FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 22. 12. 2024, svátek má Šimon Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
OT: Dotaz pro znalce řady Z-526 Jeden příspěvek | Celý strom
OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   4. 4. 2010 / 21:59
Kachna   
Zdravím,
sháním nějaké informace o verzi Z-526. Jedná se mi o otypování verze, která má eFkový křídla, přeplátovanou přední kabinu a překryt zřejmě posouvaný dozadu (první verze akrobatů). Třešničkou na dortu je WM-6. Co bych potřeboval zjistit je Jaké bylo použito zbarvení (+IMZ) a vrtule.
Díky
 3x  

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 09:21
A.J.Scandall   
Máte štěstí, že jdu zrovna kolem Trenéry od Z-326 výš jsou mým koníčkem

Jestli myslíš dlouhý křídla, dlouhý trup s jednomístnou kabinou typu bublina (jako kraťas) a motor WM-6-III, tak je to Z-526AS. Vyrobeno jich bylo tuším pět, všechny mělo čs. reprezentační družstvo. Imatrikulace OK-WXA, WXB, WXC, WXD, WXE. Zbarvení stejné, jako nosí v dnešní době Z-326M OK-OTB, v barvě modré, šedé, žluté, možná zelené a další nevím. Jen to nebylo eFkový křídlo, k tomu se vrátím na závěr, bylo to 326/526kový křídlo bez klapek. Instalace byly zjednodušené, aby nebyla potřeba elektrika, a tak zasouvání podvozku se změnilo na hydraulické, poháněné ruční pumpou. To ti asi bude něco připomínat.

Jestli myslíš totéž, ale s jednomístnou kabinou, jako měly Z-226A, tedy připomínající původní, jen zkrácenou, tak to byl Z-526A. Vyrobeno jich bylo asi dvacet, všechny šly na export, proslavil jí zejména Neil Williams, který na ní létat. Křídlo měla dlouhé, s klapkou, a měla normálně zachovanou elektroinstalaci. U nás žádná taková nikdy nelétala, pominu-li fabriku

Pro zajímavost dalším vývojem přestavbou Z-526AS vznikla Z-526AF, která dostala nový, o něco kratší trup (překryt motoru navazuje přímo na náběžku, jako u Kraťasu), a motor M-137A. Zachovaly si původní imatrikulace i zbarvení.

Ještě dalším vývojem, tedy uříznutím křídla, zvětšením křidélek, instalací přechodů křídlo-trup a další, se ze Z-526AF staly Z-526AFS. Přestavěné byly tuším tři, OK-ZRA, ZRB,ZRC. Proto jsem narážel na ten hydraulický podvozek, ZRB je totiž prapůvodem jedním ze Z-526AS, i když z toho moc nezbylo, možná základ křídla. Ostatní Z-526AFS byly z novovýroby.

Ovšem tím to nekončí. Z nepotřebného trupu Z-526AS OK-WXA se na přelomu 70.tých a 80.tých let stal Z-526AFM Condor, vlečný speciál s motorem M-337A (s kompresorem), elektricky stavitelnou vrtulí V-410. Ten létal v Moravské Třebové. Po dosloužení byl přestavěn jakoby zpátky na verzi Z-526ASM, což je AS, s tentokrát už eFkovým křídlem, elektrickou instalací, motorem M-137A. Dostal imatrikulaci OK-WXA (z původního WXA zbyl jen trup), nyní létá jako D-EWXA http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6701467&nseq=0
Takže z původního Z-526AS OK-WXA létá trup v Z-526ASM D-EWXA a křídla v Z-526AFS-V OK-ZRB. Genezi kdysi hezky popsali v L+K, myslím, že to byl ročník 1996. Tam bys o tom našel víc a určitě bez nepřesností, již jsem se mohl dopustit.

Ještě dokonce vznikla verze Z-526FI pro Irák, což byla Z-526F v jednomístném provedeni s kapkovitou kabinou (jinak ale "dlouhá"), tedy dá se říct velmi podobná, ne-li shodná se Z-526ASM.

