| | | Navigace letadel za valky 22. 1. 2010 / 23:07 | |
| | Ahoj,
nedávno tady někdo zmínil zajímavou věc, navigaci během letu jako za války, kdy v noci byla kvůli povinnému zatmění úplná tma, odmyslím-li si občasné odlesky vodní hladiny třeba od Měsíce.
To navozuje první otázku - létaly bombardéry pokud na trase nebyla zajištěna dohlednost země?
K navigaci:
První co mně napadne, je klasický model s otočnými body a stanovenými kurzy, rychlostí a časem dosažení otočného bodu.
Jenže to mi bude fungovat, pokud budu znát sílu a směr větru na trase a zahrnu ho do výpočtu. Což v letadle nad nepřátelským územím těžko určím, dopředu to nevím, vysílat nesmím. Na dlouhé vzdálenosti mi to udělá jistě desítky mil, možná víc.
Teoreticky se dala použít nějaká obdoba pozdějšího ADF a ladit rozhlasové vysílače (to funguje, zkoušel jsem v XPL Český Brod v IL14ce ), přesnost by nebyla nic moc. Tady je otázka, zda se při očekávaném útoku neodmlčely.
Angličani snad používaly směrové radiomajáky s dalekým dosahem, kdy letadlo mohlo letět po ose paprsku a jak protnulo druhou osu bylo nad cílem (či jiným stanoveným bodem). Moc o tom nevím, a netuším jestli se to používalo na obou stranách a hlavně jako standardní prostředek při všech letech.
Pokud bylo vidět hvězdy, dala se užít astronavigace, pochybuji že by se to dalo využít ve FS či XPL.
Máte k tomu někdo něco? |
| |
|
| | | Navigace letadel za valky 22. 1. 2010 / 23:14 | |
| | Astronavigace se v FS dá použít ale musíš mít staženě reálné hvězdy |
| |
|
| | | | Navigace letadel za valky 22. 1. 2010 / 23:23 | |
| | A je tak přesné aby šel použít sextant (pokud už by v tom letadle byl simulován, což je další problém)? |
| |
|
| | | | | Navigace letadel za valky 22. 1. 2010 / 23:28 | |
| | Odpovím si zrovna sám:
FS2004 Simulated Aircraft Bubble Sextant
-------------------------------------------------------
This gauge simulates a typical RAF Mk IX aircraft bubble sextant, and the process by which one obtains a LOP, or crossing LOPs to obtain a position, or fix. Can be used with any FS2004 aircraft. Includes comprehensive browser-based manual and references. Installation instructions are provided for the default FS9 and MAAM-SIM DC-3 aircraft.
-------------------------------------------------------
Hm. Dobrý. Kouknu jestli něco takového nemá XPL. |
| |
|
| | | | | | Navigace letadel za valky 22. 1. 2010 / 23:38 | |
| | | |
|
| | | | | | | Navigace letadel za valky 23. 1. 2010 / 00:26 | |
| | Škoda že to není pro Windows. |
| |
|
| | | Navigace letadel za valky 22. 1. 2010 / 23:46 | |
| | Mám k tomu to, že na oboch starnách se používaly pro navedení bombardérů (čili to, co dneska se nazývá "na dlohou vzdálenost") poměrně sofistikované metody vedení po paprscích (míněno radiových). Detailně to nezle rozepsat, jednak že obě strany(E i D) mělo svoje systémy a postupně se měnily, ale i proto, že některé aspekty jsou teprve nyní odtajňovány, což mi přijde jako asi nejvice zajímavé na tom. je to proto, že některé principy byly natolik universální, že se pak daly s úspěchem používat i v poválečných systémech navádění vojenského letectva.
K problému vyšlo cca před rokem modré amatérské radio, kde je, sice poměrně chaoticky, ale přece jen nějak, několik systémů popsáno.
|
| |
|
| | | | Navigace letadel za valky 22. 1. 2010 / 23:59 | |
| | Díky za info, to s utajováním je zajímavé.
