FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 27. 11. 2024, svátek má Xenie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem Jeden příspěvek | Celý strom
HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   1. 4. 2010 / 17:44
FSPilot   
Tak na mě to už dolehlo taky a uvažuju, že bych zkusmo využil starý rozpadlý Logitech WingMan Extreme, na který se mi doma práší, tak jsem vykuchal střeva, objevil jsem i fajnový točítkovač (P-RE20S) a podařilo se mi jej "zkusmo" zapojit, ale mám problém.

Když jsem to zkoušel připojit na místo tlačítka (jen mechanicky spojit s kontakty), tak to při točení spínalo jen někdy, pokud jsem točil opravdu pomalu. Mám obavu, že tahle součástka s délkou zákmitu max. 5ms sepne, ale ten joy to není schopný poznat.

Prosím tedy o radu někoho, kdo tomu rozumí, jestli by mi neporadil jakou součástku popř. zvolit a jestli je tahle vhodná (chci to použít na lazení rádia, tzn. aby to při točení vydávalo impulzy a aby ty šly rozlišit podle směru, v jakém točím).

Přesnější info o tom snímači viz http://www.gme.cz/cz/p-re20s-p532-086.html ,
popř. dokumentace http://www.gme.cz/_dokumentace/dokumenty/532/532-086/dsh.532-086.1.pdf
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   1. 4. 2010 / 18:15
Premek
A kdyz jsem se ptal, jak to chces napojit, tak si tvrdil ze vis ;o)

Bez procesoru to nezvladnes - jsou tam dva impulsy, pootocenu vetsinou o 90 stupnu (viz "Vystupni prubeh"), ktery urcujou smer otaceni...

Navic je otazkou, co resi zakmity puvodniho tlacitka v Logitechu, jestli SW nebo treba kondenzator
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   1. 4. 2010 / 18:46
FSPilot   
Já si bláhově myslel, že to napojím místo dvou tlačítek a ty impulzy budou nahrazovat, jako bych klikal na jedno nebo druhé tlačítko Otočný přepínač takového typu asi neexistuje, což?
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   1. 4. 2010 / 19:20
kuma   
Bylo by to velmi zajímavé řešení, protože tak by se dal realizovat trim (kolečko...), i když bez nulové polohy (polohoznak by musel být elektronický a jinde, podobně jako bylo kolo a ukazatel jinde třeba v dakotě).

Myslím, že princip by šel odkoukat z koleček v mechanických (kuličových) myších...
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   1. 4. 2010 / 19:31
FSPilot   
Právě, že kvůli téhle vlastnosti to je ideální způsob pro konstrukci vlastních radiostanic. Na Trimy je to prakticky nepoužitelné. Tam je spíš jednodušší použít normální halovou sondu nebo potencák, popř. s nějakým převodem, popř. víceotáčkový potencák
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   1. 4. 2010 / 19:35
DAVE
Mám někde naprogramovaný PIC. Dalo se k němu připojit několik takových enkoderů a pak to na výstupech dělalo impulzy podle směru otačení. Byla to taková berlička, abych tyhle enkodery od GME pužívat s deskama od OpenCockpits.
DAVE
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   2. 4. 2010 / 08:49
omico
Tak akurat tento enkoder som vyskusal, 20 imp/otacka je viac nez dost, chcelo by to menej, ale... Cez FSUPIC som si upravil macro pre pouzitie v COM, Kohlsman,... a ide to pekne. Objavil som totiz ze tento typ ma jeden problem. Vo vnutri je mala pruzinka, ktora by mala zabezpecovat jednoznacnu polohu. V mojom pripade vnasala velku nepresnost, tak som ju dal prec. Teraz sice necitim polohy, ale funguje genialne a to je dolezite. Odskusaj, popr daj sem odozvu ako si dopadol
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   2. 4. 2010 / 09:05
kuma   
To FSpilot - nepoužitelné na trimy? no, nějak nevidím rozdíl mezi řadou impulsů, která inkrementálně přidává (v definovaném skoku) frekvence na voliči radiostanice, a mezi řadou impulsů, kterými se inkrementálně (v definovaném skoku) přidává sklon vyvažovací plošky

Stejně jako na točítko nenapíšeš konkrétní frekvenci, tak ke kolečkuu trimu nenakreslíš konkrétní vyvážení - to ti ukáže engine simulátoru (na obrazovce v obvyklém místě nebo do zevního ukazatele přes FSUIPC...)

