| | | OT-este hranicny prechod 29. 8. 2010 / 22:38 | |
| | Velmi dobra prilezitost zapojit sa do diskusie.Neviem isto,ale MiG-23 mali vo vybave zariadene IKV,ktore sa pred nahodenim motoru pri pripojeni APU muselo roztacat.Trvalo to okolo 5 min.Su to vlastne gyroskopy pre umely horizont a kompas.To iste mali aj MiG-29 aj SU-22,a to su jedine obmedzovacie prvky co sa tyka casu vzletu.V casoch,ked to este stalo "za hovno" ako Tonde spravne oznacil casove obdobie,ked som bol v Linich,sa drzali hotovosti s MiG-21 F,MF a tam obmedzenia ziadne neboli.Tam bol pilot do 3 min na drahe a mohol frcat.U tohoto frontoveho letectva,/nie PVOS ako bol Tonde/sa bezne vo vycviku aj mimo lietali ulohy ostrahy statnych hranic,to znamena piloti 1.a 2.triedy si vo dvojiciach odstartovali a vo vyske 200m nad terenom ale v podstate "co to da" sa lietalo pozdlz hranic od Klatov az do Chebu a späť .Boli to nadherne lety,lebo inac lietat v hranicnom pasme bol MEGA pruser,ale tu to bolo priamo nariadene,a naozaj sme to vychutnavali a vozili sme sa uplne po ciare.
Ked ide o nahananie pomalych lietadiel alebo cielov,zase u tohoto letectva bolo v osnovach pre lietanie vyhladanie a prepad nizkoletiaceho ciela.Bud ten ciel imitoval vrtulnik alebo delfin a bolo to vo vyske 200m. Boli to bezne ulohy aj ked nie jednoduche a kazdy musel tuto techniku zvladnut a riadne sa vyhodnocovali filmy z fotogulometov.Pri tychto steciach na pomale nizkoletiace ciele bol dost vysoky ubytok pilotov oproti inym uloham,cest ich pamiatke,pretoze pri vyberani zo stece dochadzalo pri hrubsej pilotazi k "pretiahnutiu "lietadla a k padu a vysky nebolo dostatok,takze katapultaz neprichadzala do uvahy.Pri pretiahnuti lietadla pilot nespravne vyhodnoti situaciu ked lietadlo sice ma cumak nad horizontom a ma plny plyn,popripade v zufalstve tam pilot da este forsaz,co je najvacsia chyba,kedy sa vlastne kratkodobo znizi tah motoru , ale masina je daleko v druhom rezime a pada .Kto si nie je celkom isty druhym rezimom letu,nech sa bez ostychu obrati na kolegu Tondeho,ktory ma pripravene mraky grafov,ze Tondo.
Takze od hranic az k druhemu rezimu.....Nejake siroke tema,kua. |
| |
|
| | | OT-este hranicny prechod 29. 8. 2010 / 23:04 | |
| | Hezký čtení, dík
A já si myslel, že to jak se mi trhá MFka při škubnutí pákou je naškodu a ono je to vlastně správně))
O tý forsáži jsem taky slyšel... Ten stáhnutej zadek se naplno otevře, letadlo ztratí tah a za pár sekund se teprv zapne samotná forsáž. Z vyprávění jsem zaslechl, že se to někdy stávalo i na přistání- ve snaze opakovat okruh s tim práskli na dráhu. |
| |
|
| | | | OT-este hranicny prechod 29. 8. 2010 / 23:22 | |
| | Ano,bolo to opäť v Linich,pilot a vojak na svetlometoch to neprezili,z tej kabiny bol potom trenazer na trenovanie "na sucho".Myslim,ze tuto prihodu som tu uz rozoberal. |
| |
|
| | | | | OT-este hranicny prechod 30. 8. 2010 / 19:53 | |
| | Využiji toho že jsi založil strom a zeptám se tě (nebo i Tondeho), jak je to s dostatkem, nebo spíše s nedostatkem tahu u Migu21 na přistání s otevřenou výtokovou tryskou ) Díky |
| |
|
| | | | | | OT-este hranicny prechod 31. 8. 2010 / 15:02 | |
| | Ja som rychlejsi,tak ti odpoviem ja.Bolo rozdiel verzia F a verzia MF.
