| | | Používání reverzu na evropských letištích 9. 6. 2010 / 15:51 | |
| | Ahoj,
u ERJ140 mám poznámenáno, že zákazníci z EU často objednávají letadla bez volitelného reverzu tahu motorů, důvod je prý v tom, že na letištích EU je většinou použití reverzů zakázané a tak radši ušetří hmotnost.
U Ruzyně jsou reverzy skutečně zakázané v noci:
Reverzní tah při jiném než volnoběžném režimu může být v době od 2100 do 0500 (2000-0400) použit pouze, je-li to nutné, z bezpečnostních důvodů.
U Ostravy ani Brna jsem omezení nenašel.
O kousek dál mám poznámku, že na mokré, namrzlé či zasněžené dráze je doporučeno používat maximálním způsobem reverzní tah a brzdit minimálně.
Zajímalo by mně, jak to je s těmi zákazy (pokud jsou na letišti aplikovány). Pokud je dráha mokrá/namrzlá (ATIS, Braking Action), bere se to jako "bezpečnostní důvod" a použití reverzu během přistání je akceptováno?
|
| |
|
| | | Používání reverzu na evropských letištích 9. 6. 2010 / 17:03 | |
| | Myslím, že i když je to "na většině EU letišť zakázané" (ale ono to není zakázané jen omezené) - tak je krátkozraké mít letadlo bez, protože právě v kritické situaci je (myslím...) možnost reverzace třeba i tím momentem, kterej jim zachrání kejhák... U éra který to má, bych to rozhodně nekupoval bez...
Takže: s těmi letišti mi to přijde jako blbá výmluva šetření. |
| |
|
| | | | Používání reverzu na evropských letištích 9. 6. 2010 / 20:04 | |
| | mno.. co vim, tak třeba při RTO se reverz nepoužívá, bo to prý snižuje účinnost brzd.. |
| |
|
| | | | | Používání reverzu na evropských letištích 9. 6. 2010 / 20:10 | |
| | ano revers je vlastne pro odlehceni brzdam.Jeho nepouzivani je vykompenzovano vyssim opotrebenim brzd a tim i castejsi vymenou coz stoji zase penize.Tudis neinvestovat do porizeni reverzu mi neprijde nejak zvlast ekonomicke |
| |
|
| | | | | Používání reverzu na evropských letištích 9. 6. 2010 / 21:23 | |
| | To nemáš pravdu, revers se při přerušením vzletu používá vždycky, když je to možné (tedy pokud není třeba deaktivovaný). Možná se ti to spletlo s tím, že při RTO na suché dráze se použití reverzu nezahrnuje do výpočtů. |
| |
|
| | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 9. 6. 2010 / 22:22 | |
| | Vycházel jsem z toho, co nám cca před dvěma roky říkal Tarics na školení..
Díky za info.. |
| |
|
| | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 08:52 | |
| | To má každej kapitán (neb F/O neprovádí RTO) zarytý pod kůží:
ŠUP, DUP, ŠUP, ŠUP (stáhnout plyn, dupnout na brzdy, vytáhnout spoilery, dát revers. A držet směr). Asi to Honza nemyslel tak, že by se nereverzovalo.
Je pravda, to ale málokdo ví, že účinnost brzd se zvýší při velké rychlosti tím, že se přitáhne (přiměřeně, aby nedošlo ke ztrátě kontaktu příďáku se zemí). Lidi mají naopak zafixováno, že se musí tlačit, což sice zvýší trakční schopnosti příďáku, ale sníží účinnost brzd (sníží se přítlak na hlavní, brzděná podvozková kola). Takže ano, za předpokladu, že revers způsobí moment ve stejném smyslu, jako potlačení (což u letadel s podvěšenými motory udělá), tak se ekvivalentně sníží přítlak na hlavní kola a skutečně to může jejich účinnost snížit, bohatě je to ale vyváženo účinností reverzu. Není to však důvod pro jeho nepoužití, naopak šetří brzdy a tím může zvýšit jejich účinnost při menších rychlostech, kdy reverz už není tolik účinný a většina brzdné síly jde od kol. |
| |
|
| | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 08:56 | |
| | ...až teď jsem si v tomhle vlákně přečetl, že "z Náměště" už to ví |
| |
|
| | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 10:59 | |
| | Úplně jistej sem si nebyl Ale řekl sem si, že brzdy samy o sobě by měly bejt udělaný tak, aby jejich výkon nesnižovaly ostatní zařízení v letadle, takže jediná možnost bude v přítlačné síle brzděných kol.
