FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 11. 2024, svátek má René Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Nad evropou už se létá? Jeden příspěvek | Celý strom
Nad evropou už se létá?   18. 4. 2010 / 19:02
Jurec
na http://www.flightradar24.com/ už jsou vidět letadla nad evropou jak to? všichni říkají, že je zatím vše uzavřeno
 

Nad evropou už se létá?   18. 4. 2010 / 19:03
xWing   
Napr. dnes rusky prezident Medvedev priletel do Krakowa na pohreb, takze asi to tak tragicke neni.
 

Nad evropou už se létá?   18. 4. 2010 / 19:13
Tragédie v JRD
Ach jo .. o tomu uz tu ale byla rec... par spolecnosti zkousi zkusebni lety "co to udela"... coz ale porad nemeni nic na tom, ze je opravedu porad uzavreno.
 

Nad evropou už se létá?   18. 4. 2010 / 20:03
Hippo
Ano, Německo a Polsko otevřelo část vzdušného prostoru - prý vznikla jakási díra v oblaku popela.
 

Nad evropou už se létá?   18. 4. 2010 / 20:32
Tragédie v JRD
no fakt jo .. nad nemcourama je zivo .)
 

Nad evropou už se létá?   18. 4. 2010 / 22:02
Rychlokvaška
Takhle nějak vypadaly "testy" ještě před uzavřením leteckého prostoru...obrázky více než výmluvné. Asi to opravdu není legrace.
http://www.flightglobal.com/articles/2010/04/16/340727/pictures-finnish-f-18-engine-check-reveals-effects-of-volcanic.html
 

Nad evropou už se létá?   18. 4. 2010 / 22:04
Tragédie v JRD
tady je na to odpoved ze strany KLM .. .) http://www.flightglobal.com/articles/2010/04/18/340745/klm-737-test-flight-indicates-no-volcanic-ash-risk.html
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 00:16
Rychlokvaška
No uvidíme co řeknou po boroskopii
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:12
Buenos Aires   
Boreskopii...
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:32
A.J.Scandall   
Já teda taky žiju v domnění, že je to borOskopie
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:56
Buenos Aires   
No prosím, jak je libo http://en.wikipedia.org/wiki/Borescope
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:59
Tragédie v JRD
Tak ale jsme v cechach, ne? A v ceskych materialech (i treba ve vysledkovych zpravach z uzpln) jsem videl boroskopie.. ammch.. nemci maji taky boroskopii
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:03
A.J.Scandall   
To je anglicky

Česky jsem zatím slyšel vždycky jen termín boroskopie

 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:19
Buenos Aires   
Děkuji za ozřejmení, s boroskopií jsem do styku nepřišel, pouze s jinými variantami endoskopie
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:20
N.G.
kolonoskopie a tak
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:34
Buenos Aires   
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:58
Toomitsch
A jeste je taky obor bobroskopie
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 12:00
Buenos Aires   
Ano, zde se používají endoskopy s různým stupněm ohebnosti
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 11:23
Marky Parky   
Nicméně úspěšnější bývají většinou ty tužší verze...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 11:27
kuma   
I to má svůj termín... Rozeznává se "flexibilní" a "rigidní" endoskopie..
 

Nad evropou už se létá?   18. 4. 2010 / 22:08
bmc
Ahoj,
nejsem znalcem tohoto motoru (tedy GE F404) ale u například CFM56 jsou některé poškození lopatek ( atd) normálně běžné a provozu schopné (napriklad praskliny atd).

Sám si myslím že situace neni až tak dramatická jak je v mediích prezentována, avšak je ji potřeba věnovat pozornost.
 

Nad evropou už se létá?   18. 4. 2010 / 22:33
dandee
Si myslim,ze s prazdnymi lietadlami alebo VIP pasaziermi /papez apod/ ,si spolocnosti mozu dovolit testovat kolko chcu,pokial si myslia,ze nad nimi niekto stoji..../svaty Peter.../,ale spravne je,ze neriskuju pruser s normalnymi cestujucimi,ked je vseobecne vyhlasene ovzdusie ako rizikove. Takze pozornost a respekt v kazdom pripade.
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 00:15
Rychlokvaška
Praskliny lopatek provozu schopné ?!?!
Chápu zub v lopatce fanu, který je patřičně blendován, ale praskliny?!

Ono nejde o to, jak to prezentují média, ale co na to říká VAAC a Metoffice, potažmo Eurocontrol, CAA, NATS, apod. Dramatická je situace v tom ohledu, a to hodně, že se nelétá. O dramatičnosti efektu na letadla toho bohužel nikdo moc neví. Může být velký, nemusí být žádný. Prostředky pro zjišťování nebezpečnosti neexistují, zkušenosti (až na ty kritické jako BA a KLM před lety) taky ne.

A tak celkem chápu, že si nikdo nedovolí riskovat, protože kdyby se nedejbože něco stalo, pověsí je za koule na nejvyšší strom co najdou. O vlivu na celou leteckou dopravu pak ani nechci domyslet.

Na druhou stranu ovšem taky chápu snahy aerolinek začít létat, protože současná situace má opravdu velký potenciál na to, abychom všichni zavřeli krám nadobro.

Doufám, že mrak odtáhne někam dřív, než dojde všem trpělivost.
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 06:49
Kachna   
Tak motory, které jsou teď na "nynějších" letadlech jsou sledovány a udržovány ve stavu "condition monitoring". Takže je tady několik afektů, které se sledují. Jednak se berou data z olejových filtrů, sleduje se spotřeba oleje, teploty výstupních plynů a právě v neposlední řadě to jsou kontroly horkých částí, kde světe div se je povoleno nějaké to poškození. Tak je jasné, že když na novym motoru bude upálená celá lopatka, nebo nějaká podobná anomálie, tak to povolený není. Ale výrobce motorů vydává manuál, kde je seznam poškození, se kterými se běžně létá, případně jak dlouho se s daným problémem létat může. A běžně se během provozu motoru opalují horké části. Takže na náběžných hranách turbinových a jejich statorových lopatek vidíš propálený dirky. Ale jak jsem psal vechno se dokumentuje a porovnává s manuálem, případně konzultuje s výrobcem. Ale, že by někdo povolil trhlinu, to nevím. Boroskopie nedělám, nemohu posoudit, ale já bych se toho bál, protože utržená lopatka může nadělat hodně problémů. Ale pokud to manuál povolí, tak to zas tak běžné není a musí to být hlídáno. Protože taková lopatka, když se utrhne, tak ti nejenom rozváží turbinový disk (i když o jeho vyvážení během provozu vlivem opalování dost pochybuju) ale cestou ti "vyčeše" další lopatky, které jsou také keramické.
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 18:19
Rychlokvaška
Jojo, to bych celkem chápal. Jak už jsem psal, pokud uvidím zásek na lopatce fanu, tak se defacto nic moc neděje, zabrousí se to a letí se dál. To samé bych asi řekl o opálených lopatkách turbíny, i když na druhou stranu když budou opálené na N1 spoolu, měl bych trochu strach o jak moc hůř to vypadá na N3. Ale celou dobu jsem žil v přesvědčení, že praskliny jakéholiv druhu (zejména ty neviditelné mikroskopické) jsou strukturální problém (daný třebas i nekvalitou slitiny, nejen provozní únavou), který může způspbit celkem snadno katastrofickou destrukci celého motoru. Ty malé nesymetrie jsou tak nějak běžné a řeší se jestli se nepletu závažíčkama (teda aspoň na kompresorech, nedokážu si to moc představit na turbíně se všema těma chladícíma kanálkama) a sledovatelné jsou i za provozu na vibračním monitoringu.

Takhle to aspoň se svými omezenými znalostmi chápu jako řidič, na exkurzi k našim motorářům jsem se zatím nevecpal

Mňo nic, mrak se pomalu posouvá a nový moc nepřibývá, existuje šance, že od zítřka zase začnem lítat. A zase se člověk aspoň něco nového naučí...

Přiznejte se, kdo už otevřel QRH Unannounciated Checklist na stránce Volcanic Ash?
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:30
N.G.
Taky doufam ze uz to pujde brzy do hajzlu nebo pujdem brzo o zebracke holi mi.
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:31
N.G.
Ale ta predpoved nevypada zrovna prijemne.
http://meteo.rlp.cz/vaac.png
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:35
Tragédie v JRD
tak .. Prahu formalne od obeda otevrou .. tak snad se in nekdo najde... a evropsky aerolinky dost tlaci na to, aby se "na popel zacalo koukat jinak, a nove"... zatim mi to smeruje k tomu, ze za tyden se ten popel v luftu prohlasi za normalni stav ... a za pul roku budeme resit bud ze jsme hovada, ze jsme zacli litat popel nepopel, a nebo proc jsme vlastne tyden nelitali, kdyz o nic neslo ..
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:43
N.G.
uz stahujou lidi na letiste ta snad jen me zajima kam ty letadla poleti
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:44
Tragédie v JRD
Tak csa tam ma uz naplanovany lety do ostravy, bratislavy, sofie, atén a dalsich tehle destinaci "na vychod"...
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:44
A.J.Scandall   
Spíš si myslím, že situace, která vznikla, způsobí, že se začnou hledat cesty, jak z toho pro příště ven. Jako si už umíme poradit s mnoha přírodními jevy (mlha, srážky, námraza), nebo je umíme detekovat a vyhýbat se jim (bouřky, windshear, microburst), začne se hledat způsob, jak spolehlivě detekovat sopečný popel a jak se mu vyhýbat. I to možná přinese výzkum na téma, jaká hustota prachu je limitní, co neškodí vůbec, co zvýší náklady na údržbu a co už je nebezpečné.
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:46
Tragédie v JRD
Tak o tom jsem ani vterinu nepochyboval .. jenze mam obavu, ze to dopadne tak, ze vyzkum probehne, navrhne se reseni, a dalsich tricet let se bude implementovat, protoze "pamet" je kratka, lidi zapomenou ze vlastne tehdy v desatym roce ctyri dny trceli na letistich a kdyz se to pred tim nestalo sto let, tak kdo vi kdy se to zase stane..
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:52
N.G.
Souhlas, ale zase je tu druhej extrem jako NATS ty od te linky BAW2 v 1982 jsou tak zesrani ze reaguji dost citlive. A dokud oni nezacnou letat tak je to cele o nicem proste UK dela obrovske mnozstvi provozu.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 10:09
vojtas
Myslím, že o cesťáky až tolik nepůjde, paměť provozovatelů bude určitě delší a to bude hrát hlavní roli.
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:49
N.G.
Take ocekavam to same.Jen by me zajimalo jake opatreni delaji traba na jave a sumatre kdyz to tam bouchne jestli jsou take tak opatrni nebo se proste vyhybaji jen tomu hlavnimu proudu?
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:12
Marky Parky   
Tak jako tak, stejně to bude v novinách komentováno jako špaté rozhodnutí

