Víšco ono to může lítat hezky a mít to určitá pozitíva, ale při hodnocení jako celku to asi zázrak nebude.
Jako příklad uvedu třeba dopraváky - téměř všechny současný mašiny mají "standardní" koncepci se kterou přišel Boeing 707 a od tý doby se na tom staví. 737, 747, 757, 767, 777, A 300, 310, 320, 330, 340, 380, Mercure, Tu-204 atdatd.Lze říct že je to až nuda.
Před padesáti lety začaly bejt moderní "čistý" křídla, přišla s tim Caravelle, pak 727, DC-9, Trident, VC-10, BAC-111, Tu-134, 154, IL-62 a spousta dalších. No a svýjimkou malejch bizjetů, regional jetů a Tu-334 tahle koncepce úplně zdechla. Proč? Výhody - čistý křídlo, vstupy motorů výš nad zemí kvůli nečistotám, trochu menší hluk vepředu v kabině. Menší asymetrie tahu při vysazení motoru. Nevýhody: hrozba Deep Stall a z toho vyplývající nutnost umělé ochrany (stick pusher). Problémy s centráží. Větší náchylnost motorů k pumpáži při silné turbulenci. Velké riziko poškození systémů řízení pri destrukci motoru. Větší náchylnost na nasátí ledu do motoru v námrazových podmínkách. Větší hluk vzadu v kabině. Ocas do T vyžadující kvůli zatížení větší pevnost a tím i váhu a opět problémy s centráží.
Takže pár pozitiv je vyváženo podstatně více negativ.
|
|