FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 27. 11. 2024, svátek má Xenie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pár dotazů... Jeden příspěvek | Celý strom
Pár dotazů...   14. 10. 2004 / 11:45
Peetrs (Robert)   
Mám pár dotazů ohledně FS2004 a snad mi je dovedete vysvětlit:

1. Nainstaloval jsem ortofotomapu prahy ale v noci mi svitej pouze vfr doinstalovane objekty , jinak ta praha vypada uplně jako bez elektřiny jako kdyby nočni textura byla jen černá.

2. Na pár screenshotech jsem viděl jak se např. nějakej človíček vrtá v letadle, nebo letadlo pushbackuje tahač atd... Zapíná se to nějakou klávesou nebo musí být nějaká speciální addon scenery nebo letadlo?

3. Co přesně znamená když si zapnu dynamickou scenery , připadá mi že to nic nedělá...

4. Nainstaloval jsem LKPR a LKKB a když se v noci přibližuji na LKPR a nastaveno na NAV1 ILS 24 tak 24 svítí ale v AERODROME CHARTu je napsáno že před začátkem dráhy je cituji "FLASHING LIGHT SYSTEM WHITE" ale ty přibližovací světýlka prostě vůbec NEFLASHINGují (neblikají) jako je tomu např. při approach na LKKB. Pouze svítí. A k tomu následující dotaz...

5. Při přiblížení nebo raději finále na rwy je po levé straně nějaký horizontální system asi 5 světýlek které když finaluji tak se postupně mění z bílého světla na červené. Co je to za systém? (v chartu snad nějakej PAPI3 či co)

No zatím snad takhle a až mě napadnou další dotazy tak napíšu, vy skušení si s tím určitě budete vědět rady. Děkuji za odpovědi.

 

Re: Pár dotazů...   14. 10. 2004 / 11:59
PavelS
ad a) Vypadá to na kolizi se scenerií LKPR. Je třeba nějak opravit exclude soubory v této scenerii ( autor VS ) , ale jak nejsem schopen zodpovědně popsat. Asi to vysvětlí jiní.

ad b) Je to placený addon a je jich víc.

ad c) Myslím, že v helpu je napsáno, že to nic dělat nemá a mělo by to být ježdění autíček, apod, ale není to implementováno.

ad d) Tuším, že to flashuje jen při nizké dohlednosti.

ad e) Jo to je PAPI3, neboli světelná indikace setupové roviny pro visuální přiblížení - když vidíš 2bíle a dvě červené, jsi správně - více červených -jsi nízko a více bílých =jsi vysoko.
 

Re: Re: Pár dotazů...   14. 10. 2004 / 12:41
Tragédie v JRD
Co se te dynamicke scenerie tyce... v drivensjich flight simulatorech, ktere jeste nemely AI traffik, bylo soucasti dynamicke scenerie "letistni provoz" - nekolik natvrdo predprogramovanych letadel ktere se motaly kolem letiste.

Ted, v dobe AI traffiku to neni, ale mam dojem, ze v nekterych addonech je na nastaveni tohoto bazmeku navazeno mnozstvi ruzne pozemni haveti o se pohybuje po letisti (auticka , autobusy, kateringy atd)...
 

Re: Pár dotazů...   18. 10. 2004 / 01:25
kuma   
Ještě pár slov k tomi papíku: PAPI3 znamená, že světla jsou nastavena na sestupovou osu se skllonem 3 stupně. Jinde to může být 2,5 stupňů a podobně. Je to jedno z nejjednodušších naváděcích zařízení a používá se už asi 80 let (a furt). Angličani mají na zapamatování si významu těch světýlek pomůcku:
"White over White - you´ll flight all night" (jsi moc vysoko)
"Red and White - you´re all right" (sestupová osa je správná)
"Red over Red - you´re dead!" (bum!)
 