U Fky nebolo problem na pristatie stiahnut plyn na volnobeh a plachtit nad drahou az do dotyku,mala velmi dobre aerodynamicke vlastnosti,s nou dokonca pristavali pani piloti bez motoru,samozrejme,ze nie svojvolne ale pri zavade motoru/ale predtym dostali rozkaz na katapultaz...keby nahodou/.Takze na F bola tryska na volnobehu zatvorena.
Uplne opacne to bolo na MF,ktora uz mala zariadenie SPS/ofukovanie medznej vrsty/ a tam sa pristavalo so zapnutym tymto systemom,/zapinal sa automaticky pri vysunuti klapiek do polohy VELKE/ ,kde tryska mala najmensi priemer,plynova paka mala zarazku SPS,a pod nu sa nesmelo stiahnut,pretoze automaticky by sa vyplo SPS a tryska by sa otvorila,a nastane strata tahu.I pri velkej rychlosti na pristatie,kedy je nutkanie stiahnut vsetko.Vtedy je nariadene opakovat okruh.Samozrejme zase sa nesmelo sahat na klapky,iba dat plny plyn a pri dostatocnej rychlosti zacat stupat,klapky sa privierali az v 50m,vtedy sa vyplo aj to SPS.
Este k tomu SPS.Bol to vymakany system na tu dobu,da sa povedat nadcasovy,kedy bol od kompresoru motora odvadzany vzduch do strbiny pred klapkou trubkami a pri vysunuti plnych klapiek ofukoval klapku,a toto vlastne sposobovalo zvysovanie vztlaku a masina dokazala ist mensou rychlostou na pristatie a mala mensi uhol nabehu.
Predpis urcoval,ze po preleteni VPRS /NDB/ upravit rychlost na 320 km/h a s tym pokracovat az do bodu podrovnania,kde sa stiahlo na zarazku SPS a pristalo sa pri v 280 km/h.
Este teda k podstate otazky,ze pristatie s otvorenou tryskou.Mohla nastat porucha systemu ovladania trysky,vtedy sa to riesilo prepnutim systemu na rucne a prepinacom sa tryska prestavila na zatvorenu polohu.V pripade poruchy aj tohoto systemu sa pristavalo v inych rezimoch,samozrejme dostatocnou rychlostou,tusim pri dosadnuti to bolo okolo 340 , 360 km/h , to je ako pri malych klapkach.Tato rychlost zabezpecovala,ze masina nebola prilis natiahnuta,bolo z toho nieco vidiet a bol to stabilnejsi rezim co sa tyka opakovania okruhu. |
| |
|
| | | | | | | OT-este hranicny prechod 31. 8. 2010 / 23:05 | |
| | Díky pane za vyčerpávající výklad...
A protože jsem tě tak hezky ulovil tak bych z tebe a nebo opět z tondeho vytáhnul nějaký ten rozum.
Zajímalo by mě navádění letovodem na vzdušný cíl u Migu 21 F13. Už nevím odkud to mám, ale mám v paměti že se muselo navádět tak aby cíl bebyl před letounem, ale šikmo vepředu, aby ho pilot uviděl přes překryt kabiny a né přez čelní štítek (z důvodů tlustého skla přez které bylo hůř vidět).... Můžeš mi to prosím potvrdit, nebo vyvrátit? Případně se o tom rozepsat?
Děkuji. |
| |
|
| | | | | | | | OT-este hranicny prechod 1. 9. 2010 / 03:09 | |
| | No na verzii F nebol radar a pilot bol navadzany iba velitelskym stanoviskom a efka vozila na prepad vzdusneho ciela rakety R3S,ktore boli navadzane na tepelny zdroj,to znamena,ze stihac bol navadzany tak,aby mohol na dialke okolo 1 km odpalit tuto raketu.Raketa mu dala znamenie do sluchatiek zmenou tonu,ze zachytila ciel a vtedy pilot vykonal odpal.Takze chlapci z navadzacieho stanoviska ho navadzali tak sikovne ako dokazali a nezalezalo im , v akom kurze pilot letel za cielom,ono vzdy museli ten ciel otocit naspat ked uz bol na konci priestoru ,takze bol v zatacke,a niekedy uz z dialky 8 km bol vidiet ciel,ale pilot samozrejme sa nechal naviest az do mensej vzdialenosti,lebo sa stalo,ze raz ho videl,a ked sa pozrel na chvilu inde a zase naspat,tak ciel uz tam nebol.A podla typu ulohy bol ciel manevrujuci alebo nemanevrujuci.Napriklad na stratosfere sa robili prepady iba v priamom smere,to znamena,ze ciel isiel po rozhonovej trati podzvukovou rychlostou,vacsinou to robila efka,ktora vedela ako tak plachtit podzvukom na 14 km vysky,a na nu boli navadzani stihaci,tak max 4 kusy,a ti sa postupne odbavovali a odvalovali a ti leteli nadzvukom.V podstate,tu mali iba jednu moznost navadzania,neslo to zopakovat,pokial nestihol urobit prepad,to znamena zachvat a odpal,tak musel ulohu opakovat v dalsom lete a znova sa musel naplanovat ciel a znova pokus o prepad.Ale boli to pekne lety,takze nikto nenadaval pokial musel ist niekomu ako ciel.
