| | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 12:36 | |
| | | |
|
| | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 13:04 | |
| | Našiel by sa niekto ochotný preložiť Bulletin do našej reči ?
Viem, že hlavná pozornosť je venovaná kontrole závesov krídel (únave materiálu) na všetkých Blaníkoch, tým pádom majú asi všetky "ZÁKAZ", alebo sa mýlim ?? |
| |
|
| | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 13:09 | |
| | ty neznáš strýčka googla? |
| |
|
| | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 13:23 | |
| | Presne takúto reakciu som čakal Myslel som normálny preklad, aby si rozumel!
Toto fórum čítajú aj nie celkom "ZNALÍ"
Preklad Google typu:
Mnohí pamätníci na inštruktora klzáku letu Leiler Club Villach Mak chcel vlaku cestovný lístok umenia. "Je to strašné. Musel som sa pozerať. A vy tam štát a nemôžu si pomôcť," Werner Harms, manažér hovorí, športové letisko, ktorá nasledovala katastrofa - ako mnohí hostia kôň festivale v Glainach. Všetky počul hlasný tresk, kedy krídlo prerušila.
Puzzle letia kolegovia na tom, že dvaja profesionáli nemohli zachrániť s padákmi. V lete teplo, môže prísť na silné updrafts a downdrafts. Predpokladá sa, dva počas slučky umiestnené vo silným nárazovým. "To tiež vysvetľuje, prečo krídla sa odmlčal. Ostry úder by mal byť Ferdinand a Andrew udrel do kapucňa s hlavou a stratil vedomie," hovorí Bernhard Plasounig, predseda klzáku skupiny Villach.
Nie, ďakujem. |
| |
|
| | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 13:26 | |
| | Tak to sry, je pravda, že normální texty google překládá celkem OK, ale jednou jsem si nechával přeložit něco odbornějšího a taky jsem z toho nebyl úplně moudrej. |
| |
|
| | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 13:44 | |
| | A nejsi ty náhodou nějaký redaktor z novinek apod., kteří tyhle nástroje pro své články používají zřejmě velmi často? |
| |
|
| | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 15:39 | |
| | Tak to teda fakt nejsem ?) |
| |
|
| | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 14:15 | |
| | No, asi nebudu o moc lepsi nez Guugle (samozrejme, jen co se tyka prekladu ) nicmene v direktiove od EASE stoji, ze
-uvedene akrobaticke prvky (jsou tam i v cestine) jsou od ted zakazany a kapitoly "akrobacie" v uvedenych manualech jsou neplatne
- pred pristim letem musi byt tato direktiva v letovem manualu vetrone
- pred pristim letem musibyt provedena inspekce dle buletinu 109a od vyrobce
- pokud jsou nalezeny jakekoliv trhliny, letadlo nesmi letat
- do 15 dnu od vydani direktivy zaslete informace pozadovane v 109a vyrobci.
Buletin 109a od vyrobce definuje, co jsou prumerne provozni podminky. Pokud jsou tyto podminky prekroceny, pripadne jsou na kridle nalezeny nejake trhliny, letadlo je uzemneno.
A ted me nebijte, flaknul jsem to sem v rychlosti ;o) |
| |
|
| | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 15:47 | |
| | | |
|
| | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 16:06 | |
| | českej překlad tam pověsili teprve někdy odpoledne, po obědě. Jinak upozurňuju, že kdo se těšil, že si o víkendu skočí s blatníkem, má smůlu...éra stojej. takže volejte a my se vám přijedem na toho vašeho plecháče podívat.. |
| |
|
| | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 17:31 | |
| | Pravdááá, v čase môjho príspevku to bolo "ENGLIŠ", následne to zverejnili česky.
Nechcem predpovedať žiadne katastrofické scenáre, ale naše milované Blaníčky pomaly ale isto mieria do dôchodkového veku, čoho následkom budú väčšie obmedzenia a zákazy
Údržba je, bude čoraz ťažšia, náročnejšia, a hlavne drahšia! Pre mnohé L-13tky to bude bohužiaľ znamenať konečnú
Na tomto, v plachtárskom svete nenahraditeľnom a jedinečnom stroji (ktorý svojho času predbehol dobu o veľa rokov) sa učil lietať snáď každý jeden česko-slovenský pilot.
Preto ma mrzí, že sa stala takáto nepríjemná vec.