 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:42
Buenos Aires   
Doufejme, že to nebude muset být komentováno jako špatné rozhodnutí...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 09:53
Tragédie v JRD
Tak jsem si dneska precetl noviny... a co by jnste rekli .. mel ho tam ... aerolinky zacly na plnou hubuá nadavat rosnickarum a ja nevim komu,ze je to zbytecne, ze se litat klidne mohlo, atd bla bla bla...
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 10:37
A.J.Scandall   
Eyakullákull už moc nejakuluje, už jen uejakulovává, tak buďme optimisti
 1x  

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:18
N.G.
no snad uz konecne dochazi voda
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:30
A.J.Scandall   
Jen aby tam nějakej blbec zase nehodil mejdlo




Jenom abych ozřejmil, že jsem se úplně nezbláznil, kamarád strávil na Islandu nějaký pátek a říkal mi, že když chtěj místňáci probudit k životu gejzír, hodí do něj mýdlo. Ale třeba do toho největšího, jež se jmenoval Geysir, házeli mýdlo pro zábavu tak dlouho, až přestal stříkat úplně. Asi se mu z těch bublinek udělalo mdlo. Tak třeba islandská sopka na to taky reaguje
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:50
Cirrus/Pindra
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 18:30
kuma   
LOL !!! tohle je fakt dobrý!!
(že se pro turisty hází mejdlo jsem věděl, akle v téhle souvïslosti a formulaci mne to nenapadlo! )
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 11:25
Marky Parky   
Asi hodil, už to zase soptííí
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 11:29
kuma   
A pak že nikdo nečte pérák. Zjevně už i na Islandu...

BTW:

Islandský premiér: "Dovolili jsme si rozptýlit nad Evropou popel z pohřbu naší ekonomiky..."
-----------
povzdech: Jen aby ještě nezačala soptit další sopka - v Řecku...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 12:19
Tragédie v JRD
Ani nemusí Řekové... Eu se zachovala úplne přesně jak se dalo čekat a schválila státní pomoc aerolinkám kvůli sopce... Takže až bude příští zimu teplo, budeme sponzorovat vlekare, až bude v lete zima, budeme pro zmenu sponzorovat zmrzlinare... Ksindl jeden...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 12:48
Rychlokvaška
Aha, koukám zastánce masového názoru

1.) Neschválila, ale diskutuje o tom a zvažuje využití fondu, určeného pro podobné účely.
2.) Aerolinky samy o sobě dělají první poslední pro to, aby pomohly lidem v nouzi, jenže o tom se nikde nepíše. To že lidi ruší dovolenou, aby mohli pomoct s recovery procesem, to že se ruší dočasně standby travel a duty agreementy, aby se dalo co nejvíc vytěžit posádky a místa, to že aerolinky žádají zrušení nočních omezení, aby dolítali co je potřeba, to že spousta z nich vypravila byť prázdná éra narychlo přes Atlantik během třeba i jen půlhodinového okna po které se otevřel prostor, aby dostaly lidi aspoň do Evropy, odkud je přepraví vlakem, nebo to jak platí stravu a hotely, byť by nemusely....
3.) Ukaž mi nějaký jiný obor, který každým dnem ztrácí 200mil. dolarů, NE vlastní vinou a který se díky úřednímu nařízení (i když vyvolanému přírodní katastrofou) může velmi snadno ocitnout v likvidaci.
4.) Ukaž mi nějaký jiný obor, který musí platit právě vládám a EU neustále se zvyšující poplatky navíc, které nejsou ani daně ani provozní náklady. Myslím, že je jenom dobře, že tyhle peníze co by šly normálně do stoupy, dostanou jistým způsobem zpět, pokud je nejhůř.

A tak bych mohl pokračovat donekončna. Už jsme tady řešili posvátné krávy a ublížené aerolinky docela obšírně a dokážu přijmout, že lidi kteří nelítají třebas 2x do měsíce tohle nemusí vůbec zajímat. Takových oborů činnosti bychom ale našli asi každý docela dost - které nás nemusí zajímat, protože je nevyužíváme. A tak bychom vlastně mohli přestat platit daně a zdravotní a sociální, protože je nám teprve dvacet a o všechno se postarají rodiče a zbytek je nám zatím úplně fuk

Myslím že srovnávat tohle s byznysem, který s výkyvy počasí a tím nabídky a poptávky normálně počítá je trochu divný Tome...Jako kdyby letectví za dobu své existence neudělalo dost pro to, aby vliv například zrovna toho počasí byl minimální. Tohle je dost mimořádná událost, abby mohl někdo očekávat, že to jaksi zaplácneme ze svého.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 13:19
Tragédie v JRD
O to vubec nejde, jestli to uz schvalila, nebo to teprv schvali. Jde o to, ze principialne je to ulet. Opet - letectvi si hraje na neco neuveritelne bozskeho, a vsichni jsou tim zblbli a maji pocit, ze je treba to dotovat. I kdyz ve skutenocsti je to v rade pripadu jen cerna dira na penize.


Aerolinky samy o sobě dělají první poslední pro to, aby pomohly lidem v nouzi, jenže o tom se nikde nepíše. To že lidi ruší dovolenou, aby mohli pomoct s recovery procesem, to že se ruší dočasně standby travel a duty agreementy, aby se dalo co nejvíc vytěžit posádky a místa, to že aerolinky žádají zrušení nočních omezení, aby dolítali co je potřeba, to že spousta z nich vypravila byť prázdná éra narychlo přes Atlantik během třeba i jen půlhodinového okna po které se otevřel prostor, aby dostaly lidi aspoň do Evropy, odkud je přepraví vlakem, nebo to jak platí stravu a hotely, byť by nemusely....


Hele, ty delas z toho, ze lidi rusi dovoleny nejaky super-hyper-uzo aby mohli doprace . Ja (resp. moje firma) taky nezadala dotaci kvuli tomu, ze jsem zrusil dovolenou a jel hakovat, protoze pruser. Ani ja z toho nemel potrebu delat nejakou vedu. Bral jsem to jako v podstate samozrejmost. Ale ze bych z toho delal pripad, ze jsem chudacek, zhe jsem musel do prace navic, aby kdesi cosi. Sorry, ale tahle argumentace je uboha. Delas, jako by jedine v letectvi nekdo musel zrusit dovolenou a jit milostive do prace.


Ukaž mi nějaký jiný obor, který každým dnem ztrácí 200mil. dolarů, NE vlastní vinou a který se díky úřednímu nařízení

Nejde o absolutni castku. Jde o relativni castku. Pro toho cukrare, ktery to jede jako OSVČ, je (nebo muze byt) i tech par stovek, o ktery prijde, likvidacni zalezitost. Stejne jako v pripade aerolinky, tak i pro nej muzeme pouzit jednoduche rovnice - proc prodavas tak levne, kdyz diky tomu nemas rezervu na horsi casy? a na odpoved - nic bych neprodal, protoze bych byl drazsi nez ostatni pak uz jen .. tak proc jsi se do toho poustel?

A tvrdit, ze aerolinky prodelavaji kvuli statnim narizenim .. to je uz definitivni strata nadhledu... Ne , aerolinky prodelavaji kvuli vlastni nenazranosti, neschopnosti konkurence atd. To, ze musi platit taxy tam a taxy tady.. Kdyby aerolinky prodelavaly kvuli poplatkum tam a tam, tak by prodelavaly vsechny. Zjevne i pres tyto poplatky dokazou byt nektere aerolinky ziskove. Takze - ne, poplatky to opravdu nebude.

Zmrzlinar, kdyz mu zvysi dane, nebo zdrazi mliko do zmrzliny, taky nezacne tvrdit, ze mu stat (nebo nekdo) ublizuje, ale zvedne ceny.



Ukaž mi nějaký jiný obor, který musí platit právě vládám a EU neustále se zvyšující poplatky navíc, které nejsou ani daně ani provozní náklady. Myslím, že je jenom dobře, že tyhle peníze co by šly normálně do stoupy, dostanou jistým způsobem zpět, pokud je nejhůř.

Je to jedndoduche - platis nejaky poplatky? Bud na ne mam, nebo to promitnu do cen letenek, a nebo to zabalim. Zmrzlinar taky neprijde za statem "dejte mi dotaci, protoze musim platit dane, a tamhle ekologickej poplatek za mrazak" a dalsi ptakoviny. Zase - delaz z letectvi ublizeny detatko, ktery je treba chovat a mazlit se s nim. A idealne bez ohledu na smysl do nej rvat dalsi a dalsi penize.




Myslím že srovnávat tohle s byznysem, který s výkyvy počasí a tím nabídky a poptávky normálně počítá je trochu divný Tome...Jako kdyby letectví za dobu své existence neudělalo dost pro to, aby vliv například zrovna toho počasí byl minimální. Tohle je dost mimořádná událost, abby mohl někdo očekávat, že to jaksi zaplácneme ze svého.

Bez urazky - to si delas prdel? Nemelo by snad letectvi, ktery je na pocasi a meteo situaci ZIVOTNE zavisly, taky pocitat s jeho vykvyvy? Sorry, ale honit to na naprosto minimalni naklady, a doufat, ze tamhle nebude hurikan, a tamhle ja nevim co ... To uz trosku prehanis s tim, jak vam vscihni strasne ublizujou?
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 13:21
Rychlokvaška
No, koukám bych toho měl asi opravdu nechat, protože jsem na to tady úplně sám

Trochu mě překvapují (a popravdě - serou) některé věci cos napsal, zatím jsem měl pocit, že z lidí které se v tomhle oboru nepohybují máš poměrně hluboké znalosti o tom jak to celé funguje.

