| | | Fly-by-wire a hydraulika 30. 1. 2010 / 15:22 | |
| | Ahoj. Omlouvám se za možná blbý dotaz, ale toto by mě vážně zajímalo.
Pokud vím, tak systém fly-by-wire funguje tak, že pokyny k řízení jdou z cockpitu elektrickými dráty do počítače, který je vyhodnotí a pak pošle pokyny pro nějaké servomotory, které ovládají řídící plochy. K čemu je tedy v takovém letadle zapotřebí hydraulika? Díky |
| |
|
| | | Fly-by-wire a hydraulika 30. 1. 2010 / 15:31 | |
| | tipujem:
minimalne podvozok ? |
| |
|
| | | | Fly-by-wire a hydraulika 30. 1. 2010 / 15:45 | |
| | Ten může být také ovládán nějakými elektromotory (vysouvání a zasouvání) |
| |
|
| | | | | Fly-by-wire a hydraulika 30. 1. 2010 / 16:13 | |
| | Řídící plochy (možná kromě vztlakových klapek a slotů) jsou i u systému fly-by-wire ovládány normálně hydraulikou, stejně jako u klasického řízení. FBW systém vůbec neznamená elektrické ovládání řídících ploch, ale pouze to, že řídící plochy nejsou přímo mechanicky (hydraulicky) spojeny s berany (sidesitckem), ale tyto ovládací prvky zadávají pouze pokyny do počítače a ten teprve ovládá řídící plochy letadla. Což může (a taky dělá) prostřednictvím hydrauliky. Dále je hydraulicky vysouván/zasouván podvozek a ovládány brzdy. |
| |
|
| | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 30. 1. 2010 / 16:14 | |
| | | |
|
| | | Fly-by-wire a hydraulika 30. 1. 2010 / 16:14 | |
| | Pleteš si Fly-by-wire a Power-by-wire. FBW neznamená, že tam jsou elektromotory, ale že je signál do hydraulických systémů z kokpitu přiváděn "po drátě". |
| |
|
| | | | Fly-by-wire a hydraulika 30. 1. 2010 / 16:15 | |
| | Hm, no pozdě stejně |
| |
|
| | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 20:00 | |
| | Dobře. Ještě bych se teda zeptal:
1. Jak vlastně hydraulika funguje? Vím, že jsou nějaké hydraulické pumpy ty se starají o to, aby byla natlakovaná hydraulická kapalina. Jak je to dál?
2. Proč se hydraulika na letadlech vlastně používá? Jaké to má výhody oproti zmíněnému power-by-wire? Díky. |
| |
|
| | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 20:06 | |
| | hydraulika funguje uplně jednoduše. jak už si řekl, pumpy se starají o tlak. no a když pustíš natlakovanou kapalinu nějakejma trubkama k nějakýmu pístu, tak ten píst se vysune. naopak když vytvoříš podtlak, ten píst se zasune.
no a hydraulika se používá protože je spolehlivá a hlavně dokáže vyvozovat mnohem větší síly, než elektromotory. nebo teda elektromotor by to taky dokázal, ale nemužeš v letadle vozit 4 motory z lokomotivy, že jo |
| |
|
| | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 20:09 | |
| | Ale jedno celoelektrické (a celoplastové) éro už funguje a dokonce lětělo! |
| |
|
| | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 20:11 | |
| | no tak, možný to je já to bral čistě z konstrukčních hledisek |
| |
|
| | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 20:22 | |
| | ...myslím že by se ti ta elektronika vy.... daleko rychleji jak tyto mechanické způsoby... všeobecně je známo že elektronické věci např v autech vydrží spolehlivé max. 2-4roky pak postupně jdou do haje |
| |
|
| | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 20:35 | |
| | copak já tvrdím něco jinýho? |
| |
|
| | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 20:51 | |
| | Fakt? Nevsimnul jsem si, ze by moderni auta s elektronikou po dvou az ctyrech letech prestala jezdit. Moje jezdi uz cca 13let a bez jedineho problemu se elektronikou.
Pravy duvod pouziti hydrauliky je spis ten, ze pri stejne hmotnosti komponent systemu vyvine hydraulika podstatne vetsi sily, nez by zvladly elektricke servosystemy. V pripadech kdy nejde o rychlost pohybu (napr. klapky 737) se da pouzit elektricke ovladani s prevodem do sily. |
| |
|
| | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 21:22 | |
| | To nevis? ta med (nebo hlinik) v dratech se casem rozklada a rozpada. a tak je moderni auto po dvou letech prodat, protoze po trech letech z toho vsechny draty vypadaj...
(ne, to je jen ironie.. nektere nazory me fakt pobavi |
| |
|
| | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 21:29 | |
| | Né že by přestala jezdit, furt zakladní pohon je mechanický ale pokud máš teď novější auto s řídící jednotkou tak stačí aby se ti tam rozbil jeden snímač tak auto stratí výkon popř. nenastartuje vůbec |
| |
|
| | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 21:40 | |
| | Takze by vlastne bylo lepsi, kdybhychom jeste porad jezdili na slapaci pohon, protoze tam zadnou elektroniku nepotrebujes? .)
