| | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 17:49 | |
| | Ahojte.
Docela ma uchvatila tato Anca do X-Plane http://x-plane.hu/an2/index.html
Teraz si uz nepamatam, kto z fanusiklov X-plane je tu taky puntickar a je dolezity spravny checklist a funkcnost systemu, ale toto je ozaj posusnanicko
Ale k veci.
Preco ma ta Anca dve rucicky na otackomeri ? Vid obrazok.
Ako sa to ma spravne citat ? Na obrazku je motor na volnobeh, ale netusim ake otacky to su, kedze vidim 2 ruciky
Diky za vysvetlenie neznalemu An-2 |
| |
|
| | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 17:59 | |
| | Hádám:
máš tam 800 otáček. Malá ručička těsně přes 1 a velká na 8.
Detaily asi nejlépe doplní Lowmick.
Ještě kouknu do RLE.
|
| |
|
| | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 18:07 | |
| | tak tak. velká ukazuje tisíce, malá stovky. i na některejch trenérech jsou tyhle otáčkoměry |
| |
|
| | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 18:19 | |
| | Díky za potvrzení. Jinak v tom úvodu mělo být "malá ručička před 1", nikoliv "přes". |
| |
|
| | | | | AN-2 - startovanie (X-Plane) 18. 4. 2010 / 18:57 | |
| | No teda...k comu je dobry tak zlozity otackomer ?
BTW... mam este otazku ohladne sposobu startovania.
Jedine piestove lietadlo, ktore som sam kedysi v zivote startoval bol Z-37 Cmelak a ten sa startoval stlacenym vzduchom.
Tato Anca, sa startuje nejakym zotrvacnikom ??? Pretoze ked prepnem spinac do polohy STARTER, podla zvuku je to akoby nejaky zotrvacnik. Ked to ma uz ozaj vysoke otacky, tak prepnem do polohy CLUTCH (spojka ???) zacne sa roztacat vrtula a otacky zotrvacniku (???) okamzite klesnu, motor zakasle a uz to frci
Vsetky AN-2 maju takyto sposob startu, alebo su nejake s inym statovanim, napr. stlaceny vzduch ?
Diky |
| |
|
| | | | | | AN-2 - startovanie (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:02 | |
| | To neni slozity ale naopak strasne jednoduchy. Vyhodou je vetsi citlivost, resp. takova opticka presnost.
Jak pises - Cmelak vzduchem (vyhoda nezavislosti na elektrice, nevyhoda silne limitovaneho poctu pokusu)
Andula setrvacnikem. Ted nevim jak to maj v XPlane, ale staci mit baterku, switch "starter" vedle packy starteru nahoru a pak jsou dve varianty spinani:
packa "push, pull", packa "left, right". U te prvni na pritazeni roztacis setrvacnik, pri stisku roztaci setrvacnik pres spojku motor. U druhe "doleva" setrvacnik, "doprava" motor. Je to tak ruzne, ale stale letaji anduly s obema zpusoby.
Vzduchem bys takovejhle motor jen tak neroztocil I ten Cmelda s tim ma nekdy problemy... |
| |
|
| | | | | | | AN-2 - startovanie (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:17 | |
| | Diky za objasnenie ohladom otackomeru.
Na obrazku je detail starteru v X-Plane.
Ako pises, staci zapnut bateriu, pustit palivo a mozem startovat.
Packu uplne vlavo a min. 15 sekund drzat, aby nabehli otacky.
Potom prepnut vlavo (Clutch) a vrtula zacne tocit.
Ono je to robene cez plugin, takze ked prepnem vlavo, automaticky mi plugin zapne aj magneta na ALL. V reale kedy zapnes magneta ? Uz pred spustenim zotrvacniku ?
Diky |
| |
|
| | | | | | | | AN-2 - startovanie (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:36 | |
| | no, to maj prave tak nejak naopak. U tehlech typu starteru se setrvacnik roztaci doleva.