Na závěr ke křídlu. Z-326 a Z-526 mají vpodstatě shodná křídla, lišící se podle výrobního čísla snad jen pevností. eFková, ty nejpevnější, jsou jen ty z konce výroby. Při výrobě se to všechno prolínalo, takže můžeš mít Z-326 přestavitelnou na Z-326MF, ale i na Z-526M. A Z-526 přestavitelnou na Z-526M, případně dokonce na Z-526F. V závislosti na tomto faktu a na tloušťce nosníku v centroplánu můžeš tedy mít vedle sebe tři navenek shodná letadla, dvoumístná, dlouha křídla, motory M-137A, a přitom jedno bude Z-326MF, druhé Z-526M a třetí Z-526F. První dvě vznikly přestavbou původních Z-326 a Z-526, třetí je z výroby. Pro pilota je podstatné snad jen to, že první má povolené 4,4g, druhé 5,5g a třetí 6g
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 09:43
kuma   
Joj! Skvělej souhrn, dík!!

Jen ještě dotaz: ta písmena mají určitě svůj význam, takže z písmen se dá určit, jaká střeva vlastně v tom "trenéru" jsou - a ty to jistojistě znáš...

Tak trochu se mi loudí na mysl, že tehdy (už jsem docela starej pes...) se říkalo, že "AS" = akrobat speciál... takže jak to vlastně je?

A= akrobat: Jednomístná kabina, zkrácený trup (?)
S= speciál: konkrétní verze trupu?
M= modernizovaný? modifikovaný? Motorlet? kompresorový motor? automatická vrtule?
F= flaps: vyztužené křídlo bez klapek (kratší? křidélek? mechanizace?)
V/W= ...??

Dík!
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 10:33
A.J.Scandall   
Já nad tím tuhle taky přemýšlel, a řekl bych, že to jde částečně z ruštiny.

M-modificírovanyj
F-forsírovanyj + motor M-137
A-akrobatický
S-speciál
L-motor Lycoming



Všechny trenéry, jež mají ve svém označení "M", jsou jen modifikací něčeho původního na motor M-137

Z-226M je původní Z-226T nebo 226B
Z-226MS je původní Z-226T,B, případně už přestavěná M, s vrtulí V-503A
Z-326M je původní Z-326
Z-326MF je původní Z-326, resp. 326M, s vrtulí V-503
Z-526M je původní Z-326 nebo Z-526
Z-526ML je původní Z-326 nebo 526 s motorem Lycoming
Z-526ASM je původní AS


"F" by mohlo být ono Forsírovanyj, ale taky to měly éra, jež měly z výroby motor M-137. Tudíž to může znamenat obojí. Z-526F a 526FI, 526AFS. Vlastně i AF je pevnější, má kratší trup.


"A" byly jednomístné akrobaty

Z-226A
Z-226AS
Z-326A
Z-526A
Z-526AS
Z-526AF
Z-526ASM
Z-526AFS
+Z-526AFM Condor, to byl jednomístný stroj, i když ne akrobat

Kapitolou samu pro sebe tvořily přestavby Z-226 na Z-126 a nazpátek, z toho pak vznikaly Z-126T. Dokonce existuje i Z-126M, což je Z-126 modifikovaná na motor M-332 (z Meťáka, s kompresorem), která se kvůli změně vyvážení létá zezadu jako Z-226. Měl jsem možnost s ní letět, majitel (Němec) mě poprosil, zda bych mu jí převezl z GO, měl na Trenéru velkou pauzu a necítil se na to. Nebylo to špatné, výkonově lepší stopětka se spolehlivějším motorem.

Jenom mi tam nesedí Z-326MF, lepší by bylo Z-326MS. To bych ale byl moc velkej hnidopich.

Jen tak pro zajímavost, měl jsem tu čest s devíti typy a verzemi Trenérů, a nejlepší ze všeho mi z hlediska letových vlastností přišla Z-226T. Jen ten nešťastný motor... Kraťas je dobrý dravec a má krásně harmonizované řízení, ztrácí však energii při vyšších g, kvůli vyššímu indukovanému odporu. A i to jedno sedadlo přináší omezení v použitelnosti. Ale srdcovkou pro mě vždycky byla Z-526F a teďka M, ta má naprosto vyvážený poměr mezi letovými vlastnostmi, spolehlivostí motoru a užitnou hodnotou.
 1x  

