| | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 07:33 | |
| | | |
|
| | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 09:31 | |
| | no, myslím si, že frantíci si nepřejí vědět přesně, co způsobilo onu kraksnu. |
| |
|
| | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 10:04 | |
| | Já jsem si to celé přečetl, a musím říci, že pokud půjde o přelety oceánu (na short-haulech to asi není reálné), platí pro mne ode dneška "If it ain't Boeing, I am not going". ...aný počítače.
Nejvíc mě vyděsily věty "According to this scenario, the pilots would have been forced to watch helplessly as their plane lost its lift. " a "This somewhat cryptic shorthand suggest the pilots tried desperately to restart the flight computer."
Evokuje to ve mě náladu z 2001: Vesmírné odyssey při zbláznění HAL9000. |
| |
|
| | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 10:32 | |
| | No, musim s Tebou castecne nesouhlasit - to neni pocitacem to je lidma:
More than two months before the Air France crash, the issue had been raised at a meeting between Airbus and the European Aviation Safety Agency. However, the EASA decided against banning the particularly error-prone pitot tubes made by Thales.
a taky predpisama a jejicj stupidnim dodrzovanim, jak se to hodi:
In fact, the problem with the airspeed indicators lies far deeper. To this day, the relevant licensing bodies still only test pitot tubes down to temperatures of minus 40 degrees Celsius (minus 40 degrees Fahrenheit) and an altitude of about 9,000 meters (30,000 feet). These completely antiquated specifications date back to 1947 -- before the introduction of jet planes.
Mam strach, ze tomu se nevyhnes ani u Boeingu )
Navic, nevim nevim, jak moc si muzes urcovat, jestli poletis Bulikem nebo Airbusem - me to vetsinou plati zamestnavatel, takze v pondeli poletim pres kaluz 340-kou a za deset dni zpatky 777-mou... Pak si vyber ))) |
| |
|
| | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 10:52 | |
| | Dobře, to jsou příčiny selhání těch pitotek, nicméně skutečnost, že v případě jejich selhání (zamrznutí?) uvede computer letadlo do DEEP-STALL na hladině, místo aby nechal pilota udělat zábranu pádu, to je přece šílené.
Beru v úvahu, že se jedná o novinářskou spekulaci (i když se zdá poměrně kvalitní), a že nejde o vyšetřovací zprávu, ale pokud je to opravdu tak, tak to znamená, že airbusácký autopilot je stejně debilní jako defaultní FSacký, který v případě zamrznutí pitotky žene letadlo na full throttle klidně do nadzvuku. |
| |
|
| | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 11:11 | |
| | I me se ten clanek zda pomerne dobry (i kdyz jsem mel puvodne k odkazu na Spiegel znacny despekt).
A bohuzel musim rict, ze i kdyz s Tebou souhlasim, ze pokud to skutecne je takto, SOFTWARE v Airbusim pocitace neni v poradku - a jsme opet tam, kde jsme zacali - u lidi - ten program musel nekdo namyslet, napsat a otestovat - a tam nekde asi soudruzi z Airbusu udelali chybu... Ale pocitace za to nemuzou ))
Mimochodem, prirovnani k staremu dobremu HALovi celkem sedi )
A jeste, kdyz jsem odkazoval na ty predpisy - hodne mi to pripomel ten maler s piskovanim na kolejich a vymluvou dodavatele zabezpecovacky, ze v pozadavcich nebylo sledovani situace kdy lokomotive "zmizi" po Copperfieldove zpousobu - opet dukaz lidske blbosti/neduslednosti... Vim o cem mluvim - zrovna ted se mi vratila cast kodu, kterou jsem neotestoval dobre...
|
| |
|
| | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 11:15 | |
| | k tem vlackum ... jestli se nepletu, tak tam nejde o to, ze to nebylo v pozadavcich, ale ono to nebylo vejs - primo v normach. |
| |
|
| | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 11:20 | |
| | Jo, myslim, ze to je tak jak rikas nacelniku... ) |
| |
|
| | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 11:17 | |
| | Jenom mě napadá, v tom článku mi chybí jedna základní věc, co přesně měl počítač udělat?
Resp. co přesně znamená alternate law 2 a proč na základě vysazení rychloměru nenechá počítač řídit letadlo ručně na základě předem daných hodnot podélného sklonu a tahu...to je pro mě nejpodstatnější věc, nicméně jí tam nikde nevysvětlujou... |
| |
|
| | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 11:24 | |
| | Tak ted jsi mi dokazal, ze uz pekne blbnu a ztracim myslenku - jako soudruh Nejedly ;o))
To jsem chtel jeste Vojtovi zminit - dodnes si vzpominam, jak jsem "zhltnul" jeho prispevek o jeho kraksne v Gronsku s TU-154 - jak tam zminil, ze jedna mala chyba a pak se rozjede serie blbejch rozhodnuti a ukonu a je vymalovano. |
| |
|
| | | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 11:29 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 11:29 | |
| | Jo, to byl zase pěkný Human Factor v praxi... |
| |
|
| | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 11:27 | |
| | No samozřejmě, že nakonec jsou v tom lidé - počítač chybu nedělá, dělá přesně to, co se mu řekne - tzv. "geniální idiot". Koneckonců i u HALa tomu tak bylo, a té A330 už jen chybělo to červené světýlko, aby mohlo při pokusu o vybrání pádu a té šilené atmosféře, která musela v kokpitu panovat, jen svítit a významně mlčet.