Neboj, ona ta elektronika zas tak casto neodchazi. jsou to nahodne zabavy, v naprosty vetsine aut ta elektronika, ktera ridi ten tvuj vykon a startovani, funguje bez zavad cely zivot auta. jen to dramatizujes.
PS: jen me tesi, ze jsi timto mezi novejsi auta zaradil i starou felinu ta uz ridici jednotku taky mela |
| |
|
| | | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 21:44 | |
| | Není tak... na dílně máme každý druhý týden alespoň jedno auto s nefunkčím čidlem... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 21:47 | |
| | No. dik, ze jsi potvrdil ma slova je opravdu naprosto uchvatne na zaklade toho, ze za rok se vam na dilne objevi 25 aut s rozbitou elektronikou usuzovat, ze je to nejaka zasadni zavada, kdyz se takovych aut vyrobi tisice denne a to i kdyz ty dve auta za mesic vynasobim poctem vsech servisu takze se dostavame tam, kde jsme zacli - tech aut, ktery maji problem s rj , je zcela zanedbatelne mnozstvi... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 21:56 | |
| | To ano... ale dle toho usuzuji že takhle je to daleko spolehlivější než kdyby celé letadlo bylo řízene elektronicky. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 4. 2. 2010 / 22:00 | |
| | No, ono v tom letadle ( i kdyz je to jen obycejny mechanicky bulik) je ty elektroniky v letadle radove vic, nez v nejakym pitomym aute a zrovna v motoru .. takze , nejak nechapu |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 13:47 | |
| | Teda na základě mých chabých zkušeností je elektronika a elektronika, ta která se stará o základní chod auta a byla do toho aut nacpána už před dvaceti lety fachá u starých i nových aut docela dobře. Mnohem více odchází elektronika, řekl bych zábavní, věci jako klinatizace, sekvenční ovládání oken nebo bezklíčkové odemykání auta, tyhle věci mají až podezřelou vůli se kazit nepřiměřeně brzo...
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 14:34 | |
| | áno, komfortni sluzby maji tendence se srat velmi i kdyz, nastesti nemam zkusenost ani s tim .) |
| |
|
| | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 13:32 | |
| | Moje auto je staré sice 13 let, ale je už moderní konstrukce z japonska a bez řídící jednotky nebo funkční lambda sondy si ani neuprdne. Přesto nemá žádný problém a i na emisích předstihuje i spoustu novějších aut. A rozhodně to není vyjímka, takových aut jezdí většina bez problému. Nemluvě o elektronickém imobilizéru atd. Opravdu je ten názor zcestný. Navíc i letadla mají spousty elektroniky, která je důležitá a nesmí selhat. |
| |
|
| | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 11:57 | |
| | To celoelektrické celoplastové letadlo se jmenuje Boeing 787. Vítej v blízké realitě!!!
|
| |
|
| | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 12:20 | |
| | tak to ofšem zcela mění situaci |
| |
|
| | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 12:48 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 13:34 | |
| | Už nemá hydrauliku k ovládání křidélek, výškovky a směrovky? |
| |
|
| | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 14:22 | |
| | Áááá, tak zpátky na stromy, 787 hydrauliku mít bude, špatně jsem si vyložil tezi, že 787 bude all-electric.
Týká se to ovšem vzduchových systémů a hydrauliky jen do té míry, že bude zvýšen podíl elektrických hydraulických pump proti engine a pressure driven pumps.
Na scvoji omluvu musím říct, že jsem typovku na 787 ještě nezačal dělat, pár (desítek) let mi k tomu chybí
|
| |
|
| | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 15:28 | |
| | Díky všem za odpovědi. Ještě bych se teda zeptal. Jak fungují elektrické hydraulické pumpy je mi víceméně jasné, ale nevím jak fungují a co to vlastně jsou ty engine a pressure driven pumpy. Jaký je v tom rozdíl? Mohl by mi to někdo znalý popsat? díky |
| |
|
| | | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 16:15 | |
| | Engine driven pump je normální hydraulická pumpa, která je poháněná přímo náhonem od motoru. Pressure driven pump, s tou jsem se přímo nikdy nesetkal, nicméně některá letadla ji prý mají, a je poháněná od tlakového vzduchu od motorů (bleed air) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 5. 2. 2010 / 16:19 | |
| | Díky, tak už znám podstatu hydrauliky v letadlech |
| |
|
| | | | | | | | | | Fly-by-wire a hydraulika 6. 2. 2010 / 17:51 | |
| | Hmmm a já vždycky když jedu k nám na 757 sim, tak hned vedlejší krabice v hale je Dreamliner Takovej kousek a napustí nás a nepustí |
| |
|
|