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 11:21
Livien
Teda, takovou odpověď jsem ani nečekal, konečně je na péráku opravdickej odborník Pro zpestření přidávam obrázek co mi udělal fakt radost - bulharskej kraťas http://www.czechspotters.net/showphoto.php?id=2537
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 11:34
A.J.Scandall   
To ale není kraťas, ale Z-526A. Ta popiska je tam špatně. Z-326A vypadal skoro stejně, jen měl dřevěnou vrtuli. Ale fotka je zajímavá, nevěděl jsem, že Z-526A létala i v Bulharsku

EDIT: ale možná to přeci jen prapůvodní Z-326A je, protože to má tak divně naroubovaný kryty motoru pravděpodobně ze Z-526F, takže i ta vrtule tam nemusí být původní. Pravděpodobně to vzniklo při opravě do podoby statického exponátu. Takže čert ví, co to bylo.

Jinak Kraťas je Z-526AFS

http://www.airliners.net/photo/Slovensky-narodny-aeroklub/Zlin-Z-526AFS-V/1667533/M/
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 11:37
Livien
Aha díky, zase jsem o něco chytřejší
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 14:06
kuma   
Nikoliv chytřejší, ale vzdělanější (chceš-li, tak informovanější )
Chytřejší by nepsal, že je tu "konečně" AJS, který je tu jaksi.. už dost dlouho

jinak to AJS - banzai-banzai-banzai !!
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 14:56
A.J.Scandall   
No jo, no, ve flightsimurátolovym kyberprostoru už strašim osm let. To už jsem pěkně starej bubák
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 18:09
Livien
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 18:16
kluk ušatá
Tak tak. Ale takove poctenicka o ruznych verzich Treneru, to je krasa. Jen houst a vetsi kapky.
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 18:45
jožo
Už sa opakujem, ale väčšia krása by bolo mať ju v FSX
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 19:20
Kachna   
Počkej v X-planu už bude za chvilku a to bude polítáníčko,... Ne jak pohybovat ingotem ve vzduchoprázdnu,...
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 14:52
Kachna   
No na tebe jsem tak trochu sázel

Aha. Takže jsem jaksi vytvořením klapek jaksi p****** hledal jsem na netu všechny možný informace. Měl jsem se zeptat,...

Tak teď mám možnost udělat dvě věci,...

Buď nechat motorovou kapotáž a zadělat klapky a udělat ZRBa, nebo předělat motorovou kapotáž a nechat klapky a dělat zmiňovanou WXA. No, teď je otázka co bude líp lítat.

No, každopádně děkuju za vyčerpávající odpověď a už vím, proč ZRB má mechanickou hydraulickou pumpu na zavírání podvozku.
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 15:00
A.J.Scandall   
To máš jako RC-čko?

ZRBa z toho nedělej, to by bylo moc změn, to spíš udělej Z-526ASM (OK-WXA). Koneckonců rozdíl v kapotáži motorů postřehne jen znalec, nebo vnímavý pionýr.
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   5. 4. 2010 / 19:18
Kachna   
Jj, je to takový větší RCéčko. Asi dám na tvé rady.
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   6. 4. 2010 / 19:13
ivansmil   
Taky se dodatečně přidám k poděkování za unikátní informace a jestli můžu, rád bych se zeptal na dvě věci :

1) Jestli to dobře chápu, verze AFS-V je původní AFS dodatečně předělaná na vlečnou (má nainstalované zařízení na vlekání a je omezená na kategorii Normal, tj. zákaz akrobacie a úmyslných vývrtek). Je to tak, nebo tam jsou i výraznější konstrukční zásahy? Ten zákaz akrobacie je dán čím? Únavou materiálu, stupněm údržby? ... a dodržuje se to?

Z toho vyplývá druhá otázka :

2) Kolik kraťasů může lítat v současné době akrobacii? Osobně vím jen o D-EAPH (každoročně kosí trávu na meetingu v La Ferté-Alais, viz foto) a na netu jsem našel ještě fotky D-EWBA. Je nějaký takový aktuálně v ČR?
40018 B / 600 x 403 / Limite-Altitude-a20171404.jpg
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   6. 4. 2010 / 20:42
A.J.Scandall   
Co se první otázky týče, je to přesně jak říkáš, AFS-V se od AFS leiší jen zástavbou vlečného zařízení, zrcátka a převodu do kategorie Normal. Měl jsem tu čet létat Kraťasy dva a jeden z nich, prototyp vlečné verze, měl ještě navíc signalizaci vypnutého vlečného lana, což jsem u jiného Trenéra nikdy neviděl. AFS-V je čistě domácí specialita, nevím o tom, že by nějaký takový létal mimo ČR/SR.