Já mám knížku "Zkáza Drážďan", tam je pár těch systémů zmíněno, minimálně OBOE, GEE, LORAN. Ten OBOE se používal již od 1942, takže to vypadá, že tyto systémy tvořily hlavní způsob navigace.
|
| |
|
| | | | | Navigace letadel za valky 23. 1. 2010 / 00:07 | |
| | K tomu LORANU bych měl doplňkovou informaci, že ke dni 8.2.2010 se systém LORAN-C začíná bez náhrady vypínat (na USA pobřeží) a dosud přežívajícící jeho uživatelé jsou vyzváni, aby se nadále s důverou obraceli na službu GPS
LORAN-C je nástupce LORAN-A, to bylo cca to, co zmiňuješ.
Argumentace je, že to neužívá už ani letectvo, ani námořnictvo a že to celé je pěkně drahé monstrum. |
| |
|
| | | | | | Navigace letadel za valky 23. 1. 2010 / 00:22 | |
| | V Drážďanech použili právě Loran, protože ty starší systémy neměly dostatečný dosah a oni měli strach, aby omylem neshodili bomby na Sověty.
Jinak tyhle hračky měly jen Pathfindery, značkovací letadla, které našly cíl a shodily osvětlovací pumy. Tím vymezily prostor útoku pro velké bombardéry.
Co mně překvapilo, oni měli také H2S radar, který snímal povrch pod letadlem, ukazoval na obrazovce vodní plochy a podle toho oni určovali v porovnáním s mapami a fotkami z průzkumu kde jsou. To se dalo použít hlavně u měst u jezer nebo na řekách, ideálně s přístavními doky. Podle pravidelných tvaru doků na obrazovce zaměřili že jsou opravdu tam kde mají být a určili místo útoku. U Drážďan na to ale nespoléhali, protože pro spolehlivé použití to chtělo mít vzor - fotku z minulého, předchozího průzkumu či útoku. A protože Drážďany předtím nebombardovali, tak nic neměli a spolehnout se jen na staré mapy přístavu se báli. |
| |
|
| | | | | Navigace letadel za valky 23. 1. 2010 / 11:19 | |
| | | |
|
| | | Navigace letadel za valky 23. 1. 2010 / 12:29 | |
| | Zdravim,
napriklad v knihe "Kridla miri na Nemecko" o 311.peruti sa pise ze napriklad Wellingtony sa riadili aj podla vysielania normalneho radia, viem ze tam spominaju svajciarske a svedske radia, a rovnako sa pouzivalo tzv. zameranie radiostanicou z anglicka (dokonca navigator Jan Gellner DFC sa nechal zamerat priamo nad Berlinom co bol dost odvazny pocin...). |
| |
|
| | | | Navigace letadel za valky 23. 1. 2010 / 13:23 | |
| | V kazdom pripade to bol vrchol drzosti a na druhej strane kus frajeriny, nechat sa zamerat nemcami, nad ich hlavným mestom
Zaujmava tema ja som v navigacii nikdy nevinikal, napr. vcera som zakufroval v nakupnom centre v Bratislave A ani GPS mi nepomohlo
Podla toho co mam info od starych fliegrov (dnes maju pani piloti maju 70 -80 rokov), ktory lietali tesne po vojne v CSA, tak za vojny sa lietalo na VOR pripadne NDB, tie boli zname - teda ich frekfencie vdaka dobrej praci rozviedky, nad nepriatelskom uzemy a nad vodou astronavigacia. Ale co ma zabila informacia, ze do na Kubu sa v 60 rokoch lietalo v casoch Bristolu Britania sa nad atlantikom lietalo tak, ze posledny odletovy bol nad Irskom v Shanone a potom najbilzi bod bol v Kanade na New Foulende. Tych "par" tisic kilometrov sa letelo podla hviezd, alebo na LORAN, ked ho lietadlo malo Ked masiny CSA ziskali Omegu to uz pokrok a vedel si drzt kurz ponad vodu.
|
| |
|
| | | | Navigace letadel za valky 23. 1. 2010 / 19:45 | |
| | Křídla míří nad Německo.. aaach.. kniha, kterou jsem i jako nevoják a odpůrce armády četl s nadšením.. |
| |
|
|