| | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 1. 5. 2010 / 12:15 | |
| | Je někde možnost sehnat po těch velkozměnách? |
| |
|
| | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 1. 5. 2010 / 12:18 | |
| | | |
|
| | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 1. 5. 2010 / 12:21 | |
| | koukám ted ten odkaz ale nejde.. zkus později.. je to ze stránek té 36hodinovky |
| |
|
| | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 1. 5. 2010 / 12:33 | |
| | joo, jede. jen to "straaaaaaaaaaaaaaaaaasne" dlouho trva... diky |
| |
|
| | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 1. 5. 2010 / 14:25 | |
| | Super, díky Tam jsem se moh podívat, to mě nenapadlo |
| |
|
| | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 1. 5. 2010 / 15:33 | |
| | nz |
| |
|
| | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 2. 5. 2010 / 17:39 | |
| | Když si někdo někde stáhne letadlo, je tu hned za zloděje... |
| |
|
| | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 2. 5. 2010 / 18:08 | |
| | Pro "nezloděje" jsou na LIS ŘLP nebo Eurocontrolu zdarma. Sice to nejsou Jeppesen, ale obsah je stejnej. |
| |
|
| | | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 3. 5. 2010 / 00:46 | |
| | Nejsem si jist, jestli stáhnout si tyto mapy je nějak nelegální (šířit určitě ano, protože jsou licencovány pro toho určitého uživatele), to je celkem jedno. Absolutně ale nechápu, proč nepoužívat oficiální domácí mapy a místo toho nějaké divné malé nepřehledné, které tvoří nějaký Jack někde v Severní Karolíně... |
| |
|
| | | | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 3. 5. 2010 / 01:01 | |
| | No, podle mne Jeppiky jsou prave prehlednejsi, nez nejake regionalni AIPy. A jak sem nekde cetl, kdo se nauci cist AIP, precte vsechno ostatni |
| |
|
| | | | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 3. 5. 2010 / 07:05 | |
| | Proč nepoužívat oficiální domácí mapy.. No, například já shledávám hlavní výhodu v tom, že je to všechno sjednoceno do jednoho Jeppesáckýho formátu, takže vždy vím, kde se daná informace na mapě bude nacházet. |
| |
|
| | | | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 3. 5. 2010 / 09:29 | |
| | toz, ja taky teda jako preferuju jeppiky, pred formatem, co je na lisu ... a pro cloveka, co lita (byt jen virtualne) po svete, je jeppik vhodnejsi jeste vic.. covek si nemusi zvykat na mirne odlisnosti ve zpusobu usporadani stat od statu, a ma vse naservirovane v podobe, na kterou je zvykly...
... a ted (nevim od kdy), co je v jeppikach i VFR mapa letist (to kdysi nebylo), uz nechybi vubec nic .) |
| |
|
| | | | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 3. 5. 2010 / 09:37 | |
| | Taky hlavne proto, ze v AIPu jsou pouze OCA/OCH a na ty se letat neda. Kazdy provozovatel by si musel urcit svoji MDA/MDH nebo DA/DH a k tomu si dopocitat nejaky to RVR/VIS, a to by byl desnej vopruz. Tudiz to vsichni prebiraji rovnou z jeppika a maji pokoj.
Dalsi nevyhodou AIPu je, ze je v kazde zemi uplne jinej. Toto by jiste vedlo ke spatnemu precteni AIPu, protoze dva skoro stejne symboly na ruznych AIPech mohou znamenat dve ruzne veci. |
| |
|
| | | | | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 3. 5. 2010 / 14:38 | |
| | Je to přesně jak píšeš. Já už dokonce došel tak daleko, že mám doma (legálně, aby bylo jasno ) VFR JeppView pro moje malé poletování po širším okolí a je to to nejlepší, co můžu mít.
Navíc když to srovnám s tím, jak jsem jěště před deseti lety chodil škemrat na NOTOF, jestli si můžu dělat výpisky a případně kopie ze zahraničních AIPů, a jak dlouho mi to trvalo, nebo s tím, jak jsem u ČSA za stejným účelem chdil na navigační... ne, nevidím jediný rozumný důvod, proč jako pilot používat pro létání AIP a ne Jeppesen či podobný komerční výrobek.
Jo, něco jiného to je v USA, tam přímo FAA vydává jednoduché adresáře letišť, které stojí pro tři-čtyři státy směšných osm dolarů, a mají po celé americe jednotný formát. Tohle nám EASA nikdy neposkytne, ta bude jen regulovat a regulovat.