Pomaly zatláčam slzu v oku
Všetci, čo Blaníčka lietate, tiež máte ten pocit ? |
| |
|
| | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 17:56 | |
| | ale vzdyt to neznamena automaticky konec blaniku ... ale je pravda, ze neznam prumerne vyuziti blatniku v aeroklubu .... v kolika pripadech se prekroci ta kriteria, co tam jsou jako "rozhodujici" o byti a nebyti? |
| |
|
| | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 18:19 | |
| | mám trochu obavu, že kritéria jako 4,8 startů na hodinu a 65% náletu v sole jsou u většiny blaníčků uplně mimo. pokud s tím hobluješ okruhy se žáčkama, tak máš takovejch 8-10 startů za hodinu a všechno ve dvojím.. |
| |
|
| | | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 18:36 | |
| | ..a ještě nezapomeňtě na poměr mezi navijákovým a aerovlekovým vzletem + akro. ten byl zejména v dobách minulých dost neprospěšnej pro aerovlek. Můj osobní názor je, že přímý poškození těch kritických míst se nenajde žádný, ale budou se přepočítávat životnosti na základě těch spekter. A ty jak píše kolega nade mnou, nebudou moc lichotivý. Zase osobní názor, bude poměr dvojí:solo 40:60 až 50:50. Někde i víc pro dvojí a týkat se to bude tak 70-80 procent mašin. Ale jen můj zběžnej odhad... |
| |
|
| | | | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 19:36 | |
| | Uplne bych nepropadal panice. Ta cisla co jsou v bulletinu 109a, jsou s jednou upravou uvedena uz v bulletinu 104b. Ten pojednava o prodluzovani zivotnosti na 4000 hodin. Predpokladam, ze velka cast Blaniku co u nas leta, uz musela projit touto kontrolou. Jedine ceho se muzeme bat je to, ze se presvihne tech 35% hodin ve dvojim. V tom puvodnim bulletinu to bylo max 70%. |
| |
|
| | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 23:39 | |
| | To neni na jednu slzu, to je k pláči... |
| |
|
| | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 22:39 | |
| | No, ono to spíš vypadá, že "přivezte si toho blaníka k nám (možná jen samotná křídla...) a my se vám na ně podíváme. Podle metodiky prohlídky je potřeba dát odmontovaná křídla do přípravku.... to těžko bude někdo z Letu dělat na "zájezdu"...
Ach jo... |
| |
|
| | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 22:48 | |
| | Trochu mi to přípomíná tu záležitost se Zlíny x vrtule, jak se jim rozlítla v Německu a následně vypukla akce s kontrolou vrtulí, cca 70 000Kč/ks a vrtule tzam ležely pul roku...
I když je to vrámci bezpečnosti, už je toho trochu moc...
Navíc, když si vezmu, kolik je v ČR Blaníků, to se potáhne ... + dobrej business pro Let :\
|
| |
|
| | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 22:50 | |
| | Asi tak...
už tu bylo jednou - výztuhy do kořene směrovky (blaníky a vivaty)
trochu mne překvapuje, že jako jediný defekjtoskpický nástroj při tak rozsáhlké akci je stanovena lupa zvětšující 6x...
Jsem zvědav, kolik za tu prohlídku budou chtít (plus doprava, ach jo, to se zas aeroklub prohne...) |
| |
|
| | | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 22:53 | |
| | To je přesně jak s tou vrtulí. Tam byla v ceně taky jen prohlídka technika s lupou a nějaký proměření...
Jop, navíc každej AK má Blaníků víc (v našem případě kdo tam ku*va pojede 4x ???). Doufám, že vydaj nějakej dodatek, ohledně větroňů, který byly v generálce nebo něco takovýho. |
| |
|
| | | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 23:01 | |
| | ....vzhledem k tomu, že UZPLN používá při vyšetřování leteckých nehod FSX, tak nás taková maličkost, že defektoskopie v letectví v českém podání se řeší lupou fakt asi nerozhází.....((((Jsem laik, nicméně předpokládám, že ne všechny únavové vady materiálu musí být vidět takhle zřetelně...kdyžtak hoši napište, jak to vypadá v praxi!Jo a držím palce všem plachtařům, ať nepřijdou o sezónu - vždyť právě začíná doba leteckých soustředění! |
| |
|
| | | | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 22. 6. 2010 / 08:03 | |
| | mno právě, taky mě to překvapilo. je to sice už pár let, co jsem se tímhle musel zabejvat, ale v praxi (ne v letectví, ale ve strojařině obecně) se to dělá několika metodama. například rentgenem (ke zjištění vnitřních vad) nebo to poleješ takovou barvičkou a posvítíš na to uv lampou. v podstatě nic světobornýho, jen to chce forichtung na to. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 22. 6. 2010 / 08:37 | |
| | No přesně.
Před několika lety jsem měl možnost o tomto celkem podrobně hovořit s legendárním panem Zimákem z BMZ service. Nabízí se RTG a u méně členitých součástek ultrazvuk přes gelovou placku - ale to jsou metody, které se provádějí pouze ve výzkumálu (rozuměj: VZLÚ) - a nejsou právě levné. Mimo jiné právě cena za defektoskopii je důvod, proč se C-3 Siebel generálkuje pouze do výstavního a ne letuschopného stavu (i když rozsah a kvalita provedení generálky jsou jinak stejné, jen bez RTG defektoskopie, bez které ho nikdo do luftu nepustí).
