| | | hraniční přechod 28. 8. 2010 / 17:11 | |
| | Dobrý den,
neuměl by někdo udělat hraniční přechod třeba rozvadov, Žel. Ruda, Strážný...
víte já nejsem zastáncem totality, ale za totality se hlídali hranice i vzdušně třeba Bechyně.
A já lítám s Alcou z Budějic a hlídám také hranice a všim jsem si GPS(Garmin) mi vyznačuje přechody rpkt. je vidět cesta z letadla a na GPS se objevuje trouhelníček....
Já vím je to šlený ápad ale stálo by to za to ne????
Díky
PS: nejsem zastáncem totality !!! |
| |
|
| | | hraniční přechod 28. 8. 2010 / 17:29 | |
| | Alca za totáče ale nelítala to bys musel s Mig21,L39 nebo L29 |
| |
|
| | | hraniční přechod 28. 8. 2010 / 18:24 | |
| | Tak přechody by tady asi zvládlo více lidí, kdyby k tomu mělo podklady a chuť.
Svým způsobem si to můžeš udělat i sám, když si na patřičná místa (GPS souřadnice) prostě umístíš nějakou "stodolu", ale...
Nicméně silně pochybuji, že by stíhací letouny hlídaly hranice tak, jak asi myslíš. Stíhačky zasahovaly v oblasti hranice jako reakce proti provokacím ze strany typicky amerického, občas (západo)německého letectva. To létalo ve skrytu dopravních letadel a teprve pokud proti nim vzlétly MiGy tak to stočily na poslední chvíli podle hranice. Nebo honičky s vrtulníky, které kolikrát zabrousily až do jižních Čech. Já vždychy myslel, že to bylo výjimkou a teprve nedávno jsem četl, že prý bylo i několik vzletů denně proti narušení státní hranice (s vrtulníky stejně nic moc neudělaly, hoň se stíhačkou vrtulník, že - byl okolo toho i nějaký disciplinární trest co si pamatuju). Stíhačky také startovaly, pokud se někdo pokusil ulétnout.
Tvůj problém zní jinak: jak za letu zajistit nepřekročení státní hranice (což byl tehdy velký průser). Pokud si matně pamatuji, tak to neřešil pilot, ale pozemní radary. Ty naváděly hlasově pilota tak, aby byl stále nad územím Československa.
V XPL by to šlo řešit pluginem, ve FSX asi nejlépe GPS s vyznačením míst (tenkrát ale GPS nebyly a úpřimně nevím jak to ve FS vyznačit, snad jedině umístěním objektů).
Jinak moc pěkné historky jsou po různu na internetu, typicky o Mig21.
A myslím že i tady by se pár praktiků z té doby našlo, že. |
| |
|
| | | | hraniční přechod 28. 8. 2010 / 19:11 | |
| | A ty lítali na který straně? |
| |
|
| | | | | OT: hraniční přechod 28. 8. 2010 / 19:38 | |
| | Otázce jsem porozumněl, odmítám vypovídat, abych nekazil pracně utvářený světonázor novodobé mládeže
|
| |
|
| | | | | | OT: hraniční přechod 28. 8. 2010 / 20:33 | |
| | Táta měl jít sloužit do Bechyně....
Ale oni se hranice pak začali lítat Alabtrosama, protože Mig byl hlučnej žejo??
A oni se lítali ještě chvíli po revoluci žeano? |
| |
|
| | | | | | | OT: hraniční přechod 28. 8. 2010 / 20:58 | |
| | MiG-21 byl v plném nasazení do roku 2005. O tom, co šlo do vzduchu se rozhodovalo spíše dle typu zákroku, pokud by byl důvod poslat na Šumavu MiG tak by letěl MiG. Samozřejmě v 90.letech už padl strašák "zlého" Západu, takže se asi nevzlétalo předčasně na každý letoun u hranic a nutnost vzlétat s MiGy klesla - na zaloulané Cessny nebyl potřeba a naopak nebyl vhodný. Ale tohle by určitě lépe zodpověděl nějaký znalec vojenského létání a historie. |
| |
|
| | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 01:17 | |
| | Heleď, ja jako vůbec nevím že jo? Vo kerým to jako roku konrétně myslíš žeano?
Ale pokud šlo o hlídání hranice v dobách naštěstí minulých a použití L39, né jako náhrady, ale jako doplnění Migu21, tak tam o hluk určitě nešlo!
