| | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 19:22 | |
| | | |
|
| | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 20:06 | |
| | Hezký... už jen čekám, kdy začnou Takeoff speed překládat jako rychlost svlékání... |
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 20:12 | |
| | Ale jinak musím říct, že je to nádherný letadlo, doufám, že půjde na dračku |
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 20:38 | |
| | Landing by mohlo být zemnění a landing gear už by to mohl dotáhnout na pluh.. |
| |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 23:16 | |
| | Nebo zemní převodovka |
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 06:21 | |
| | DDD |
| |
|
| | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 20:08 | |
| | ešte aj useful maju s dvoma "l" hrozne |
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 20:46 | |
| | | |
|
| | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 20:47 | |
| | Teď mě ještě napadlo něco hrozného, co doufám není pravda:
Když ta paní použila slovní spojení "platící zatížení" (tedy zatížení, které samo zaplatí), jestli ona si fakt třeba nemyslí, že to jsou cestující..
Omlouvám se, ale jako býv. češtináře mě tyhle konstrukce zajímají. |
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 22:56 | |
| | hele a co je spatnyho na tom prekladu? Ono to totiz celkem presne vystihuje podstatu te hmotnosti a myslim ze se to bezne pouziva. |
| |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 23:20 | |
| | Záleží, co je Tvá mateřština. V češtině je "platící zatížení" nesmysl. Když tak se říká užitečné zatížení nebo užitečný náklad. Překvapil mě jen ten doslovný překlad, možná je to dílo nějakého automatického translátoru. |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 23:22 | |
| | No nesmysl to možná je, možná se to prostě tupě přeložilo a použilo ale já to vídám často.. |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 06:25 | |
| | Problém je spíš v tom, že v praxi se všechny tyhle věci vedou převážně (jenom ?) v angličtině a např. letecký anglicko-český slovník (autor Ivan Řáda, nakl. LEDA) uvádí jako překlad "payload" jako užitečné zatížení, placený náklad, obchodní zatížení, ale už hodněkrát jsem slyšel i to platící zatížení. |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 23:46 | |
| | Payload není užitečný náklad.
Užitečný náklad jsou piloti, palivo, pasažéři, zavazadla.
Platící náklad jsou jen pasažéři a zavazadla.
Je to náklad, který může letadlo nabídnout zákazníkovi k přepravě a za který pak zákazník platí.
|
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička s hvězdičkou za pěkný překlad 30. 3. 2010 / 23:59 | |
| | Nevím, co se ti na "platícím zatížení" nelíbí. Proč by to měl být nesmysl? V technických slovnících tohle spojení najdeš, "užitečné zatížení" je něco jiného. To že to slyšíš poprvé, spíš znamená, že se to v praxi moc nepoužívá (...a taky, že sis to narozdíl od té novinářky ani neobtěžoval ověřit).
Jinak moc pěkný éro!
|
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 12:56 | |
| | Jak pisou kluci. Tenhle vyraz se normalne pouziva, uzitecny naklad je neco jineho. Nejak jsem prave z puvodniho prispevku nepochopil jestli se opravdu jedna o nejaky sarkasmus nebo ne.
Platici naklad, platici zatizeni... |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 14:24 | |
| | Náklad může být placený, ale určitě ne platící. |
| |
|
| | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 14:39 | |
| | Oni sami Američani i Angličani v tom mají zmatek, jak jsem zjistil, ale nejlepší definice Payload je "the part of an aircraft's load from which revenue is derived (passengers, cargo, mail)". Já bych tudíž podle vzoru našich národních obrozenců navrhoval "zpeněžitelný náklad". |
| |
|
| | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 14:45 | |
| | No to bych nesouhlasil, mě přijde spojení "platící náklad" naprosto nejvýstižnější. A samozřejmě jsem to už několikrát viděl napsáno... |
| |
|
| | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 15:09 | |
| | Ach jo, chudák čeština...
warning lights: varující světla
steering wheel: řídící kolo
swimming pool: plavající bazén
lightning rod: blýskající tyč
choking hazard: dusící nebezpečí
linking park: linkující park
aneb ne všechna "ing" jsou česky "ící"... |
| |
|
| | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 17:16 | |
| | blbost. U většiny tebou uvedených existuje jiný český ustálený výraz. U toho nákladu je to holt "platící zatížení" - navíc to ani není "paying load" - tak wo co gou? |
| |
|
| | | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 20:03 | |
| | Ehm... obávám se, že jsi nepochopil pointu mého příspěvku. No, nevadí, snad příště |
| |
|
| | | | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 1. 4. 2010 / 01:31 | |
| | No, myslím, že naopak. Nevadí, sad příště... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 1. 4. 2010 / 02:42 | |
| | To Ti chválím - myslet je třeba. A je mi jasné, že poznání, ke kterému jsi takovým myšlením dospěl, má přes všechnu svoji subjektivitu pro Tebe opravdu velkou hodnotu a byla by škoda Ti to nějak narušovat. Sad možná příště, ale happy už dnes... |
| |
|
| | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 21:11 | |
| | V posledním by víc sedělo "čárkující (nebo čárující) park" |
| |
|
| | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 15:35 | |
| | ber to jak chces, proste se to tak normalne pouziva a vystihuje to druh nakladu |
| |
|
| | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 21:03 | |
| | ... zdá se, že tu "tvoji" češtinu válcuje čeština většiny
1) "platící X" je X, které platí (penězi za nějakou službu) a z kterého plyne výdělek (např. "člověk platící v hotovosti dostane slevu", "na představení bylo 10 platících diváků a 50 neplatících")
2) "placené X" je X, za které se musí platit, nebo za které už bylo zaplaceno (např. "PMDG je placený addon", "ta vodka už je placená")
Z hlediska provozovatele/konstruktéra letadla je určitě vhodnější spojení "platící zatížení", tj. maximální náklad, z kterého potenciálně plynou peníze. O "placeném zatížení" by mělo smysl mluvit spíš z hlediska toho, kdo za ten náklad platí (tzn. třeba maximální počet placených zavazadel na pasažéra).