(Ta zkratka "zLKNA" je trochu dvojsmyslná, přímo z Náměště nejsu. Protože samotný LKNA by asi bylo moc nadnesený, přidal sem tam písmeno z křestního jména.)
|
| |
|
| | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 12:36 | |
| | Nevím jestli to není na 737 jinak, ale u 757 kde máme pro vzlet RTO nastavení autobrake (kupodivu ne na všech), tak je právě "dupnout na brzdy" jedno velké NE, protože tím se vypne autobrake a jejich schopnost brždění v režimu RTO je mnohem lepší než manuální dupnutí na brzy maximální silou posádkou letadla. Tak to aspoň tvrdí pan Boeing.
Tím, že RTO nemají všechny je trošku riziko, že člověk udělá pravý opak (místo "monitor autobrake", což je vpodstatě ekvivalent "visím v pásech a mlátím hlavou o sklo" udělá "max. manual braking") a tak všichni kapitáni před vstupem na dráhu dělají RTO briefing, kde právě na tenhle rozdíl a co na ně mám řvát v případě STOP zdůrazňují. |
| |
|
| | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 12:53 | |
| | Vidis Davide, a ja myslel, ze na ne musis rvat "Ku*va pozor, brzdi, klouze to" ;o))
Ale oni by cesky nerozumeli, ze? |
| |
|
| | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 18:19 | |
| | Prosím prosím ještě o elaborát na ten můj nepovedený vzlet z Budapešti.. Díky.. |
| |
|
| | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 19:25 | |
| | Nemluvím o nějakém specifickém typu, nejsem tolik svázaný s jedním eroplánem
Jestli dupneš na brzdy ty nebo autobrake je ve své podstatě jedno, ve Flight Safety nás dokonce učili, že na proudovém letadle musí být první zásah brzdama, teprve těsně potom, resp. současně, se mají stahovat plyny, účinnost manévru je pak větší.
Mimochodem 737 žádné takové omezení jako nebrzdit "peduálně" (podle mě nelze říkat "manuálně" když se používají nohy )při RTO nemá, ani není nařízeno do brzd šlapat, ani nešlapat, jen musíš monitorovat, že brzdíš jak to jde. Ono max. "pedual braking" na 737 je to nejúčinnější, co je |
| |
|
| | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 20:40 | |
| | Jasný a právě proto jako už obvykle mně překvapil ten rozdíl a porovnal jsem ho s tím co je zase bližší mně To si nikdy neber nijak osobně, to je prostě jen příklad toho, že to je jinde i jinak
U 757 prostě platí, že nejúčinnější je RTO Autobrake, pak MAX pedual , pak MAX auto a pak ty jednotlivé stupně. On ten rozdíl mezi RTO a MAX pedual není tak hrozný, "jen" 90m při max. hmotnosti u přerušeného vzletu na úrovni V1, a to ještě za předpokladu neúplného sešlápnutí pedálu. Ale zase na druhou stranu 90 metrů mít a nemít, však víme...Proto nás taky učí, že pokud to brzdí, tak je to RTO a nesahat, protože je to nejúčinnější
K tomu stahování plynů - aerodynamicky je to správně jak říkáš, systémově by to ale u nás bohužel moc nefungovalo, protože dokud nejsou motory na idle, tak autobrake nefunguje. Čili díky výše uvedenému je opět nejoptimálnější thrust lever close, autothrust disarm, monitor RTO, pull speedbrake, full reverse.