Zásah s jednadvacítkou na pomalé a nízko letící (malé sprtovní eroplány a vrtulníky) "narušitele" bylo podle mého názoru poměrně dost komplikované. Najít malý cíl a udržet si ho v dohledu určitě nebylo jednoduché, hlavně kvůli výšce takového cíle, kdy ho pilot "hotovosti" musel vyhledávat proti zemi, omezený výhled z kabiny jednadvacítky a velký rozdíl rychlostí. Naproti tomu L39 vyhovoval v těchto ohledech lépe, byl pomalejší a i výhled měl lepší. Bohužel ani Albík nebyl ideální, protože použití jeho kanónu proti letadlům není taky nejjednodušší, je tu pro jeho použití omezení minimální rychlosti a úhlu náběhu, pokud si dobře pamatuju. Mám dojem že z toho důvodu nosily hotovostní Albíky i neřízené rakety.
Prosím pány piloty od třiskáčů, aby mě opravili nebo doplnili) |
| |
|
| | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 08:16 | |
| | Výborný seriál na toto téma je "Vysoká modrá zeď" na valka.cz :
http://www.valka.cz/clanek_10486.html
Cituji třeba:
...jedna z amerických AH-1S si v klidu pozorovala čerstvě instalované postavení protiletecké obrany u Domažlic, aniž bylo možno proti ní účinně zasáhnout. Vyslané hotovostní Migy-21 z Líní ji totiž nebyly schopny lokalizovat a Američané s tímto faktem dobře počítali. Úplné zděšení u celé generality našeho letectva pak způsobila o něco později jiná Cobra, která se bez potíží dostala až nad předměstí Plzně.
Stran omezení střelby z kanónu u L39 si pamatuješ dobře, bylo to dodělávané později jako umělé blokování střelby. Důvodem bylo nasavání zplodin v určitých režimech střelby které vedlo k zastavení motoru (taky je to popsané u výše uvedeného odkazu).
|
| |
|
| | | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 13:54 | |
| | Hmm, to je dobrý, mě se tam líbí:
Perličkou je, že teprve v momentu objevení cíle vrtulníkem, přišli letovodé na fakt, že proti sobě navádějí oba Albatrosy…. Výsledkem bylo opatření, že Mi-24 budou do vzduchu posílány ihned po zjištění cíle a ne až poté, co selže L-39ZA. |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 14:37 | |
| | No jak bych ti to popsal... Navádět bojový stroj na narušitele, který určitě udělá vše proto aby nebyl identyfikovatlený není určitě to samé jako navádět dopravák, který udělá vše proto aby byl co nejvíce vidět;o) Navíc se bavíme o osumdesátých letech že? Takže i technika byla někde jinde! Mnoho věcí bylo složitější než dnes, né li neproveditelné ;o) |
| |
|
| | | | | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 18:42 | |
| | já navážu třeba sem, nechce se mi hledat vhodné místo na navázání stromu a jen pár poznámek jako bývalý pilot u PVOS - neboli protivzdušné obrany státu, aneb "Zatím, co ty jsi spal, já chránil spokojený spánek tebe a tvých dětí " modří vědí
Takže za sociku to bylo asi tak, že MiG-21 neměl šanci proti zemi chytit cíl - jaksi nebylo čím, ten radar prostě proti zemi neviděl. Soudruzi imperialisti se navíc hodně u hranic neboli u plotu bavili a lítali tam převážně s vrtulníkama. Naši soudruzi se pak poučili a podle toho, co hlásila hláska se zvedal buď Albík na trtulník, nebo MiG-23ML na rychlý cíl - píšu teď o mém mateřském 1. slp České Budějovice. Ostrých hotovostních vzletů bylo ještě v roce 1989 na podzim, tedy před revolucí v rozmezí 0 až šest i víc denně, včetně nočních vzletů třiadvacky na plnou forsáž - tehdy se ještě hlučnost nějak neřešila. V hotovosti byli většinou tři piloti - 1 ks na Albíku a 2 ks na MiG, z toho jeden celých 24 hodin v germáku na vysokoletící cíle, nebo na cíle, u nichž byl předpoklad letu ve stratosféře. Hotovostní letoun se zvedal dle cíle, jeho kurzu k hranici a rychlosti, takže pokud to třeba bylo něco pomalýho v úhlu 30 stupňů na plot, tak se pilot hodil jen do vyššího stupně hotovosti a čekal na zemi, pokud to cíl hulil 800 kmh kolmo na plot, tak se pilot zvedal když byl "narušitel" ještě relativně daleko. kamarád mi sloužil na radaru u PVOS a když v Německu jen otevřeli hangár, kde byl SR-71 tak už měli poplach
Jojo, to byly doby kdy to ještě u letectva stálo za hovno
Peace, brothers! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 18:51 | |
| | To ten chudák co měl stratosférickou hotovost seděl těch 24h v germáku? To teda potěš pámbu, to nebylo o co stát.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 19:02 | |
| | Mohu poptat, jak probíhal ten vzlet? Pokud vím vzlétnout se muselo do 8 minut.