Je ale fakt, že to není zcela evidentní, možná by bylo lepší říkat "obchodní zatížení" (což taky existuje, ale jestli to je to samé už pátrat nebudu). |
| |
|
| | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 21:16 | |
| | viz http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=351926&lan=0 , ale částečně to lze pochopit Když budeš řekněme chtít převést botu, tak bys asi nevypotil větu "toto je platící bota" Ten kontext zní v celku zvláštně, protože já osobně jsem neživou věc platit nic ještě neviděl (já vím, zažil jsem málo) |
| |
|
| | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 21:26 | |
| | To je ono, uhodils hřebíček na hlavičku! Na "platícím zatížení" je divný právě to, že platit může jenom nějaká osoba (platící člověk, divák atd.) a slovo "zatížení" v sobě v principu rys životnosti nebo neživotnosti nenese... ale když budeš trochu abstrahovat a uznáš, že to zatížení můžou být taky "životní" pasažéři, tak to sedí |
| |
|
| | | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 23:13 | |
| | Jenže tady se snažíš aplikovat jazykozpytnou záležitost na terminus technicus. Že je payload platící zatížení beru jako fakt co jsem u létání, a nesnažím se v tom hledat žádné zákonitosti jazyka českého. Možná to slovník odborných výrazů vidí jinak, ale mě osobně při čtení toho článku u termínu "platící zatížení" nepřišlo nic ani sebemíň podezřelé, hodné pozastavení se.
Takových diskutabilních záležitostí je (nejen) v letectví víc |
| |
|
| | | | | | | | | | | | OT : EV-55 Outback - jednička za překlad 1. 4. 2010 / 10:17 | |
| | Já ti to "platící zatížení" neberu a mně samotnému vůbec nevadí ... jen jsem se snažil racionální úvahou najít důvod, proč to někomu může připadat zvláštní.
I odborné termíny musí někdo vymýšlet. Existují terminologické komise, které se zabývají nejen jejich věcnou, obsahovou stránkou, která je doménou expertů v oboru, ale i jejich stránkou jazykovou, formální. A tady se můžou uplatnit jinak nepraktičtí jazykozpytci, protože i když se nějaký termín ujme v oboru a funguje (ty jsi toho důkazem), ještě to neznamená, že v něm není z jazykového hlediska nějaký, byť zanedbatelný, problém (viz autentické negativní reakce některých lidí - mluvčích češtiny - tady na fóru, kterým "platící zatížení" prostě vadí, aniž by možná věděli proč).
|
| |
|
| | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 20:47 | |
| | Hlavne se mi libi, jak Sterba vsude vyklada, jak se jedna o nastupce L410, tady na idnesu jsem se dozvedelz formulace vet, ze L410 delal taky evektor...
Kdy uz se nekomu otevrou oci a tenhle projekt zastavi driv, nez do toho zase spadne statni miliarda...
|
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 20:56 | |
| | Tak já jsem tu formulaci vět teda nenašel.. A doufám, že za pár let to éro budu potkávat na letištích.. |
| |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 07:14 | |
| | No asi opravdu nekdo na Idnesu cte flightsim, protoze tam bylo napsane :Kunovická továrna novým letounem navazuje na čtyřicet let starý úspěch legendárního dvoumotorového letadla L-410 Turbolet
Takze z tohoho chapu jasne, z L410 i EV55 dela Evektor, ne? |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:33 | |
| | To tedy z té vety VUBEC nevyplývá a ty to chápeš špatně... I když je to napsané trosku zmatecne. |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:52 | |
| | Jiste ze ctou perak. Tohle se tam objevilo
poznámka* platící zatížení(payload) je jiná hodnota než užitečný náklad(usefull load) . Zjednodušeně: "platící zatížení" + "hmotnost posádky" = "užitečné zatížení" |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:19 | |
| | tak tohle je fakt pekny |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 12:11 | |
| | | |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 12:27 | |
| | Čtou to tady, ale tuhle opravu tam měli dřív, než jsme se k ní, my ostudy, tady kdy dopracovvali. Tentokrát nás novináři předběhli... |
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 22:29 | |
| | Proč zastavit projekt? Jaká státní miliarda?
Na mě tohle letadlo působí rozhodně konkurenceschopněji než např. Ae-270 nebo VUT Cobra. A inspirace L410 je podle mě očividná. |
| |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 23:12 | |
| | +1
Nemyslím, že by Ae-270 byl zas takovej průšvih ale to je možná tím, že jsem trošku zatíženej na Aero.. Je fakt, že v tom segmentu by mě prostě nic nelákalo, koupit si to.. Porád tam je PC-12 a když něco menšího tak by stačil Meridian.. Nedivím se, že se Ae-27O nechytl i když bych to tomu éru prál..
K VUC Cobra snad jen to, že se mi to éro vždycky líbilo.. O tom proč to dopadlo tak jak to dopadlo nevím..
A EV-55 mi přijde asi nejvíc konkurenceschopné.. Uvidíme jak to projde certifikací, chápu že jsou potřeba peníze.. To éro jak pěkně vypadá, tak doufám, že bude i pěkně lítat.. A nechápu ty narážky na to že "to vypadá jako 410" atd.. Vždyť je to samozřejmé, proč by to tak nevypadalo..? I když na druhou stranu, kdo viděl původní návrhy tak ví, že dřív jako 410 nevypadalo, jen koncepce byla stejná.. Ty tvary, jaké to má, a díky za ně ptž jsou úžasné, získalo to éro až v průběhu vývoje.. Mě se líbí a držím palce.. |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 23:35 | |
| | k te podobnosti mezi letadly.. to je fakt trapny shazovat nejaky letadlo kvuli tomu, ze se podoba nejakymu jinymu letadlu .. fyzikalni zakony jsou neuprosny a 90% invence konstrukteru je stejne omezene prave jimi. a tech 10% je tak malo, ze kdyz by to nebylo podobny zrovna turboletu (i kdyz, ja bych tam teda zrovna s turboletem moc podobnost nehledal), tak to bude podobny s necim jinym .. |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 08:57 | |
| | Podobnost je přece nasnadě
- Dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník s tříbodovým příďovým zatahovacím podvozkem s hlavními podvozkovými koly umístěnými v gondolách a konstrukcí ocasních ploch do tvaru "T". Jo, a pilot tam bude překvapivě také sedět vepředu.
