| | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 15:35 | |
| | Na této galerii je hodně fotek z místa posledního přistání polské stojedničky, včetně profilu letu, rekonstrukce a jsou tam i mapy letiště (bez žluté cedulky). Zajímavá je třeba informace o výšce rozhodnutí.
http://picasaweb.google.ru/Amlmtr/MWzNeJ# |
| |
|
| | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 15:40 | |
| | Co by mělo být na DH 70 metrů zvláštní? |
| |
|
| | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 15:54 | |
| | No, dle mych zdroju jsou minima priblizeni ОСП (по двум приводным радиостанциям 120m/1500m |
| |
|
| | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 15:55 | |
| | pripadne РСП + ОСП 100/1200 (pro Tu-154) |
| |
|
| | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 16:06 | |
| | Valero , to je strašně vysoko , když to vezmeš na feety.
Pravda ovšem je,že on tam byl strašně nízko. Pořád spekuluji s myšlenkou - jestli neměl špatně ten tlak rtuti |
| |
|
| | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 16:09 | |
| | No vzhledem k tomu, ze se jedna o nepresne priblizeni (teda, ten PAR presny je...) tak mi to prijde celkem OK. Vzdyt 70m je ca 200 feetu, to maj ILSka. |
| |
|
| | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 16:17 | |
| | Mě spíš zaráží ten profil letu vzhledem k tomu, že podle těch map tam dvě NDB měli, takže NDB/DME, či jak se ten bazmek jmenuje, letět mohli. Pak mi není tedy jasný, proč se dostali do těch míst, kam se dostali, když tam IMHO neměli co dělat..? Mluvím o vejšce a profilu letu vůči publikovanému sestupu v mapě.. |
| |
|
| | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 16:37 | |
| | Přesně tak, na úrovni dálné, kdy měl být v nějaké výšce, byl v podstatě pod úrovní letiště a tehdy asi zareagoval. Pokud ale měl správně nastavenou DH, tak už musela dávno řvát i přes to údolí, ale evidentně skrz mlíko ještě neviděl, protože mířil do stráně. |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 16:42 | |
| | hlavně by měli mít GPWS,... pokud mě pam´t neklame, tak ho musejí mít všechny letadla v EU od roku 2007 |
| |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 18:19 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 18:30 | |
| | V tomhle pripade by se jim mozna trosicku vic hodil TAWS nez GPWS. Ale vyskove rozdily nebyly az takove. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 00:39 | |
| | No, prave prej TAWS Smolensk "neumi" |
| |
|
| | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 17:31 | |
| | V nejakem platku (a nebo nekde jinde?) jsem zahledl tvrzeni, ze ty majaky byly mimo provoz ... |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 00:39 | |
| | A nepletes si to s tim, ze odvezli ILS? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 09:51 | |
| | zpravy o ils .. jsem nikde zadny nevidel |
| |
|
| | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 17:34 | |
| | mě napadla jedna možnost, jak by moh začít tak prudce klesat... nevím ale jaké byly přesné meteo podmínky krom toho, že na zemi byla deka.
Občasným doprovodným jevem u inverzního charakteru počasí je střih větru. Tak mě napadlo, že by se třeba dostali do nějakého takového počasí, že je to shodilo (nevím, jestli u inverze dokáže být ten střih tak silný, jako u bouřky, ale všichni asi víme, jak dokáže být střih větru nebezpečný) a než taková mašina zareaguje, tak to chvíli trvá a hned mohli být tam, kde byli a teoreticky o tom mohli vědět a tak to tahali nahoru, ale už to nestihli. Tohle by se ale dalo zjistit z CVR a z černé skřínky.
A my můžem dál spekulovat a spekulovat |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 01:51 | |
| | U inverzního počasí je jakýsi střih větru (byť poměrně nevýrazný a obvykle očekávaný) hlavně v horizontální rovině - příliš vertikálního proudění v inverzi nenajdeš A i když případná ztráta rychlosti může být někdy markantní, nedokážu si představit, že by měla na svědomí tak výrazný propad letadla. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 12:37 | |
| | To byla jen taková úvaha Např. letíš na malé rychlosti, fukne ti do zad a dostaneš se na pádovku (třeba) a takové éro, jak se začne sypat, tak asi chvíli bude trvat, než se znova chytne, ne? Zrovna před pár hodinami jsem viděl (zřejmě reprízu) díl leteckých nehod z ČT, kde byla nehoda Tristaru způsobena microburstem a tam to sice srazí dolů, ale samotná (definitivní) příčina nebyla ten microburst ve svém shození letadla vertikálním proudem, ale to, že se z něj skoro dostali, ale na malé rychlosti je zfouknul zřejmě horizontální poryv a už se sypali (pochopil jsem to z toho tak, že dostali ještě za mircoburstovým fouknutím do zad ještě jeden poryv z druhého, nového, bouřkového jádra, o kterém nevěděli a to je dostalo až na zem). |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 14:23 | |
| | U dopraváků to s tím "dostáním se na pádovku" není tak jednoduchý jako u malých letadel.
