| | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:00 | |
| | Mám tak puštěnou reprízu Evropských událostí na ČT24 a docela mě pobavila reportáž ze Španělska, kde společnost Iberia "upravuje" svá letadla pro tzv. zelené přistání, kdy se má nějak stáhnout na volnoběh a doklouzat až na letiště... No, tak jak to podali, tak to vyznělo jako nějaká hovadina
Neví o tom někdo něco víc? |
| |
|
| | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:05 | |
| | Nemohu posoudit, zda je to hovadina, ale už nějaký čas se něco takového zkouší
|
| |
|
| | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:11 | |
| | Já myslel, že plynulé klesání na minimální výkon je věc, která se probíhá tak nějak normálně |
| |
|
| | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:16 | |
| | Nerozumim tolik te letecke casti, ale jako clovek, co dela do znecisteni, musim rict, ze nejpodstatnejsi jsou emise u zeme a tam uz jsou venku kola, klapky a motory uz zase dost jedou. Taky bych uvital presnejsi vysvetleni. |
| |
|
| | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:58 | |
| | | |
|
| | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 20:07 | |
| | Jooo, tak to už se nedivím, že se tam nějaký "znalý" cesťák vyjadřoval jako o nebezpečné záležitosti |
| |
|
| | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 20:12 | |
| | Tak ono se dneska podle mých informací ŘLP snaží docílit plynulého sestupu letadla tak, aby nemuselo zastavovat a i piloti, pokud to podmínky dovolují dělají tzv. decelerované přiblížení, tzn. že od FAFu postupně zpomalují a vytahují mechanizaci a klapky až do cca 4nm, kde teprv rozběhnou motory, aby udrželi potřebnou rychlost, což je otázka prakticky jen pár vteřin.
O takovém postupu jsem se dozvěděl od jednoho člověka, který létá na bulíkách a tak trošku jsme si i zaspekulovali, že tohle byla i jedna z nitek, které tahaly tu nehodu turků v Amsterdamu, kde jim ty motory nerozběhly a tak tam dotahali tu mechanizaci, která je dostala na pádovku. Nevím, jak to bylo ve skutečnosti, jen toto si pamatuju, jak jsme se o tom bavili |
| |
|
| | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:16 | |
| | Jestli jsem pochopil, tak tam jde o jakousi "zelenou vlnu" v oblacích, žádné vyčkávání, plynulý sestup až na přistání. Z tohoto hlediska je to asi spíš o dobrém plánování letů v rámci ŘLP než o letadlech a způsobu pilotáže. Prostě oni zajistí vynechání jakéhokoliv horizontálního letu ve fázi sestupu a přistání.
|
| |
|
| | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:17 | |
| | Není to až takový nesmysl, třeba raketoplán taky přistává bez jakéhokoli tahu, pouze s rychlejší sestupovou rychlostí. |
| |
|
| | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:28 | |
| | už někdo viděl raketoplán udělat druhý okruh pokud by se neusadil správně na přistání???????? omluvte terminologii jen takový slovní obrad od piva |
| |
|
| | | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:32 | |
| | Dovedu si to představit při ideálním počasí, při nižší viditelnosti by to bylo nebezpečné. |
| |
|
| | | | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:46 | |
| | Já teda ne, ten raketoplán jde k zemi jak cihla a podlemého nemá klouzavost na to, aby si dovolil druhý okruh, byť při ideálních podmínkách. Pokud se nepletu, tak je při přistání uzavřený letový prostor široko daleko... |
| |
|
| | | | | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:49 | |
| | Jasně, že raketoplán si nemůže dovolit druhý okruh, ale letadlo ano... |
| |
|
| | | | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:50 | |
| | už to asi nikdo nevyzkouší že? a nebo třeba jo když už to bude jen "železo" |
| |
|
| | | | | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:53 | |
| | Mno raketoplán fakt padá jak hruška, resp. jako špatnej kluzák, na druhý okruh fakt nemá. A k tomu "jen železo"..NASA přeci nezrušila veškeré lety raketoplánů..jen Atlantis dosloužil... |
| |
|
| | | | | | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 18:22 | |
| | Možná dosloužil.. Ještě je šance, že půjde nahoru.. Podle toho, jak hladce půjdou za sebou další lety, je možné, že ještě něco ponese nahoru.. Ale k ISS se myslím už nepodívá.. |
| |
|
| | | | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 18:23 | |
| | Proč? Co s tím má společného viditelnost? |
| |
|
| | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 18:16 | |
| | Něco takového by měl umožnit až přechod na GNSS navigaci, chystaný na období kolem roku 2020. To je spojeno s příchodem satelitního systému Galileo, který jakožto civilní, zaručí dostupnost pro civilní použití spolu s požadovanou přesností.
Bude tak možné vytvářet zakřivené příletové trasy, snížit separace mezi letadly....
Ve spolupráci s HUD displeji na bázi SVS nebo EVS tohle možné opravdu bude.
Myslím, že o něčem takovém v tom pořadu musela padnout řeč. |
| |
|
| | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 18:27 | |
| | Tak na tohle byla už mnohem dříve vyvinuta MLS, ale nějak se to neujalo... :-/ |
| |
|
| | | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 18:39 | |
| | MLS se neujal nej kvůli už rozjeté expanzi systému ILS, jinak byl v mnoha ohledech výhodnější. Jinak jeho dostah je omezený a přímý sestup z hladiny by neumožnil. |
| |
|
| | | | | | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 19:25 | |
| | Jinak, Atlantis prave ted co prilital, tak pristaval na MLS, co sem tak odposouchal |
| |
|
| | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 17:50 | |
| | continuous descent approach |
| |
|
| | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 20:43 | |
| | Green Approach skutečně znamená přiblížení, kdy se v TOD (Top of Descent) stáhne plyn na volnoběh a plachtí se až na finále, kde se přidá plyn před stabilizací letadla v plné konfiguraci. Samozřejmě to už se dělá dlouho, ale je to více méně na kombinaci umu posádky, řídících, hustoty provozu a dalších okolnostech.