15s neni dogma, zalezi v jakym stavu je motor. Je jasny, ze kdyz delas prvni start ten den tak ho roztocis vic. Kdyz uz paty, desaty tak to nechas jen chvilinku abys zbytecne nevybijel baterku.
magneta zapinam pred spoustenim. Takovy ty postupy jako crankovat na nekolik otacek je ciste z lenosti nekterych jedincu. My vrtuli protacime rukama. Navic si takhle muzes zrusit starter pokud se ti tam "zprici vazelina" (popr. celej motor po spusteni) |
| |
|
| | | | | | | | | AN-2 - startovanie (FS) 19. 4. 2010 / 08:31 | |
| | Já jsem sice už dlouho s andulou nelítal (ve FS), ale koukám, že jsem to dělal nějak jinak. Já jsem se při roztáčení setrvačníku řídil ampérmetrem. Spojku jsem zapínal, až když to kleslo pod tuším 40 nebo 60 A. To se v reálu nedělá? Jede se jen podle času? Mně to přišlo celkem logický, že se otáčky roztočeného setrvačníku odvozují od proudu do startéru.
Díky za upřesnění. |
| |
|
| | | | | | | | | | AN-2 - startovanie (FS) 19. 4. 2010 / 09:21 | |
| | jojo, to jsem tam chtel jeste dopsat, ale nevim jak moc dobre odber XPlane/FS simuluji, tak jsem to nekomplikoval.
Pres leto roztacim tak na 80 A, kdyz se nejedna o prvni start. Vcera a predevcirem kdyz po ranu byla jeste trochu zima jsem roztacel na prvni start na nejakych 50-60. Vesmes tam kde se zvuk setrvacniku prip V-A metr stabilizuje. |
| |
|
| | | | | | | | | | | AN-2 - startovanie (FS) 19. 4. 2010 / 11:29 | |
| | Tak díky, už jsem myslel, že jsem to dělal léta blbě. Samozřejmě, že stabilizace zvuku je v reálu asi to nejlepší vodítko - že už to dál nejde. A kromě toho asi dobře vystihne momentální ochotu motoru se roztáčet (teplota motoru a oleje). Rozumím, že ve FS by se tahle závislost asi modelovala dost obtížně, tam se zvuk ustálí právě při té předepsané hodnotě proudu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | AN-2 - startovanie (FS) 19. 4. 2010 / 17:21 | |
| | Ampermeter nereaguje, takze preto je v checkliste pisane minimalne 15 sekund.
Ale zrejme preto, ze start je programovany pluginom. |
| |
|
| | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:14 | |
| | no, kdybych teda mel byt ten zminovany puntickar, tak volnobeh 800 je pro AN2 skoro moc Teplota smesi v karburatoru je taky kapku uhozena a tlak oleje taky mimo |
| |
|
| | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:19 | |
| | To je obrazok asi 10 sekund po nahodeni, takze teplota a tlak este ani nemohli nabehnut
A otacky su podla obrazku 750, ne 800
|
| |
|
| | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:27 | |
| | Takhle to má být během motorové zkoušky:
[9] Test volnoběhu (malyj gaz), otáčky 500 ot/min, tlak oleje nad 2 kg/cm2, palivo nad 0.15 kg/cm2, teplota oleje nad 60C. Motor musí běžet bez problémů.
Nemám u toho žádnou poznámku tak to tak asi (?) bylo, ono bylo ale více verzí a také nějaký patch. A teď je koukám verze 3, tu jsem neměl.
|
| |
|
| | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:40 | |
| | Ano, toto je najnovsia verzia pre 9.50
Takze nainstaluj a daj vediet. |
| |
|
| | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:52 | |
| | | |
|
| | | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:57 | |
| | No on funguje na 9.45 aj 9.50
Ja som napisal preto 9.50, lebo uz tu verziu mam nainstalovanu. |
| |
|
| | | | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:58 | |
| | Tak to jo. Já jen abychom měli stejnou verzi (modelu).
|
| |
|
| | | | | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 22:26 | |
| | Je to verze 9.50 protože nám ta 9.45 na windowsech nešla |
| |
|
| | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 20:32 | |
| | Jak nemohly nabehnut? Vzdyt uz "nabehnute" su, do cudnych hodnot.
