Ahoj,
nedávno tady někdo zmínil zajímavou věc, navigaci během letu jako za války, kdy v noci byla kvůli povinnému zatmění úplná tma, odmyslím-li si občasné odlesky vodní hladiny třeba od Měsíce.
To navozuje první otázku - létaly bombardéry pokud na trase nebyla zajištěna dohlednost země?
K navigaci:
První co mně napadne, je klasický model s otočnými body a stanovenými kurzy, rychlostí a časem dosažení otočného bodu.
Jenže to mi bude fungovat, pokud budu znát sílu a směr větru na trase a zahrnu ho do výpočtu. Což v letadle nad nepřátelským územím těžko určím, dopředu to nevím, vysílat nesmím. Na dlouhé vzdálenosti mi to udělá jistě desítky mil, možná víc.
Teoreticky se dala použít nějaká obdoba pozdějšího ADF a ladit rozhlasové vysílače (to funguje, zkoušel jsem v XPL Český Brod v IL14ce ), přesnost by nebyla nic moc. Tady je otázka, zda se při očekávaném útoku neodmlčely.
Angličani snad používaly směrové radiomajáky s dalekým dosahem, kdy letadlo mohlo letět po ose paprsku a jak protnulo druhou osu bylo nad cílem (či jiným stanoveným bodem). Moc o tom nevím, a netuším jestli se to používalo na obou stranách a hlavně jako standardní prostředek při všech letech.
Pokud bylo vidět hvězdy, dala se užít astronavigace, pochybuji že by se to dalo využít ve FS či XPL.
Máte k tomu někdo něco? |
|