No, měl jsem možnost pročíst poměrně důkladně manuály od 737NG i od A320 právě se záměrem posoudit který "kompjůtr" je složitější (moje diagnóza se jmenuje 'programátor-letecký fanatik', někteří psychiatři udávají opačné pořadí, někteří naprosto lakonicky konstatovali 'debil'...;o). Samozřejmě uznávám, že pokud bych oba systémy znal mnohem důkladněji, porovnání by bylo hodnověrnější.
Podle mého názoru se nedá říct, že by áčko bylo výrazně komplikovanější (z hlediska systémů). Spíš je to jen dojem jak se to jeví "zvenku" - pilotům. A to že to řekl vývojář simulátoru Airbusu mě nepřekvapuje - tu cenu si něják obhájit musí )))
Jen bych chtěl dodat, že můj despekt k Airbusům de-facto zmizel právě po té, co jsem pročetl důkladně popis systémů. Je to jen jiná filozofie a řekl bych, že největší problém je v tom, že Boeing trošku víc toleruje nepochopení svých řídících systémů...
Nakonec dětinská radost Bruce Dickinsona (Flying Heavy Metal) z první zkušenosti s áčkem mluvila sama za sebe...
A kolikrát mám taky pocit, že spousta pilotů je z "mé" generace, kdy platila zásada, že použití manuálu je nefér a nesportovní a navíc velice podlé - každý systém se musí zkrotit bojem ;o) Typický příklad tohoto přístupu jsem viděl nedávno, kdy měl maník na třicet let staré fiestě nálepku "Airbag nemám. Umírám jako chlap!!!" |
|