Zkus taky trochu nadhled a zkus si obdobnou situaci (která stejně fatálně ovlivňuje tvou práci, zákazníky, firmu jako takovou) napasovat např. na firmu ve které pracuješ.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 13:46
Tragédie v JRD
Dik za kompliment Tohle neni o znalostech, ale .. o citu a intuici? Nemyslim, ze bych mel nejake hluboke znalosti o tom, jak to funguje.. ale budu si to pamatoat )

K tomu pasovani - jo, ja si to pasuju. Kdyz byla loni krize, tak nam (a prakticky nikomu) nikdo nejaky dotace nedaval. Firmy si musely pomoct samy. Nektere to ustaly, nektere to zabalily. A presne to by se melo stat i s aerolinkami. Jsou to stejne subjekty (jen bohuzel v rade pripadu se statnimi podily, coz je ostatne kamen urazu). A bud to prezijou, nebo skonci. Ale aerolinky radeji natahnou rucicku a dejte dejte nam, protoze tudlecto, tamhlecto, a ja nevim co.

To jsi mel na mysli tim, abych si to napasoval na nasi firmu? Protoze prave pri napasovani na nasi (a nejen tu, ale prakticky jakoukoli) by ty aerolilnky vypadaly jako naprosti zoufalci, neschopni existence v konkurencnim prostredi.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 14:14
Aldaran
Trochu sleduju tu rozohněnou diskusi, mám dojem, že mezi zmrzlinářem (potažmo malou firmou) a aerolinkami je jeden velmi podstatný rozdíl, který může být příčinou toho, proč je krize (ať je zapřičiněná číkoli nedejbože součin více negativních vlivů) postihne razantněji, tudíž natahují onu pověstnou ručičku.

Jde o to, že investice do letadel náklady na provoz a další výdaje jsou velmi dlouhodobé (zmrzlinářovi se zaplatí stroj za 2 roky.... ero za 30 let) a je o nich rozhodováno v době t0. Pakliže v době t+5 dojde k 11.září a výraznému propadu příjmů, onen marketignový model s tím nepočítá, ale leasig letadel a další náklady se platí jako by se nechumelilo. Pak tu máme t0+10 ekonomickou krizi t+11 ejakulátor, t+15 cokoli jiného, je to další rána za ranou a i kdyby onen manager v době t0 měl skleněnou věšteckou kouli, nedokázal by jakýkoli takovýto dlouhodobý trend a propad předpovědět. Kumulování zisku na překlenutí těchto období je nereálné, každá společnost, má li být úspěšná musí velkou část zisku investovat do svého rozvoje, aby byla konkurenceschopná. Problém je v tom, že lowcosty jedou z hlediska nákladů na krev, aktiva ihned odčerpávají, obykle se položí jako první, ale v době recese jsou úspěšní a generují nemálé zisky. Ostatní aerolinky s nimi musí držet alepoň částečně krok a nemůžou si dovolit takové ceny, aby si udělali polštář na překlenutí oněch morových ran.

Vynášet tedy jakékoli závěry bez důkladných znalostí a souvislostí leteckého ekonomického prostředí je asi tak stejně pošetilé, jako poslouchat prvňáky kteří řeší problematiku výskytu radonuklidů v jáderch neutronových hvězd.

aneb: čím víc o tom vím, tím víc vím že nic nevím.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 14:24
Tragédie v JRD
Dobre ... udelame to jinak. Zrusme zmrzlinare, a dejme tam jakykoli podnik tezkeho prumyslu.... treba .. ocelarny? A hned se dostaneme k trosku jinym cislum.. Jsou to soukrome podniky, nedotovane, tez zahrnujici celkem dlouhodobe investice (postavit vysokou pec nebo fabriku na buhvi co neni investice na rok a pul)...

Snazis se nejakym zpusobem oddelit klasicky a lc dopravce. Jo, odlisni jsou. Ale oba dva maji stejne vychozi podminky na trhu (resp. nemaji - soukromi dopravci (a ne nutne jen lowcost) jsou oproti "statnim" jeste dost znevyhodneni). A o tom celem to je.

Nevynasim tu nejake zavery, ke kterym bych potreboval nejake zasadni znalosti neceho. Jen se snazim letectvi brat jako jakykoli jiny obor podnikani (ktery bezesporu je - nebo by mel byt) a merit mu stejne, jako jinym subjektum v ekonomice. A na to vysokou ekonomickou dopravni fakt nepotrebuju.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 14:45
Balooo   
Přikloním na stranu Davida, ale z jiného důvodu.
Naše (mateřská) banka v krizi taky dostala pěkných pár miliard éček státní podpory (půjček), a to z toho důvodu, že banky poskytují něco jako veřejnou službu. Jinými slovy, když popadají banky, tak to ekonomice a tím celé společnosti způsobí takový chaos, že je levnější je dočasně "zalepit" státními penězi bez ohledu na to, že ty problémy z velké části samy způsobily. Z podobného důvodu se dávají dotace zemědělcům, i když tam to přerostlo v kontinuální podporu, která žere velké procento EU rozpočtu a celý sektor už je na tom v podstatě závislý. Tam to je ale způsobeno ohromnou setrvačností celého odvětví, které tak není schopné v tržním prostředí efektivně přežit.
Letecké společnosti také poskytují veřejnou službu, která je stěží nahraditelná parníky, modrou armádou nebo žlutými autobusy. Je tedy v zájmu společnosti, aby sektor pomohla stabilizovat a předejde se tak hlubokým škodám. Setrvačnost je taky relativně dlouhá.
Tragéd má v podstatě pravdu, ale je to - stejně jako komunismus - takový idealistický stav a jak víme ze zkušeností, cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly.
Samozřejmě není dobré, pokud bude společnost kompenzovat všem podnikatelům všechna rizika, riziko neúrody, riziko nadúrody, riziko tepla v zimě, riziko zimy v létě, sucha, deště, riziko nedostatku zákazníků, riziko konkurence, atd. Ale výbuch sopky není jako výkyv počasí, hurikán, sněhová bouře, to je prostě něco, s čím opravdu nikdo dosud nepočítal.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 14:50
Tragédie v JRD
... a skoncime tak, ze z letadel udelame zakladni dopravni obsluznost a budeme ji dotovat vlastne skorolegalne (jak onehda fantasmagoricky planoval nejmenovany kraj nachazejici se v prostoru severni moravy...

Jo, kdyz to clovek poda trosku jinak, da se to i pochopit (i kdyz porad budu proti tomu). Bohuzel me ale davidovy argumenty dost nadzvedly.. A pritom to staci podat i tak, ze Traged sice bude porad proti, ale uz ho to nenadzvedne ze zidle, jen ho to bude pohorsovat
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 12:46
Kachna   
to bylo ale myšleno pro JOB AIR a je to dílo vašich (ODS)
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 13:04
Tragédie v JRD
A pointa tvé odpovědi spočívá v čem?
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 15:27
Premek
Ajajajaj, to bude na dlouho...

Z podobného důvodu se dávají dotace zemědělcům, i když tam to přerostlo v kontinuální podporu, která žere velké procento EU rozpočtu a celý sektor už je na tom v podstatě závislý. Tam to je ale způsobeno ohromnou setrvačností celého odvětví, které tak není schopné v tržním prostředí efektivně přežit.

Nezlob se, ale zemedelstvi par tisic let nepotrebovalo zadny dotace a vesele se zivilo (dobre, mozna ne vzdy nejjednodusseji, ale zivilo), navic v dobach, kdy vynos byl podstatne nizsi.... Ale zemedelci a dotace, to je tema na strasne dlouhou debatu a stejne by jsme to nedoresili.....

Nicmene, kdyz to chces brat takhle - kdo urci, co je verejna prospesna sluzba a co uz ne? Jakykoliv system dotaci je cesta do pekel a k uspesne rostouci korupci...

Navic, uz i v tom se zacina pekne varit kotel - CSA uvazovali ze pozadaji (mozna ze uz pozadali) o dotace... A mluvci MF rekl, ze Travel by mozna neco dostal taky? Vzdyt to zvoni v usich... (((
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 15:50
Balooo   
Problematika (ne)dotací, veřejné služby a spravedlnosti není bohužel v realitě tak jednoduchá, jako naše zdejší odborné akademické debaty. Subvence zahrádkářům (a nejen jim) tečou hodně dlouho i ve Spojených státech, prostě to není tak jednoduchý, aby se řeklo ano/ne.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 15:55
Premek
A pak si jednu nedej... ;o)

Celkem dobre to popsal Karloj - ta podelana socanska EU... Chjo...

A bude hur )))
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 15:49
Karel
Nakolik s obecnými principy, na kterých stavíš svoji argumentaci, souhlasím a podporuji je, naprosto rozumím tomu, co říká Důšínůj. Obviňovat ho z ublíženosti je nesmysl, bohužel mu jenom nerozumíš.

Aplikovat liberální a volnotržní principy na totálně přeregulovanou, socialistickou, evropskou sračku je blbost a nikdy to nebude fungovat, pokud to soudruzi povedou nynějším tempem do pekel. Dušínoje sere, že jedni jenom "konzumují" to, co jiní musí nasypat. A když ti druzí jednou potřebují, je jim nasráno a ještě vynadáno. Je to podobné tomu, co sis mohl přečíst včera v novinách. Jak si ty socanský mrdky obejdou rozhodnutí ústavního soudu, aby nemuseli zaplatit vyšší důchody těm, kteří (v rámci mafiánsky vynucené "solidarity") každý měsíc sypou do měšce ostatním. Nechci teď diskutovat průběžný či na spoření založený systém, do všichni chápeme. Jde o to, že je pokřivené prostředí, ve kterém jedni dostanou přes tlamu za jakýkoliv požadavek, ale musí kdykoliv držet hubu a krok, kdykoliv si nějaký moula vzpomene.

Just my 2 pence...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 21:08
Rychlokvaška
Ty možné kompenzace se týkají náhrad škod (tím není myšlen celý ušlý zisk) způsobených tou přírodní ejakulační událostí. Celkem jednoznačně bylo řečeno, že to v žádném případě nebude lepidlo na problémy jakékoliv aerolinky s tou sopkou nesouvisející. V řadě případů to možná díra na peníze může být, ale v řadě taky ne a je na úřednících EU a aerolinek, aby to byli schopni posoudit. Jen pro představu - spousta aerolinek platí uvíznutým cestujícím ubytování a stravu, vypravují se prázdná letadla kvůli možnosti max. vytížení a protože není kam umístit nové zákazníky, organizuje se náhradní doprava lodí/autobusy, apod. Je toho opravdu hodně, co nesouvisí s povinnostmi, ani plánovanými operačními náklady.