Problém Kraťasu je v tom, že díky vyšším povoleným násobkům (+7g a -4g) má nižší povolený akorbatický resurs, 1000h. I celková životnost je nižší, myslím, že 2500h, ale to možná kecám.

Zato "dlouhé" 526ky mají obecně vyšší akrobatickou životnost, 2300, 2800 resp. 3200 hodin podle konkrétní verze. A jejich celková životnost je 4600, resp 5500h podle toho, kdy skončily s akrobacií.

A tak zatímco dvoumístna Z-526, ať už jakékoliv verze, si najde plnohodnotný letecký život i po převodu do kategorie Normál (jako vlečná, turistické či výcvikové letadlo, či jen tak pro radost), tak Kraťas, Z-526AFS, může vlastně jen vlekat. I to vození se jen tak pro radost každého za chvíli omrzí, když sebou nemůže nikoho vzít. A proto hodnota Kraťasu prudce padá, když může létat už jen rovně. Proto, a to je zajímavé, když je vidět na prodej v zahraničí Kraťas, téměř vždy má nálet 750, 800, 820h apod. Nechci teď zacházet do detailů, zdali je tak šetřený, nebo pomohla tužka. U nás to bylo jinak, Kraťasy se normálně olétávaly a počátkem osmdesátých let prostě jako akrobaty skončily a byly přestavěny na vlečné. Každý si s ním rád skočí, ale když chtěl kupříkladu AeČR jednoho svého prodat, nikdy se mu to nepovedlo.

V ČR, pokud vím, žádný akrobatický Kraťas v současnosti není.

Pokud je k podivení to, že zvětšení povoleného násobku o zdánlivě zanedbatelné 1g způsobí takovou změnu v životnosti, odkážu na skvělou knížku od Neil Williamse "Aerobatics", kde autor píše, že Z-526A, jež používali tehdy britští akrobaté, měl při násobcích +6 a -3g životnost 2200h v akrobacii, ale provozovatel měl možnost zažádat o zvýšení násobků na +8 a -6g, ale s tím, že se akrobatická životnost sníží na 100 (ano, nesekl jsem se o nulu, sto!) hodin!!! Údajně si to takhle nechaly upravit dvě země, ale nespecifikoval, které.

Jinak na Trenérech je nejkrásnější akrobačka, o tom není třeba pochybovat. Všechno, co přišlo potom, už bylo a je jen sportovním náčiním.
 1x  

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   6. 4. 2010 / 22:57
ivansmil   
Díky za vyčerpávající odpověď, "Aerobatics" už je na cestě.

Právě se zklamáním zjišťuju, že letos v La Ferté kraťas na programu zatím není. Nezbývá než doufat, že nebude v budoucnu k vidění už jen jako statický exponát...

http://maps.google.fr/maps?f=q&source=s_q&hl=fr&geocode=&q=la+fert%C3%A9+alais&sll=48.856667,2.350987&sspn=0.248927,0.500565&ie=UTF8&hq=&hnear=La+Fert%C3%A9-Alais,+Essonne,+Ile-de-France&ll=48.4961,2.344111&spn=0.00049,0.001489&t=h&z=20

Jinak (...za zkoušku nic nedám), kdybys měl možnost/chuť/čas prověřit a zkritizovat AFS vznikající pro X-Plane, bylo by to super. Už teď mám zpětnou vazbu od Víti, který lítá Fko, a musím říct, že je to těžko docenitelná pomoc.
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   6. 4. 2010 / 23:17
Vita Zenisek
To jsem zvědav jestli se AJS chytne. Kvůli pajdě se X-Plane instalovat neobtěžoval. Ale je pravda že to je jen pouhé sportovní náčiní.
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   6. 4. 2010 / 23:44
A.J.Scandall   
Hele, já kdysi takhle testoval dvěstěpětku a zjistil jsem, že nejsem člověkem schopným posuzovat letové vlastnosti a výkony letadel letících v kyberprostoru a porovnávat je s letouny letícími ve vzduchu. V tomhle nedokážu pomoct.

