| | | ´THF - úplně poslední start 1. 6. 2010 / 00:59 | |
| | | |
|
| | | ´THF - úplně poslední start 1. 6. 2010 / 02:24 | |
| | njn...tempelhof..co dodat |
| |
|
| | | ´THF - úplně poslední start 1. 6. 2010 / 09:43 | |
| | On to nakonecn nebyl úplně poslední start, po třech týdnech odletěly ještě ty dvě "zapomenuté" Anduly.
Jinak často jsem v poslední době létal ten blbej Schoenefeld, to je letiště naprosto bez koulí, zejména teď, když z něj dělají ten Braniborskej Blbákov (BBI), a bavil jsem se tam s lidma s firem, co se z THF musely přesunout. Po Tempelhofu všichni brečí, to se nedivím, nejhorší (i když vlastně nejlepší) na tom je, že se na něm nic neděje, jak se odešlo, tak to tam zůstalo, údržba a konzervace letiště a budov stojí město skoro ty samý peníze, jako dávalo na jeho provoz, vize, co s tím bude, je nulová (jak sami říkají, typicky německá). Snad park. A objevují se opatrné hlasy, zdali by přeci jen jednou... no lepší si ani nedělat naděje.
Ale radši, než vidět znovu lítat Concorde, bych chtěl Tempelhof znovu v provozu. To bylo nejkrásnější letiště se zpevněnou dráhou, na jakém jsem ve svém životě přistával (a že jich málo zrovna nebylo). Už se mi nestává, že by mě vzalo u srdce pouhé svezení se letadlem jako cesťák (ať je to cokoliv), ale vyhlídkový let jednoho krásného říjnového dne 2008, s Dakotou, nad Berlínem, z Tempelhofu... to bylo laskání po duši |
| |
|
| | | | ´THF - úplně poslední start 1. 6. 2010 / 11:32 | |
| | Mluvíš mi z duše, jen tu Dakotu prohodit za Tante Ju. Stavba BBI je tady dost stíraná, údajne vznikne asi tak praktické letiště jako MUC. Hodina šourákem z centra, 20 min. chodby po letišti. Tempelhof to by bylo jinači kafe. Chápu snahu odsouvat hlukovou zátěž dále od centra, ale asi to mít nějké hranice. Je radost odlétat tady ze Salzburgu. Tam se dá dojít z města pěšky a bez vybavení na bivak v divočině. |
| |
|
| | | | | ´THF - úplně poslední start 1. 6. 2010 / 11:46 | |
| | Od té doby, co na Schoenefeldu nelítá Interflug, už to není ono... |
| |
|
| | | | | ´THF - úplně poslední start 1. 6. 2010 / 12:33 | |
| | MUC je sice z ruky, ale i tak tam dělají 1200 pohybů denně.. |
| |
|
| | | | | ´THF - úplně poslední start 1. 6. 2010 / 19:47 | |
| | Uzavření THF nebylo motivováno hlukem - kupodivu.
Myslím, že se jednalo o politickou aktivitu, jako když ve Velké Británii zakázali nosit nože. Četl jsem k tomu hezký komentář - rok před volbamni si zákonodárci uvědomili, že už dlouho nevyrobili viditelný zákon. Na čísi impuls začali proto pod heslem zvýšení bezpečnosti projednávat a nakonec vydali zákon o zbraních, který bez jakékoliv opory v kriminalistické statistice zakazuje skoro všechno - od kulovnice až po rybičky.
A kampaň proti THF byla podobná - vlastně měla jen jedno heslo - nebo spíš motto: pojďme tady místo toho blbého a starého letiště udělat něco smysuplného. No a na to slyší maminky s kočárky, zelení, důchodci...
Nejprve byly vyhlášeny soutěže o projekt na využití toho prostoru, "co kdyby letiště jednou zrušili". Je zajímavé, že projekty byly dost na jedno brdo - a vlastně si s tím prostorem nikdo kloudně nevěděl rady (viděl jsem dvě výstavy, kde toto vše bylo podrobně prezentováno). Ale myšlenka na zrušení letiště už žila vlastním životem, jako "verrucaman" v období slábnoucí hoswatchové víry...
Pak se THF stal námětem na předvolební handrkování - kdo ho zruší, kdo použije vzniklý prostor ve skutečný prospěch skutečných Berlíňanů... To letiště zjevně někomu bylo trnem v oku... nebo na něj naopak měl zálusk?
A nakonec se udělalo referendum. K urnám přišli obyvatelé většinou z těsného okolí, ti, kterým by měl hluk a riziko pádu letadla vadit nejvíc. Většina znich (a četl jsem, že při separátním sečtení hlasů v lokalitách vyloženě kolem letiště to bylo přes 80%!) - se vyslovila pro zachování letiště tak jak je. S regionálním provozem, GA atd. (a americkými dispečery, slyšel jsem taky, že tam na věži pracovalo pořád ještě sousta amíků, i když už dávno jako civilní zaměstnanci).
Země Berlin (což je trochu něco jiného, než město Berlin, ale tak se v tom zas nevyznám) pak prohlásilo, že k referendu o Tempelhofu přišlo málo lidí, jen necelých 300.000 - a to že je málo, že nebylo dosaženo předem vyhlášené kvórum... Takže referendum je neplatné a o osudu rozhoduje zemská rada bez ohledu na přání obyvatel.