No a pak se oba na sebe podívají, řekne se "what the f..k" (to už není podle SOP , chvilku se to rozdýchává a pak se řeší podle situace co dál, jedou potřebné checklisty pokud jsou a/nebo komunikace s ATC. |
| |
|
| | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 07:34 | |
| | Nebylo to náhodou při potlačení (např. kvůli bočnímu větru) ? Tam by se zadní kola mohly trochu odlehčit a snížit tak účinnost brzd. |
| |
|
| | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 07:41 | |
| | oprava: přesněji řečeno "... a snížit tak účinnost brzdění" |
| |
|
| | | Používání reverzu na evropských letištích 9. 6. 2010 / 21:26 | |
| | On má smysl už jen ten reverz na volnoběh, neb vyruší zbytkový dopředný tah motorů. Na spoustě letišť je použití reverzu nad volnoběh omezeno či rovnou zakázáno, pokud si bezpečnost letu nevyžádá jinak. Tudíž pokud si zdůvodním, že jsem jej použil kvůli podmínkám (počasí, stav dráhy, závada na letadle), je vše naprosto OK |
| |
|
| | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 12:50 | |
| | Já osobně bych mezi to zdůvodnění ještě přidal - pokud prostě není přistání jakkoliv podle představ (čili delší), ať už je počasí, letiště i stav letadla jakýkoliv
Protože opravdu mi nebude žádné letiště nařizovat, abych nepoužíval reverzy, pokud to potřebuju pro zvýšení brzdného účinku při zachování stejné energie absorbované brzdami(např. proto abych přehodil autobrake na vyšší stupeň nebo začal brzdit manuálně).
Pokud bych mluvil za sebe a pokud jde o rozumně dlouhé dráhy (řekněmě nad 2.5km) s rozumně designovanými pojížděčkami a high speed exity, tak přistávám téměř výhradně s reverzy na idle, hlavně "doma". Pokud je to ale kdekoliv kolem středozemí, kde je horko, člověk se nemůže spolehnout na vítr od věžky, natož z ATISu a dráhy nejsou nejdelší, tam je prostě full reverz standard (a nejen podle SOP) a pokud se to někomu nelíbí, ať nám pošle fakturu Totéž platí pro mokrou, notabene kontaminovanou dráhu, a to kdekoliv.
Aby nedošlo k omylu - samozřejmě se snažím vždy lítat tak, aby byl produkovaný hluk minimální (idle reverse, max. deraty i za využití improved climb V rychlostí, continuous descent, dolaďování rychlostí při leveloff aby se neměnil tah motoru, atd. atd.), ale jednou naše letadlo splňuje danou hlukovou specifikaci a je na provozovateli letiště, aby ho postavili takové, aby si ten reverz od posádek ušetřili a na ATC, aby nás vodili po obloze tak, abychom hluk nemuseli dělat |
| |
|
| | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 19:29 | |
| | Zajímavé je, že existují firmy, jež platí jakýsi paušál na brzdy, tedy se jim mění dle potřeby a nic víc je to nestojí, a pak mají i ve svém SOP revers nad volnoběh nepoužívat.
Myslím si o tom své, protože takovéhle postupy neberou vůbec v potaz teplotu brzd, a je pozoruhodné, že se to týká primárně low-cost firem s velmi krátkými průletovými časy (25min apod.), přičemž čas na chlazení brzd u 737 může být daleko delší, pokud se při přistání zahřály |
| |
|
| | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 19:54 | |
| | No to nejsi sám kdo si myslí své, protože už při letmém pohledu do QRH musí být každému jasné, že po některých turnaroundech by těmhle aerolinkám díky teplotě brzd vyšel takový RTO horko těžko. Ale dokud jim někdo nepůjde udělat audit na základě flight data monitoringu (a nebo jak už to bývá nebude éro v oranici za dráhou), tak jim to bude procházet do aleluja.
Já osobně u autobrake 3 a víc používám full reverzy vždycky, protože při hmotnostech na jakých sedáme se bez nich cooling schedule příliš blíží těm 60 minutám, které máme na turnaround, případně se aspoň v hladině mrknu na to co si můžu s bržděním dovolit, pokud chceme třebas stihnout nějaký exit abychom nemuseli dělat backtrack.