K těm věcem co dělají aerolinky navíc - je fajn, žes vypíchl jen ty dovolené a to ostatní co se nehodí nechal stranou Já jsem si samozřejmě svoje roky v kanceláři odkroutil (10 let v řekněme IT) a rozhodně nepovažuju předčasný návrat z dovolené v době průseru za něco světoborného. Musel jsem to dělat taky, trávil jsem v práci noci i víkendy. V případě aerolinek je to trochu něco jiného díky vazbám na duty agreementy, legální maxima hodin a další předpisy, a taky možnost odjet někam, odkud se taky týden nemusíš vrátit, ale neočekávám, že bys to chtěl pochopit. Stejně jako to, že to není jen o rušení dovolených, ale o principu.

Absolutní a relativní částky - no s tím jsi mně opravdu dostal, skoro to zní jako by ty milióny byly plácnutí do vody, protože u aerolinek se přece nějakej ten miliónek ztratí. Máš vůbec představu v jakých nákladech, výnosech a maržích se aerolinky pohybují? Kolik stojí provoz takové společnosti, i přesto, že nemá šanci provozovat svou činnost? Bavme se tedy v procentech - pro ilustraci možná bude stačit pár čísel:
1.) Marže se např. v našem případě pohybují v současné době na 4.5% - za to by se většina lidí neobtěžovala ani vstát ráno z postele a jít do práce.
2.) Ztráty způsobené současnou situací jsou ve výši 20% posledního ročního čistého zisku DENNĚ, pokrytí z dříve vytvořených finančních rezerv ukrajuje každý den cca 2% z dostupných prostředků.
Nutno podotknout, že se tu bavím o celé group a nikoliv jen aerolince, která je na tom nesrovnatelně hůře, i když vytvořila zisk a má finanční rezervy. A to jsme jedna z mála aerolinek, kde se dá o zisku a rezervách ještě mluvit.

Co mně ale opravdu zaujalo je tvoje vyjádření o nenažranosti Protože se takový vztah k tomuhle oboru tak nějak prolíná celou společností a médii, zajímalo by mně čím to vlastně je...
- Takže které aerolinky jsou nenažrané? ČSA, Travel Service, Sky Europe, Lufthansa, BA, JAL, Alitalia, Thomas Cook, Ryanair, Delta, United?
- Kdo je v nich nenažraný? Management, piloti, letušky, checkin staff, engineering? (catering?
- Čím jsou nenažrané? Vyžírají stát, nebo mají drahé letenky, příliš vysoké platy, nebo působí někomu škody, rozhazují penězma?
Tak nějak mi přijde, že je to jakoby móda. Dokonce i ty sám jsi ještě před lety stál za ČSA, jak se do nich pořád trefují média a jak si to nezaslouží...Mluví tak dokonce i cestující aktuálně na palubě letu, mezi větami o tom jak ušetřili. Čím to je? Je to malým počtem zaměstnanců vůči počtu obyvatel a tak pro většinu lidí natolik vzdálené? Nebo navenek působí firmy a jejich zaměstnanci, že se mají na úkor chudáků zákazníků jako prasata v žitě? Nebo mi prostě něco uniká, díky čemuž je tenhle obor moderním ďáblem?

Trochu mě zaráží, že zrovna člověk který létá podle mně nadprůměrně s ohledem na běžného cestujícího dokáže mít tak pokrytecký názor na službu kterou využívá...a to ještě s výhodami. Ublížila ti nějak nějaká aerolinka? Čímpak? Nebo máš pocit, že tě svou nenažraností o něco obrala? Co to bylo? Pokud ano, zajímalo by mně proč? Taky by mně zajímalo proč teda 3000 Kč za běžnou evropskou letenku nevezmeš a místo podpory nenažraných aerolinek ji nedáš místnímu pekaři - ten by se z té částky třebas uživil týden a ty bys měl na pár měsíců vystaráno s rohlíkama )
Ano, zní to trochu komicky a myslím to taky nadneseně...ale svou pointu to má.

K těm poplatkům a pokutám - jak už tu bylo řečeno, aerolinky neplánují na týden dopředu. Spousta věcí se v nákladech promítne okamžitě, koneckonců od toho jsou různé taxy a příplatky, aby se to dalo řešit odděleně (zajímalo by mně, jestli má běžný cestující vůbec ponětí, kolik z oné částky co platí za "drahou" letenku, dostane na konci aerolinka). Ale spousta věcí na druhou stranu zase ne - a bohužel v tomto případě se jedná a ty mnohem výraznější položky, jako jsou např. nákupy letadel, jejich údržba. To že si nějaká instituce vymyslí kompenzační poplatky, pokuty, vyšší daně, taxy, nebo se stane nějaká nepředvídatelná událost jde tvorbou ceny a dobrým managementem společnosti pokrýt jen částečně. A snad si dokážeš spočítat, jak asi velké rezervy můžou být při výše uvedených maržích. Ano, některé poplatky navíc zaplatí zákazník okamžitě a ne aerolinka a za marže si může konkurencí daný sektor sám o sobě. Ale neplatí to tak ve všem - tím, že takhle stát nebo EU uměle zvyšuje cenu letenky (ať přímo přes taxy, nebo nepřímo daněmi a různými nesmysly co musí platit aerolinka), zhoršuje tím tržní potenciál - vyšší cena znamená odliv zákazníků. A protože existují společnosti (lowcost), které z různých důvodů (včetně opět rozhodnutí oněch institucí)nejsou zatížené vším co jejich konkurence, není možné zvyšovat ceny donekonečna. Snižují se marže a opět klesá daný vakl pro řešení mimořádek. Krom toho některá nová opatření jsou vyloženě likvidační a nikdo se ani nesnaží obhajovat, že to tak nemyslel.

Není to fér prostředí, ani náhodou. Není fér v oblasti dopravy a už vůbec ne ve srovnání s normálním podnikáním. A důvod proč tohle pořád napadám není to, že bych si myslel, že si aerolinky zaslouží lepší zacházení. Byl bych proto velmi rád, kdyby sis odpustil ty trapné řeči o ublíženém děťátku. Důvod proč to dělám je, že si aerolinky nezaslouží horší zacházení než kdokoliv jiný a to bohužel v současnosti neplatí.

Ad počasí - přijde ti snad, že letectví není připraveno na výkyvy počasí? V jakém ohledu, můžu se zeptat? A považuješ i vulkán za "počasí"? Nebo máme být taky připraveni na zemětřesení, pád meteoritu, bin Ládina, jadernou válku?

Jinak zmizelo i s původním příspěvkem to, aby ses zkusil vžít do role aerolinky v podání společnosti pro kterou pracuješ a tvoje původní odpověď....

Proto tě poprosím ještě jednou - začni jejím vznikem, kdy máš nějaký projekt, získáš zákazníka, nakoupíš vybavení, vytvoříš produkt, prodáš ho, generuješ obrat, zaplatíš co potřebuješ, máš zisk. Sice kolega odvedle to neumí tak dobře jako ty, zaplatí mnohem míň, vydělá stejně, zbytek doplatí stát, aby nepřišel vysokou cenou o zákazníky, ale řekneš si ok, je státní, stát se stará, nějak to zmáknu, umím to líp. Párkrát si takhle spokojeně pořešíš co umíš a spokojeně si žiješ...Pak si do toho přidej období, kdy se někomu nelíbí (občas je to i onen kolega odvedle), že máš zisk příliš velký a tak ti někdo seshora napere poplatky a daně, aby ti trochu ukrojil. Nějak se z toho vymotáš, zvýšíš ceny (ovšem logicky ne tak že pokryjí celé navýšení nákladů) ustálíš si náklady/výdaje, spolkneš nižší marže, občas přijde onen dotyčný s něčím novým, aby tě trochu podusil a vyzkoušel kolik toho uneseš, ztratíš pár zákazníků, ale nějak to ustojíš. Pak si někdo vymyslí, že tvůj projekt je vlastně obecně škodlivý - příliš hlučný, znečišťuje obrovsky životní prostředí (pomineš, že kolega odvedle mnohem víc a neplatí nic) a prostě tak nějak vadí všem. Čím víc seš úspěšný, tím je to pro okolí vlastně horší a tím pádem platíš mnohem víc. Vezmeš ale část peněz, modernizuješ, snažíš se ty pokuty za to že seš zlej minimalizovat. Zase se to na chvíli zlepšuje...Do doby než přijde zlej fousatej pán, hodí ti pár věcí se kterýma pracuješ do koše a zapálí je, zabije pár tvých zaměstnanců a zákazníků. Nějak se z toho horko těžko zmátoříš a jedeš dál, i přesto, že spousta zákazníků má z tebe najednou strach a odejdou. Po chvíli se objeví nespokojený zákazník, že čeká dlouho na dokončení projektu a že by chtěl pokrýt náklady spojené s čekáním - hotýlek, jídlo, pití...Po nějaké době, až zjistí, že to jde celkem dobře využít, to jeden z nich odnese k soudu, že se mu nelíbilo na tvém projektu, že čekal už příliš dlouho, výsledek dostal pozdě a tak chce dokončený projekt bezchybný a hned a návdavkem jako pokutu částku odpovídající nákladům na jeho dokončení. Zase přimhouříš oko, že kolega odvedle si dodává svoje projekty se zpožděním téměř pravidelně a nikomu nic platit nemusí a přistoupíš na nová pravidla hry. Nic jiného ti nezbývá, že, ináč ti zavřou krám. No a jednoho dne pošleš svoje zaměstnance a vybavení do zahraničí a druhej den přijde ouřada a řekne - heleďte, venku je škaredě, tady tohleto co děláte až do odvolání dělat přestanete, zákazníkům to nahraďte něčím co odeberete tadyhle od kolegy jo a báj d véj, samozřejmě za elektriku a vybavení a další věci chceme penízky pěkně dál. Jo a lidi co máte venku, ne že je tam necháte jen tak, mají taky hlad a potřebujou střechu nad hlavou.

Komické, dětinské, demagogické? Dost možná, taková je ale aerolinková realita. Dokážeš si to takhle představit ve vaší firmě? Nebo jiné firmě?
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 21:35
Tragédie v JRD
Moc dlouhy... ale da se na to napsat jen kratka odpoved.

Cely to je presne to, proc me tva argumentace nadzvedava. Jen tu predhazujes argumenty ve stylu "je to tezky podnikani, takze na dotacich neni nic spatnyho" (aerolinky plati tamhle to, tohleto, tudlecto). A myslis, ze v jinych oborech je podnikani prochazka ruzovym sadem? Ne, neni. . A to je to, co mi vadi. Je to obor, jako kazdy jiny. Kdyz ted dostanou kompenzace aerolinky, proc pred rokem nedostaly kompenzace (napr.) IT firmy (nebo treba ocelarny)? Je to cele pokrivene, a jsou to prave tyhle dotace, ktere krivi cely sektor. Brani tomu, aby nemocni a slabi zemreli, a zustali ti, co to umi.

tak a zase body..