Co se tyka toho otackomeru... prepocitej carky, ale je nejaky tarchavy. To by bylo vic nez 750 |
| |
|
| | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 21:02 | |
| | jen takova mala otazka pro vsechny x-ptaky je na tuhle krasavici nekde ceskej navod?porad ji nemuzu nahodit..model vypada luxusne ale este jsem ji nemoh zalitnout..
dik
Jakub |
| |
|
| | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 21:20 | |
| | Zkus:
[8] Přepnout a podržet 15 až 30s přepínač v poloze START vpravo, to roztočí elektromotor, a poté jej otočit do polohy CLUTCH vlevo a podržet (asi 10s), to automaticky zapne magneta do polohy BOTH. Poloha CLUTCH připojí motor k elektromotoru, tím se motor začne točit a měl by chytnout.
Pokud motor nechytne, je možné opakovat postup čtyřikrát s minutovými intervaly a poté přestat na 30 minut startovat kvůli ochlazení startéru.
Reálný start je trošku složitější, ale princip je stejný. |
| |
|
| | | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 21:22 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 21:38 | |
| | Není zač. Ještě upozornění: já musím vždycky vypnout všechny pluginy kromě AN2 a reloadovat letadlo, jinak to nechytne. |
| |
|
| | | | | | | | AN-2 - start hvězdicového motorou 19. 4. 2010 / 18:06 | |
| | Kdesi jsem četl, že hvězdicový motor, když má být startován, je jako manželka. Jeho (její) přání jsou prostinká. Ale častio se ani sebevětším snažením tak jako tak uspokojit nedají...
MYslím že víc napoví videa ze startování konkrétních motgorů. Doporučuji proto youtube:
Někdy to dá dost práce (DHC Beaver):
http://www.youtube.com/watch?v=GOvOJxKH81Q&feature=related
Někdy to jde hned napodruhý (napoprvý by to ta slečna ani neocenila, že... )
http://www.youtube.com/watch?v=BxhSmeAqD0g&feature=PlayList&p=E75AD8637BCBADAE&playnext_from=PL&playnext=1&index=55
Tady pár dobře míněných návodů - nastříkat palivo, zapnout čerpadlo, roztočit setrvačník, plyn na nule, pustit spojku - a jak se to roztočí, zapnout magneta. Zdá se to jednoduché...jako ta manželka
http://www.youtube.com/watch?v=f3sHTVBRSDA&feature=PlayList&p=E75AD8637BCBADAE&playnext_from=PL&index=56&playnext=2
http://www.youtube.com/watch?v=Kbv2KQaMydU&feature=related
A protože An-2 je vlastně "půldakota" - tak tady docela instruktivní návod na start motoru DC-3 (skoro stejný potor, skoro stejné startování): napumpovat tlak paliva, elektrickým čerpadlem nastříkat (el. čerpadlo běží vždycky jen asi 2 sekundy, tak se musí cvakat víckrát - podle teploty 4-6x), vibrátor (Wagnerovo kladívko, jiskří na svíčkách i při nízkých otáčkách, doskud magneta nedávají dost sytou jiskru), nakonec startérem protáčet motor (tady není setrvačník) - a jak se to rozběhne - cvak-cvak magneta. Fluf-blem-blem-brr-rr-rrrrr - a už to běží
http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY&feature=related
Jak vypadá takovej motor z An-2 holej při startu je dobře vidět tady. Mechanizace i zásady bezpečnosti při práci minimalizovány, setrvačník se roztáčí klikou. Vše je jinak stejné (škoda, že při samotném startu ten troglodyt v montérkách zakrývá výhled zrovna na ty čudlíky )
