Nemůžete míchat FMC a FBV !!!!
O FMC není ani řeč, o tom souhlas.
F-16 bylo vlasstně první masově rozšířené éro s FBW (Fly By Wire) - tedy tzv. elektroimpusním řízením - kdy povely z jednoduchého ovladače (sidesticku) zpracovává počítač - a ten teprve pomocí nějakých efektorů (servomechanismů) ovládá řídící plochy.
Ano, F-16 je záměrně aerodynamicky nestabilní - takže udržet ho v rovném letu bez počítače by bylo prakticky nemožné.
Ano - ten počítač ne naprogramován a hlídá přetažení, přetížení atd. atd. - prostě nedovolí pilotovi, aby během letu vybočil z "obálky obratů". Takto zalétnutý "display flight" by ale nikoho nezajímal. Display piloti dostávají ten systém na hranici řiditelnosti (za hranici...) - a v takovou chvíli za pilota rozhodně neletí počítač (počítač by na pádovce prostě potlačil a přidal plyn).
Zavzpomínejte, kdo tu dobu znáte, proč si Václav Vašek na vrcholu své display kariéry při předváděcích letech na MiG-29 zpíval. MiG-29 FBW neměl (i když svého času létal obratněji než F-16) - ale systém hlídal překročení obálky - a pilota "alespoň informoval" - ženským hlasem z předem na niklový drát nahraných asi 40 hlíšek. Systému se říka.lo "Nataša" - a nešlo to vypnout. Jen když pilot mluvil (nebo zpíval... ), tak byl hlas Natašy potlačen, aby bylo slyšet, co pilot říká...
Z toho je ale také jasné, že pokud chcete létat display, do obálky předepsaných obratů se prostě nevejdete...
|
|