Jak už psal PavelS, sítě pro online létání, tak jak je zde definujeme (FPI, IVAO, NVAS, VATSIM) a jak o nich hovoříme jsou určeny pro simulaci letového provozu a poskytování služeb řízení letového provozu pro civilní letadla - dopravní (osoby, cargo), General Aviation ("malý vrtulový" jak to nazývá můj syn, vrtulníky, větroně, balóny apod.) létající podle IFR či VFR (SVFR, SARS) pravidel.
Na IVAO existuje tzv. SOC člen staffu (Special Operations Coordinator, nikoli socka, jak je často překrucováno , v současnosti je jím David Dosoudil (zde v konfeře jako Phantom). Myslím, že když se s ním spojíš a prostuduješ si informace na stránkách jeho departmentu, tak dostaneš přesný obraz toho, co z vojenských letů je možno dělat a jak. Obecně na IVAO platí, že civilové jsou nadřízeni vojákům, neboli vojenské prostory jsou defaultně zavřené a volné pro civilní provoz, o jejich otevření se musí požádat. Což je v podstatě obráceně než v reálu
VATSIM podle mých sporých informací tyto záležitosti příliš neřeší, soustředí se spíše na "výchovu" a "provoz" ATC, záležitosti poletovačů přenechává spíše na ostatní virtuální organizace typu Virtuální Aerolinie (ČSAv apod.).
V roce 2002 jsme měli například celkem vydařený slet (fly-in) ku příležitosti Summitu NATO v Praze. Všechna přilétávající a odlétávající civilní i vojenská dopravní letadla doprovázela eskorta Mig 21 a F-16. Dále nad Čechami kroužil AWACS. Bylo to fakt dobrý a všichni si užili spoustu zajímavých zážitků z komplexního provozu. Ještě jednou díky DD.
Karel |
|