Re: Re: Pár dotazů...   18. 10. 2004 / 20:59
Peetrs (Robert)   
No tak zatim dik za vysvetleni. Ted me napadaj dalsi veci:

-tusim ze ve fs2002 byly nekde letadlove lode na ktere se dalo pristat jsou i ve fs2004? Jestli ano tak kde?

-nainstaloval jsem si EDDF letiste od simflyer ale je to docela narez pro komp. Jede to nekomu z vas plynule alespon 20fps a na jake konfiguraci?

-jak si mam vysvetlit pojem General aviation neboli všeobecné letectví vztahující se na připojeni k IVAO systemu? Znamena to tedy ze nemuzu pouzit jina nez GA letadla? Treba vojenská??

Dik za odpovedi.
 

Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 00:18
PavelS
a) nevim
b) ano, některá addonová letiště jsou náročná, a je třeba trochu optimalizovat ( vypnout stíny, apod ) a na 2GHz se dá těch 20fps udělat i v online
c) GA = civilní letadla ne k pravidelné přeparvě osob , čili ne tzv. airlinery, t.j. všechny Cessny, Beeche a pod. Uvědom si, že sítě VATSIM/ IVAO jsou simulátory civilního provozu a proto především jsou stavěny pro létání a řízení airlinerů ( dopraváků ) . Protože k nim neodmyslitelně patří i malé GA letadla, není provoz GA letadel na IVAO/VATSIM nijak regulován nebo omezován.

Pozn.: na VATSIMu začíná , hlavně v hornatých a atraktivních oblastech okolo nás ( A, D , CH ), drasticky přibývat VFR GA provozu ...a proto očekávajte i VFR slet na VATSIMU u nás

Sítě nejsou určeny pro simulaci vojenské činnosti ( stíhání, bombardování , apod ) - částečně s vyjimkou vojenských transportů - a pro létání se stíhačkami nebo podobnými stroji kontaktuj divizi IVAO Speciálních Operací ( pod velením tuším DD

PavelS
 

Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 13:02
Karel
Jak už psal PavelS, sítě pro online létání, tak jak je zde definujeme (FPI, IVAO, NVAS, VATSIM) a jak o nich hovoříme jsou určeny pro simulaci letového provozu a poskytování služeb řízení letového provozu pro civilní letadla - dopravní (osoby, cargo), General Aviation ("malý vrtulový" jak to nazývá můj syn, vrtulníky, větroně, balóny apod.) létající podle IFR či VFR (SVFR, SARS) pravidel.

Na IVAO existuje tzv. SOC člen staffu (Special Operations Coordinator, nikoli socka, jak je často překrucováno , v současnosti je jím David Dosoudil (zde v konfeře jako Phantom). Myslím, že když se s ním spojíš a prostuduješ si informace na stránkách jeho departmentu, tak dostaneš přesný obraz toho, co z vojenských letů je možno dělat a jak. Obecně na IVAO platí, že civilové jsou nadřízeni vojákům, neboli vojenské prostory jsou defaultně zavřené a volné pro civilní provoz, o jejich otevření se musí požádat. Což je v podstatě obráceně než v reálu

VATSIM podle mých sporých informací tyto záležitosti příliš neřeší, soustředí se spíše na "výchovu" a "provoz" ATC, záležitosti poletovačů přenechává spíše na ostatní virtuální organizace typu Virtuální Aerolinie (ČSAv apod.).

V roce 2002 jsme měli například celkem vydařený slet (fly-in) ku příležitosti Summitu NATO v Praze. Všechna přilétávající a odlétávající civilní i vojenská dopravní letadla doprovázela eskorta Mig 21 a F-16. Dále nad Čechami kroužil AWACS. Bylo to fakt dobrý a všichni si užili spoustu zajímavých zážitků z komplexního provozu. Ještě jednou díky DD.

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 14:57
Peetrs (Robert)   
Takže ještě jednou díky za vysvětlení pojmu GA , které už mi docela dlouho chybělo. Co se týká toho vojenského provozu, tak mne to zajímalo pouze proto jestli můžu prostě někde na sítí při mém klidném VFR letu s Katanou DA20 potkat někde nademnou nějakou F16 a pod. A jelikož k vojenskému letectví nějak zvlášť netíhnu tak už to nebudu dál řešit.