Osobně si myslím, že bylo škoda nepoužít osvědčenou koncepci. |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:02 | |
| | K tomu jen bych snad jen z vlastní praxe a zkušenosti dodal, že konstruktéři všude na světě jdou cestou nejmenšího odporu, tj.:
1. navazují na své předchozí dílo
2. navazují na předchozí dílo jiných konstruktérů
3. používají aktuálního díla jiných konstruktérů
Neviděl jsem v životě konstrukci, kde by se nikdo nezajímal o konkurenční výrobky. Obvykle tyto měla zkušebna vždy k dispozici. Ono v podmínkách tvrdé konkurence to ani jinak nejde. Takže chci-li vytvořit konkurenční výrobek - musím nejprve dobře poznat ten nejlepší na trhu, najít jeho slabiny a pak je u svého nemít. Že to není tak jednoduché, ani při zdánlivé tvarové shodě vzorů dokazuje celá řada výrobků zejména (ale nejenom) z bývalého Sovětského svazu, a nebo z dnešní Číny. |
| |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 07:11 | |
| | No ja nevim jake mate informace, ale zkuste se zamyslet, kdo asi tak financuje vyvoj? |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:31 | |
| | | |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:37 | |
| | Že by my-my všichni? Tedy samozřejmě evropské rozvojové fondy pro podporu podnikání...?? |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 13:38 | |
| | Ty ses opravdu nikdy nezajimal kdo vsechny ty vyvoje financuje? |
| |
|
| | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 14:20 | |
| | Ne. i kdyby to financoval stat, furt lepsi, kdyz cpe penize do vyvoje - ze ktereho treba nevzejde hned novy superhyper uspesny letadlo, ale treba nejaky vedlejsi produkt-, nez formou danovych prazdnin a dotaci "na hlavu" nesmyslnostem jako tpca, hundaj nosovice, fabrika na lcd v hranicich, apodobne, ktere statu neprinesou zhola nic.
to by jsi se taky mohl ptat proc stat financuje ze sveho rozpoctu vysoky skoly - z nich prece taky nic neleze, proc financuje zdravotnictvi - z toho prece taky nic neleze. z obojiho jen tu a tam nejaky vysokolak, resp. nejaky uzdraveny pacient, a spousta vyzkumu a vyvoje.
nebylo by lepsi teda vsechny tyhle penezeovody zavrit, a vratit se do doby kameny? pazourek a sekyrka uz jsou vynalezeny, ohen taky, kolo uz jsme taky vymysleli a vic toho potrebovat nebudem... |
| |
|
| | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 14:34 | |
| | Nene, o tohle tu nejde..
Jde mi o to, proc dostali grant znovu na vyvoj letadla, kdyz Cobru pohrbili?
Jen tohle nechapu... |
| |
|
| | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 14:51 | |
| | jak ji pohrbili? pokud neni dost zajemcu o letadlo, fabrika nacpala hromadu penez do vyvoje i ze sveho, a nejsou penize na docertifikovani, kdyz nemas jistotu toho, ze se ti to aspon trosku vrati po zahajeni seriovy vyroby .. a skoncila projekt (nebo zalozila do supliku).. co ma podle tebe delat? lejt do toho dalsi penize aby se sama vzapeti mesic na to polozila a takovy jako ty mohli opet rycet, kdo se na tom napakoval, a kdo to vytuneloval? |
| |
|
| | | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 1. 4. 2010 / 05:46 | |
| | No, neznám podrobnosti, takže vařím z vody, ale pokud se nějak významně nezměnil trh v době konstrukce letadla, tak museli tušit, kolik by se toho dalo prodat a zdali má smysl se do toho vůbec pouštět.
Jak říkám, nevím, třeba se něco opravdu změnilo, ale letecký trh mi přijde celkem stabilní a bez náhlých výkyvů a potom by to bylo jednozněčně zpackané, když konstruují letadlo, které by nešlo prodat... |
| |
|
| | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 1. 4. 2010 / 05:57 | |
| | Trochu OT:
Máš pravdu, že je třeba dávat peníze na vývoj a výzkum, ale bylo by celkem fajn dávat co se vývoje týče prašule na projekty, které mají ve výsledku vyšší šanci na reálnou realizaci.
Ale ohledně systému daňových prázdnin bych tak úplně nesouhlasil, je to docela dobrý způsob jak nalákat velké hráče do naší ekonomiky a i když sama společnost daně neplatí, tak zaměstnanci už ano, nehledě na fakt, že se o ně stát nemusí starat (tvoje oblíbené téma Tragéde ) a naopak přinášejí další peníze do lokální ekonomiky a tudíž stimulují další rozvoj. Já v tom nevidím nic špatného. U různých dotací to už zavání úplatky či tunelem, ale to bych nijak negeneralizoval a spíše se bavil o konkrétních případech. Jediné, co mi vadí je fakt, že se nikdo nesnaží zabezpečit dlouhodobou existenci těch míst - prostě sleva za to, že vydržíte v republice třeba 10 let. U mobilních operátorů to tak fachá dlouho a nikdo už to ani neřeší, tak proč by to nešlo i tady... |
| |
|
| | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 1. 4. 2010 / 06:32 | |
| | V souvislosti s tím taková perlička:
U výzkumu, u kterého by člověk očekával přeci jenom určitou pravděpobnost, že se něco nevyvede podle původních předpokladů, naopak český stát vyžaduje přibližné výsledky předem.
Proto se to v praxi dělá tak, že žádost o grant se vypíše ve chvíli, kdy máš výzkum hotový a peníze nakonec použiješ na ten následující výzkum, aby sis zase mohl požádat o grant atd atd...
Celé to stojí na tom, že ten první si stejně platíš sám, protože nemůžeš riskovat možnost, že by ti to nevyšlo, protože bys musel grant vracet. Není to postavené na hlavu ? |
| |
|
| | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 1. 4. 2010 / 10:53 | |
| | Ono to bohuzel neni tak jednoduchy.. danovy prazdniny ano - ale ne pro "montovny". nic nasemu statu neprisenou - ale VUBEC NIC. a (bez nejakych velkych vypoctu) mi vychazi, ze penize o ktere stat prijde na danich jsou vyssi, nez to, co by musel eventualne tem delnasum vyplatit na podpore.
a kdyz skonmci danovy prazdniny, tak zase odejdou. statu neprinesou nic - nic noveho nevyvinou, zisku tu taky moc nezustane a problemy s nezamenstnanymi delnasy to pouze a pouze odsouva o ty tri, ctyri roky dale.
krom toho - soucasna pseudokrize je zarnym prikladem toho, ze prumysl te nespasi. je to poéuze okamzkova zalezitost, kdyz se zrovna dari. v okamziku, kdy zacnou mit ekonomiky odberatelu potize, tak zacne mit problemy i prumysl. a kdyz tu nemas vyvoj, ale ciste montovnu, tak ty jsou vesmes (resp. jejich zamestnanci) prvni na rane. delniky propustis, a naberes az zase budes mit co delat. s vyvojem to tak jednoduche neni .. |
| |
|
| | | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 1. 4. 2010 / 16:58 | |
| | Zapomínáš na fakt, že když musíš těm dělňasům platit ty podpory, tak zisk z montovny taky nezískáš, protože jinak je sem moc nenalákáš. Je to smutné, ale je to tak...
