No taky mě to zajímalo, tak sem trošku zapátral, ale třeba rovnou na wikipedii se člověk dočte, že to neni tak jednoduchý:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Blesk
"Pozitivní blesk
Pozitivní blesk tvoří méně než 5 % všech blesků. Vyskytuje se, když se krokový vodič formuje při pozitivně nabitých vrcholech mraků s tím důsledkem, že negativně nabitá proudnice je vyslána ze země. Celkovým efektem je vybití pozitivních nábojů do země. Výzkum vedený po objevu pozitivního blesku v 70. létech 20. století ukázal, že pozitivní blesky jsou typicky 6 – 10krát silnější než negativní blesky, trvají asi 10krát déle a mohou udeřit několik kilometrů od mraku. Během pozitivního blesku vzniká velké množství rádiových vln o extrémně nízké frekvenci.
Pro svou sílu jsou pozitivní blesky mnohem nebezpečnější. V současnosti nejsou letadla navržena tak, aby odolala tomuto blesku, protože jeho existence byla neznámá v době tvorby standardů a jeho riziko nebylo doceněno až do destrukce větroně v roce 1999 [1]. Proto vznikly názory, že to mohl být pozitivní blesk, který způsobil pád letu Pan Am číslo 214 v roce 1963. Pozitivní blesk je teď též považován za původce mnohých lesních požárů.
Pozitivní blesk byl též viděn jak spouští výskyt horních atmosferických blesků. Vyskytuje se častěji v zimních bouřkách a na konci bouřky."
Dále z wikipedie přímo odkaz na vyšetřování nehody kluzáku Schleicher ASK 21 z roku 1999, kde se mimo jiné člověk dočte:
"Lightning damage mechanisms
Damage to aircraft from lightning strikes can result from both 'direct effects' and 'indirect effects'.
The former is characterised by damage caused by the attachment of a lightning arc to, or the passage of lightning current through, the airframe. Indirect effects relate to damage or the upset of electrical/electronic systems by transient currents and voltages induced by the lightning current. In the subject glider, only the direct effects were relevant, and these could be split into three categories. Firstly, Joule heating generated from the passage of lightning current through conductive components; secondly, localised heat damage and erosion where lightning arc roots attached; and thirdly, the damaging effects of lightning arcs and resultant shock waves and overpressures within the glider structure. The Joule heating generated is proportional to the time integral of the power dissipated, ie heat = ∫i2.R.dt , where i is current measured in Amps and R the resistance at any point measured in Ohms. The parameter ∫ i2 dt is referred to as the 'Action Integral' in units of Ampere2seconds (A2s), which is equivalent to Joules/Ohm of component resistance, R. Since lightning can be considered as a current source, this parameter is a measure of the energy potential for a particular lightning
strike to cause severe Joule heating and arc affects."
a do třetice tento zajímavý článek o tom, že ochrana letadel proti blesku nemusí být tak dokonalá, jak se nám soudruzi snaží namluvit: http://www.nolan-law.com/hiding-requirements-suspicion-theyre-inadequate/
Kdybyste někdo měl chut tak si to nastudujte a můžete to pak ostatním vysvětlit ...
|
|