Není to sice stejný éro, ale tak nějak od oka bude mít v poměru k hmotnosti i dimenzované brzdy a 25 minut s plným érem (a dost často tankeringem) a na občas dost kátkých drahách, to opravdu bije do očí. |
| |
|
| | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 20:11 | |
| | Nechladí se u 737 brzdy trochu líp tím, že ten podvozek není "úplně" schovaný ? |
| |
|
| | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 20:15 | |
| | Na zemi je má většina dopraváků prakticky stejně odkrytých, ne? |
| |
|
| | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 20:22 | |
| | Aha, já tam nenapsal to nejdůležitější slovíčko, za letu jsem to celé myslel... |
| |
|
| | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 20:47 | |
| | Ve vzduchu to IMHO nedává moc smysl Protože pokud se ti vzlet podaří, nepotřebuješ brzdy a tím pádem se prakticky nemají jak zahřát, neníliž pravda a naopak, brzdy se chladí určitou dobu (např. po přerušení vzletu nebo po přistání - jiná alternativa mě nenapadá) především z toho důvodu, aby se při případném přerušení následujícího vzletu nepřehřály a myslím si, že se tím zajistí jejich max. účinnost, nebo zabrání možnému přehřátí a vznícení.
Je to ale jen moje úvaha. |
| |
|
| | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 20:48 | |
| | Za letu to problém není, přinejhorším necháš ten podvozek vysunutý a ochladí se za desetinu času jako na zemi.
Problém o kterém je tu řeč je ale právě po přistání s aktivnějším bržděním, nebo po přerušeném vzletu, že ty brzdy nejsou dostatečně ochlazené pro další vzlet. Pro jeho provední musí mít takovou teplotu, aby byly schopny absorbovat energii nutnou pro max. brždění (a ubrždění včas) při zahájení na rychlosti V1. |
| |
|
| | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 10. 6. 2010 / 22:13 | |
| | Kdy může být potřeba chladit brzdy za letu? |
| |
|
| | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 08:22 | |
| | Ukazuje vám 757 teplotu brzd, nebo taky počítáte miliony footpoundů z QRH?
|
| |
|
| | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 13:57 | |
| | Heh, no máme 2 kousky, který mají brake temp monitoring na EICASu, zbytek všechno v QRH přes ty jejich úžasný 4 tabulky a v každé aproximace ze 3 směrů |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 21:43 | |
| | Tak to ti hned zadám úkol (protože my teploměry nemáme, ač je to na 737NG otion). Zjisti mi prosím, zda a jaký je rozdíl mezi tím, když brzdíš na střední nastavení autobrake po celou dobu, versus menší nastavení (resp. nula) a pak peduální dobrždění při rychlosti pod cca 100kts. Při stejném reverzování a ostatních podmínkách.
Setkal jsem se s názorem, prokázaným jen empiricky pohmatem po přistání, že druhá varianta výrazně méně zahřeje brzdy, při zhruba stejném dojezdu. Je to kvůli krátkým průletům, kterým se člověk v dnešní době bohužel nevyhne. Díky |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 12. 6. 2010 / 00:43 | |
| | No, splnit bude možno, až poletím jedním z těch teploměrových
Jinak ten názor poměrně sdílím, ze dvou důvodů.
Jeden je ten, že většinu brždění děláme na stupeň 2, což je opravdu poměrně dost málo a můj osobní pocit je, že ty brzdy se mnohem víc zahřívají trvalým malým bržděním (notabene hned od dotyku), než krátkým intenzivnějším.
Druhý důvod je moje osobní zkušenost se zapomenutím nastavení autobrake, kdy jsem s tím prostě sednul a éro pěkně brzdilo a na dojezdu ani nebylo nic zvláštního, kdybych si nevšiml toho, že to pak kolem nějakých 80-100kt nechtělo zastavovat, jak přestaly být účinné spojlery a reverzy Tak jsem si něco pomyslel o zbytečnosti brzd (ok, byla to 3km dráha, ale jak říkám, dojezd téměř totožný) a od té doby je trochu šetřím, pokud si to samozřejmě můžu dovolit.
Ale jak to půjde zkusím, snad budou stačit 2 sektory. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 12. 6. 2010 / 06:38 | |
| | Já si to myslím taky, leč nemám pro to žádnou vědeckou podporu a ani to nemůžu prokázat na teplotě brzd, neb naši "dinosauři z doby ledové" teploměr brzd nemají.