Jinak sice úvahy jsou v pořádku ohledně uvedených jevů, ale jak už jsem psal - tohle není tak úplně obvyklé v inverzním počasí, alébrž bouřkové a inverzní jevy jsou takříkajíc v přímé opozici |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 30. 4. 2010 / 11:55 | |
| | Oki Díky. |
| |
|
| | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 20:58 | |
| | "Pojď, klesnem, co to půjde, třeba to nebude až tak nízko... vypni ten krám, co tu furt řve, kde je sakra ta dráha??" "Nevim, vidíš něco?" "Ne, nebudem už radši zase stoupat a ještě jednou se to pokusíme rozehnat obletem" "Ne, ty vole, sme to zkoušeli už 4x a už tak máme zpoždění, ještě kus, stejně MDA +/- držíme..." "Stejně bude průser, páč sme se neměli o přiblížení ani pokoušet" "No, vidiš, proto už to musíme tady posadit" "Já ale vidim kulový" "Co to k...a!! .." "Stromy tady?!!" ..............
Už aby byli zveřejněny přepisy z CVR, jinak tohle všechno jsou POŘÁD JENOM DOHADY! |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 21:03 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 21:07 | |
| | jj, už roky tohle mám ve své archivní složce s komixy ... |
| |
|
| | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 02:07 | |
| | No, nevím sice podle čeho jedou rusové a poláci, ale podle JAR-OPS (resp. EU-OPS) je systémové minimum pro NDB přiblížení 300ft MDH (řekněme 100m) / 1000m RVR pro CAT C letadla.
70m (pokud to z chartu čtu dobře a jsou to opravdu minima a ne jen doporučené výšky pro výpočet profilu) mi přijde opravdu hodně málo, to je na úrovni minimálního CAT I ILS bez významného terénu okolo |
| |
|
| | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 02:59 | |
| | Mě napadá ještě jedna možnost a to ta, že profil sestupu může být kvůli rychlým vojenským strojům plošší. Ale mapu jsem moc dopodrobna nestudoval, páč rusky neumím. |
| |
|
| | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 15:32 | |
| | Stačí si prohlédnout satelitní snímek letiště a myslím, že je jasné, co tam lítá nejčastěji... |
| |
|
| | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 18:21 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 19:52 | |
| | Nenazval bych to zrovna rychlým vojenským strojem... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 20:46 | |
| | To že tam nevidíš jiné, neznamená, že tam nelítaj, nebo že se kvůli nim postupy předělaj hned ... a už vůbec ne hned v Rusku. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 21:03 | |
| | Mně bohatě stačí vidět, že je tam letiště, na kterém je více nákladních letadel, než česká armády kdy bude mít dohromady a že hned vedle je dost veliký komplex průmyslových budov, které jsou součástí areálu letiště. Ty Iljushiny tam dost možná budou hlavně kvůli té továrně...
A pak mě napadlo podívat se na wiki :
http://en.wikipedia.org/wiki/Smolensk_North
Takže - ten komplex vyrábí/vyráběl Yakovlevy a v tuto chvíli by vlastně na letišti žádný letecký útvar být neměl... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 21:14 | |
| | Tam asi není potřeba nějak pilovat postupy... Nevím jak m oc se dá věřit Wiku, ale z toho co tam píšou se mi moc nezdá, že by zrovna teď vyráběli něco velkého nebo ve velkém počtu (krom pár Finistů...)
Trochu to na mne působí, jako kdyby měl u nás vládní speciál přistávat na Hradčanech u Mimoně... (ale tam je značně kvalitnější dráha, než ve Smolensku - ještě pořád - i po těch letech... a na sestupové ose na dva NDB - kdyby tam byly - žádná rokle...) |
| |
|
| | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 08:10 | |
| | Já rozhodně doporučuju všem si to přiblížení na 2NDB za těchto podmínek (100/1000) zkusit - je to hodně adrenalinová záležitost. A nefixlovat se zapnutým ILS - to pak zvládne každej školák. A až vám to jakžtakž půjde a budete si (jako já myslet jaký jste machři, přidejte ještě vítr 10kt ze 7 hodiny (tak to měli)
100/500 je sebevražda a nebo minimálně hazard. V simu to jde zaletět pokud je na letišti světelná řada a je dostatečně dlouhá dráha. I tak je to hodně složitý a v reálu bych si to nedal kdybych měl jakoukoliv jinou možnost. Navíc FSka má výhodu že NDB ukazujou přesně, v reálu to tak prý není. |
| |
|
| | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 08:21 | |
| | A když už to Tučkaři budete zkoušet, nenašel by se mezi vámi jeden dobrák, co by to "natočil" a pak ukázal? Přeci jen letět to s B7xx či A3xx je asi o něčem jiném než s Tu154M. Díky. |
| |
|
| | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 08:40 | |
| | Lítal jsem to (hned po tý havárce) nejdřív s default 737 na jedno NDB. Jde to celkem v pohodě - stačí si nastavit course na kurz dráhy a pak držet rafiku bližný v ryskách.
