| | | Dalsi zvidavy dotaz :-) 20. 10. 2004 / 22:23 | |
| | Protoze jsem clovek zvidavy a letani mne zajima ze vsech moznych hledisek, prosim o pripadne odpovedi povolane odporniky
- Nakupujou letecke spolecnosti palivo za "standardni" ceny?
- Kolik v realu "sezere" napriklad 737/700 na takovy dvouhodinovy let?
- A tankuje se pro lety "na otocku" aby doletel tam i zpet (pokud je to kratka vzdalenost), jakoze aby napriklad usetril za palivo? Nebo se to takhle nedela... |
| |
|
| | | Re: Dalsi zvidavy dotaz :-) 20. 10. 2004 / 23:39 | |
| | ad a ) Co myslíš standartní cenou? Prostě za kolik kde je, za tolik se holt platí. Třeba LKPR, LKMT a LKTB mají každé jinou cenu.
ad b) proč zrovna B737-700, ty tady nejsou, ale B737-800 je s tím srovnatelná. Momentálně nemám po ruce zrovna 2 hodinový let, ale let do HEGN (3:50 h.) je palivo na cestu (TRIP FUEL) 10,3 t. Tak si to vyděl. Nepočítám v tom to ostatní nutné palivo.
ad 3 ) Jo dělá se to. Buď je to cílený tankering nebo se to veze pro urychlení tour aroundu. Cílený je když se přesně spočítá, kolik se ještě vyplatí ho navíc přivézt z místa A nebo B do místa B nebo A. Třeba let do LKTB, tak si každý vezme palivo i zpět, protože je tam drahé. Kdyby bylo levnější než v LKPR, tak si ho natankují z LKTB. Vše se ale pak hlídá na váhy, max vzletovou i přistávací. Je to trošku alchymie.
Snad ti to takhle stačí. |
| |
|
| | | | Re: Re: Dalsi zvidavy dotaz :-) 21. 10. 2004 / 00:17 | |
| | Jo diky, ja totiz porad tak nejak nechapu, jak na tom specialne ty low-cost aerolinky muzou vydelavat Prece jenom to palivo je dost drahy + letadlo + administrativa... to je uz slusna darda a letenky skoro zadarmo |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Dalsi zvidavy dotaz :-) 21. 10. 2004 / 03:31 | |
| | Nejak Ti unikla skutecnost, ze tech letenek "skoro zadarmo" neni v kazdem letadle tolik, vetsinou je jich par a pak ta cena leti nahoru jako raketa... at uz se tyka travelu, easyjetu, sky europe nebo cehokoli jineho ... ) a cenovy rozdily mezi csa a travelem treba z Prahy do Londyna ci Parize jsou minimalni ) letenka koupena dneska na konec listopadu vyjde u csa cca o 700 Kc draz (s poplatky), pricemz cena bez poplatku je u CSA nizsi nez u travelu .) |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Dalsi zvidavy dotaz :-) 21. 10. 2004 / 05:51 | |
| | To s tymi low - cost airlines je tak ako pise traged - suhlasím, ale zaujimala by ma ina vec-prave som doletel zo Stockholmu lietadlom MD90 a letelo nas v iba 23 pasazierov (!!) + 5 clenov posadky...tak tento let uz asi pre SAS nebude ziskovy...alebo ano ? .....ja som kupil letenku na www.letuska.cz tam i spat za 6500 kc.... |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Dalsi zvidavy dotaz :-) 21. 10. 2004 / 16:52 | |
| | No to je prave to, co mne zajima. Mne je celkem jedno, zda je to ta nebo ta letecka spolecnost, ale proste platit museji vsechny za naklady. To je to, co mne opravdu zajima, jak se to pocita a co je pro ne jeste vyhodne... |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dalsi zvidavy dotaz :-) 22. 10. 2004 / 21:25 | |
| | To s tim palivem je duchařina a vaření bublin z vody. Roli v tom hraje tolik faktorů, že si někdy říkám, jestli to převážení paliva z letišť s levným palivem za to stojí. Když se třeba z Frankfurtu nebo Paříže veze místo potřebných 6-7tun jedenáct, tak se na tom ušetří kolem tisícovky. Což sice pravda, korunka ke korunce... jenže když jsme trochu seklý, v řádu minut, a na odlet chytáme slot, říkám si, jestli to peti i víceminutový prodloužení průletu kvůli plnění pěti tun navíc za to stojí. Protože s lidma na palubu se do tý doby nemůže, tak se muže stát, že pak slot nestihnem, zpoždění je pak třeba i půl hodiny a jaká byla tisícovka? Tenhle scénař už jsem párkrát bohužel zažil.