Pak absolutně nevidím, proč by typickým představitelem typického použití tvého udělátoru nemohlo být kolečko trimu (točím nahoru - nebo točím dolů => opakovaně klikám na "pgUp" nebo PgDn")
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   3. 4. 2010 / 10:47
FSPilot   
To ano, fungovat to bude, ale bylo by to docela dost "amatérské". S trimem v letadle nemůžeš kroutit do nekonečna, kdežto tady dojedeš do krajní polohy, indikace bude ukazovat krajní polohu, ale ty můžeš vesele točit dál (což je blbě) Když máš potencák nebo něco podobného, tak máš krajní polohy a navíc na to můžeš udělat i mechanický ukazatel polohy a v simu to tak bude. Není třeba elektronicky to tahat a např. na krokový motor nebo servo napojovat složitě výstup z FSky nebo to nechat hnusně ukazovat na monitoru (pokud to není elektronicky ukazováno i v tom konkrétním letadle). A to je ten hlavní rozdíl
Kdežto frekvence jsou ti jedno. Co já jsem se setkal s rádii, tak si nikdy po vypnutí nepamatovaly, na čem byly nakroucené předtím (myslím s digitálním ukazatelem), tzn. že to vůbec nezávisí na natočení toho spínače, narozdíl od natočení vyvážení
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   3. 4. 2010 / 11:34
kuma   
Nojo, ale zapomínáš, jak to funguje ve FS, nezkoušels to a vaříš z vody. Je fajn, že toto provedení trimů hodnotíš jako "amatérské" - a jistě tedy všechna další udělátka, která si vyrábíš, jsou (tím pádem) v profesionální kvalitě.

Ale kdybyses kouknul, jak ve FS fungujou trimy, zjistíš že všechny tři (nejen výškovka, i křidélka a směrovka - u některých letadel) fungují vždycky jako "klikací" (je clickspot a/nebo klávesa, kterou se opakovaným ťuknutím přidává - a jiný clickspot / klávesa, kterou se ubírá. Proporcionální ovládání, jako mají plyny, vrtule atd., zde primárně není podporováno - bez složitějších úprav na CHPro/Saiteku trim nenamapuješ na páku, ale na tlačítka jo (nejlíp na kolíbku na beranech ).

No a tak technický řešení kolečka na přídavnym panelu pomocí zde vizualizovaného točítka klikátka je úplně nejjednodušší. A pro mnoho letadel taky nejvěrnější. Copak tebe někdy v kysně zajímá, v jaké poloze je ausgerechnet to kolečko, kterým trimuješ? Nebo v bojasu, dakotě? Nikdy! - vždycky se maximálně musíš kouknout na packu, která je někde vedle a ukazuje nastavení trimu - v lepším případě se stupnicí - nebo aspoň nějakou čárkou, podle které porovnáš, jak nastavit trim na zemi (!) před vzletem. Za letu na to ani nekoukáš a prostě kroutíš tam a zpátky podle potřeby.

Ano, u blatníčka a vivata a podobných pozná člověk nastavení trimu hmatem podle polohy páčky... Ale nemůžeme přece chtít po simu, aby simuloval úplně všechno (ale nepochybuju, že ty na to máš profesionálnější řešení, které i tohle zvládne, takže to, čím se my obyčejní bavíme, ti přece nemusí překážet... )
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   3. 4. 2010 / 11:40
kuma   
Jo ještě dvě připomínky:

ty někdy ve skutečném letadle točíš trim až na doraz - aby jako byl na dorazu a ty profituješ z toho, že po hmatu poznáš, jestli máš kroutit nahoru či dolů? - pokud ano, nesednu k tobě nikdy do letadla, pokud ne, tak ti nemusí vadit, že simulátorový trim se na konci dráhy "protáčí".

