... jenže pozor, soudruzi.... měli výšku okolo nebo dokonce přes osm kilometrů a tam uz je třeba brát v potaz rychlost na tlusté ručicce a na tenké - já si to furt pletu podle toho "nového" názvosloví, ale snad to pochopíte. Takže ono v té výšce 700 na tenké je možná 400 na tlusté (nechce se mi to teď počítat) a to už není moc pro takový manévr.
Já taky nemám rád spekulace, taky jsem oba piloty osobně znal, ale na druhou stranu je třeba nazývat věci pravými jmény a tohle se zkrátka nedělá a je třeba si z toho vzít ponaučení. Ale dopustil bych se přece jen jedné spekulace a to té, že prvopočáteční příčina průseru byla naprosto totožná s poslední havárií Su-27 (tuším Radom?), tzn. špatně provedený vstup do výkrutu (Su-27 do zvratu, ale začátek manévru je totožný) - tam je totiž životně důležité natáhnout mašinku nad horizont a POTLAČENÍM ZASTAVIT, jinak se mašina dostane na velký úhel náběhu, který je dál nezvládnutelný. Sučko mělo pak malou výšku a cesnička naopak velkou - ale to už souvisí s rychlostí jak jsem naznačil výš. Z aerodynamického hlediska jsou tyto dvě katastrofy učebnicové příklady jak se to nemá dělat.
Takže to vůbec není primárně o tom, že při té rychlosti jak píšeš 600 -700 se mohli velmi rychle octnout čumákem dolů - skutečná rychlost pro manévrování byla nižší, šlo primárně o úhel náběhu a jsme opět u rovnovážného diagramu tahu, který jsem tu kdysi popisoval v souvislosti s druhým režimem letu. A jejich vertikální rychlost byla prý 30000 (slovem třicettisíc!!!!) feet za minutu... pokud se skutečně dopustrili té chyby, že mašinu při vstupu do výkrutu natáhli a nezastavili, na té výšce a rychlosti mohli být ve vrtáku natotata. A pak je třeba se podívat na polohu VOP vůči křídlu, představit si to při velkém úhlu náběhu a ještě při malé rychlosti a jsme doma...
A jen na závěr opět a znovu podotýkám, že jsem oba osobně znal, je mi to líto, hodně líto, ale tohle se fakt nedělá...
Peace, brothers! |
|