Jo, Víťo, je to tak, pajda je jen pouhé sportovní náčiní. Potvrdil jsem si to tak, že co nelítám závody, tak jsem s ní neletěl, nestejská se mi a kdybych s ní už nikdy neletěl, žíly mi to nevytrhne. Zeptej se Fibingerový, jaký má vztah ke kouli, se kterou vyhrála nějaký závody
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   6. 4. 2010 / 23:49
Vita Zenisek
Já vim. Jen jako čerstvě zamilovanému mi dělá potíže pochopit ten druhý odstavec
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   7. 4. 2010 / 00:01
A.J.Scandall   
Každej to máme nastavený jinak. Já znal kluky, který nikdy neměli rádi 526ku, a to jsem nikdy nedokázal pochopit stejně tak, jako oni nedokázali pochopit, co na ní vidím.

Jsou třeba lidi, co milujou C-150 "Hot One-Fifty" Někdo vdolky, jinej holky
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   7. 4. 2010 / 00:43
kluk ušatá
To ma ta 150 problemy s chlazenim ze ji volaj "Hot"?
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   7. 4. 2010 / 10:34
A.J.Scandall   
To ne, to je spíš takové ironické "Žhavá stopadesátka"´, občas o ní takhle mluví v zemi jejího původu
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   7. 4. 2010 / 08:55
ivansmil   
To bude holt špatná zkušenost s kyberprostorem v MSFS, X-Plane je v tomhle snad už o trochu dál... Tak aspoň budu doufat, že kdyby se ti ten kyberkraťas (až bude) někdy náhodou dostal do ruky, že si nenecháš dojmy jen pro sebe
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   7. 4. 2010 / 10:46
kuma   
Myslím, že AJS rozumím. Jsou prostě piloti, kteří asi mají velmi citlivé "prdelní čidlo" - a to v simu postě nasimulovat nejde...

Bez problémů se vžívám do létání s dakotou, ATR - a konec konců i okruhy s kysnou si na simu dovedu vychutnat, ale třeba bezmotorové létání (nepíšu o akrobacii, protože krom pár pádů a vývrtek ji v reálu nelétám), prostě termika, turbulence... tak tento typ nadstavbového létání ani mně na simu neříká vůbec nic - a tak ho nelétám.
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   7. 4. 2010 / 10:57
A.J.Scandall   
Asi tak nějak. Dovedu posoudit, zda při dané hmotnosti a konfiguraci letadla odpovídá při daných atmosférických podmínkách rychlost eroplánu režimu motorů, ale vlastnosti, jak se to chová v kyberprostoru, ani náhodou. A to nemá nic společného s tím, jestli je to FSka nebo X-aeroplane nebo další. Nicméně že to nedovedu já neznamená, že to neumí někdo jiný. Mě právě z tohohle důvodu "malé" létání na simulátorech nikdy ani okrajově nechytlo, ačkoliv ve skutečnosti tím žiju ještě víc, než tryskáčema.
 

OT: Dotaz pro znalce řady Z-526   7. 4. 2010 / 11:56
ivansmil   
Tohle můžu posuzovat jen z osobní zkušenosti simptáka, nepraktikujícího leteckého fandy a občasného pasažéra, a aby bylo jasno, nejsem ten typ blázna, který bude od hry doma u stolu očekávat stejné vjemy, jako ve skutečném letadle

Lítat akrobacii ve FS vážně nemá smysl. Tam se člověk jednou ze zvědavosti posadí do té defaltní extry a má pocit, že mastí 3D tetris. To je důvod, proč jediné, co se dá ve FS dělat pořádně, jsou IFR a hoblování checklistů.

Budu opakovat, co už tady mockrát zaznělo, ale v XPL je dojem z pohybu letadla v prostoru přece jen jiný, pro mě (subjektivně!) mnohem lepší než ve FS. Nikdy by mě před tím nenapadlo, že jednou budu v simu "seriózně" trénovat výkruty, a teď je to moje hlavní zábava... Člověk už nemá pocit, jak říká nahoře Kachna, že "pohybuje ingotem ve vzduchoprázdnu", ale musí naopak hospodařit s energií, vyvažovat, přišlapávat, atd. atd., a když se to dělá špatně, tak ho to letadlo vytrestá... No nic, jak to tak po sobě čtu, asi budu muset odvolat to s tím bláznem
 

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