http://www.youtube.com/watch?v=Z2ChXmMiXjY&feature=related
a nakonec třešnička - čtěte, prosím, ten text... ten je mnohem lepší, než samotný fakt, že se nakonec toho Broussarda podaří (nebo nepodaří? ) nahodit...:
http://www.youtube.com/watch?v=EkcX0KGIBwk&feature=related |
| |
|
| | | | | | | | | AN-2 - start hvězdicového motorou 19. 4. 2010 / 18:52 | |
| | to prvni video s andulou jak pan v letecke kombineze startuje za pomoci checklistu je strasna komedie... Me to pripada jak vystrizene sceny z TopGunu
Andula nema elektricky cerpadlo, tlak delas manualne a plyn uplne na nule neni nejstastnejsi volba
Ty cudliky ktere Troglodyt zakryva jsou stejne rozhazeny jak oni potrebuji, ne tak jak je to v AN2. A stejne tam ten pan uz jenom zapne magneta a roztoci setrvacnikem motor, nic vic.
btw tenhle vikend jsme pro spousteni potrebovali 4 ruce (Andulce se po ranu nechtelo a navic si konkretne tahle potrpi na dostatek paliva pri spousteni). Ja jsem mel levou na pumpe, pravou na starteru a kolega levou na tlaku paliva a pravou na plynove pace. Byl to docela fofr kdyz zacala bafat. ale kdyz se zadari... (fotka je stara, pouze ilustracni) |
| |
|
| | | | | | | | | | AN-2 - start hvězdicového motorou 19. 4. 2010 / 21:12 | |
| | Měli byste si vyměnit listy.Tyhle jsou už dost gumový a nedržej |
| |
|
| | | | | | | | | AN-2 - start hvězdicového motorou 19. 4. 2010 / 19:11 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | AN-2 - start hvězdicového motorou 19. 4. 2010 / 20:21 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | AN-2 - start hvězdicového motorou 19. 4. 2010 / 20:48 | |
| | To tam už měl Kuma
Ale pěkná série. Holt pořádná letadla |
| |
|
| | | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 19. 4. 2010 / 18:25 | |
| | Pro objektivitu se musím opravit - je tam vidět trochu jiný způsob u té dakoty, tam točí starérmotor kolem dokola - a magneta se nezapínají hned, ale až po protočení určitého "počtu listů" (je tam slyšet, jak to ten starší pilot počítá). Teprve když je prqavdpěodobné, že se natáhla směs do všech válců - teprve pak se zapnou magneta... Nejsem odporník na radiální motory -ale není právě tohle temn fígl, proč všechny (krom toho švédského v červeném vozíku - ale ten byl roztočen fest - a vlastně než to zapli tak se taky chvíli protáčel na spojce - stejný efekt jako v té dakotě...) nejdřív chrchlaj a kuckaj - než nakonec nastartujou? |
| |
|
| | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 18. 4. 2010 / 22:12 | |
| | Ved je k tomu perfektny checklist, ja som isiel podla toho.
Len som mal zo zaciatku problem s Cowl Flaps, nevedel som najst tu spravnu packu a nakoniec to je taky maly cerveny cudlik Sice nechapem preco, ale to uz je detail.
Jo suhlasim, toto ero je luxus. Zatial jedine, ktore po vzlete mam problem udrzat jak rychlost, tak vodorvny let, vyvazit, ale ked s tym chvilu zapasim, potom uz to ide ako vino
|
| |
|
| | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 19. 4. 2010 / 23:16 | |
| | | |
|
| | | | | | | | AN-2 - otackomer (X-Plane) 20. 4. 2010 / 01:56 | |
| | to bylo ňáký chudý... |
| |
|
|