Použití fosforeskujících barev (fluorescein...) a prohlídka v šikmém UV světle sklutečně odhalí mikrotrhlinky, které jsou jinak okem nezjistitelné - podobně pomůže jiná barvička, která udělá mikrofilm (jako mastnej flek na hladině) a pomocí změny pravidelnosti Newtonových obrazců může při namáhání členu (ohyb, tah) odhalit změny v pnutí ve zkoumaném dílu - a tak upozornit na skrytou vadu.
To všechno je ale dost speciální a náročné. Nejsnažší je asi ten fluorescein, ten vyžaduje jen zatemnění a lampu s Woodovým světlem. Ale v tom bulletinu se o tom nic nepíše...
I já jsem laik a nedokážu tutíž posoudit, nakolik prohlídka viditelných (!) partií lupou (!) bude pro ty mechaniky dostatečná, aby se podepsali na papír, že tomu blaňasovi to křídlo neupadne... Třeba jo, chtěl bych tomu věřit... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 22. 6. 2010 / 08:47 | |
| | Nejstarší a nejjednodušší defektoskopická metoda byl petrolej a křída . S rentgenem je problém - jak ho tam dostat, i když existují i malé přístroje, ovšem kde je vzít, že? Těch metod je spousta, bohužel vše záleží na praktické dostupnosti. Ovšem trhlinky kolem nýtů se lupou najít dají celkem snadno, samozřejmě je to na technikovi, jak to udělá pečlivě. Jinak shodou okolností je zrovna na toto téma pěknej článek na aerowebu. |
| |
|
| | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 22:55 | |
| | přípravkem rozumějte kozy. prohlídku provedou mechanici z organizace, která má ve výkladu třináctky. je tam i kontrola nosníku v trupu. v podstatě úplně stejná místa se kontrolují, když děláte prodloužení životnosti. jestli se éra budou vozit do servisu, nebo budou jezdit servismani za érama do aeroklubů už je jen věc dohody. |
| |
|
| | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 22. 6. 2010 / 08:24 | |
| | No uvidíme...
Kozy bychom na letišti nějaké měli, i když odvážné paragánky jsou v posledních letech nějaké cudné....
Jo, bejvávalo... |
| |
|
| | | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 22. 6. 2010 / 17:03 | |
| | ..tak se omlouvám za dezinformaci, kontrolu si provede sám nějaký místní technik aeroklubu. ještě jednou pardon...u nás nejsou už ani ty cudné plachtařky..děs běs. |
| |
|
| | | | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 22. 6. 2010 / 17:08 | |
| | Takže stačí ta kvalifikace, která stačí například na 50ti hodinové prohlídky ? |
| |
|
| | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 15:18 | |
| | Strašný
To, že nevyskočili mi nepřijde až tak divné. Sám si nedokážu představit, jak bych se z kluzáku v tomto stavu dostal. Letadlo muselo rychle rotovat okolo podélné osy a s piloty to muselo v kabině pěkně jebat Navíc 500m výšky nad terénem je opravdu málo... přesto doufám, že při pádu byli v bezvědomí. R.I.P. |
| |
|
| | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 15:25 | |
| | Ano. Nelze nevzpomenout ing. Ivana Tučkas a jeho tragickou Z-142 OK-VNJ (shodou okolností také v Rakousku).
|
| |
|
| | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 15:48 | |
| | čece ja mam furt nejak zaregistrovane v palici, že Ivan si za to tak nějak mohl sám... |
| |
|
| | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 16:15 | |
| | Dělal Akrobacii na 142ce a upadlo mu křídlo.... nwm, ale neřekl bych že by to byla jeho chyba |
| |
|
| | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 17:38 | |
| | no jenže to křídlo mu neupadlo při akrobacii. při akro mu v tom údajně něco rupnulo, tak s tím přistál, zajebal s křídlem, který na omak drželo a tak se vypravil na cestu domu. |
| |
|
| | | | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 19:33 | |
| | JJ, tak nejak jsem to slysel... Ale zase na jeho malou obhajobu je treba rict, ze unavovy lom okem videt nesel... Nicmene bych tam asi ero nechal na nejkou dukladnejsi prohlidku (boro?) |
| |
|
| | | | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 21. 6. 2010 / 22:36 | |
| | Za to si fakt nemohl sám...
Nechal si éro prohlídnout - a dali mu ho zpátky, že je OK, co udělalo tu ránu nikdo (ještě) nevěděl. Ve víceméně civilním rovném letu navíc myslím s cestující mu najednou upadlo křídlo... jak by si to mohl udělat sám? |
| |
|
| | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 5. 9. 2010 / 11:24 | |
| | | |
|
| | | | Zlé správy pre Blaník - Pád L-13 v Rakúsku ( odlomené krídlo) 12.6.2010 5. 9. 2010 / 15:25 | |
| | Tak to pořád přituhuje, předchozí ADčka od EASy byla měkčí, neb umožňovala létat Blaníkům s náletem méně jak 50% ve dvojím, teď to zarazili všem. Ach jo |
| |
|
|