Potom jsem strávil několik dní přeškolením (čtením manuálu a postupů) na SCS Tu-134 a zkusil to s ní. Musím říct že to je o hodně jednodušší - má ty NDB dvě, takže když naladíš dálnou a bližnou a sou rafiky v zákrytu, tak letíš přesně na dráhu. Navíc je to podstatně hodnější éro než default 737ma.
Pokud to někdo natočí tak to bude velmi záslužnej čin |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 09:20 | |
| | Jsem pro, bohužel FS již nevlastním a TUčko jsem stejně nikdy nelítal, takže nezbývá než čekat až někdo zaletí, natočí, zveřejní |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 15:37 | |
| | No poslat éro podle 5 cm rafičky na rwy širokou 50 metrů to chce docela umění, ale co je podstatnější, pokud se nepletu, tak ve skutečnosti je NDB ručka docela pohyblivá mrška, kde tak trochu odhaduješ, kde je střed těch výchylek a tam letíš. Přiblížení např. do Žiliny s ATRou na dvě NDB je prostě bomba, nic se nevrtí a dá se letět docela přesně...
Pokud se pletu, doufám, že mě znalejší opraví... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 15:41 | |
| | NDB ručička je pěkně líná mrcha žádný kmitání tam neni aspoň na starých ruských ARK a nových amerických garminech |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 16:03 | |
| | :-/ Nevíš s čím si to pletu, že ta ručička má v noci poletovat i v rozmezí 30° ? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 18:40 | |
| | S ničím si to nepleteš. Noční chyba NDB na velkou vzdálenost opravdu může dosahovat až 30*. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 19:49 | |
| | Ale v blízkosti letiště třeba na přiblížení už se nehýbe ? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 20:42 | |
| | to jo, ale nijak to imho nekmita |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 20:49 | |
| | tak NDB přiblížení jsem lítal hlavně na českejch letištích a ne málo a ty ukazatele směrníku kmitali teda dost... asi nejhorší to bylo ve Varlových Karech. Záleží ale i na příjimači. |
| |
|
| | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 09:27 | |
| | Jaky ma to letiste kod v FS? Dik. |
| |
|
| | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 09:33 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 14:15 | |
| | Dík. Teď aby uživatel nimbo nebyl moc doma. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 15:30 | |
| | Rozhýbal to někdo pro FSX SP2 ? Mně to docela shazovalo FSku, přitom bych si to docela rád zalítl... |
| |
|
| | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 28. 4. 2010 / 15:40 | |
| | no, to člověka až zamrazí,... |
| |
|
| | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 20:01 | |
| | Ještě mě také napadá teorie že se případně mohl překouknout na v tom kritickém údolí na radiovýškoměr a mohl usoudit že je vysoko a tak sklesal níž, když uviděl zem bohužel asi přetáhl a přešel do pádu. |
| |
|
| | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 20:02 | |
| | To je sice hezký, ale jak se dostal na záda..? |
| |
|
| | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 20:09 | |
| | Na záda se podle všeho dostal až po té, co urazil kus levýho křídla o nějakej ten strom. Tím by se dalo vysvětlit i to vybočení vlevo od osy dráhy. |
| |
|
| | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 20:53 | |
| | asi tůčko líp vybírá pády potlačením, tak to pro jistotu hodil na záda a pak chtěl potlačit .... já vim, morbidní |
| |
|
| | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště 29. 4. 2010 / 22:57 | |
| | A dokonce ani vtipný. |
| |
|
| | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště - Piloti tvrdia o havárii čosi iné 30. 4. 2010 / 11:32 | |
| | | |
|
| | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště - Piloti tvrdia o havárii čosi iné 30. 4. 2010 / 11:37 | |
| | ... cekam, kdy prijdou s teroii, ze je sestrelili mimozemstani za to, ze strikali chemtrails.. |
| |
|
| | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště - Piloti tvrdia o havárii čosi iné 30. 4. 2010 / 11:47 | |
| | Že je TU-154 citlivá na vysazení/požár jednotlivých motorů je obecně známo. Kromě samotného vysazení nebo požáru totiž musí posádka řešit, které zrovna systémy jsou napájeny kterou hydraulickou soustavou a v tom obrovském zatížení se pak dělají chyby. Známou nehodou v tomto směru je např. tato: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19841223-1 .