1) To ze maji aerolinky tak male marze.. Je to snad muj problem? Neni to spis problem tech aerolinek? Opet zopakuju to, co uz jsem napsal.. Jsou aerolinky, ktere dokazi byt ziskove (a fungovat) i s minimalnimi marzemi. Je marze moc mala, na to abych prezil? Skoncim. Kdyz si otevru internetovy obchod a nasadim marze tak, ze budu za rok v milionovym minusu, tak mi taky za rok EU nenastavi mesec...

2) Rizika (i kdyz treba jina, nez zrovna pocasi) jsou i v jinych oborech. Opet - neni to duvod, aby se s aerolinkami zachazelo jinak.

Nenazranost - ano, je to nenazranost. Tim nemyslim nenazrane zamestnance nebo snad drahe letenky (haha, myslis, ze bych snad dnesni ceny letenek povazoval za drahe? to muze snad jenom nekdo, komu preskocilo) nebo cokoli jineho.. Mam tim na mysli cely princip fungovani .. Rada polostatnich a statnich aerolinek si lita, nekouka na naklady, a berou to tak, ze je vzdycky nekdo zachrani. To je ta nenazranost. Kterou platime vsiczhni z vlastni kapsy. Priklady nemusim uvadet, v evrope jich mame vic, nez dost.

Nemyslim si ze je to pokrytecky nazor. A neni to nic proti aerolinkam. Nejsem proti dotacim u aerolinek. Jsem proti podobynym dotacim obecne a kdekoli. Doted kdyz slysim slovo srotovny (coz je defakto obdoba toho, co by dostaly aerolinky ted, jen automobilkam pri fin. krizi), tak se mi otvira kudla v kapse. A mohl bych pokracovat.

Ad pocasi - no byl jsi to ty, kdo me tu kritizoval, jak muzu letectvi srovnavat s oborem, kde se musi s vykyvy pocasi (asi s tim zmrzlinarem) pocitat. Z toho mi vyplynulo, ze snad povazujes letectvi za obor, ktery se pocasim nemusi zabyvat.. nebo ja nevim jak jsi to myslel.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:00
Rychlokvaška
Ty mně prostě nechceš pochopit, takže je to víceméně zbytečná debata.

Jednak celá tahle diskuse začala ještě předtím, než se o nějakých kompenzacích začalo mluvit. Měls úplně stejný názor. Druhak pokřivené to je, to máš pravdu, ale úplně opačně než říkáš - aerolinkám nikdo "nenadržuje", právě naopak. A to je ta pokřivenost a to co nechápu, že ještě podporuješ. Každá aerolinka není Alitalia, ČSA nebo JAL. To jsou extrémy, které jsou bohužel viditelné, protože se o nich píše. Tenhle obor je za ty roky už úplně někde jinde - jak velcí hráči, tak ti malí. Protože o tom jak to všechno funguje aby "nemocní a slabí zemřeli" se snad za poslední dva roky nemá smysl ani bavit, nebo ano?

1.) Není to tvůj problém. Tobě je ostatně jedno všechno co se netýká tebe samotného. Ale čemu nechceš rozumět - že to není ve své podstatě ani problém aerolinek. Současná úroveň je taková jaká je díky umělým externím vlivům mimo jejich kontrolu. Tvůj příklad je úplně mimo mísu - v daném srovnání by sis totiž otevřel internetový obchod, nasadíš marže díky kterým budeš v miliónovým plusu, tak ti EU nenastaví měšec, ale naopak ti z tvého sebere, dokud nebudeš blízko tomu, že zavřeš krám.

2.) Rizika - samozřejmě. Srovnatelná? Podle mého názoru nikoliv. A když se s aerolinkami nemá zacházet jinak, tak by bylo fajn kdyby to platilo. Neplatí. V negativním slova smyslu pro ty aerolinky.

Nenažranost - no ty si platíte z vlastní kapsy vy doma, protože máte vládu co jste si zvolili, co stojí za hovno a ČSA, který nikdo neřeší. Já osobně ze svých peněz žádnou aerolinku zachraňovat nemusím. A to ani zprostředkovaně přes EU. Protože ČSA a několik málo ostatních, jsou opravdu pomníčky smutné minulosti.

S tím počasím jsem to myslel tak, že letectví investovalo do svého rozvoje (za svoje peníze) a technologií prostředky, které jim teď umožňují vliv počasí minimalizovat. Samozřejmě ale existuje jistá míra zabezpečení (díky četnosti výskytu a nákladům na pořízení), která byla tentokrát překročena velmi mimořádnou událostí. Zmrzlinář kašle na všechno (možná mimo přeháňky) a proto samozřejmě přijde o byznys v případě čehokoliv jiného než oné přeháňky.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:21
Tragédie v JRD
Tady to nevyřešíme... Chtělo by to simbeer ))
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:42
Rychlokvaška
No to rozhodně...ale autobusem teda nejedu! )
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:44
Tragédie v JRD
)) nejaký repete ledna by neuskodilo ))
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:48
Rychlokvaška
No to teda! Už je teplo pěkně pod prašnou peřinou, máme novej zahradní gril, tak dojeďte a upečem a popijem něco za dotace
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:53
Tragédie v JRD
Hermanne, kdy zas jedes?
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:26
Kachna   
Já to pochopil už dávno, že to Tragéd pro svoji ortodoxní pravičáckost ni vlastně pochopit nechce,...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:31
Aldaran
Promiň, ale představuješ si to trochu jako Hurvínek válku, ke štěpení atomu přistupuješ s kladivem a kovadlinou. Pokus se udělat "zoom up" a nehledět na to typicky čecháčkovským pohledem.

Volný trh je prima věc jakákoli regulace škodí. Teoreticky máš pravdu, ale praxe je od teorie hodně vzdálená. Dám Ti příklad z oboru, ve kterém se pohybuji. Je tender, kde určitou technologii nabízejí tři dodavatelé. Dva renomovaní (Evropa, USA) třetí z Číny. výsledek tendru je takový, že Ti dva nabídli cenu za daný technologický celek 750 mil. Kč, Čínský 150 mil. Kč, což je cena velmi hluboko i pod jejich výrobními náklady. Logika trhu velí, vzít Čínu (když je to tak levý, tak nad pár drobnostmi přimhouříme okolo... oni to stejně obšlehli od těch renomovaných) Strana a vláda poručila tendr vyhrát, tak nasadili takovou cenu aby velký MAO byl spokojen. Čína je tak ekonomicky silná, že tímto způsobem renomované firmy za určitou dobu zlikviduje (nebude obrat, nebudou peníze na vývoj, na platy... finito) Jakmile ty renomované firmy padnou na hubu buď si jist, ze Čína zvedne ceny výrazně nad ty, které byly od těch renomovaných firem. Nemusíme chodit tak daleko, podívej se jak dopadly cukrovary, cihelny...

Stále si myslíš že volný trh opravdu vyřeší vše (a to i z dlouhodobé perspektivy)? Ano máš pravdu, přežijí ti nejsilnější, ale jakmile odstraní konkurenci, velmi se na nás (i na tobě) zahojí.

Pakliže opravdu stále nechápeš o čem píšu (a míra také), doporučuji skripta makroekonomie pro druhý ročník VŠE, je to velmi pěkně popsané včetně souvislostí a různých scénářů a je v podstatě jedno, jedná-li se o aerolinie, těžký průmysl, energetiku, telekomunikace či farmaceutický průmysl.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:38
Tragédie v JRD
Tohle nemá nic společného s cechackovskym pohledem (a , kachno, v podstatě ani s pravicovým nebo levicovým vnímáním) Tohle je o zdravém rozumu...

Odpověz mi na jednu prostou, jednoduchou otazku... PROČ by mely zrovna aerolinky dostávat nějakou mimořádnou pomoc kvuli problémum, když jiné obory zadnou takovou pomoc ( při Fin krizi) nedostavaly...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:41
SONP   
Já chci pomoc pro ocelárny! Ale jen ty spojené!!
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:43
Tragédie v JRD
A já pro it firmy... A pro kazdou... Dorovnat příjmy na uroven roku 2007...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:59
Balooo   
A já chci simbíír na trajektu. Můžete se místo těchto slohových cvičení ujmout organizace!
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:02
Tragédie v JRD
To by byl hodně krátký simbeer )
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:04
SONP   
Záleží jak na kterým trajektu. Třeba na přívozu ze Žofína k Národnímu divadlu by to stálo za houby, to máš pravdu. Ale třeba ze Sevastopolu někam do Turecka, proč ne?
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:05
Tragédie v JRD
Tak nějak jsem předpokládal trajekt přes Kanal
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:48
Kachna   
tak třeba proto, že v letectví jsou ty pokuty proto, aby nebyla zvýhodněná námořní, silniční a železníční doprava. Ale to bys sis do pr*ele musel u tom něco přečíst. Ku*va u toho piva se dá s tebou bavit líp,...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:54
Tragédie v JRD
Přiznávám, nepochopil jsem...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:02
Aldaran
Dobře, jinak. Když byly povodně, stát dával bezúročné půjčky a dotace jak firmám tak jednotlivcům kteří jimi byly fatálně postiženi (2002, 2006) To bylo také špatně? Není to do jisté míry obdobná situace?
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:21
Marky Parky   
a) Bezúročná půjčka jako forma pomoci je výrazně něco jiného než dotace. Pomoct někomu stylem "tady máš peníze, které ti teď chybí, a až si to pořešíš, tak mi je vrátíš" je celkem v pořádku. Můžeme vést debaty nad tou bezúročností/nízkým úrokem, někomu se to bude zdát zcela v pořádku, někdo bude nadávat, že je to zvýhodňování, ale pořád je to jen pomoc formou půjčky.

b) Situace se výrazně liší v tom, že pomoc byla poskytnutá plošně. Pak se dá mluvit o solidaritě. Zatímco tady jde o pomoc několika konkrétním soukromým sobjektům na úkor všech ostatních. A to je poměrně velký rozdíl.

Možná bych uvedl nakonec jeden příklad, který snad vezme za srdce i levičáka:

Může te mi říct jediný rozumný důvod, proč důchodce nebo těžce pracující dělňas za minimální mzdu má ze svých daní sponzorovat businesmanům a koupákům jejich výlety a dovolené? Nebylo by sociálně mnohem spravedlivější kdyby ty zvýšené náklady aerolinkám zaplatili ti businesmani a koupáci zaplatili ve svých letenkách sami?
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:27
Karel
"Nebylo by sociálně mnohem spravedlivější kdyby ty zvýšené náklady aerolinkám zaplatili ti businesmani a koupáci zaplatili ve svých letenkách sami?"