Posouvání problému to je, s tím jsem souhlasil už výše, když jsem psal, aby dodržovali nějakou dlouhodobou zaměstnanost...
Bezesporu, ale takovéto malé vývojové týmy tě taky nespasí. Na tom letadle pracuje tipnu 20 lidí po dobu cca 5 let, pak ještě něco přes montáž. to máš 1200 měsícolidí, pokud by dostávali na podpoře 10000 (což určitě ne) tak to máš na dotaci 12 milionů, ovšem ono to stejně bylo mnohem víc a zrovna takový příklad nic neznamená, protože letadlo leží v šuplíku a s největší pravděpodobností už se na něj nikdy nesáhne, i když bych si přál opak... |
| |
|
| | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 14:44 | |
| | | |
|
| | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 22:04 | |
| | Jojo, vypadá to hodně pěkně... Zase se ukázaly zlaté české ručičky. Je to určitě jak zmiňuje konstruktér velký konkurent Cessny Caravan(Dle mě jí budou dávat lidé přednost, protože je to z "Ameriky"). Připojuji se k doufání v brzké objevení Cessny na nějakém letišti(aspoň LKHK)... |
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 22:05 | |
| | na tohle se hodí jedno kočičí přísloví. co to sakra meleš ty vořechu? |
| |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 30. 3. 2010 / 22:27 | |
| | no, mele co si precetl na idnesu |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 08:34 | |
| | Mno upřímě na idnesu asi pracují proameričtí redaktoři když tak preferují cesny. Dlouhá léta pracuji v obchodu (pravda ne s letadly), ale možná by se někteří divili jací jsou češi vlastenci. Myslím tím jak dávají přednost českým výrobkům před zahraničními. A co mě fakt sejří: mám takový pocit, že před 89 co nebylo z východu bylo EE a po 89 co není ze západu je EE. Připadá mi to že spousta čechů neumí mít vlastní názor a je to velká škoda, protože jsou mezi námi hooodně chytré hlavičky. |
| |
|
| | | | | | | OT Tuzex a spol 31. 3. 2010 / 08:49 | |
| | >před 89 co nebylo z východu bylo EE
No, oficiálně ano, mezi lidmi ani omylem. Kdo chtěl být "in", tak musel mít něco z Tuzexu, což byly speciální obchody ve větších městech, kde se neprodávalo za koruny ale za tzv. bony. Ty oficiálně získávali lidé z devizovými příjmy (příbuzný v zahraničí například) a pak to prodávali (nelegálně) dál. Dále existovalo PragoImpo, tam se tuším prodávalo za koruny a pak byly ke konci Esa, tam se také prodávalo za koruny, ale typicky naše exportní zboží na západ. Samozřejmě ceny v Pragoimpo a Esech byly vysoké.
V Kolíně bylo Eso v Kouřimce cca proti dnes slavnému Špecingrovic průchodu, ale asi si na to nepamatuješ, jestli ti v 1989 bylo 7 let.
|
| |
|
| | | | | | | | OT Tuzex a spol 31. 3. 2010 / 08:54 | |
| | Ale pamatuju sice matně a dokonce nad tehdejším kolínským tuzexem ( v Pražské ulici) dnes bydlím. Spíš jsem měl na mysli to, že spousta lidí má rádo české výrobky, ale najdou se i taci, kteří do toho co není z "emeriky" ani nekopnou. |
| |
|
| | | | | | | | | OT Tuzex a spol 31. 3. 2010 / 17:27 | |
| | ROFL !
Kdes viděl v Pražský ulici Tuzex?
Pokud vím, v Pražský byl akorát (vemu to od Prahy) autoservis, hospoda Na Tatře, Mototechna na pionýry, nápoje, automotoklub a pak rovnou vpravo pošta (jinak tam žádný krámy tehdy nebyly), a vlevo kasárna a vojenský velitelství. Pak vpravo pekárna s největšíma švábama z celýho Kolína, kabelky, papírnictví a trafika, vlevo Zámecká, numizmatika a pak až na náměstí na rohu sport, vpravo za Hradbama textil, Gentleman, Klenoty, knihkupectví, mlíčnej bar (pozdějc "skloporcelán"). V podloubí hračkářství, pak z něj udělali rybárnu... A to je celá Pražská...
Do Tuzexu nejblíž se z Kolína jezdilo do Prahy... V Kolíně se Tuzex říkalo bazárům (v zámecký, hned za rohem z pražský byly dva, pak ještě vyhlášenej v Husovce, než ty baráky spadly... tam jsem jako školák koupil novou polní lopatku i s futrálem za 10,- Kč)
Co ty na to? |
| |
|
| | | | | | | | | | OT Tuzex v Kolíně 31. 3. 2010 / 21:12 | |
| | Nevím co PjoTeR ale já se poptal doma.
Přiznám se, že si na ten Tuzex nepamatuju, vím, že jsme se stavovali v Hradci Králové když jsem tam jezdil do FN na Oční.