Nicméně podle většiny zpráv už byla technická závada na základě záznamů MSRP a MARS vyloučena a všechny motory pracovaly až do samého konce. Tedy klasický CFIT. |
| |
|
| | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště - Piloti tvrdia o havárii čosi iné 30. 4. 2010 / 12:35 | |
| | | |
|
| | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště - Piloti tvrdia o havárii čosi iné 30. 4. 2010 / 12:40 | |
| | Nevíte, odkud bere ten profil? Jestli je to spekulace když spojil FAF a publikovanou výšku s mítem kontaktu, nebo je to ze zapisovače? Proč by klesali větší rychlostí. To už mi přijde reálnější pravděpodobnější, že by nad dálnou měli špatnou výšku a klesali z ní publikovanou v/s. |
| |
|
| | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště - Piloti tvrdia o havárii čosi iné 30. 4. 2010 / 12:44 | |
| | No to je právě to, co nevíme. Mně se údaje a argumenty na té stránce (je tam řada obrázků - a po diskusi jsou postupně předělávány, já odkázal na ten poslední) připadají celkem seriózní... Ale jen připadají, žádné konkrétní nebo spolehlivěší informace taky nemám. Pochyby budou i po vydání závěrečné zprávy a i když jí podepíšou současně Poláci i Rusové, myslím, že těch, kteří tomu stejně nebudou věřit, bude mnoho... |
| |
|
| | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště - Piloti tvrdia o havárii čosi iné 30. 4. 2010 / 12:57 | |
| | Ten profil je , pokud si dobre pamatuju, "unik" dat ze zapisovace.. . |
| |
|
| | | | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště - Piloti tvrdia o havárii čosi iné 30. 4. 2010 / 13:10 | |
| | jo, jo... pokud je to tak, tak celkem věrohodný ztroj. Ta poloha je letadla zas celkem důvěryhodně rekonstuovaná z profilu "seseknutí" korun stromů vpředpolí.... Ale... |
| |
|
| | | | | Smolensk - MSRP, místo činu, mapy letiště - Piloti tvrdia o havárii čosi iné 3. 5. 2010 / 08:53 | |
| | | |
|
| | | Letiste a satelitni navigace... 10. 5. 2010 / 14:30 | |
| | | |
|
| | | | Letiste a satelitni navigace... 10. 5. 2010 / 14:39 | |
| | Normálně, jako v autě. Koupíš navigaci s držákem na sklo, takový to s přísavkou a přiděláš to na okno na věžce. Když si koupíš i napájecí kabel, tak nemusíš šetřit nebo měnit drahé baterky. Novější letiště už to mají v příplatkové výbavě zakomponováno do řídícího pultu, jak jsou ty tlačítka a další displeje a obrazovky. |
| |
|
| | | | | Letiste a satelitni navigace... 10. 5. 2010 / 14:42 | |
| | A maj tohle udelatko i na Sazeny? |
| |
|
| | | | | | Letiste a satelitni navigace... 10. 5. 2010 / 15:56 | |
| | To já nevim, já tam na věž nechodím. |
| |
|
| | | | | Letiste a satelitni navigace... 10. 5. 2010 / 16:13 | |
| | A ještě jsi zapoměl doplnit, že nad daným letištěm lítá letištní satelit |
| |
|
| | | | | | Letiste a satelitni navigace... 10. 5. 2010 / 16:30 | |
| | Sazená Info, Oskar Kilo Satelit, na orbitu po nahození, bude to jeden let okolo Zeměkoule
|
| |
|
| | | | | | | Letiste a satelitni navigace... 11. 5. 2010 / 11:39 | |
| | Vy si z toho děláte prču, a autor původního textu taky IMHO neměl ani páru, ale letiště opravdu začínají být vybavována satelitní navigací. Čeká to i LKPR.
Přesněji řečeno v okolí letišť budou umísťovány takzvané Ground Based GNSS stanice, kteŕe budou vysílat zpřesňující signál díky kterému půjde snížit minima GNSS/RNAV přiblížení na srovnatelná s ILS. Bez těchto stanic je GNSS/RNAV pro konečné přibížení bezpečný "pouze" asi tak jako NDB. Představit si to můžete tak, že jeden jednodušší "satelit" GPS prostě nebude létat po obloze, ale bude sedět na tyči za letištěm a signál vysílat jen do svého nejbližšího okolí. |
| |
|
| | | | | | | | Letiste a satelitni navigace... 11. 5. 2010 / 12:20 | |
| | no, proste jen dalsi implementace mechanismu d-gps...
je jasny, ze tohle autor v pruslusnem platku na mysli urcite nemyslel .. tipuju, ze proste ils je pro nej satelitni navigace (a satelitni navigace je pro nej igelitovy pytlik z teska) .. |
| |
|
|