V jakém stavu byly ty MiGy? Co vím, tak hotovost na F16 má letadla oživená, připojená ke GPU, připravená ke startu motoru, tj s aktivním INS.
Mimochodem u těch F16 je s tím zajímavý problém. Kvůli přehřívání avioniky nesmí být zavřený kryt kabiny. A když ho nechají otevřený, lezou jim tam prej ptáci. Řeší to všelijakejma sítěma. Ale to jen na okraj. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 20:40 | |
| | zdar,
U "ML" pokud vím ( Tonde doplní nebo opraví), nebyl důvod jí mít v úlu oživenou.Byla napíchlá na zdroj, ale nic v ní neběželo. Při předletovce šel do kabiny jako poslední pilot, ten si vše připravil( spínače atd...) a pak už do kabiny nikdo nesměl.Při startu byl snad jediným ( z hlediska vybavení letadla) faktorem ovlivňujícím limit vzletu, doba sesouhlasení AGD- umělého horizontu. Cca 3 min.
Na zdroji a s určitýma blokama pod napětím musely být jen verze "BN" protože těm sesouhlasení trvalo cca 15 min., takže mezi jednotlivými lety se mašina úplně celá nevypínala- ale to není případ ostré hotovosti. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 21:02 | |
| | Díky, přesně tohle mně zajímalo. |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 20:21 | |
| | Tohle si projdi
http://www.vrtulnik.cz/mil/pvos.htm
Cituji:
Dlouhé noci v zimě zase sváděly k návštěvám hospod v širokém okolí. Málokdy se to přehnalo, ale to už zase stálo za to. Ze zkušenosti se vědělo, že péráky v neděli brzy ráno moc nehrozí, protože prý Němci chodí do kostela a tak se ani ranní motorovka nedělala, pokud se posádkám nechtělo z postele. A teď si představte ten šrumec, když posádka v pyžamech v postelích reaguje na klakson péráku. Teď nevím, jestli byl časový limit splněn nebo ne, ale letělo se v pyžamu pod kombinézou a bez ponožek.
|
| |
|
| | | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 17:30 | |
| | Hodně zajímavý čtení o týhle tématice je knížka Letovodem pod modrou zdí od Zdeňka Menšíka. |
| |
|
| | | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 20:49 | |
| | Bomba hláška: "Ty vole, ten traktor, ale není Zetor!" |
| |
|
| | | | | | | | | OT: hraniční přechod 30. 8. 2010 / 08:46 | |
| | Můžete mi, prosím, někdo říct, kde sedí (seděl) ve 24-ce borťák? Já blbec si až do teď myslel, že posádka byla jen pilot a operátor. A to ja na ní spolužák operátor...
Chjo, myslím, že bych měl za trest vrátit FS-ku i s joyem... ) |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: hraniční přechod 30. 8. 2010 / 16:24 | |
| | | |
|
| | | | | | OT: hraniční přechod 28. 8. 2010 / 20:39 | |
| | Tak piloty politika nikdy moc nezajímala, že jo? Hlavně, že se lítalo ... |
| |
|
| | | | | | | OT: hraniční přechod 28. 8. 2010 / 20:50 | |
| | Tjn...
Tak politika, politika dřív to byl extrém a dneska je to ruhej extrém.. |
| |
|
| | | | | | | | OT: hraniční přechod 28. 8. 2010 / 20:51 | |
| | Dneska je to pro některé soudruhy ten samej extrém ... |
| |
|
| | | | | | | | OT: hraniční přechod 29. 8. 2010 / 14:40 | |
| | Prosímtě o politice ani nemluv.... Moc si toho ještě nazažil ;o) |
| |
|
| | | | hraniční přechod 1. 9. 2010 / 14:15 | |
| | Jeden bejvalej pilot mně vyprávěl, jak se omylem dostal za čáru proto, že si spletl nějakou řeku. Ale to bylo ještě na MiG-1?, později už to mohly hlídat pozemní radary. |
| |
|
|