Tak mi to pak prosím napiš do SZ, díky |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 12. 6. 2010 / 08:45 | |
| | Ono se zapomina nastavit autobrake i v realu? A ja myslel, ze se to muze stat jenom mne v FSce |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 12. 6. 2010 / 10:36 | |
| | Lidi jsou pořád jenom lidi a je jedno jestli sedí v letadle nebo za počítačem Někdy toho je prostě moc, třebas taková Kanada a USA, tam ti během půlhodinového klesání klidně změní 5x dráhu v používání, poslední změna nastane např. v base turnu...z toho vyplývají někdy velmi zajímavé situace a taky důvod proč tam nakonec pokud to jde stejně většina lítá všechno jako visual approach Kdo má pořád všechno přenastavovat... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 12. 6. 2010 / 10:52 | |
| | Jasne ze lidi jsou jenom lidi, ja jen, ze kdyz to je primo v checklistu, tak by sem necekal, ze se zrovna na tohle zapomene, ale kdyz rikas, ze se toho zase tak moc nestane, krom toho, ze to po dosedu nechce brzdit a ty premyslis proc...
A tak mne napada, kdyz ti zmeni drahu v base turnu, tak to uz potom prakticky base turn neletis, ne? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 12. 6. 2010 / 11:03 | |
| | V briefingu, v checklistu...jojo, zapomene se na ledasco, ostatně případů v historii na dané téma bylo vidět už hodně, o mnohem smutnějších, viz klapky, apod. Málokdy je let takový, že je na všechno čas a všechno jede po drátkách, i když si to takhle snažíš připravit...Samozřejmě je to výjimka, ale takové se stávají.
K tomu base turnu...no když letíš např na 24L, tak máš třeba v Torontu ještě pořád 24R a 25 Oni dokážou něuvěřitelný brikule, to že nás podlítávají a křížují letadla na našem downwindu co dostanou kratší vektor na finále, nebo předbíháme seshora éro co je pod náma na base, to jsem zažil jenom tam |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 09:08 | |
| | Tak ted jsi me dostal... me milovane Toronto - ja myslel, ze tam je krome 24L-R jeste 25 a ne 25... Asi budu muset sehnat nejakou jinou mapu...
Btw. do toho Toronta - to litas tu linku po Canadian Affair? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 10:25 | |
| | Pardon, má tam být 24L/R a 23, ne 25.
Jojo, pro Canadian Affair ve spolupráci s Air Transat. Na zimu se rýsuje poměrně velká akce kdy budeme mít 6-11 mašin v Kanadě ve spolupráci s Jazz (kteří patří Air Canada) poté co zkrachoval Skyservice a budeme lítat Karibik. Snad se podaří se tam dostat, base by bylo Toronto, Montreal a Boston.
Mapa viz SZ |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 10:38 | |
| | Teda bydlet v Kanadě a létat do Karibiku, tak to je život snů
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 10:52 | |
| | No právě A ještě ke všemu na 3 měsíce...jen je pochopitelně pěkně dlouhej pořadník, všechno podle seniority a navíc to znamená dělat znovu ATPL teorii a obdobu Evropských LST a OPC/LPC (vpodstatě revalidace typovky). No uvidíme. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 15:37 | |
| | Budu držet palce, už kvůli případným fotkám z Karibiku |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 22:28 | |
| | Vidiš, tak to se tam možná potkáme I když si zrovna nejsem jistej, jestli se mi tam chce, lítat z Kanady do Karibiku... si to budu muset nechat projít pořádně hlavou |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 22:54 | |
| | abych ti nenaplánoval hezkej pobyt ve varšavě zrovna včera jsme tam hledali adepty |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 14. 6. 2010 / 08:31 | |
| | Já vim, taky to na mě tvoje kolegyně zkoušela |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 23:21 | |
| | S TVS? Bulíky nebo Citejšnu?
Mně to teď na pár měsíců v zimě přijde jako ideální nápad...lítání doma je v zimě poskrovnu a sedět doma na pohotovostech se mi rozhodně nechce. A spojit pořádnou Kanadskou zimu a lyžování s občasným teplem u moře a trochou toho jiného lítání, to mi skoro přijde ideál. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 14. 6. 2010 / 00:25 | |
| | Mě to přijde jako ideální šance vypěstovat si chronické záněty HCD...