Mimochodem, pro létání po ČR/SR je naprosto bezkonkurenční ta Sainerova databáze letišť, v zahraničí by se tím leckde mohli motivovat. |
| |
|
| | | | | | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 3. 5. 2010 / 14:47 | |
| | No, dřív jsem si myslel, že výborný je "Fliegertaschenbuch" vydávaný každý rok v Německu... než jsem zjistil, že v něm jsou nechané kidně staré mapy a staré postupy, i když jsou v daném roce už jiné vstupní body, jiné trati... a to ne na nějakém glajtrplatzu v Unterobergauergeisterdorfu, ale v EDDC... Takže souhlas - tady má Aerobáze jasně navrch |
| |
|
| | | | | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 5. 5. 2010 / 10:22 | |
| | Jeste bych rad doplnil jednu hlavni nevyhodu Jeppika, ktera nezaznela nejspis proto, ze o ni mnoho pilotu ani nevi.
A to, ze jeppik nedava zadnou zaruku na sve mapycky.
Tudiz, kdyz poletite presne podle jeppika, ale v rozporu s AIPem a mistni urad vam napali kvuli tomu pokutu, tak nemate zadne pravo chtit po Jeppesenu kompenzaci. Je na pilotovi aby si to sam zkontroloval ci to sedi nebo ne, ovsem to nikdo nedela a vsichni mu veri.
AIP = predpis
Jeppik = nic |
| |
|
| | | | | | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 5. 5. 2010 / 10:46 | |
| | Tohle je opravedu zajimave tema - napadlo me uz driv, jak to s odpovednosti za spravnost je, ale nijak jsem to neresil... ale privedl jsi me na myslenku si k tomu neco dohledat. Ale jeste pred tim - b jedny veci nemas pravdu 100% - pravo chtit po nekom kompenzaci mas vzdycky. Vzdycky muzes jit k soudu a soudit se o ni. A je na soudu, jestli ji uzna za opravnenou.
A minimalne v USA mas nejspis realnou sanci v takovem sporu vyhrat a vysoudit na jeppiku prislusnou davku penez.... Nekdy v sedesatych letech doslo k nehode v Las Vegas, na niz se spolupodilely chyby v approach platech od jeppesena. a "district court" (okresni soud?) rozhodl o vine 80% jeppesen, 20% spolecnost/letadlo .. Vysledek odvolani jsem uz nehledal, z ty anglictiny je mi blbe jeste ted ale z jineho zdroje, ktery se temto pripadum venoval, jsem pochopil (mozna blbe, je tam spousta anglickych slovicek, kterym nerozumim ), ze tam jista odpovednost jeppika je, existuje a je vymahatelna. |
| |
|
| | | | | | | | | Mapy: Jeppeson LKPR po změnách 5. 5. 2010 / 13:50 | |
| | Finta.
Na rozdíl od AIPu v Jeppíku je vždy nejen od kdy platí, ale taky DO KDY. A ano, drobné chyby tam jsou - třeba v textu na GA provoz LKPR vydané k datu 8.4.2010 je napsáno, že pro GA provoz v CTR LKPR potřebuješ odpovídač s výškou a 49xx kombinacemi - o modu "S" ani zmínka. Ale ani AIP (origo) tě nezbavuje povinnosti před letem nastudovat čerstvé NOTAMy, AIP-C a podobně. Ten, kdo by si vzal 8.4. AIP a za celý rok do něj nic nevyzměnoval, tak si taky v listopadu koleduje o průšvih... Takže když se někam chystáš, měl bys to prostudovat - a jeppík pak je ideální pomůcka do ruky (aspoň mně tak připadá). A pokud nahlížíš problém takto, jsou jeppíky spolehlivé až dost (a podle čeho k nám asi lítaj ty stovky letadel z ciziny - myslím, že AIP na palubě má málokdo, jeppík asi každej...) |
| |
|
| | | | | | | Mapy: Jeppessen ano či radši AIP? 3. 5. 2010 / 12:53 | |
| | Jednoduchá odpověď. Ten Jack v Severní Karolíně (a mimo jiné, nebyl to Jack, ale Elrey Borge!) sakra dobře ví, co píše a proč a jak to kreslí.