Tato debata jen dokazuje, že diskuze o míře automatizace v letectví jsou stále na místě, a je otázkou, zda cesta nastolená A320kou v osmdesátých letech je správná - a nebavíme se tu o fly-by wire nebo o budících vs.televizích, ale o převaze geniálního idiota nad pilotem - oba mohou udělat chybu, ale lidská chyba mající za následek ztrátu životů je přeci jen tak nějak přijatelnější než chyba počitače, který jen němě svítí a mlčí. |
| |
|
| | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 11:52 | |
| | no.. když srovnáme počet leteckých nehod před zavedením počítačů a s nima, tak bych řekl, že je jasný, že to nebyl krok do vole prdele |
| |
|
| | | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 12:00 | |
| | 1) není počítač, jako počítač
2) ono těch vlivů na sniženi nehodovosti bude podstatne vic, nez jen to, zda mame, ci nemame pocitace |
| |
|
| | | | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 26. 2. 2010 / 16:07 | |
| | tak tady jsou dvě ideologie. Jedu razí Boeing a jednu Airbus. Boeing staví pilota nad počítač, i když zařazuje fly by wire a jemu podobné nesmysly, tak stále pilot má poslední slovo a letadlo ho bude poslouchat, neříkám, že zde nebude spousta signalizace, ale to je všechno otázkou jednoho C/B a je signalizace vypnutá. A pak je tu právě Airbusácká filozofie, která staví pilota, do operátora (cvičené opice), který zadává, co má éro udělat a počítač to udělá za něho. Tak snížení nehod v poslední době má za následek důkladná příprava, ať je to legislativní, tak výcviková. A i přesto je na vrubu lidského faktoru více, jak 90% nehod |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 28. 2. 2010 / 20:46 | |
| | Jeden pilot mi řek pro mě velmi významnou věc (tuším to tu psal i před nějakým časem AJS):
"FMS je skvělý sluha, ale nesmírně zlý pán."
A tohle by se podle mě dalo aplikovat na jakoukoliv automatizaci, namísto FMS. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 28. 2. 2010 / 22:27 | |
| | no třeba na automatizovaný výrobní linky ne |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 1. 3. 2010 / 00:36 | |
| | Jakto, že ne? Představ si, že by to někdo naprobramoval špatně Tak to bude dělat "přesné zmetky" ne jak, ale doslova na běžícím páse |
| |
|
| | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 28. 2. 2010 / 22:25 | |
| | Tak jsem to nějak přelouskal a není mi jasné, nevím, jeslti vám ano, proč se vlastně pokoušeli restartovat ten flight computer. Jestli to vyhodnotili jako chybu přístrojů a snažili se to takto spravit, nebo zdali jim letadlo něchtělo nic povolit a oni v tom viděli jedinou příležitost zasáhnout...
Pak už jen pár postřehů:
Hodně sarkasticky jsem se zasmál, když jsem si přečetl o příplatku 300.000€ za pokud jsem to pochopil relativně jednoduchý software, který může zachraňovat životy a vlastně napravuje chybu v konstrukci letadla. Smutné...
Pak mě hodně šokovala síla 36g, který působila při dopadu a která trhala těla ve dví případně je jinak drtila, v rámci knih ze soudního lékařství případně fotek z dopravních nehod jsem viděl už poměrně hodně, ale tohle si nedovedu a nejspíš ani nechci představit. Pozitivní na tom může být jedině fakt, že si ani neuvědomili co se děje a prakticky ihned byli v bezvědomí a mrtví... |
| |
|
| | | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 28. 2. 2010 / 22:46 | |
| | Když se podíváš na některý díl leteckých nehod, tak tam je pár záběrů na těla, které nacházeli v jungli. Tuším, že to byla nějaká 737 v Amazonii. V tělech prý nebyla jediná kůstka, která by nebyla rozdrcená na padrť. Všechno prý drželo pohromadě jen díky kůži. |
| |
|
| | | | | | | | | | Spekulace o AF447, SpiegelOnline 1. 3. 2010 / 00:42 | |
| | Pozor, to přetížení může být silně zavádějící. Člověka můžou zabít i podstatně nižší Gčka, hrozně totiž záleží, jak dlouho působí. Tuším, že na těch raketových sáních vyvodili přetížení na pokusném člověku nějakých 40G (opravte mě) a dotyčný sice na chvíli oslepnul a museli ho vytahovat, ale přežil to, protože to působilo jen zlomek vteřiny. Autonehodu taky spousta lidí přežije, byť na ně působí hooodně Géček (tuším že není problém při čelním nárazu dosat 50G), ale protože to jsou mikrovteřiny, kdy to působí, tak to člověk přežije. |
| |
|
|