Ale jinak bych to taky bral... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 14. 6. 2010 / 08:41 | |
| | S Bulíkem, Citation (NE TA Citejšna, Grrrr) už je pro mě historií.
No nevim, jestli to je taková výhra, pár posádek jsme tam v zimě měli, a když vyloučím ty zaměstnanecké "detaily", které asi budete mít nastavené jinak, tak stále nevím, zda si tu kanadskou zimu moc neidealizujeme Navíc je ještě podstatný rozdíl, zda se dostaneš do Kanady nebo do Quebecu
Spíš to beru tak, že je to zkušenost, kterou je dobré zažít aby pak člověk byl o to víc rád, že lítá na domácí půdě u domácí firmy. Jen si pořád nedovedu představit, že bych si půl roku nezalítal s malym érem. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 14. 6. 2010 / 08:59 | |
| | Na druhou stranu, na tomhle by sis mohl vylecit abstak po malych letadlech
http://www.warplane.com/pages/aircraft.html
i kdyz ten "spitous" neni petka...
Je tam krasne, lip nez na Niagare.
A navic, vynikajici pruvodci, co ty letadla taky zerou jak "prdelacku zufanem".
A z Toronta je to po dalnici jen chvilka. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 12:46 | |
| | No, ono zrovna Toronto a oblast okolo nej tou nadherou moc neoplyva, z tohoto pohledu je lepsi Vancouver nebo Calgary, ale je fakt, ze staci vzit auto a za hodinu je clovek v dost hezke prirode (skoro tak pekne jako na Vysocine nebo v Brdech ;o))
A v Karibiku, tam jsem taky nebyl, ten soudit nemuzu - snad tam bude hezky |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 13:05 | |
| | Jen doufam, ze se mi ta zavist podarila dobre zakryt za to svetoborne chvastani se...
;o)
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 12:47 | |
| | Neni se za co omlouvat, SZ to nahradila naprosto ;o)) Diky. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 13. 6. 2010 / 13:06 | |
| | Pekne, moc pekne... Mimochodem Jazz ma velice pekne livery, velmi fotogenicke ) |
| |
|
| | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 14:02 | |
| | To jakože letadlo má X tun, brzdil jsem po Y metrů, teplota dle tabulky tedy je Z stupňů? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 14:14 | |
| | Heh, u Boeingu? ;o)
Letadlo má X tun, teplota na letišti je A, nadmořská výška letiště je B, rychlost při přistání C. Plus mínus vítr samozřejmě. Provedeš aproximaci 4 hodnot a z jejich průniků další aproximace.
Tím získáš naprosto přesnou referenční energii absorbovanou brzdami s přesností v desetinách miliónů foot poundů
Tu vezmeš do další tabulky, kde ji upravíš podle toho jaké jsi použil brždění (stupeň autobrake a reverzy).
Upravenou hodnotu vezmeš do další tabulky...
Kde se finálně dozvíš, jestli ti hoří brzdy , nebo můžeš být v klidu
Teda až přidáš dobu pojíždění, a korekci pro deaktivované brzy pokud máš podle MEL... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 14:20 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 14:24 | |
| | Díky za vysvětlení.
Předpokládám, že jeden z požadavků stávkujících pilotů British Airways je koupě teploměrů k brzdám
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 14:31 | |
| | No kdyby stávkovali piloti tak možná...protože ale stávkujou letuchy, tak to asi bude spíš o laku na nehty a molitanové houbičce na drdol
(holky prominou, současná stávka cabin crew BA je opravdu komunistický trapas nadnárodního významu) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 14:25 | |
| | A nebylo by jednodušší dát tam nějakej senzor na teplotu, rozumněj teploměr..? I když ok, za co by pak byli páni piloti placení, že? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 14:29 | |
| | To by bylo zase moc jednoduchý a proto si za to Boeing nechá zaplatit přislušně nehoráznou cenu, pokud se rozhodneš pro danou option |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Používání reverzu na evropských letištích 11. 6. 2010 / 14:59 | |
| | Máte taky omezení pro teplotu při zatažení podvozku? Viz letadlo, jak na brzdách ofukovalo RWY a pak shořelo. |
| |
|
|