Na verzii MF sa pilot nechal naviest do vzdialenosti,na ktorej uz videl ciel na radare,to znamena okolo 12 km , vtedy to ohlasil a pokracoval v zblizovani az po zachytenie ciela a ohlasil ZACHVAT az pokial mu PTIČKY na obrazci "nezliezli" a vtedy vykonal odpal a ohlasil to.Pri R3S po odpale okamzite robil odval podla predchadzajucich pokynov od stanoviska. Pri raketach RS2US,ktore boli navadzane po radiolokacnom paprsku bol charakter prepadu odlisny a to v tom,ze rychlost zblizenia bola vacsia,ciel letel 600 km/h a stihac az 1000 km/h a pri zlezeni PTICIEK / pokyn na odpal/ musel stihac drzat ciel v zamernom obrazci v kruzku 12 s, co bola dobra divocina,ten ciel na obrazovke sa stale snazil niekam utiect a zamerny obrazec pilot musel udrzovat v kolecku v strede.Vtedy tych 12 s trvalo ako hodina,a pritom bolo treba drzat tlacitko odpalu nepretrzite stlacene,co bol tiez vykon.Toto sa drzalo az po hranicu odvalu,kedy na radare na zamernom obrazci dosli rysky na krajnu polohu a rozsvietil sa ODVAL a vtedy pilot bez vahania vyberal do predom stanoveneho priestoru.Bolo dost pripadov,kedy v mrakoch pri tomto manevri odvalu doslo k padu do nezvyklej polohy a pilot sa musel katapultovat.
Na MF sa samozrejme robili zaznamy prepadov na filmy,ktore si pilot po pristatii odnasal na vyhodnotenie.
Na F sa vyhodnocoval zaznam v registri /v cvicnej rakete/,kde sa zapisoval priebeh letu a priebeh prepadu a vyhodnocoval sa iba priebeh zachytenia a odpalu.Podobalo sa to zaznamu EKG. |
| |
|
| | | OT-este hranicny prechod 29. 8. 2010 / 23:09 | |
| | Široké ale zajímavé, díky. |
| |
|
| | | OT-este hranicny prechod 29. 8. 2010 / 23:10 | |
| | Díky moc za pěkné počtení! |
| |
|
| | | OT-este hranicny prechod 29. 8. 2010 / 23:22 | |
| | ...mimochodom Marian, Tonde a pripadne dalsi z realu, nechcete spisat nejake svoje pamati, zazitky, alebo nejake pribehy, pridat k tomu historicke fotky Pritlouk-a (ludia ktory chodia na lietadla.com vedia)? Bolo by z toho celkom zaujimave citanie... |
| |
|
| | | | OT-este hranicny prechod 29. 8. 2010 / 23:40 | |
| | | |
|
| | | | OT-este hranicny prechod 30. 8. 2010 / 00:21 | |
| | Jo jo,uz sa na tom pracuje,uz mam napisanu osnovu. :} |
| |
|
| | | OT-este hranicny prechod 30. 8. 2010 / 11:37 | |
| | lety v pohranicnim pasmu byly super Kdyz jsem mel prvni vyvoz do pasma, tak jsem si samozrejme nastudoval trat a podle toho, co jsem slysel jsme meli letet okolo "rusicky na svobodnou evropu". Samozrejme jsem se dotazal instruktora, kde presne je, abych ji v te rychlosti z male vysky nasel a dostal jsem odpoved, ze je to kec, zadna rusicka neexistuje... A pak mne upoutala takova mytinka na kopci, zelena budka s antenama a ve sluchatkach se mi zezadu ozvalo: "No tak tady mas tu rusicku..."
Peace, brothers! |
| |
|
|