Teoreticky snad ano. Jenže realita je taková, že ti businessmani to už dnes platí a koupáci si dražší letenku nekoupí ))
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:34
Marky Parky   
Jasně, že jo. Já jsem tím chtěl jen ukázat na to, jak absurdní to je, když se začné solidaritou argumentovat někde, kde nemá co dělat.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:41
Aldaran
Jo, jasně v tom roce 2002 to tak bylo, firmy dostali výhodné půjčky, Ti co přišli o střechu nad hlavou nenávratné. Jsem taky "pravičák" tak že s Tebou souhlasím. Bohužel "ortodoxní pravičáctví" tudíž aby veškeré náklady na výkyvy způsobené vyšší mocí nesli jen uživatelé/provozovatelé povedou k tomu, že ten důchodce se k moři už nikdy nepodívá, protože to nezaplatí. Myslím, že tento problém (a nejde jen o letectví není černo/bílý, např. Co je pro stát resp. daňového poplatníka výhodnější? Dát dotaci velké fabrice zaměstnávající 2000 lidí 100 mega, jen aby přežila nějakou krizi (třeba ta povodeň) z peněz nás všech, nebo ji nechat padnout a z 2000 lidí vygenerovat 1000 nezaměstnanejch (druhej 1000 si práci najde) které nás daňové poplatníky bude stát 500 mega ročně?
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:47
Marky Parky   
Hurá, poprvé použil někdo rozumný argument pro dotaci (možná protože jsi pravičák, jak píšeš?).

Ano, souhlas. Pokud celkový přínos společnosti bude vyšší než výdaje na dotace, pak je rozhodně správné, aby stát dotaci poskytl - daňový poplatník na tom jen vydělá (ať už finančně nebo jinak).

Jen mám takový pocit, že zrovna tohle není ten případ. Ale to je jen pocit.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:48
Karel
Pokud bych měl odpovědět na Tvoji otázku, pak - ani jedno. Stát by především dlouhodobě neměl fabrikám tolik brát.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:50
Tragédie v JRD
To už tu jednou bylo... Sice v extremnejsi podobě, ale princip stejny... Uměle vytvářen zaměstnanost abych mohl vykázat nulovou nezaměstnanost.

Oboje dvoje je špatně. V okamžiku kdy by jsi takhle zadotoval jednu fabriku, a druhou ne, protože si jeji vedeni bylo schopne např. Najít náhradní program, a nebo jede z rezerv, je to kroucení volného trhu a konkurenceschopnosti.

Tohle je třeba řešit nepřímo... Státní spotřebou. Tam kde byli chytří, se v době Fin krize vlády pustili do realizace velkých investičních celku (např.)... Firmy mají zakázky, a ještě z toho něco zbude smysluplného... Takové .... Hladové zdi.
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:03
kluk ušatá
Jiste, tudiz reseni ted je posilat denne 500 uradniku do Bruselu a zpatky?

Ja te v posledni dobe nejak nechapu, proc odmitas videt realitu, kdyz ji muze videt treba Karel?
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:06
Marky Parky   
Nezaměňuj "vidět realitu" a "souhlasit s realitou".

Já třeba realitu vidím. Ale to neznamená, že se s ní stotožním. Naposled, když lidé viděli realitu a smířili se s ní, to trvalo 40 let, než se to změnilo....
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:11
Tragédie v JRD
Bohužel, tu realitu vidím. Což ovsem neznamená ze s ni musím souhlasit. Nebo ty snad souhlasi se vším, co se děje u vás - jen proto, ze je to realita?
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:18
Tragédie v JRD
Jo, a k tem úředníkům... Takhle to dopadá, když někdo nečte text... Zatímco z postaveni dálnice zbude, krom toho, ze firmy mají práci, i ta dálnice. Co zbude z toho, když budu posílat 500 ouredniku do Bruselu a zpátky? Zamysli se nad tím... Pak si to znovu přečti. Jo, a taky si někde v českým dějepisu najdi pojem hladová zeď - pak to pochopíš.
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:26
Aldaran
Ale tady se bavíme o zadotování fabriky, která byla postižena vyšší mocí (pro tento příklad byly použity ony povodně) Máš pravdu, umělá zaměstnanost je nesmysl, ale schválně, vem si kalkulačku a spočítej kolik stojí stát jeden nezaměstnanej ročně. Ono nejde jen o to co mu musíš vyplatit na podpoře v nezaměstnanosti, ale přijdeš o jeho zdravotní a sociální pojištění. Zkrátím to, jeden nezaměstnanej přijde na 171 324Kč ročně x 1000 (střední fabrika) 171 mega. Tak že se vžij do kůže prmiéra, fabrika Tě žádá o dotaci 20 mega kvůli situaci vzniknuvší vyšší mocí protože jinak se položí, na jedné misce vah je příjem do soc. a zdr. pojištění od zaměstnanců cca 1000x 40000= +40mega - 20 mega dotace od státu, celkové saldo + 20mega, na druhé misce vah pak 1000 nezaměstnanejch což je výsledné saldo pro státní rozpočet -171 mega. Dáš jim tu dotaci nebo ne?

 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:35
Tragédie v JRD
Nedobře se na to divas... Já bych se zeptal jinak... Dam ji 100 mega nebo vyhradil někde 100 mega aby ta Fabrika měla zakázku na x tun zelezobetonu na postaveni 5 ti dálničních mostu?
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 07:59
Aldaran
No sláva sláva sláva! Konečně jsi připustil že bys jí ty dotace dal. (forem existuje něúrekom, sleva na daňové zátěži, bezúročná půjčka, objednám něco co aktuálně nepotřebuji (to je těch Tvých 5 mostů), nebo pošlu peníze na účet, jakákoli forma má svá negativa i pozitiva)

vono to nakonec s Tebou nebude tak zlý...
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 08:51
Tragédie v JRD
Ach jo... A opět jsi nepochopil

- mluvil jsem snad o stavbe něčeho, co nepotrebuji?

- s ohledem na zakony stát tu zakázku nemůže přidělit té firmě, firma si ji musí vysoutezit. Je to řešení pro celkovou pomoc ekonomice, ne jedne konkretni forme
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 11:34
Rychlokvaška
No, o tom jak se soutěže dají využít jako extra příliv peněz, případně jak i pro soutěže využít dotace by se dalo taky popsat hodně papíru
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:51
Marky Parky   
Ale tady se přece nevede debata na téma zda volný trh nebo ne?

Celá tahle debata je pouze o tom, kdo má zaplatit ztráty aerolinek. Jestli to mají být:

a) akcionáři/vlastníci aerolinek
b) ti co služeb aerolinek využívají v rámci zdražení letenek nebo
c) my všichni prostřednictvím daní ze kterých jsou tvořeny ony dotace

Varianty a) a b) jsou správně. Varianta c) není správně a v tom má Tragéd naprostou pravdu.

Prostě pokud si já Filip Dvořák založím aerolinku a sopka mi způsobí ztráty, tak mohu šáhnout do své kapsy, mohou zdražit, mohou snížit náklady jinde, to všechno jsou legitimní řešení. Dokonce bych byl ochoten i akceptovat variantu, že požádám nějakou vyšší instanci (vládu?) o půjčku, která mi pomůže překlenout např. problém s cashflow, dokud jedno z výše uvedených opatření nezabere. Ale je pro mne morálně naprosto nepřijatelné obdobnou situaci řešit tak, že prostě půjdu a ty peníze si vezmu z kapes všech lidí.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:55
Kachna   
tak hlavně se tady bavíme o praseti a nemáme chlívek. Protože Evropská Komise zatím nestanovila podmínky dotací
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:00
Tragédie v JRD
To mas pravdu... Podmínkami to muže dost "napravit"... Ale... V podstatě jakakoli takováto dotace (nebo třeba... Rekneme tomu nizkourocena preklenovaci úvěr) je principiálně špatně...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 22:57
Tragédie v JRD
Jen si dovolím malé doplnění ... Bod a je správně v případe soukromé aerolinky... V případe státní aerolinky je bod a defakto bodem c, cili špatně..

Jinak, krásne a v par radkach vystihnuto cele jádro teto debaty...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:02
SONP   
Hlavně že si, kluci rozumíte. A teď už se jde spát.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:10
Marky Parky   
No, IMHO je v tomhle směru vůbec principiálně špatně existence státních aerolinek jako taková.

Role státu je (resp. by měla být) spravovat vybrané daně a poskytovat za ně služby občanům, nikoliv podnikání za účelem zisku. Ještě je pochopitelné, že stát si drží vlastnictví u některé podniků, které kontrola má krom komerčního i strategický nebo sociální význam (elektrárny, nemocnice, MHD).

Provoz klasické aerolinky, která dopravuje lidi z bodu A do bodu B ale žádný z výše uvedených aspektů nemá a je čistě komerční záležitostí. Takže možná proto jsem tuhle rovinu nezmínil..., jinak víceméně souhlas.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:12
Tragédie v JRD
Však v tomto se naprosto shodneme....
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:18
SONP   
Měli byste si oba koupit portrét Miltona Friedmana, a pověsit si ho nad postel...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:19
Karel
Ale musí být větší než ten tvůj Keynes s Marxem dohromady
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:05
PavelS
Citace: "Ale je pro mne morálně naprosto nepřijatelné obdobnou situaci řešit tak, že prostě půjdu a ty peníze si vezmu z kapes všech lidí."

Ale toto je přece základní princip, na kterém funguje, respektive chce fungovat ekonomika EU. Je to princip takzvané solidarity, neboli jakéhosi dalšího stupně "socálně tržní ekonomiky". Jde o to, že všichni se mají nějak podílet na ztrátách druhého a to se dodahne systémem dotací, kompenzací a podobných regulátorů, použitých všude v ekonomice.

Pokud tento princip v chování EU nevidíte, není se celkem o čem bavit, protože nějaké úvahy o tržní-netržní jsou plácáním do vody. Buď souhlasíte s výše uvedeným , nebo nesouhlasíte.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:07
Tragédie v JRD
My to vidíme , my to víme, a proto do eu dost rejeme. To není žádná novinka.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:13
Karel
V principu se s tím dá souhlasit, Marky. Ale jen v ideálním prostředí, kdy do měšce sypou:

a) všichni kromě mě (aerolinky) samotné
b) všichni pro-rata (stejná procentní sazba daně) bez ohledu na odvětví či fyzickou/právnickou osobu

Pak je požadavek na dotaci opravdu tím, co říkáš - vezmu si peníze z kapes všech lidí + firem, které platí daně.