V současnosti se bohužel člověk setkává s velkými omezeními zejména stran ATC (vzájemná koordinace), kdy třeba při letu do severní Itálie přes Alpy je už před vstupem do ACC Padova letadlo sraženo pod FL 300, k čemuž dojde (třeba z Prahy do Turína) až 250NM před cílovým letištěm.
Green Approach znamená, že dojde k naplánování zahájení sestupu (TOD) tak, aby k žádnému "zdržení" a přerušení nemuselo dojít. Nová generace systémů (jak ATC, tak v letadle) umožní určit čas, ve kterém se v TOD má letadlo nacházet, aby bylo na finále v přesně vymezený čas. To umožní vzdát se vektorování a změn trati, ta bude přesně definovaná, neměněná, letadlo si udělá svůj optimální sestup tak, aby mu to vyšlo na volnoběh. Což samozřejmě bude vyžadovat i další regulaci rychlosti na trati a času odletu. Tudíž více, než GNSS, to bude otázkou vzájemné komunikace systémů ATC a v letadle. A taky to bude znamenat nutnost změny sektorizace vzdušného prostoru, k tomu již směřuje Single European Sky. Aby už nebyla žádná Padova...grrrrr
Takže ano, pokud to jde, tak se to létá na volnoběh už léta, kouzlo Green Aprproach bude hlavně v tom, že se to pojme koordinovaně jako celek, pro každé přiblížení, a nebude to jen dílem náhody či případného umu posádky a ATC. |
| |
|
| | | | "Zelené přistávání" 30. 5. 2010 / 22:10 | |
| | My tupolevaci tomu rikame po vzoru V.V. Jersova "летать красиво" |
| |
|
| | | | "Zelené přistávání" 31. 5. 2010 / 13:55 | |
| | Protoze jsem casti techto aktivit, pridam se taky s troskou do mlyna. Tyto aktivity jsou jiz nekolik let a jeste mnoho let budou tematem velkych vyzkumnych ukolu, a to jak nyni v Evrope v ramci programu SESAR - Single European Sky ATM research tak americky NexGen.
Vsechny tyto projekty jsou o zcela novych konceptech rizeni leteckeho provozu, implementaci novych zarizeni na letadla atd. Namatkou nekolik temat, ktera se resi:
SWIM - rozhrani, kde jsou vsichni pripojeni a vsichni o sobe vi, funguje pres to infrastruktura letiste (palivo, catering), planovani letu atd.
ADSB-IN/OUT - zjednodusene vymena Modu S, s pouzitim napr. i na Taxi alert funkce
EVS/SVS/CVS - systemy (sensorove, pocitacem generovane)umoznujici pilotovi "videt" za nizkych dohlednosti a snizovat si tak limity napr. na pristani
Self separace - letadla se domluvi pres rozhrani kdo kudy a kdy poleti
BTW, koncept je obecne takovy ze se zrusi letove hladiny a bude se litat tzv. na pozadavek, tzn. kazdy si zazada co je pro neho nejvyhodneji a kooperacni systemy spocitaji jak to udelat
a nakonec co jste probirali
Continuous descent/climb - jde o odstraneni schodu behem startu a pristani, tzn. co nejlepsi vyuziti vykonu motoru, predevsim za ucelem snizeni emisi a vyssi kapacity prostoru.
kdyby to nekoho zajimalo vic, tak kouknete napr. na http://www.sesarju.eu/
a prihreju si i vlastni polivcicku - kdyby nekdo pro tyto projekty chtel i pracovat, ozvete se me - jsme jedina firma v CR, ktera se toho ucastni vedle firem jako je Airbus, Thales, Dassault atd..
|
| |
|
| | | "Zelené přistávání" 31. 5. 2010 / 12:41 | |
| | My tralalajtisti to takto provádíme odnepaměti. Letím si v cestovní letové hladině (0-300m) a kousek před prahem dráhy prostě stáhnu plyn a přistanu, aniž bych musel točit motor. Vůbec nechápu, jak z toho někdo může dělat vědu. Rozestupy si tak nějak dohodneme po rádiu a na dráhu se stejně vejdeme i tři vedle sebe, když není zbytí, vlečná stejně chodí většinou z druhé strany, tak na sebe i dobře vidíme. Jo a říkáme tomu Bio-approach. |
| |
|
| | | | "Zelené přistávání" 31. 5. 2010 / 19:08 | |
| | Jo a mezi tím ti nějaká rodinka napochoduje doprostřed dráhy (což se třeba v Medlánkách běžně stávalo), ty potřebuješ opakovat a jsi v háji, protože ti klesáním na volnoběh vychládl motor a při prudkém přidání plynu v lepším případě bude pomalu nabíhat, v horším chcípne Já tedy v reálu nelítám, ale kdybych lítal, takto to dělat určitě nebudu. |
| |
|
| | | | | "Zelené přistávání" 31. 5. 2010 / 21:25 | |
| | Pravda, občas mi nějaká zaječí rodinka napochoduje doprostřed dráhy. Většinou stačí zatroubit, ale on ani ten rotax za těch dvacet vteřin moc nevychladne. |
| |
|
|