Palivo tam i na zpět je v tomhle ohledu lepší, berem to takhle na Varšavu, Budapešť a Košice |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dalsi zvidavy dotaz :-) 24. 10. 2004 / 12:15 | |
| | Ono je asi třeba taky počítat, o kolik je větší spotřeba, když letíš s plnejma bakama - a jestli se ti teda vyplatí koupit levnější palivo tu či onde - nebo třeba koupit o maličko dražší (když je na plnění čas), ale letět tam i zpět s poloprázdnými nádržemi a vzít třeba víc na palubu, že? |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dalsi zvidavy dotaz :-) 24. 10. 2004 / 20:06 | |
| | No, to je právě taky spočítaný a nevychází to moc dobře- každá tuna paliva navíc zbaští sama ze sebe několik mnoho desítek kilo na to, aby sama sebe někam dovezla :-/ Jinak ale nikdy se nedělá to, že by se upřednostnilo převážení paliva před payloadem. Jenom pro zajímavost - v OFP (operational flight plan) máme uvedeno, kolik se převezením požadovaného množství paliva navíc ušetří. Někdy je to třeba jen 600Kč při převozu několika tun... |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Dalsi zvidavy dotaz :-) 25. 10. 2004 / 00:18 | |
| | No ono né všechny lety jsou vždy rentabilní. Myslím si že někdy na jedné lince vydělají a na té samé lince můžou příště zase prodělat. Ale to je všude stejné, nejenom v letectví. Hold někdy firma na něčem prodělá ale většinou musí vydělat.
Něco jiného je to určitě u společností typu TVS, tam si letedla " pronajímají " cestovky. Společnost spočítá náklady na let a tu cenu po cestovce vyžaduje, a tady už záleží na cestovce jestli obsadí celé letadlo nebo se o letadlo podělí s jinýma cestovkama.
V létě jsem se bavil se dvěma známými kdy oba letěli ale každý v jinou dobu s TVS do Tuniska. Jeden si to pochvaloval, protože dostal nažrat a druhý nadával na TVS že dostali nějakou bagetu, ale to není vina TVS ale cestovky. Protože tá si u TVS objednává mimo jiné i to občerstvení na palubě a záleží na cestovce co těm klientům zaplatí nebo nezaplatí. Je to tak zástupce TVS????? |
| |
|
| | | | Re: Re: Dalsi zvidavy dotaz :-) 21. 10. 2004 / 13:25 | |
| | K ceně paliva...
aerolinky, které by nepoužívaly zajištění proti pohybům cen nejdůležitějšího vstupu pro svoje podnikání - paliv, asi těžko někde na světě najdeme. Říká se tomu komoditní hedging. Je to stejné jako ve finančnictví: pomocí vhodných instrumentů trhu, které se ale dají použít buď pro zajištění nebo pro spekulaci (na to dohrála banka Barings díky svému slavnému zaměstnanci Leasonovi), je možno odebírat/dodávat zboží za předem známé (fixované) ceny či naopak spekulovat na pokles a spoléhat na ceny pohyblivé. Existuje na to celá (dosti složitá, kdo se nevyzná v pokročilé statistice má smůlu) teorie, ale jedná se dnes o standardní tržní nástroje, které používá skoro každá vyspělá firma. Jenom pro příklad: náš největší obchodník s plynem například používá tzv. opce na počasí
Karel |
| |
|
|