Jinak jsem již po přečtení několika příspěvků stále nepochopil orientaci na pravé a levé okruhy kolem letiště. Je to vždy orientováno ve směru mého letu nebo jak? ATC hláška typu "po dosažení 3000ft točte pravý okruh a hlaste finále" mi krom toho "finále" dá vždy zabrat.

Nicméně mi tedy v nějaké škole ULL doporučily knihu Učebnici pilota tak jí teda koupím a snad už mi to bude pak všechno jasný.

Opět tedy dík za předcházející a budoucí odpovědi.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 15:33
červeňák
tušim, že okruhy jsou orientovány ve směru aktivní RWY letiště na které letíš ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 15:48
PavelS
Pravý/levý okruh se určuje podle dráhy v používání, t.j. odstartuješ a když první zatáčku točíš doprava , je to pravý okruh a naopak

Upozorňuji, že je řeč o lrtištních okruzích a ne o tzv. přiblížení okruhem (circling app. ) při IFR !!

Dále je celá úvaha postavena na tom, že rozlišuješ pravou (nůž) a levou(vidlička) ruku )

Kniha Učebnice pilota za cca 500,- ( ne Učebnice pilota ULL !!! ) je podle mého náyoru nevyvážená - o řadě věcí je tam dopodrobna o řadě věci skoro nic a vzhledem k tomu mi připadá dost drahá.

Řadu publikací - velmi staršího data - ovšem se vším důležitým, má MR na adrese http://knihy.vacc-cz.org/ ke stažení.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 17:01
Karel
těch mnemotechnických pomůcek může být samozřejmě více...

já například mám na pravé ruce již od mládí červenou (chtělo by se říct rudou, ale já ve straně nikdy nebyl!!!) mašličku a na levé... hodinky, ku.va, teď mě napadá.... když jsou na levé hodinky, pak pravá by mohla být ta bez hodinek.... takže ta šňůrka je vlastně navíc.... hmmmm.... asi zůstanu u mašličky

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 17:42
Peetrs (Robert)   
Tak nevím ale zdá se mi že někteří zdejší piloti maj problémy s pravou a levou stranou a používaj tedy jakési červené mnemotechnické pomůcky ) ale u mne to není ten případ. Já to nepochopil v tom smyslu, že např. letím od NDB rakovník ,budu přistávat na rwy24 LKPR a mám točit pravý okruh před final. To znamená že bych teoreticky míjel rwy24 z jižní strany, pak na RASIM a FINAL na 24. Ale např poletím-li z HOLAN přes ETATU a budu točit pravý okruh tak je to ze strany severní. no už jsem se do toho zase zamotal........

Ted už nevím vůbec....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 18:03
Karel
Představ si to tak, že dráha v používání je jedna rovinka tzv. race-track, tedy jakéhosi okruhu připomínajícího atletickou dráhu. Pokud na tomto okruhu běháš po směru hodinových ručiček, pak se jedná o pravé okruhy, pokud proti směru, pak o levé. Orientace a směr (magnetický) dráhy 24 je také jednoznačně dán. Tím máš jednoznačně definován tento obrazec v prostoru (horizontálně, vertikálně je dán buď podle konkrétního letiště nebo podle pokynů ATC či AFIS).

Ty se k tomuto obrazci blížíš z nějakého směru a je ti dán pokyn do něho vstoupit v určitém místě. Za domácí úkol si to namaluj na mapku Ruzyně a cvič přílety a vstupy do obrazce pomocí tužky či pera. Je to velmi inspirující!!! K tomu si vezmi potřebnou frazeologii (viz http://www.lkkv.info/postupy.pdf , snad to tam ještě je) a brzy z tebe bude machr na VFR okruhy!