A za druhé - nějak jsem nepochopi ty frekvence. Bez výjimky (!) se rádio v kterémkoliv letadle, ve kterém jsem kdy seděl, pamatovalo poslední nastavení - digitální samozřejmě (u mechanických voličů jak jinak...) a nedovedu si představit, že by to vůbec mohlo být jinak. Že u "točítkem" ovládaného voliče frekvenci nezáleží na "vstupní absolutní poloze točítka" v okamžiku zapnutí vysílačky je přece zřejmé - a poroti použití "točítka klikátka" v této funkci jsem neřekl nikdy ani písmeno.
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   3. 4. 2010 / 12:00
FSPilot   
ad první příspěvěk:

Kdyby ses aspoň kouknul do FSky, když to píšeš V FS9 je v nastavení os Elevator Trim axis a hádej k čemu to slouží? Ale ano, na mapování os u trimu směrovky a křidélek tam není (nebo jsem se špatně díval), ale věřím, že s pomocí FSUIPC to nebude žádný problém namapovat. Takže min. trim výškovky s defaultní FSkou v pohodě na osu nahodíš a žádný takový přepínač nepotřebuješ.

ad druhý ano, nikdy se mi ještě nestalo, že bych trim dával do krajní polohy.
A rádia v kyssně mi tohle dělají. Naposledy lazené frekvence si nepamatují přesně tyhle rádia:
40748 B / 600 x 450 / IMG_6110.JPG
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   3. 4. 2010 / 11:49
kuma   
sorry za třetí vstup - pokud pro trim použiješ "točítko klikátko" - nemusíš se po připojení periferie o nic starat. Prostě kroucením přidáváš, opačným směrem ubíráš.

Pokud budeš sestrojovat ovládání trimu potenciometrem, budeš muset řešit proporcionalitu vstupních dat při připojení periferie směrem do simu - zní to složitě, ale je to v principu to, že když připojíš periferii, protahneš páky nahoru a dolů, aby se "probraly" - jinak je běžné, že v určitém okamžiku jsou simové plyny nastaveny nějak - a páky přitom trčí v nějaké (jiné) poloze. Takže - pokud budou trimy řešeny stejně, bude nezbytně nutné do checklistu "po vstupu do simulátorové kabiny" po oživení periferií i těmito kolečky zatočit tam/zpět (při správné kalibraci to nemusí být na doraz, ale pohyb ano) - aby fungovaly, jinak se může stát, že odstartuješ (nebo poletíš)se zkříženým letadlem - a pokud za letu hejbneš trimem v krajní poloze, skočí ti virtuální ploška do této polohy (což v reále nemůže nastat) - a budeš mít práci s tím, to éro srovnat.

Jistě, šlo by to ošetřit softearově, ale proč tak složitě, pane Marconi?
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   3. 4. 2010 / 12:08
FSPilot   
Ehm... ty lítáš reál? To nevíš, že před vzletem je důležité mít nastavený trim na nějakou vzletovou polohu? Já teda nevím, ale já si s tím vždycky, bez vyjímky vždy hýbnu, ikdyž je to zhruba v poloze, kde by to mohlo být (třeba si tím i ověřím, že u toho kolečka nejsou popraskané lanka apod.).

A jinak pokud bys chtěl vymoženosti, jako řešit trim s automatikou (jako to má třeba B737 apod.), tak tam se dá velmi jednoduše udělat to, že:

na tlačítku ovládání trimu budeš mít připojený obvod, který bude dodávat proud do nějakého motorku, který bude točit tím kolečkem za tebe a na to kolečko zase bude napojený na ten potencák a při zapnutí AP tam bude fungovat krokáč (nebo servo), který ti bude točit podle toho, kam si posune AP vyvážení (to je už ale programování a tvorba HW a tomu já nerozumím )

Pro malé éro na to vyvážení úplně stačí ten potencák s převodem napojený např. na starý joy a kolečko.
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   3. 4. 2010 / 18:35
kuma   
dík žes mne včas před sezónou upozornil na důležitý detail, budu si to opakovat a aspoň nezapomenu nastavit si před startem trim, to jsem fakt doteď nedělal (ale o dva příspěvky jsem psal: vždycky se maximálně musíš kouknout na packu, která je někde vedle a ukazuje nastavení trimu "- v lepším případě se stupnicí - nebo aspoň nějakou čárkou, podle které porovnáš, jak nastavit trim na zemi (!) před vzletem" - co jsem tím asi myslel ?? )

Co se týče rádií, omlouvám se za zevšeobecnění, s těmihle rádii jsem se nesetkal - a tak mi přijde dost zvrhlé, že když to rádio vypneš a zapneš (kdykoliv a pročkoliv) - tak (jestli jsem dobře pochopil tvůj povzdech) ty rádia zapomenou nastavenou frekvenci a ty to tam musíš pokaždé kroutit znovu? Tak to je trda fakt vopruz. Musím si dobře zapamatovat o jaký typ jde, abych se tomu mohl vyhnout...
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   4. 4. 2010 / 09:17
FSPilot   
ad první odstavec... nepochybuju, že ten úkon děláš, spíš to byl takový "povzdech" a nevím jak tobě, ale mě nestačí jen kouknout. Musím si i šáhnout.... a přeber si to jak chceš