Zkoušel sis ty mapky z jeppíku vytisknout? - třeba tuhle poslední LKPR? Žádný problém. Na 12 listech A4 máš ve formátu A5 kompletně všechno, co při letu do Prahy potřebuješ. Včetně sektorových výšek, souřadnic stojánek, postupů pro komunikaci IFR a VFR, postup, kdy se komu hlásit s požadavkem o nahození a kdy a komu s požadavkem na pojíždění a já nevím co ještě... všechny kraviny, co na Ruzyni zrovna platí, tam jsou.
A zkoušels někdy vitisknout totéž z originálního AIPu? Zkus to. A když budeš dost trpělivý, budeš mít balík zbytgečného papíru na "intentionally left blank" a dost inkoustu v tiskárně - tak když to vytiskneš, tak si to vem s sebou do letadla - do kokpitu - a zalistuj v tom. A pak si sám odpověz na tu tvoji otázku.
Zásadní rozdíl je v tom, že národní AIPy jsou vydávány jako předpis, příloha zákona, vyhláška. Je vydaná - a platí. Jeppesseny sice jsou vydávány na základě těchhle vyhlášek, ale primárně jako pomůcka pro piloty - maximálně praktické, účelné, spousta informací na jedné straně. Když dostaneš předělenou příletovou, jen vytáhneš správný papír z kroužkového pořadače (jehož formát je právě tak velký, aby se ti nastojato vešel do tašky nabo kufru normalizované velikosti) - ten papírek dáš do klipu na beranech - a víc nepotřebuješ. Na to národní AIPy vůbec nejsou dělané.
Už to tu sice kdysi bylo, ale doporučuji rozšířit rozhledy na těchto dvou (podle mne velice hezkých) článcích:
http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1679&kategorie=3
http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1693&kategorie=3
PS: VFR mapy jsou v jepíku pořád jen někde a docela vzácně. Myslím, že Jeppessen vydá cokoliv, co je uvolněno k použití - proto pro LKPR (atd, prostě pro ČR) VFR mapičky jsou, v Německu (bohužel) nikoliv (tam jsou součástí odnože Jeppíku, VFR Botlang Manualu, na který je potřeba další placená licence, než na obvyklý JeppView) |
| |
|
| | | | | | | | Mapy: Jeppessen ano či radši AIP? 3. 5. 2010 / 14:19 | |
| | Ono uz tu parkrat zaznelo .. AIP je dobry pro ridici, Jepici jsou dobry pro pajloty...
PS: zas neprehanej v LKPR aipu, kdyz ho vytisknes, taky neni zadny intentionaly left blank" atd ... ale clovek se s tim musi srat, protoze kazda mapa je v samostatnym pdfku, a aby dostal na jednu A4 dve tyhle mapy... atd atd... |
| |
|
| | | | | | | | | Mapy: Jeppessen ano či radši AIP? 3. 5. 2010 / 14:48 | |
| | Já nepsal o "přeformátovávání", ale o "vytisknutí" |
| |
|
| | | | | | | | Mapy: Jeppessen ano či radši AIP? 3. 5. 2010 / 18:24 | |
| | No vaše argumenty jsou dobré, ALE... Mapy z AIPu, respektive jednotlivých vacc (na ivau se snad nevydávají oficiální mapy?) jsou vždy aktuální, což se tedy o těch různě se na internetu povalujících jepech rozhodně říct nedá. Jistě, pokud to máte opravdu koupeno, pak máte aktuální, ale pokud čekáte, až někdo něco uploadne, nebo až vynese klíč na nějaké to jepview, tak máte vždy víceméně několik měsíců (až let) staré mapy... Což pak víceméně je skoro to samé, jako byste neměli žádné mapy... |
| |
|
| | | | | | | | | Mapy: Jeppessen ano či radši AIP? 4. 5. 2010 / 08:50 | |
| | No, omlouvám se, jestli to nebylo tak zřejmé, ale já myslel Jepp a AIP pro reálné létání, tedy samosebou aktuální a legální...
Pokud sháníš mapy jen pro si, je to samozřejmě trochu jinak, konec konců takové historické eventy taky nejsou špatné - koupil jsem onehdá v Aviatiku za levný peníz balík starých papírů, mezi kterými byly mapy Itálie tak někdy z roku 1960, do kterých jsou tužkou (!) dokresleny radiomajáky, náměry a tratě - zjevně nějaký historický materiál z provozu ČSA (je to "letecká mapa", jejíž leteckost spočívá v tom, že každé letiště je označeno kroužkem, jinak jen civilní a geografická sitace... I tak to bývalo ) |
| |
|
|