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 18:34
Peetrs (Robert)   
Tak s těmi hodinovými ručičkami už to bylo jasnější. Ten soubor postupy.pdf jsem si už stáhl dříve, teď tam již není.

Takže jestli jsem správně pochopil:

1. Každá dráha má své dva okruhy, pravý a levý (vysvětlení který je pravý a levý viz směr hod.ručiček)

2. V případě dráhy 24/06 LKPR je pravý okruh 06 zároveň levý okruh 24. Je to tak...??

3. Chart mapy LKPR typu STAR a SID jsou pouze pro IFR přílety a odlety a tudíž na nich nejsou zobrazeny žádné okruhy neboť: viz bod 4

4. Pravé a levé okruhy jsou pouze pro VFR přílety a odlety.

Tak je to správně?????

Kde tedy seženu mapku VFR příletu a odletu pro LKPR a pro všechny RWY. V archívu LKPR_BASE jsem ji asi nenašel. No to jen tedy abych mohl trenovat.

A budu li lítat pouze IFR tak mě vlastně ty levo-pravé okruhy moc netlačí co?

A ještě snad dobře předpokládám že úplně něco jiného je vstup do vyčkávacího obrazce.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 18:41
PavelS
a) v zásadě ano, ale v řadě případů se jeden směr nemůže používat z řady důvodů ( město, komín )
b) naprosto správně
c) naprosto správně
d) obecněji pro VFR provoz, nejen pro přílety
e) mapka nikde vystavena není, mohu poslat na e-mail , ale je to přes mega, možná dvě
f) při IFR Tě okruhy netlačí , ale je to perfektní cvičení v prostorové orientaci, kterou považuji za alphu a omegu pilotáže
g) ano, vyčkávání ale necháme na jindy
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 18:49
Karel
================
Kde tedy seženu mapku VFR příletu a odletu pro LKPR a pro všechny RWY. V archívu LKPR_BASE jsem ji asi nenašel. No to jen tedy abych mohl trenovat.
================
zcela výjimečně možno stáhnout zde http://ivao.edunet.cz/FIRPraha/new/mapy/lkpr/LKPR_VFR_chart.pdf