Prý ale nějaký Tuzex nějakou dobu byl proti dnešní prodejně knih pana Krále, v místech kde pak byl Klub mládeže. Pokud to vezmu od Modrého bodu tak to bylo těsně před hlavní Poštou, mezi samoobsluhou (nevím od kdy tam byla) a poštou.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | OT Tuzex v Kolíně 1. 4. 2010 / 01:30 | |
| | Sámoška na rohu za poštou byla až za totáče, proti byla trafika, kde se prodávala pyrotechnika. To už byla doba, kdy bylo tuzexům odzvoněno. Nevím jestli pár let před plyšákem, ale Tuzex v Kolíně mi přijde jak bílej slon, co na chobot troubí "andulku šafářovou" |
| |
|
| | | | | | | | | | | | OT Tuzex v Kolíně 1. 4. 2010 / 08:33 | |
| | Tak to seš panáčku pěkně vedle, protože Tuzex v Kolíně byl. A to kousek od míst o kterých mluvíš. Jen kdyby jsi od té sámošky šel směrem k poště tak po pravé ruce byl vchod do takových větších sklepních prostor (bývalý atomový kryt). Po revoluci tam byla diskotéka Emko a dnes je tam DDM Kolín pro nepřizpůsobivé. Bydlím odtud hodně blízko a s těmi nepřizpůsobivými mám hodně zkušenosti a ne moc dobrých. Tak věř, že vím kde byl v Kolíně Tuzex. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | OT Tuzex v Kolíně 1. 4. 2010 / 09:14 | |
| | Hmmm, hmmm.. podzemní tuzex v Kolíně, to jsou mi věci
psal jsem jinde, že jsem bydlel v Kolíně do r.1984, tedy 5 let před plyšákem už nemám tak podrobný přehled... Asi mi v rámci "kolínské perestrojky" něco uniklo... - nějak toho tedy ale nelituji... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | OT Tuzex v Kolíně 1. 4. 2010 / 08:37 | |
| | Možná se mi povede najít v archivu rodičů nějaké archivní fotografie z té doby. pokud na nich bude kolínský tuzex tak ti ji sem loupnu. |
| |
|
| | | | | | | | OT Tuzex a spol 31. 3. 2010 / 08:55 | |
| | Děkujeme za historické okénko. (Nic ve zlém). Jak říkáš, vždy se najdou lidé, kteří tvrdí že americké=kvalitní. A pak jsou také lidé s rozumem ... |
| |
|
| | | | | | | | OT Tuzex a spol 31. 3. 2010 / 17:41 | |
| | Ceny v Pragoimpo nebyly vysoké. Byly přiměřené. Často byly srovnatelné s tím, kdyby sis věc provezl (bez cla) za valutu, zakoupenou ve "veksláckým" kursu.
Nějak se vůbec nepamatuju na "Eso", připadá mi, že to byly krámy na prd, asi jsem tam nikdy nic nekupoval. V Pragoimpu občas jo, lyže (Kästle...), hůlky... |
| |
|
| | | | | | | | | OT Tuzex a spol 31. 3. 2010 / 17:52 | |
| | Tam prodávali nějaký výběrový potraviny, co si tak pamatuju. Asi nějaký lepší šunky v plechu, nebo nějaký ty lepší věci, který do normálního obchodu nikdy nedojely |
| |
|
| | | | | | | | | | OT Tuzex a spol 31. 3. 2010 / 21:16 | |
| | Já si pamatuji na pečenáče, výborné kusy ryb(?) v kyselém nálevu, celé to bylo v asi půllitrové kulaté skleněné nádobě. Tu chuť si pamatuju doteď.
|
| |
|
| | | | | | | | | OT Tuzex a spol 31. 3. 2010 / 21:32 | |
| | "Eso" nebyly krámy naprd.
Je to jak píše Pips, byly to normální krámy s vybranými potravinami, něco z ciziny, většina z Československa, ale vyráběno pro export. Zboží tam bylo kvalitní, zejména obaly byly "prozápadní", jiné než v normálních krámech. Bylo to pravda dražší, ale zase ty krámy byly i v menších městech.
Pamatuji se, že za Perestrojky některé noviny poukazovaly, že je velmi špatně, když naše národní podniky umí vyrobit kvalitně ale jenom pro někoho (myšleno na export, narozdíl od Tuzexů tam mohl legálně nakupovat kdokoliv).
|
| |
|
| | | | | | | | | | OT Tuzex a spol 1. 4. 2010 / 08:00 | |
| | No, takhle když to píšeš, tak si vzpomínám, o co asi šlo - a (nic ve zlém) bral jsdem to tehdy jako bublinu - protože, pokud se pamatuju, nebylo v nich nic, co by se nedalo sehnat někde jinde, pokud člověk věděl kdy a kde postát ve frontě. V podstatě šlo o to, zkoncentrovat "lepší" potraviny a alkohol do jednoho krámu, jakože "máme přece krámy s luxusním zbožím". Měl jsem tehdy k takovým opatřením rebelský odpor dospívajícího.... Když jsem chtěl uherák, byl vždycky ve čtvrtek v normálním řeznictví - a byla to jen otázka rozhodnutí (ceny stejného zboží byly ve všech krámech stejné). Když jsem chtěl dobrej sejra, stejně se muselo jet do Jindřišské do krámu "Paris - Praha", když jsem chtěl velrybí bifteky - muselo se do Prahy, do Frionoru ve Vodičkově ulici... To stejně nikdy Esa nenahradily. Byla to hnusná doba. |
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 06:32 | |
| | | |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 07:56 | |
| | No tváří se, že by to jednou mohli používat někde v nehostinných podmínkách na konci světa, tak by tam mohlo být místo pro případný weather radar ? Jen tipuju...
No, o tom jsem slyšel, že se to ve vzduchu chová jako docela slušná svině... Ale s EV-55 zatím taky nikdo neletěl, uvidíme... |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 08:44 | |
| | Je to tak. S instalací WR se počítá (bude-li zájem). Navíc je v čumáku menší zavazadlový prostor. A nehostinné podmínky jsou přesně to, kam je tohle na pohled moc pěkné éro také určeno. Především jeho předpokládaná schopnost přistání na nezpevněné povrchy spojená se schopností vzletu a přistání na krátkých drahách. |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 13:02 | |
| | wexar neni tak obrovskej. Misto pro batohy urcite taky hraje roli a nejaky rozumny aerodynamicky prechod tez (ten trup je preci jen docela velkej). |
| |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 08:16 | |
| | >A co vravis na zlate japonske rucicky ?
Že se MU-2 v Americe přezdívá "Widow Maker" (tvůrce vdov) a pokud si pamatuji tak i oficiální úřady s ním měly problém a vypadalo to dokonce že mu zakážou létat. Není to o tom, že by to letadlo bylo špatné, někteří jej vynášejí do nebes, ale je nebezpečné pro běžné piloty s malými zkušenostmi.
Co vím, tak to nakonec dopadlo tak, že FAA vydala speciální dodatek SFAR pro tento typ, kde zásadním způsobem zostřují předpoklady pro pilotáž letadla a nařizují speciální školení zaměřené na kritické úkony na tomto typu.
Tohle letadlo prosím s L410 (a doufám ani s EV-55) nesrovnávej
|
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 09:02 | |
| | EV-55 este ani nevzlietol a ty pises, ze MU-2 je widow maker ??
