Počkej počkej, to nemáš pravdu. Poloha toho, čemu se říká Vmo/Mmo pointer, tedy ta červeno bílá rafika, není a nemůže být závislé na větru!!!! Jestli to tak u FS je, je to "ašíbka". U 737 je max indikovaná rychlost pořád 340kts. To, že rafika pak klesá, je kvůli tomu, že s výškou při konstantní IAS roste Machovo číslo a tehdy, když se Vmo=Mmo, což je 0.82, začne být omezující práve ten macháček a tedy ručička začne klesat.
Byly ale i letadla, které Vmo (tzn. max indikovanou rychlost) neměly konstantní, to byl případ třeba 727, tý nejdříve rostla, pak byla konstantní a pak to teprv narazilo na Mmo.
To, co zmiňuješ, tedy skok v IAS při změně větru, je ale pravda. I v reálu, pakliže ti roste čelní složka větru, indikovaná rychlost zpočátku roste (hrajou v tom roli setrvačnosti) a naopak. Ne nadarmo jsem v příručce pro letce z počátku aviatiky četl, že "není rozumné činiti prudkou otočku z letu proti větru čelem vzad, neb může dojíti ke ztrátě rychlosti a pádu létadla". Jinak tenhle efekt je znát i při stoupání. Když se stoupe v protivětru a vítr sílí, anebo s větrem v zádech a vítr slábne, stoupe to jak drak, byť rychlost vůči zemi klesá. A naopak, s rostoucí zadní složkou je to zdechlina. Platí to i při klesání, když čelní složka roste, těžko se ztrácí indikovaná rychlost. Jsou to jevy ale dočasné.
Jo a jednou jsme to udělali na simulátoru. Skončili jsme a instruktor ještě nějaké krasavici ukazoval, jak se lítá. My stáli u ovládacího pultíku, když nám instruktor řekl - "kluci vypněte mi ten vítr". Byl asi 35kts, a foukal mu do čumáku, zbyl tam z naší lekce. Já neznaje ovládání simulátoru jsem stylem A JE TO stiskl na ovládacím displeji nějaké tlačítko, vítr v mžiku ustal, Boeing v přistávací konfiguraci kousíček nad zemí ztratil náhle 35kts z indikované rychlosti. Pan instruktor měl veselo. No ostatně my taky. Bedna simulátoru se zaplnila hesly jako WINDSHEAR, WINDSHEAR, PULL UP, PULL UP, VY VOLOVÉ, WINDSHEAR, JÁ VÁS NAKOPU, PULL UP, TERRAIN, no a do toho řev CFM 56 hnaných na plnej kotel, na EISu svítilo několik červených světýlek, N1 106%, bedna se propadala do hlubin... Ke cti pana instruktora musim říct, že to vybral, co už jsme nečekali. Já už jsem zoufale hledal tlačítko FLIGHT FREEZE))
|
|