Ale tak to přece v reálném světě není, a to je to, na co Dušínůj poukazuje. Jestliže má zkušenost v tom, že kromě všech ostatních překážek ještě přispívají do "společného" o něco "solidárněji" než ostatní (eufemisticky řečeno), pak není naprosto nemorální si také o tu solidaritu na druhou stranu prostě říct.

Zatím jsem nezaznamenal, že by kdokoliv z vás interpeloval své zástupce v lokálním či evropském parlamentu s požadavkem na zrušení stejně nemorálních dotací pro různé nátlakové skupiny křiklounů - zemědělci počínaje a ekologisty konče. Ve světě, kde si kdejaký zelený moula vzpomene, že poručí klimatu hot nebo čehý, a už se sypou miliardy od domělých viníků? Tady už, Marky, neplatí pravidla, která zmiňuješ. Těžko budeš hledat někoho, kdo s tím nesouhlasí více než já. Ale výše napsané není můj boj, to je jak chápu to, co se vám Dušínůj snaží naznačit. Libertariánské poučky v těchto sračkách nefungují
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:19
Rychlokvaška
Děkuji pane za ono odborné i dřívější hezky slušně řečené doplnění/shrnutí Aspoň někdo rozumí co tím chtěl básník říci. Opakovaně.

btw: Drobný update k akci "přílet 757". Asi je nasnadě, který prst mi byl ukázán (a to dokonce i bez dotazu) na náš plán. Recovery potrvá cca měsíc, možná dva. Do té doby máme smůlu i s plánováním, natož realizací.
Zasranej ejakulát.
P.S.: Ano, byl to prostředníček
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:24
Karel
Není zač, mé přesvědčení je stejné jako Tragédovo či Markyho. V makroekonomickoteoretickém smyslu jsme zajedno. V realitě současnosti je to ovšem stejně utopistické jako seance se SONPem na téma Kachnovy záchrany před kapitalistickou hydrou, kterou jsme vedli na simvodce ))

Btw. rozumím tomu, proto jsem ani na žádný update netlačil. Uvidíme na podzim, tak se mi jeví nejbližší možný termín... Takže do té doby Ti přeji pokud možno nezasranej ejakulát a prostředníček všude jinde než v Tvém análu )
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 11:51
Rychlokvaška
Jen "for the record" - moje přesvědčení je úplně stejné rovněž, aby nedošlo k omylu
Nejsem ovšem dogmatik a chápu krom mnoha dalších logických i např. tyto 2 výjimky:

1.) Loňskou pomoc finančnímu sektoru. I když si za to mohl prokazatelně sám (poslední věci co vyplouvají na povrch kolem Goldman Sachs jsou dost šokující), chápu, že jakákoliv šoková očista by stála nás všechny mnohem víc (a to nejen finančně) než to co se nasypalo pro záchranu. Na druhou stranu zatím pořád trošku naivně věřím tomu, že si vlády postupem času formou různých zákonů, omezení a speciálním zdaněním (např. podle rizikovosti a objemu operací) vezmou peníze zpátky.

2.) Současnou pomoc aerolinkám. Ne protože by ji nutně potřebovaly hned teď, ne proto, že by si ji snad něčím zasloužily, ne proto, že by si zasloužily jiné zacházení než všichni ostatní. Jediným důvodem proč bych si do společného měšce sáhl je ten, že do něho aerolinky už řadu let cpou hromady peněz, které do toho měšce nepatří a ani je tam nedává nikdo jiný.

Mimochodem, abych nebyl jen negativní, ona ta trocha čmoudíku měla koneckonců i několik pozitivních dopadů:

1.) Aerolinky a letiště měly čas vydechnout a postarat se o věci na které normálně není čas. Tak perfektně vyspravená a zkontrolovaná letadla a dovypiplaná letiště už jsme tu dloooouho neměli

2.) Trošku utrpěla pozice ICAO a CAA z pohledu regulátorů - je vidět, že pro spoustu situací nemají potřebné informace ani vybavení a konečně chápou, že úzkou spoluprací s aerolinkami a výrobci letadel / motorů (výstupy z normálních letů, testovací lety, zkušenosti, monitoring, maintenance, ...) dosáhnou mnohem větší efektivity. Koneckonců současné otevření vzdušného prostoru je toho jasným důkazem. Konečně, ale bude kolem toho ještě hodně vzrušených debat, protože to co se dělo bylo celkem tristní.

3.) Díky tomu jak měly aerolinky příležitost postarat se o zákazníky si získaly řekněme přízeň do budoucna.

4.) Naučili jsme se všichni něco nového a létání bude zase bezpečnější.

5.) Naplno povstává absurdita emisních poukázek, zejména pokud jde o CO2. Protože onen updrnutý ejakulátek za těch 6 dní kompletně umazal jakékoliv úspory v emisích za posledních 15 let. No, hlavně že globální oteplovalisté umí všechno tak krásně měřit a předpovídat. NOT.
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 11:59
Tragédie v JRD
s bodem (5) naprosto a bezvyhradne souhlasim ...
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 13:05
Aldaran
Dovolím si nesouhlasit s bodem 4. Přenesení zodpovědnosti z Eurokontrolu na aerolinky se může zle vymstít, zvlášť u lowcostů... Co bude následovat? Aerolinky přenesou zodpovědnosti na piloty. (pod čarou je známý nevyřčený damoklův meč, který bude podvědomě pilota vytlačovat ze zeleného pole => nepoletíš? OK, za branou je 10 takových, kteří si to lajsnou)
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 13:26
Rychlokvaška
V tom extrému máš sice pravdu, na druhou stranu takhle to opravdu nestojí, že by aerolinky zatlačily na CAA, povolte nám to a naši piloti se rozhodnou sami. Rozhodně ne. Bojím se toho taky, stejně jako ostatní, ale tahle obava byla celkem jasně vyřčená a všichni si dávají velký pozor. V tomto případě i řadě ostatních jsou dána jasná pravidla a manévrovací prostor a i když nikdy nepokryjou všechno (typický příklad "land at nearest suitable airport", nebo nedávné zrušení reportování braking action pro kontaminované dráhy), bude existovat spousta sporných míst a rozhodnutí kapitána jde někdy prostě na první pohled těžké vidět jako správné, od toho jsou tu pak následná řešení na zemi.

Spíš bych měl strach z té nově vznikající blame kultury - po spoustě let jsme se konečně dostali do úrovně, kdy se lidi na sebe nebojí prásknout co udělali špatně, všichni se z toho poučí a jde se dál (pokud to samozřejmě není gross negligence). Vliv na zvyšování bezpečnosti a profesionality je víc než zřejmý. Poslední dobou se to bohužel (asi díky zvyšujícímu se vlivu východních kultur na letectví, tradičnímu přístupu Francouzů a přebytku pilotů) ale začíná trochu vracet do původního stavu a to je špatně. Naštěstí aspoň místní CAA a FAA si uvědomují tohle riziko a bojují proti tomu. Snad bude ještě nějakou dobu platit, že UK a USA udávají tón letectví, aspoň pokud jde o bezpečnost.

Tou spoluprací jsem spíš myslel to, že nebude lítat jedno měřící éro CAA, které změří prd, ale bude se víc brát v potaz výstup z desetitisíců "měřících" letů ostatních.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:21
Tragédie v JRD
To, ze eu mrvi ekonomiku už tak dost, neznamená ze by v tom měla pokracovat...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:28
Karel
A můžeš mi tak nějak teple lidsky naznačit, co jako chceš udělat, aby tomu tak nebylo?
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:31
Tragédie v JRD
Voe, privazu se k tucinku a neodvažuji se dokud s tím eu nepřestane ))
komická vložka-konec

nijak... Tak si aspoň zanadavame lepší než sedět v hospode a vychvalovat restauratera
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:31
Marky Parky   
"Jestliže má zkušenost v tom, že kromě všech ostatních překážek ještě přispívají do "společného" o něco "solidárněji" než ostatní (eufemisticky řečeno), pak není naprosto nemorální si také o tu solidaritu na druhou stranu prostě říct."

Jinými slovy "kdo nekrade, okrádá rodinu". Děkuji, ale nechci.

Sice neinterpeluji u poslanců, ale pravidelně dle tohoto svého světonázoru volím a ve svém osobním životě se snažím podle oněch "libertariánských pouček" žít. Poplatky u lékaře platím a kdyby mi nabízel, že je kraj zaplatí za mě tak odmítnu. Daně neochcávám, nemelouchařím a stavební spoření hodlám použít na rekonstrukci bytu a ne jako lepší spořící účet.

Možná mě fůra lidí bude mít za magora, ale prostě mi to tak přijde správné. A když vidím někoho tvrdit opak, tak se prostě hlasitě ozvu.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:39
Karel
Krádež je ona ne(z)řízená, absurdně nastavená solidarita. Nikoliv to, že ti ty už jednou nakradené peníze někdo přidělí. Když si neřekne aerolinka, spotřebují to jiní. A těch je v takovém systému vždycky dost. Legální krádež je ale vždy napočátku. Prosím, rozlišujme příčinu a následek! V socanské hantýrce se tomu říká přerozdělování.
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:41
Marky Parky   
Tak v tom nesouhlasím. Za nemorální považuju i vzít si peníze, o kterých vím, že jsou kradené.

Ale to už se dostáváme trochu mimo téma....
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 23:46
Karel
S tím můžeš nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co proti tomu můžeš dělat. Z těch nakradených peněz jsou třeba i dálnice, po kterých jezdíš a budou placeny školky, do kterých budou chodit Tvoje děti, jsou z nich placeny úroky zvýhodňující to Tvé stavební spoření a tak dál... Je to nikoliv o absolutním odmítání, ale o vyváženosti, o míře solidarity, kterou stát se svými mafiánskými možnosti zachází. Proto na jednu stranu rozumím Dušínoj a na druhou stranu nikdy nepřestanu prudit proti enormnímu roztahování se eráru.
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:04
Marky Parky   
To zase ne, já nic absurdně neodmítám. Tam, kde se peníze společnosti vracejí (investice do infrastruktry, zdravotnictví, základních sociálních potřeb obyvatelstva) o krádež přece nejde.