Uvidime aky "maker" bude EV-55, prajem mu aby bol vyborny
A to ze japonske zlate rucicky vyrobili nepodarene(?) lietadlo ...
...tak snad to ich zlatym rucickam odpustime, vzhladom k tomu kolko sofistikovanych a technicky vyspelych veci za posl.100 rokov vymysleli a vyrobili
|
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:17 | |
| | MU-2 má přezdívku "Widow Maker" bez ohledu na jakékoliv letadlo, takže nechápu co to meleš ? |
| |
|
| | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:27 | |
| | polopatisticke vysvetlenie co to meliem :
Diskusia sa vedie nie o vztahu MU k akemukolvek lietadlu ale o MU vs. EV o ktoreho letovych vlastnostiach zatial vieme houby |
| |
|
| | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:59 | |
| | Přečti si ještě jednou co jsi napsal: "EV-55 este ani nevzlietol a ty pises, ze MU-2 je widow maker ??"
Jak bych tu větu měl chápat ? poraď mi, já si s tím nevím rady |
| |
|
| | | | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:38 | |
| | Ta věta je přece jasný apel: "Dokud nevzlétne EV-55, nesmí Buenos Aires nazývat MU-2 výrazěm "widow maker". Proč to ale ten člověk po tobě chce, to nechápu ani já |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 15:15 | |
| | On bude "trošku" rozdíl, který by se dalo považovat za zásaní A to je systém řízení, který má Mu-2 (pokud se nepletu) dost nestandartní |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 27. 4. 2010 / 12:46 | |
| | | |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:28 | |
| | Ne, Cessně budou lidi vždycky dávat přednost ani ne proto, že je z Ameriky, ale proto, že lítá 50 let po celým světě, je prověřená, nenáročná, spolehlivá s výbornými letovými vlastnostmi a servisem po celém světě. I kdyby bylo třeba 100x lepší letadlo (jakýkoliv stroj) od malinkého neznámého výrobce s minimálními možnostmi servisu, koupí si ho jen pár provozovatelů, z nějakých "jiných" důvodů třeba, že jsou zásadně proti všemu co je z Ameriky, a nebo proto, že mají dobré zkušenosti s výrobky z dané země. |
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:40 | |
| | Sorry - ale nensáším výraz "zlaté české ručičky" - kdy si jeden nixmochr národním zobecněním přivlastňuje kvalitní práci výjimečného jednotlivce...
Jeden nejmenovaný gynekologický primář měl v kanceláři na mahagonovém prkýnku na zdi jako dárek od kohosi pověšenou plastiku - odlitek rukou vyvedený ve zlatě... To mu nezabránilo, aby mi málem nezabil manžýelku při porodu prvního synka...
Kde byly zlaté české ručičky, když jeden topenář dělal topení u nás v suterénu, druhý to po něm opravoval, třetí řekl, že to je v pořádku, přitom to netopí a do zdi teče voda - a víc firem ve městě není.
Takže - kde máš ty tvoje "zlaté české ručičky?" Co to je? |
| |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:51 | |
| | "Zlaté české ručičky" je podle mně propagandistický termín z husákovy doby, kdy bylo potřeba zlomit pocit obyvatelstva, že na západě je všechno mnohem lepší. A taky člověku nic jinýho nezbývalo, než si umět udělat všechno sám. Postavit barák, zgenerálkovat auto, postavit model letadla se základem z prkýnek. Jinak pochopitelně není žádný důvod se domnívat, proč by zeměpisná poloha nějak generovala větší šikovnost obyvatel . Mimochodem, dneska se to vyrovnává. Díky humanizaci školství, díky přesunu výroby východně, myslím, že je pomalu třeba začít hovořit o "zlatých čínských ručičkách". Zvláš%t při četbě modelářských fór mám ten pocit. Modelaří již jen starší generace. Ti mladší si (snad ne všichni) kupují hotové hračky. |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:18 | |
| | je to propaganda.. ale rekl bych to trosku jina. ne zlomit pocit, ze na zapade je vsechno lepsi, ale spis takova "mánie" (která přetrvala), kterou prizivujou (v dnesni dobe) uspesne novinari, ze kdyz uz tu cas od casu neco postavime, tak novinari (drvie teda taky, s bandou politickych poradcu za zady) se predhani v tom, kdo to vic vychvali .. ale nejak zapomenou na srovnani s okolnim svetem. protoze kdyby to udelali, tak by se prislo na to, ze v svetoem srovnani je to vlastne prumer.
jo, par veci se tu povedlo na takovy urovni, ze rceni "zlaty cesky rucicky" par konkretnich lidi melo sve opodstatneni. ale zas tak moc jich nebylo.
