| | | Údržba Letadel 6. 6. 2010 / 16:49 | |
| | Nazdar orlové,
chtěl bych se zeptat na pár otázek...snad se v řadaách periskopu najdou jedinci kteří mi pomohou zodpovědět tyto otázky :
1) Co znamená zkratka HIL a k čemu se používá WORKORDER?
2) Co je to MOE, MME a OMME, jejich význam.
3) V kterých případech při provádění údržby je nařízeno provádět dvojitou kontrolu (double inspection)?
Děkuji mnohokrát |
| |
|
| | | Údržba Letadel 6. 6. 2010 / 20:14 | |
| | K čemu pak to potřebuješ? To jsou hodně drahý informace |
| |
|
| | | Údržba Letadel 6. 6. 2010 / 20:14 | |
| | Ahoj.
Pracuješ v Job Air , alebo v CCA ?
HIL: je Hold Item List a je to dokument do ktorého sa zapisujú závady ak. Napríklad: počas letu kapitán zistí , že sa mu pokazil zábleskový maják a v MEL- Minimum Equipment List je napísané ( tuším: že s touto závadou môžeš lietať 3 dni za určitých podmienok ) , no a kapitán to na ten HIL zapíše. Čo sa pokazilo , referenciu z MEL-u , dátum zistenia závady a do kedy sa závada musí odstrániť. Závadu potom release-ne mechanik. Napríklad po výmene Majáku - resp. po odstránení závady. Inak - osoba poverená Airworthines môže HIL predlžiť ešte o ďalšie ( v tomto prípade ) o 3 dni. Ale potom sa už musí závada určite odstrániť.
MEL pozná 4 druhy due date. Závada typu A: do 24 hodín závadu odstrániť.
B: do 3 dní závadu odstrániť.
C: do 10 dní závadu odstrániť.
D: do 120 dní závadu odstrániť.
Ale to máš všetko napísané v MEL-y.
Workorder: to je v podstate objednávka práce. Napríklad - Engineering podľa MPD určí , že potrebujú vykonať 1A Check čo je napr. na Clasikoch 737-300 - každých 250 hodín. Vypíše na to Workorder , vytlačí Task Cards na daný check a odovzdá to v predstihu mechanikom aby údržbu vykonali. Inak - na všetko čo ideš robiť na lietadle musí byť otvorený Workorder.
MOE: Maintenance Organisation Exposition - príručka organizácie riadenia údržby.
MME: presne neviem , ale malo by to byť: Maintenance Managment Exposition.
OMME: tak toto fakt neviem.
Double Inspection: mám pocit že je to pri tých náročnejších prácach ako sú štrukturálne práce atď. Nie som si ale na 100% istý.
Snáď som ti aspoň trochu pomohol.
Maťo
|
| |
|
| | | | Údržba Letadel 6. 6. 2010 / 21:53 | |
| | Sorry, že do toho zasahuju, když o tom nic nevím, ale koukám, že v tom je taky pěkná byrokracie
"...Vypíše na to Workorder , vytlačí Task Cards na daný check a odovzdá to v predstihu mechanikom aby údržbu vykonali. Inak - na všetko čo ideš robiť na lietadle musí byť otvorený Workorder." |
| |
|
| | | | | Údržba Letadel 6. 6. 2010 / 21:55 | |
| | u auta bych tomu mozna byrokracie rikal, ale u letadla.. budme radi.. aspon se presne vi, co, kdy, jak, proc na tom letadle kdy delal... |
| |
|
| | | | | | Údržba Letadel 6. 6. 2010 / 21:57 | |
| | | |
|
| | | | | Údržba Letadel 6. 6. 2010 / 21:56 | |
| | no,ono je toho mnohem víc,... |
| |
|
| | | | | Údržba Letadel 6. 6. 2010 / 22:21 | |
| | není to až tak zbytečná byrokracie a hlavně se to potom i musí archivovat. jednou jsem hledal pojistku na piperu 6 hodin, jelikož někdo měnil pojistkové pouzdro kdysi dávno, neudělal co má a dal ho navíc ještě úplně jinam než bylo ve schematu...a pro jistotu ji ještě schoval do změti jiných kabelů. A kdyby měl vystavený workoorder a následně vše vyplnil jak má tak ji mám za deset minut vyměněnou A to dělám na malých letadlech, na velkých je to ještě důležitější, nedokážu si představit kolik hodin bych hledal pojistku v bulikoj
Peace, brothers! |
| |
|
| | | | | | Údržba Letadel 6. 6. 2010 / 22:28 | |
| | To je na dny, možná týdny... |
| |
|
| | | | | Údržba Letadel 7. 6. 2010 / 16:57 | |
| | Jo, jo.... To bylo taky v jednom TV dokumentu, už nevím které nešťastné éro to spadlo i s lidma do moře - a pak přišli na to, že v zadní části trupu byla trhlina od opakovaných tailstrike, která byla opravena nalepenou záplatou, ale protože to nebylo dostatečně zdokumentované, nebylo to kontrolované (a ani ta záplata nebykla udělaná asi docela jak měla), a protože to ještě prožrala elektrochemická koroze ze štěrbiny mezi obšívkou a záplatou, tak se celý ocas ulomil.
A ponaučení bylo, že kdyby byla oprava správně klasifikována a zapsána, tak protože to šlo přes ňáku přepážku, mělo to být vedeno jako oprava struktury, ne jen oprava obšívky. Podléhalo by to jiným inspekcím a nemuselo se nic stát. Takhle to bylo někde zapsaný na dva řádky - a všichni na to už zapomněli - až měli 70 mrtvejch... |
| |
|
| | | | | | Údržba Letadel 7. 6. 2010 / 17:01 | |
| | Nebyla to ta čínská nebo jaká 747dma, která měla jeden tailstrike a zaplátovali to a o 22let později padli? Nebo to byla ještě jiná nehoda? |
| |
|
| | | | | | | Údržba Letadel 7. 6. 2010 / 17:04 | |
| | Jojo, taky psali, že zápis o údržbě byl učiněn čínsky a pro všechny ostatní uživatele tím pádem nesrozumitelně. |
| |
|
| | | | | | | | Údržba Letadel 7. 6. 2010 / 17:16 | |
| | Jo, to jsem viděl... smutné |
| |
|
| | | | Údržba Letadel 6. 6. 2010 / 23:09 | |
| | Díky moc Maťo!
v J-B ani v CCA nepracuji..sem zatím student
Ještě jednou díky! |
| |
|
| | | | | Údržba Letadel 7. 6. 2010 / 16:11 | |
| | Ahoj Rasto.
Vobec nemas za co. Ja som na Technike stravil 2,5 roka a mal som v podstate pod sebou 4 Boeing-y 737 a povedal by som , ze viem asi tak 50 % , mozno viac. Som sebakriticky , lepsie ako nafukany ze vsetko viem a pritom nic neviem. Je toho este strasne moc co treba mat na Technike v malicku , ale bohuzial uz mi to nevyslo.
Ak dovolis malu radu do buducna { jeden pan z Boeing-u mi raz povedal } - hlupy je ten co si mysli ze vsetko vie a nespyta sa.
V civilnom letectve sa radsej 100 krat spytat , ako ani raz a vyrobit pruser jak mraky.
Vsetko dobre a drz sa.
Mato
|
| |
|
| | | Údržba Letadel 7. 6. 2010 / 17:49 | |
| | Věděl by někdo více o té dvojité kontrole (double inspection)? |
| |
|
|