No a tak THF umřel. Ve finále se už nikdo moc nezajímal, co tam, bude (nebo nebude), kolik bude stát konzervace (nebo zpustošení) zda půjde o mrtvou zem obehnanou ostnatým drátem, nebo budoucí džunglí drogových dealerů a ranařských gangů... Najednou nebyl žádný z projektů hoden realizace.
Můj osobní názor jsem tu už, myslím, kdysi psal. Berlin v posledních letech rostl jako žádné jiné město, které jsem kdy viděl. Všechny proluky, plácky, ohrady... to bývalé moře volného prostoru po rozbombardovaných blocích a celých čtvrtích - se postupně naplnilo. Veké stavební firmy s nastartovanými projekty se pouští do renovací již postaveného - a nové už není kde stavět. Není? A k čemu je takový obrovský zbytečný prostor, než aby se tam postavila nějaká německá "Défence" (když už ne "Germania", jak ve stejné lokalitě kdysi kdosi plánoval).
A to, myslím, že platí pořád. Politické garnitury přicházejí a odcházejí - a betonová lobby je pořád ta stejná. Čeká na svůj okamžik, kdy budou rozpaky nad tím, co s tím zatraceným letištěm uděláme, znovu na stole. A ak bude skutečný konec. Trhá mi to srdce, ale jsem si jist, že tyto parcely si už vyrvat nenechá - a znovuzrození THF je pouze mlžný sen.... |
| |
|
| | | | | | ´THF - úplně poslední start 2. 6. 2010 / 08:58 | |
| | No, tak doktore nevim, jestli jsi to mel tak podrobne popsat. Nevim co na tohle rict...
Snad jen ze lidi jsou vsude stejne blbi... (
A jeste snad... Scheisse! |
| |
|
| | | | | | | ´THF - úplně poslední start 2. 6. 2010 / 09:04 | |
| | Omlouvám se, ale já jsem toho pořád plnej.
THF je pro mne supersrdeční záležitost - proto jsem taky na ty výstavy tam v Berlíně chodil... a teď se mi to furt vrací... |
| |
|
| | | | | | | | ´THF - úplně poslední start 2. 6. 2010 / 09:09 | |
| | To neni na omluvu Vasku, me jen s**e, jak se spoustu lidi ohani svou velkou hubou... (
Ale uz jsem asi dost velkej kluk na to, abych byl porad tak naivni... No treba se to jedno zmeni ) |
| |
|
| | | | | | | | | ´THF - úplně poslední start 2. 6. 2010 / 09:15 | |
| | Nejhorší na tom je, že některý politicky způsobený kauzy jsou "jako když zatáhneš za splachovadlo". Prostě na začátku nenápadnej, na první pojhled neškodnej impuls - část lidí jásá, část shovívavě říká: hmmm, ano, vždyť je to správné, logické... - a pka se to rozjede a prakticky všichni cítí, že to je špatně, že to celé jede někam jinam - ale nikdo už nemá sílu (srdce případně koule) říct, že císař je nahý - a nakonec už se s tím nedá nic dělat. A zmizí něco, co už se nikdy nevrátí. Podle tohoto modelu se odehrává spousta scénářů... i u nás. |
| |
|
| | | | | | | | | | ´THF - úplně poslední start 2. 6. 2010 / 09:31 | |
| | Koukám, že ten Tempelhof se stal srdcovkou pro každého, kdo na něj alespoň jednou letěl... Asi se budete smát, ale mě se čas od času v noci zdá, jak jsem pojížděl s třistapětkou po té severní pojížděčce na dráhu 09, vlevo park s lavičkama, vpravo zarostlé ruiny původního terminálu, vepředu činžovní domy, přišlo mi to, jako kdybych roloval po Letenské pláni, ne po letišti...
Já teda Berlín a Německo obecně dvakrát nemusim, ale Tempelhof byla výjimka. Navštívil jsem všechna hlavní evropská letiště, a u každé metropole nejen všechny jejich hlavní vzdušné přístavy (dokonce i ty původní a dnes málo používané, kam se dnešní dopravní pilot věštšinou nepodívá, jako Northolt a London City v Londýně, Le Bourget v Paříži, Vnukovo v Moskvě, Torejon v Madridu, Ciampino v Římě a bambilion dalších), ale na THF se svojí atmosférou nehrabe nic, ani to Le Bourget... |
| |
|
| | | | | | ´THF - úplně poslední start 2. 6. 2010 / 09:28 | |
| | Hezky jsi to napsal, ono je to všude v podstatě stejné. Předvolební guláš, hra na přímou demokracii, tím narážím na pseudoreferendum, betonářská lobby atd. Bez zrušení THF by se o dost hůře prosazoval projekt BBI. Bohužel i tady takhle všechno funguje, jenom to možná není tak okaté nebo spíš dobře maskované. Taková stavba Sony centra v Berlíně potřebuje prostor a co vzniklo, sklo-betonovo-ocelová příšernost. Tady teď je vzrušená diskuze nad rekonstrukcí dálnice Salzburg - Mnichov. Je to jak přes kopírák, dostavba D8 a D11. Hlavně, že se bude investovat, a kde se investuje, tam taky většinou něco ukápne, že.
Napadá mě jedna otázka, na kterou si neumím odpovědět, proč je na PRG nutná stavba další dráhy? Třeba London Gatwick používá prakticky jen jednu dráhu a v roce 2007 se tam odbavilo přes 35 mil. cestujících. |
| |
|
|