a co tomu vzdycky nasadi "korunu" tak jsou stesky nekterych pomalejsich kolegu o tom, jak bylo drive krasne, ze ty nase cesky rucicky drzely nad vodou spoustu fabrik, a dneska jak to ti demokrati rozkradli. a nevidi (nebo nechcou videt), ze ty slavne uspesne fabriky byly celej totac na pokraji krachu a jen diky tomu, ze do toho rezim lil kvanta penez, se to drzelo nad vodou. a v okamzimu, kdy tohle skoncilo, tak je prirozene, ze i fabrika musela skoncit.l |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:27 | |
| | To je pravda, a kromě toho se za těch 20 let strašně změnil celej svět. Takže dneska je čím dál větší problém najít i třeba "zlatý německý nebo americký ručičky". |
| |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:03 | |
| | Všude se najdou matláci, v tomhle případě jde spíš o takový ten průměr. Je spousta mezinárodních firem, pro které bylo v minulých letech výhodné vybudovat třeba výrobní závod u nás vzhledem k dobrému poměru kvalifikace a dovednosti vs. finanční nároky zaměstnanců. Schválně používám minulý čas, protože mám pocit, že Češi začali lenivět a tak se ty samé firmy poohlížejí dál na východ, kde se úroveň trhu práce za poslední dobu podstatně zvedla. |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:42 | |
| | Nikoliv kvalifikaci či zručnost. To jsme si jen my sami nandavali růžové brýle. Jen se tehdy přes nás (s otevřením hranic pro investory) převalila vlna podnikatelů, kteří hledají levnou neorganizovanou pracovní sílu. Tehdejší efektivita naší práce byla asi 154. ve světovém měřítku. Tak jak jsme se učili výstupní kontrolu, odbory v kapitalismu - a růst životní úrovně, přestli jsme jako praconí síla být zajímaví. S koncem daˇmnových prázdnin šla (as jde) vlna dál na východ... |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 12:17 | |
| | Jde o to, že efektivita práce je z velké části o dobré organizaci a řízení. Když tyhle věci fungujou, může být dobrým zaměstnancem i cvičený orangutan. Bohužel právě tohle je naše slabá stránka a tak se u nás pořád ještě neskutečně mrhá lidským potenciálem (který není o nic lepší ani horší, než třeba v USA). Vím o čem mluvím, osmnáct let se pohybuju v prostředí velkých i menších, často nadnárodních, firem a vidím, jak zoufale málo je u nás skutečných vedoucích a manažerů (bohužel o to víc je těch, kteří si na ně rádi hrajou). Nejlepší je, že když už sem nějaká firma pošle svůj zkušený management a místní by se něco mohli přiučit, řeknou: "Ty nám tady tak budeš něco vykládat, ty chytráku. My víme sami nejlíp, jak se dělá byznys..." |
| |
|
| | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 12:23 | |
| | Chytráky z venčí neberou nikde, ani to není "česká specialita"
jinak - na orangutany mi nesahej, orangutani se neobtěžují prací, protože vědí, že z toho nic dobrého nekouká. Jsou příliš chytří, než aby se dostali do pozice, že by je někdo mohl nazývat "zaměstnancem" |
| |
|
| | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 01:40 | |
| | no nevim co natom teda vymýšleli 6 let.Jinak ale pekne letadlo doufam ze mi jednou bude litat nad hlavou misto L410 co maji unas vysadkáři i když ta take neni špatnaa. |
| |
|
| | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 09:57 | |
| | Nečtu to celý, tak nevím jestli to tu někdo nenapsal, ale zde je potřeba se novinářů zastat. Pojem platící zatížení se v konstrukci letadel opravdu používá. Viz. např. skripta "Konstrukce letadel I" od p. Mikuly. Je to jeden ze základních parametrů v zadání budoucího letadla. A vlastně pro firmu provozující letoun možná i ten nejdůležitější. Říká totiž budoucímu zákazníkovi, kolik tak asi může za let fakturovat. Oproti tomu stojí zatížení neplatící, to je např. posádka, palivo, případně další výbava nutná pro let. Platící zatížení tedy jsou pasažéři, náklad, ev. další vybavení (kamery, různé přístroje...). |
| |
|
| | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:33 | |
| | Dík. Celej tenhle stroj se mi zdá ujetej a tenhle dojem mám od začátku. Zrovna na našem fóru mi přijde zbytečný vyšklebovat se něčemu, co akorát neznáme (ale je ve skutečnosti správně).
PS - ne pro orlíka: když už si tu někdo hraje na anglofilního lingvistu, tak "landing" rozhodně není přídavné jméno "zemní" ... |
| |
|
| | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 10:45 | |
| | Jo jo, taky mám trochu ten pocit, i když jak správně říkáš, speciálně zde bych se vůbec nepoškleboval jakýmukoliv letadlu. Pere se tu však se mnou pocit, že takový letadlo v dnešní době se bude hodně těžko prodávat + pocit, že je to jakýsi vysavač na penize z nějakých fondů (ale pozor, to je jen pocit, budu jen rád, mýlím-li se, a navíc chápu snahu všech majitelů jakékoliv firmy udržet ji ziskovou jakýmkoliv legálním způsobem) s pocitem radosti fandy letadel z krásného, nově vyvinutého, českého (moravského, chcete-li) stroje, který je vyšší kategorie než ull. Přinejmenším takový počin udržuje vysokou kvalifikaci lidí. |
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:13 | |
| | kurva fix a ted jsi me nasral. nechapu proc jsou cesi takovi prizdisraci, kteri jakmile nekde neco vidi, ze se udelalo, tak prvni co ryci, ze je to za statni penize, ze je to tunel.
jdete s timhle doprdele. s timhle pristupem se vratime do roku 1980 |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:25 | |
| | Tak především jsem nenapsal, že to tak je, ale jen že to tak bývá. A napsal jsem to proto, že znám fůru podobných projektů, kde to tak opravdu je. Naposledy např. ministerstvem dopravy zadaný projekt "prostředky individuální vzdušné dopravy nahrazující dopravu pozemní". Nezdá se nám takový projekt jako opravdový tunel? To si nedělám srandu. To opravdu vypsáno je a bylo na to poskytnuto docela hodně peněz z EU fondů. Nebo vývoj čtyřsedadlovky významného českého výrobce ul. Na to taky bylo poskytnuto pár milionků. A jestli jsi čet dobře, tak jsem napsal, že chápu, že o takový peníze podnikatel zažádá, protože by byl hloupej, kdyby si nevzal co si vzít lze. Ale spíš mi přijde, že svět se zbláznil, když dává dotace na kde co. A tím chci říct, že bez takových dotací by se hodně projektů ani nedělalo, prostě proto, že by neměly šanci na úspěch. 2 otázky na závěr:
Vzlétne někdy nová, krásná laminátová česká čtyřsedadlovka?
Bude se úspěšně prodávat?
|
| |
|
| | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:35 | |
| | Tak tak.
Můžeme si zkusit zaspekulovat, proč byl/je L-410 tak celosvětově úspěšný a proč MU-2 Marquise proti tomu má pověst mrchy... Já to zkusím:
1. jistě plus je tradice letecké výroby, kontinuita profesí, technologií, šikovných mistrů, kteří znají svůj fortel, učňů, kteří mají co od koho odkoukat a na čem stavět, inženýrů, kteří jako začátečníci mají co odkoukat "z prstů" svých kolegů - aby nemuseli objevováním Ameriky zdržovat své nápady... To byl náskok proti Marquise - a bojím se, že (s ohledem na globální rozvrat českéhio leteckého průmyslu) bohužel i proti Outbacku. Na druhou stranu - jestli někde dneska tohle hledat, pak v Kunovicích.
2. Genialita či chcete-li šťastná ruka konstruktérů. U spousty věcí (letadla a střelné zbravě nevyjímaje) má zadání mnoho řešení - a jen některá jsou "zvlášť povedená" - opravdu geniální. To se nedá určit dopředu - prostě to buď vyjde nebo nevyjde... Já osobně zastávám názor, který kdysi vyslovil Marcel "D´assault" Bloch: "Letadlo musí být krásné, jinak nemůže dobře létat" - vezměte L-13, L-29, L-39, DC-3, Spitfire, Mirage, MiG-29, Rafale... na druhou stranu MB-200, S-199, F-117 atd. atd...