Já platím daně dobrovolně a nemám s tím problém, protože vím, že je to potřeba. A nemám problém být solidární, vím, že po silnících postavených za moje daně jezdí i lidé co zaplatí státu mnohem míň, že si dneska nějaký důchodce nebo nezaměstnaný mohl koupit večeři a že peníze z mého zdravotního pojištění dneska zachránili někomu život, protože bylo na jeho operaci.

A tahle míra solidarity je OK a rozhodně to nepovažuju za krádež. Ale právě proto nerozumím tobě a Mírovi Dušínoj a argumentům které padly v posledních pár odpovědích - je potřeba tlačit na systém aby udržoval míru a nikoliv nechat systém bujet a odčerpávat z něj peníze stejně jako ostatní (a tím se snížit na jejich úroveň).
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:30
Koprik
.....s těma školkama bych si dovolil nesouhlasit!Páč ač erár chlubivě vyhlašuje, že je ve školkách místa dost, tak nejni a synka musím posílát nerad do soukromý za úplně jiný love....místo abych to třeba propil) nebo jinak použil!Takže ač tě erár oškube jak může, tak ti stejně nezařídí co od něj potřebuješ.Třeba takový silnice nám středočechům oranžoví socánci zařídili móóóc pěkný.Údajně jsou nejděravější v republice.Takže ať jsou všici přerozdělovači a jiní vydrřiduši do háje a celý Brusel s nima!Jo a jináč v megasekvoji souhlasím a zastávám se Karloj a Míroj a jsem protivá Tragédoj!A jdu spát, páč už nemám nervy to dál číst!
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:34
Aldaran
Co kecáš, dyk máte silnice nádherný...
http://zpravy.idnes.cz/cssd-se-na-predvolenim-letaku-chlubi-snimkem-zahranicni-silnice-pwr-/domaci.asp?c=A100419_155422_domaci_nos
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:52
Koprik
...jenže to je socanská propagační brožůra a fotka je z kapitalistické ciziny!Takovou silničku u nás středočechů nenajdeš))
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 07:23
SONP   
Omyl, ještě dávno předtím, než jsme vymysleli přerozdělování, provedl první krádež ten, který "si jako první obsadil určitou část pozemku, vyhlásil: To je moje! a našel dost naivních lidí, kteří mu uvěřili, (...) Kolik zločinů, válek, vražd, běd a hrůz by si lidstvo bylo ušetřilo, kdyby byl někdo vytrhal kůly, zasypal příkopy a zavolal na své druhy: Chraňte se poslouchat toho podvodníka. Jste ztraceni, pokud zapomenete, že ovoce patří všem a země nikomu" (Jean-Jacques Rousseau, O společenské smlouvě, 1762)
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 11:13
zLKNA
Snad bude v pohodě i její větší a mnohem nebezpečnější sestřička Katla:
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html

Delší časová osa:
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/gosplott.html

(Optimistický komentáře sem k tomu nikde nenašel)
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 20:03
pilot_master   
nejak som nepostrehol či to tu už bolo...
http://www.sme.sk/c/5335045/na-islandskom-ostrove-hekla-vybuchla-dalsia-sopka.html
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 20:06
Tragédie v JRD
A to se vsichni baly nejaky Katly ....
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 20:08
kuma   
no nebylo, ale nediv se,,když se ta sopka jmenuje tak blbě ... kdo by se zajímal o Heklu, když je tady Ejákul !
 

Nad evropou už se létá?   19. 4. 2010 / 21:07
pilot_master   
ach... medialni mrdky
http://www.sme.sk/c/5335045/televizia-vyvolala-paniku-o-vybuchu-dalsej-sopky-zbytocne.html
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 11:02
mípa   
Že by přece jenom došlo k obnovení transatlantického provozu nebo jenom vyhlídkové lety nad sopkou?
16984 B / 600 x 317 / new-1.jpg
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 11:12
Tragédie v JRD
tak ono se defakto transatlantik litalo i za sopky... jen letali trosku jiznejc.. po nocich se tam daly dalkovy asie - usa celkem v klidu najit... a kdyz ted uz mohli zacit evropsky aerolinky, tak proc by nelitali .. kratky priskoky ve stylu praha - frankfurt je nespasi

No, kazdopadne je to prijemny pohled, videt tam ta kvanta dalkovek ... a vubec, tu hromadu letadylek..
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 12:08
Rychlokvaška
Na většině míst byly znovu povoleny lety nad 20.000ft, apod. Prostě už se začínají zdokonalovat modely šíření a detekce, ICAO a místní CAA modifikují doporučení, taky je konečně cítit tlak aerolinek, dokonce se mluví i o povolení nočních letů. Co je ale problém, jak se nad těch 20k dostat. Tady v UK sice lítá pár severních letišť, ale LHR a LGW jsou pořád out.

Popravdě už mi to začíná lézt krkem...a to jsem "jen" doma a ne někde v tramtárii. A do toho ještě přispívá nadšená veřejnost a média tím jak je všude ticho, v Londýnských parcích je jen slyšet ptáčky, jak na 3. rwy na LHR můžou zapomenout a defacto by možná mohli zatravnit i zbývající dvě, jak za všechno můžou aerolinky a měly by platit jak mourovaté a jak jim diskutované evropské kompenzace v žádném případě nenáleží, protože mají peněz dost a mají mít techniku, která si umí se sopečným popelem poradit. A abych nezapomněl - za posledních 6 dní do atmosféry přibylo neuvěřitelně malé množství CO2 (protože letecká doprava se podílí tady v UK na znečištění celými 6 procenty!! a celosvětově sotva 4), takže si naše globálně oteplená zemička konečně oddechla.

No prostě pořád ta stejná písnička...
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 12:18
Premek
Ona tim vubec asi Anglie dost zije - kolega mi pred chvili psal, ze reditele mame na vzdalenejsi strane vulkanu ))
 

Nad evropou už se létá?   20. 4. 2010 / 12:53
Rychlokvaška
No, vzhledem k tomu, že nedávno byly velikonoční prázdniny a tak je pořád v zahraničí cca čtvrt milionu britů, kteří se nemají jak dostat zpátky, tak to prožívání celkem chápu )
 

Nad evropou už se létá?   21. 4. 2010 / 00:39
Lejzy
Tyjo, muj host dneska odjel do Londyna busem, stalo ho to 2x vic nez letenka a ke vsemu ten jeho let snad zitra poleti. To by jeden...
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   30. 4. 2010 / 21:27
Tragédie v JRD
http://orgo-net.blogspot.com/2010/04/proc-zavreli-letecky-provoz-uci-se.html

s krizkem po funuse .. ale lidi, co napisou tohle, fakt musi mit v hlave burdel
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   30. 4. 2010 / 21:38
xWing   
Tak to je material...
Skusil som pridat komentar... hehe... ze bude zobrazeny az po schvaleni... vystiznejsie by bolo po cenzure
Cize kometare vyhradne len chemtrails pozitiv
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   1. 5. 2010 / 07:42
Luboš
To je sranda - pod tím článkem už je odkaz na tenhle tvůj příspěvek!
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 09:11
Karel
A pod "opravdu kvalitním článkem" na http://orgo-net.blogspot.com/2010/04/jak-delali-umelou-oblacnost-bez.html jsem našel toto vysvětlení mě do té doby těžko pochopitelné zkratky PW:

"Anonymní řekl(a)...
PW je power wand, vyhledej si tady na blogu nebo na netu.
Je to lemuriánský krystal zalitý do orgonitu, v měděné trubce, poháněný elektrickými impulsy zapperu. Vytváří skalární vlny a orgon a rozpouští DOR.

20. dubna 2010 18:33"
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 10:21
Tragédie v JRD
co je to DOR? .)
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 10:37
Karel
Pohledej na internetu nebo se zeptej na jejich blogu, ne? Máš to tam napsaný. A neříkej, že to platí jen pro PW! Ještě existuje možnost kontaktovat znalce chemtrails, ale já jsem, například, už zapoměl jeho nectěné jméno
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 10:50
Pips   
Myslíš Jana Šturmu?
30046 B / 500 x 285 / sturma.jpg
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 13:29
Karel
No, možná je to on, těžko říct... takhle z hlavy. Tohleto, co je na obrázkoj, to je prý "znalec Chemtrails", což naprosto nekoresponduje s mým požadavkem na jméno "znalce chemtrails", jestli mi rozumíš...
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 10:37
RabbiT_CZ
No přece Deadly ORgon. Tragéde, to ví každý

Shlédl jsem i video výroby nějakýho ujetýho cloudbusteru (BTW k čemu to je jsem nepochopil - asi nějaká podpora firem prodávající měděné trubky) a usoudil jsem, že všem jim naliskat je málo.

 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 11:13
FSPilot   
Toož dobře jim to vaří http://www.youtube.com/watch?v=dqw7z2JJ-w4&feature=player_embedded
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 13:13
Hermann   
Tak proto Karel dycky corne kyblicek .. ted uz je mi jasny na co!
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 12:19
mípa   
No bez komerčního využití by to přece celé nemělo smysl. Asi jako http://www.nucleostop.de/index.html
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 14:08
kuma   
Bomba!
Teď mne nepřekvapí, že prej 1/3 amíků věří, že "X-files" je dokument a kryptonit existuje...
Kdyby tohle dělal někdo na Uralu, tak s ním svět pohrdá. V Tennessee je to jen dobrej kšeft...
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 14:03
kuma   
HUSTÝÝÝ!
Máme na oddělení ráznou sestřičku, která se jmenuje Orgoníková a do telefonu se hlásí "Orgonice!!" - mám tomu tedy rozumět tak, že abych zbytečně nevyvolával impulsy zapperu a nezvyšoval její orgon, měl bych s ní vycházet pokud možno bez porušování PW?

PS: na těch stránkách jsou i jiný hustý věci, např:
http://orgo-net.blogspot.com/2010/04/zabila-globalni-elita-predstavitele.html
mohli bychom tyhle dva naše stromečky pospojovat, ne?
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 14:11
Tragédie v JRD
kdyz ctu titulku ... http://orgo-net.blogspot.com/ .. a vidim tam to ilimunitai, reptiliani (reptile, co s im mas spolecneho), tak... zda se mi to, a nebo podobnost s bendovejma vesmirnejma plejadanama neni ciste nahodna? .)
 

Nad evropou už se létá? (ja to říkal, Chemtrails)   3. 5. 2010 / 14:49
kuma   
No, zrovna ty s tím tvym avatarem tady... ty bys to měl vědět nejlíp, ne?
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