Jo a u toho rádia to fakt tak bylo Vždy tam bylo tuším 118.000, ale nejsem si tím jistý
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   4. 4. 2010 / 11:24
kuma   
A co to bylo konkrétně za kysnu?
(podle palubky nějaká kolobrnda c152, ale o to nejde)
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   4. 4. 2010 / 15:17
FSPilot   
C152 OK-LFA. Údajně se ty rádia mají měnit za nějaké lepší Problém jsem s nima po téhle stránce neměl
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   4. 4. 2010 / 18:55
kuma   
aha, Let´s fly... tak dík, dám si bacha
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   6. 4. 2010 / 08:21
FSPilot   
Upřímně... já jsem ještě nikdy nepotřeboval za letu restartovat rádio, ty jo?
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   6. 4. 2010 / 08:26
Premek
Nikdy nerikej nikdy ;o)
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   6. 4. 2010 / 08:55
kuma   
To ne. Ale že se éro za den 5x vypne a pak nahodí - to jo. A pokaždý tam znova strkat tu místní frekvenci, to by se mi z toho asi slouply nehty... ;P
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   6. 4. 2010 / 10:01
SONP   
Aneb zlaté radiostanice LUN s mechanickými točítky...
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   7. 4. 2010 / 21:06
kuma   
No - americko - čínský Delcom to má taky mechanicky nastavitelné, když jsem ho kdysi kupoval, bnevěřil jsem, že to vydrží - a i teď po letech se s nim daj zatloukat hřebíky a funguje bez oproblému (jen trochu chraptí, když ho jeden kolega nechal repráčkem nahoru zmokbout... ;P )

Nevím jak ten systém popsat, tam jsou kolečka s číslicemi, ze kterých koukají špičaté zuby - ve stejném počtu, jako jsou čísla - a tak se dá frekvence nastavit hmatem. Ale to je skutečně dost starobylé...
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   7. 4. 2010 / 21:11
kuma   
5917 B / 179 x 125 / Delcom Air.jpg
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   7. 4. 2010 / 10:24
MzM   
Proč amatérské? Třeba Mooney Bravo má elevator trimy taky na knoflíkách, žádné točítko...
Trimování stíhaček je taky na knoflíku (na hat switch), vrtulníky jakbysmet.
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   1. 4. 2010 / 20:25
SONP   
A to si ještě vezmi, jaká by byla paráda, kdyby to trimovalo ne softwarově, ale hardwareově střední polohu, pomocí nějaké soustavy pružin. Pár takovýchle trimovatelných beranů je k vidění na tupoleváckých forech, tam se teda trimuje čudlíkama na beranech, ale myslím, že i pro letadla s klasickým trimem by to bylo super a použitelné.
 

HW: Otočný snímač s mechanickým kontaktem   2. 4. 2010 / 09:06
MzM   
Rotační enkoder (viz točítka ), co jsem zkoušel. Možností je několik.

Zapojit točítko na dva spinače a zbytek pořešit přes FSUIPC (v dokumentaci je přímo na toto téma kousek v kapitole compound).

Zbastlit ze dvou klopných obvodů (teď přesně neřeknu jakých, pro zvědavé na požádání nakreslím) + ideálně jedné 7400, co odstraní šumy udělátko, co nahradí FSUIPC a opět připojit na dva knoflíky joye. Už jsem uvažoval, že na něco takového vyrobím malinký tišťáček (SMD) a budu ho lepit na ty P-RExx.

Napojit na něco, co to umí dekódovat. Tzn, jak tu bylo psáno ten PIC, nebo MJ16 (ten ho umí taky. Případně si něco naprogramovat.

Proč by to mělo být špatně použitelné na trimy? Sám to na trimy (rudder a aileron, na elevator mám aripot (10 ot.)) používám. Ideální pak je když to je P-RExxS, kde se na ten spínač napojí vynulování daného trimu.

Na rádia, heading bugy, baro, AP a jiné je to pak jednoznačně prima. Taky používám.

 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