EV-55 je elegantní - to jistě - ale je to ta správná "lítací elegance"? Trochu mi připomíná Diamond TwinStarr (jestli to píšu správně - čtyřímístnou dvoumotorovou sestřičku katany), tedy úzké křídlo, chudá mechanizace, krátký trup, jehož boční plochu nahrazuje velká kýlovka... Vyjde to? nebo to v letu bude taky taková mrcha citlivá a náročnána pilotáž? Při pohledu shra mi to, nic ve zlém, proporcemi připomíná ultralight. A to turbík rozhodně není... Ale to se teprve uvidí, až to bude létat.
3. "tady a teď" - problém L.270, L-610.... projekt musí přijít ve správné době na správném místě, a nestačí projekt, musí být samozřejmě včas i prototyp - a certifikace.
4. bod č. 3. je důležitější, než bod č. 2. Protože: i "mrchu" lze zkrotit (L-40), pokud je na to čas, peníze a silná vůle (aspoň dvě z těchto tří jsou podmínkou - viz taky L-40 ). Pokud je "státní zákazník", který odebere první kusy - nějak to přežije - a v rámci státní zakázky reklamuje chyby a nectnosti a je "čas, peníze, vůle" - tak se provedou úpravy (motýlkové plochy se změní na klasické, klasické na výškovku do "T", změní se motory, změní se počet listů vrtule, změní se vůbec vrtule, změní se tvar listů, odhluční se kabina, utěsní nádrže, přetěnsí okénka, vyztuží hlavní nosník... atd.atd.).
A spekulace:
- bude Outback lítat jako L-13, L-39, (ty lítaly dobře hned napoprvé), nebo spíš jako L-200 nebo zejména L-40, kdy se udělalo pár úprav a vzniklo báječný éro (i když to byla docela trnitá cesta... ) anebo jako TwinStarr - co sice lítá, ale rozhodně to není školní éro... Věřím, že to bude ta první situace.
- budou na to peníze, kdyby se to éro nepovedlo hned napoprvé? Držím palce, aby jo, ale je to asi nepravděpodobné...
- je "tady a teď" to správné "tady a teď"? - no mohlo by, pokud EV-45 kromě líbivého kabátu nabídne něco jiného, lepšího, než L-410...
Á propos: napsal někde někdo v čem je EV-55 lepší než L-410? Spíš než následník L-410 je to totiž takový "malý konkurent"... Co by tedy pro mne jako zákazníka mělo být zajímavé, abych si koupil EV-55 a ne abych si nechal postavit nového turbíka v poslední - vyzkoušené a osvědčené verzi, se zajištěným servisem i v Grónsku, Guinea Equatoriale, Equadoru, Nachodce a já nevím kde ještě... |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:49 | |
| | A když už spekuluju
- nejni náhodou trucpodnik EV jedním z hřebíčků do rakve L-410?
- nebo naopak projekty EV umožní shromáždit potenciál k efektivnímu převzetí zbytků letecké výrovy v Kunovicích - včetně skomírající výroby L-410 - a tak zachovat kontinuitu nyní se vytrácejícího fortelu "Letu"?
To se asi na i-novinikách nedočteme... |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 12:06 | |
| | Jenom technicky - pokud já vím, tak v případě MU2 udělali konstruktéři to, co běžně nedělávají - totiž šli jinou, než běžnou cestou - to éro nemá křidélka, jen spoilery, a jak se ukázalo, v případě malých letadel to není ideální řešení. Ovšem zde zase platí, že firma (resp. obří korporace) jako Mitsubishi si může dovolit vyrábět nepovedený letadlo, nijak jí to neohrozí. U čs. firem je to bohužel tak, že si často nemohou dovolit vyrábět ani dobrá letadla.
To že se něco povede a něco ne, je normální. Letadlo je hodně složitá věc, na to, aby se podle výpočtů a obrázků vědělo, jaký bude (i když dneska díky počítačům jsme tomu o hodně blíž).
Přesné je, že naučit létat lze cokoliv, je to však otázka peněz. Mimochodem, zrovna ten Twinstar na mě působí dojmem, že ho to museli učit hodně dlouho - samej kýl a ploška to je. Ale mám na něm asi 2 hodinky a nebylo to nepříjemný éro, rozhodně však ne úplně pohodový.
A teď záleží na tom kolik těch peněz na to je. Pokud jsou perspektivní trhy, můžou k tomu ty různý dotace přispět a jsou to jistě dobře investovaný peníze. Pokud, ale existence dotací je jediným důvodem, proč výrobek vzniká, je to špatně.
Ano, Kunovice jsou patrně místo s největší koncentrací leteckých odborníků u nás. Ale jak dlouho to tak bude a kolik jich tam ještě zbývá? |
| |
|
| | | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 12:25 | |
| | Rozhodně nemyslím, že by Marquise bylo "nepovedený éro". Kamarád s ním jednu dobu dost lítal, (krátkou i dlouhou verzi), občas v extrémních podmínkách (mráz a sníh) - a nestěžoval si, měl ji rád. Tak to asi zas tak velká mrche nebude... |
| |
|
| | | | | | | EV-55 Outback - jednička za překlad 1. 4. 2010 / 06:25 | |
| | Jenom spekuluji, ale doufám, že v době počítačového modelování prošli tvůrci i základní letové vlastnosti nějakým modelem a tuší se, jak, se to celé bude chovat..
Už pár let se třeba v automobilech dívám na crash-testy, kdy se prvně rozbije model v počítači a potom až finální výrobky se rozbíjejí "naživo". Obvykle to sedí tak, že i plechy jsou zmačkané na stejných místech do stejných útvarů...
Ad L-410: je to menší, rychlejší a předpokládám, že to bude mít menší spotřebu a při troše štěstí menší provozní náklady (absolutně určitě, dost možná i relativně k velikosti ). Neznám cenu l-410, ale s ohledem na velikost Ev-55 asi taky bude nižší... |
| |
|
| | | EV-55 Outback - jednička za překlad 31. 3. 2010 / 11:30 | |
| | uz se tesim az to protahnu ve FS |
| |
|
| | | EV-55 Outback - jednička za překlad 12. 4. 2010 / 19:35 | |
| | | |
|
|