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   20. 10. 2004 / 01:38
kuma   
No, myslím, že pro lepší pochopení a zapamatování je ještě třeba ještě dodat (prosím skutečné piloty, aby dál nečetli, je to fakt triviální a pro úplné začátečníky):
1) okruh (v tomto přpadě anglicky "traffic pattern") je třeba pochopit jako manévr OD STARTU do PŘISTÁNÍ: odstartuju - kus letím rovně a stoupám - zahnu doprava a kus letím rovně - zahnu doprava a letím rovně, dole vpravo mám tu dráhu, ze které jsem odstartoval, letím paralelně s ní, ale na opačným směrem - zahnu doprava a kus letím - zahnu doprava a jsem rovnou v ose dráhy na sestuopu a přistanu tam, co jsem vzlétl... Je to takhle velmi primitivní, ale tak to je. To byl "pravý okruh". Kdýž se po startu první zatáčka udělá doleva, bude to "levý okruh". Okruh je ve skutečnosti OBDÉLNÍK.
2) Letadlo, které přilétá, se na některém místě "zařadí do okruhu" a dál už letí podle předepsaného tvaru dráhy (pattern) - udělá tedy jen část okruhu (někdy větší, někdy menší) a přistane.
3) každá dráha může mít 2 okruhy - pravý a levý, ale není tomu tak vždy - někde jsou pouze okruhy na jednu stranu, třeba aby se nelétalo nad sídlištěm, kde jim vadí hluk.
4) když se dráha používá v obou směrech (06-24) jsou pravý a levý okruh jedoho směru na druhou stranu než pravý/levý okruh druhého směru.
5) jaké okruhy jsou na daném letišti předepsány (!) se člověk dočte v AIPu, oddíl AD (aerodromes)
6) někdy jsou předepsány jinmé okruhy pro motorová letadla (obvykle větší, s hlukovým omezením) a pro kluzáky a ULL (často nad obytnou čtvrtí, kam motoráři nesmějí) - viz Letňany.
7) okruhy u velkých letišť (Ruzyně) nejsou stanoveny ani nakresleny. Líhnou se v hlavách dispečerů, kteří předpokládají, že piloti mají pojem pravý/levý pro daný směr dráhy vytetován v mozku (většina skutečně má). V praxi malých letadel a na malých letištích se ale pořád často stává, že pilot hlásí pravý okruh a letí vlevo - a dispečer nejprve poslouchá a pak kouká, kde mu co letí.
8-V) mnoho zmatků působí odlišná filosofie okruhů východního bloku od filosofie okruhů západních. Jedntlivé polohy na okruhu se východním stylem označují podle pořadí jednotlivých zatáček, což tedy jsou polohy: vzlet - po startu - první (okruhová) zatáčka - druhá o.z. - poloha "po větru (předpokládá se, že normální člověk startuje proti větru, se skutečným větrem to nemá mnoho společného) - třetí o.z. - čtvrtá o.z. - finále dráhy XY - přistání. Předpokládá se, že přilétající letadlo se zařadí do některé ze 4 uvedených zatáček (řekne se: "zařazení do třetí okruhové levého dráhy 24")
8-Z) anglosaská filosofie popisuje polohy jinak - podle úseků (stran obdélníka): take of - after take of - (na tu mezi 1. a 2. zatáčkou si nevzpomínám) - downwind - base leg - on final - land. Zde se předpokládá, že "do okruhu" se přilétající letadlo zařadí kdekoliv na dané úsečce, v zatáčkách totiž může být šrumec a je větší riziko kolize (řekne se: "zařazení na levý base leg dráhy 24". Teď už se to učíme, ale před pár lety to byla docela sranda, když u nás lítali cizinci a my nevěděli kam letí oni a oni kde lítáme my (podle řečí v rádiu).
9) "velká" letadla většinou létají podle jiných orientačních bodů (viz AIP - AD - STAR, SID atd.) a "na okruh" jsou posílána výjimečně.
HOWGH.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   20. 10. 2004 / 10:52
Pips   
Ten usek mezi 1. a 2. okruhovou zatackou se nejcasteji oznacuje jako crosswind.Jinac si myslim, ze je to pro neznale popsano uplne skvele
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   19. 10. 2004 / 18:38
PavelS
Hlavní problém vidím v tom, že pleteš IFR a VFR postupy. Když letíš via NDB RAK, tak letíš IFR a má následovat :
- visual aproach - to nemá s okruhy pravý/levý nic společného,
- vektory od ATC , t.j. dostaneš heading a letíš podle něj ( nějaký okruh pravý/levý neexistuje )
- dostaneš STAR a letíš po něm, pak vektory na ILS nebo visual.

Pokud letíš VFR, tak ne přes RAK, ale přes některý ze vstupních bodů a dostaneš "zařaďte se do polohy downwind pravého dráhy 24" , tak si musíš srovnat , jak je dráha 24, t.j. kurs 243st a kde je OD TOHOTO SMĚRU VPRAVO ( je to severně ) a pak , kde je poloha downwind a tam do toho bodu se trefit. Pravý / levý je vždy užíván v souvislosti s dráhou, není žádný obecný pravidlo levý=jižní. Je levý dráhy 24 a ten je obvykle stejný , jako pravý dráhy 06 )

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   20. 10. 2004 / 19:10
Jaakov   
jo a pro uceleni - po vzletu - tozn. mezi vzletem a 1.okruhovou zatackou to je upwind....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů...   21. 10. 2004 / 01:23
Peetrs (Robert)   
Takže aviatici díki moc k vysvětlení levo pravých vfr letištních okruhů.
Příspěvky jsem si vytiskl,mapku stáhnul a už je mi to snad jasný.

Díky všem a ještě se určitě brzy ozvu s dalšími dotazy.
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