrtelně vážně. Taky to chce poměrně velký znalosti v základní aerodynamice vysokých rychlostí a mechaniky letu, a to i v angličtině, jinak je to trápení neviňátek. To ne že bych tě chtěl odradit, ale abys pak nebyl zklamanej.

Zajímavější, lze říct i čtivější (rozuměj ne takový maso) je kniha Fly the Wing (Jim Webb), to má taky velice solidní úroveň, přitom je to psaný tak, aby to pochopil i černoch s kostí v nose (narozdíl od HtBJ mi stačilo číst si každou kapitolu jednou))
 

Re: Re: Re: Trimování B737 - vyšší dívčí   15. 11. 2004 / 13:26
Vita Zenisek
Dik za tip. Podivam se po te druhe knize
Vita
 

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