| | | ATR a GNSS navigace 20. 1. 2010 / 22:55 | |
| | Dobrý večer,
dnes jsem si během hodiny češtiny pročítal návod na F1 ATR a překvapilo mě (respektive nepřekvapilo...věděl jsem, že ATR inerci nemá, ale...), že veškerá data pro jejich FMS jsou brána z družice.
Což ve mě zcela správně vyvolalo otázku, jak moc je to přesné (viz příspěvek jednoho z dopravních pilotů zde, kde popisoval kterak se to nepoužívá z důvodů "imperialisty" majíc prst na vypínači ) a malé přesnosti.
Je tedy játro omezeno ve smyslu "sníženého" ratingu RNAVu? nebo nějak jinak "poníženo"?
Díky |
| |
|
| | | ATR a GNSS navigace 20. 1. 2010 / 22:58 | |
| | Male presnosti? No, pokud si zrovna dobre pamatuju AJSovo prispevek, tak tu celkem jasne rekl, ze presne je to vic, nez dost... |
| |
|
| | | | ATR a GNSS navigace 20. 1. 2010 / 23:17 | |
| | zítra se pokusím najít ten článek....ale kdysi dávno jsem tu četl, že právě proto je nutné mimo GPS (pokud je) mít i jiný způsob zjištění polohy...teď nevím jestli se mi to jenom nezdálo...a ten systém tedy může být samostatný bez nějakých gyroskopů a podobných serepetiček? |
| |
|
| | | | | ATR a GNSS navigace 20. 1. 2010 / 23:25 | |
| | je to systém pilot-mapa-stopky-kompas. se naprosto samostatný, nicméně není tolik spolehlivý, jako GPS |
| |
|
| | | | | | ATR a GNSS navigace 20. 1. 2010 / 23:26 | |
| | Z FL210 se to dělá celkem špatně, obzvlášť, když máš pod sebou 8/8 oblačnosti |
| |
|
| | | | | | | ATR a GNSS navigace 20. 1. 2010 / 23:33 | |
| | proto stopky a kompas. za války to šlo, tak proč ne teď, že jo |
| |
|
| | | | | | | | ATR a GNSS navigace 20. 1. 2010 / 23:50 | |
| | To by nesměli lítat piloti strojníci |
| |
|
| | | | | ATR a GNSS navigace 20. 1. 2010 / 23:28 | |
| | Zřejmě jsem to byl já, když jsem se mylně domníval, že GPS není certifikovaná jako primární navigační systém pro IFR lety |
| |
|
| | | | | ATR a GNSS navigace 21. 1. 2010 / 11:53 | |
| | No jasně, a tím druhým způsobem je DME-DME scanning... přesné je to jak šýcarské hodinky.
Inerce totiž přesnost zjištění polohy nijak nezvýší, její výhodou je hlavně nezávislost na vnějších zdrojích a zajištění kontinuity určování polohy s dostatečnou přesností v případech, kdy s GPS jsou problémy a DME-DME případně VOR-DME scanning není dostupný (odlehlé oblasti).
Třeba Ce-680 to má tak, že primárně bere polohu z GPS, sekundárně DME-DME, a jelikož nemá inerci, tak v případě ztráty obou signálů pokračuje v režimu DR, dead reckoning (výpočtová navgace)! Tam se jednoduše předpokládá, že parametry letu jako vítr v hladině apod. se nemění. Po nějakou dobu to prý funguje docela přesně (nikdy jsem ale nezkoušel). |
| |
|
| | | ATR a GNSS navigace 21. 1. 2010 / 01:10 | |
| | to je nesmysl, samotný GNSS ti nezajistí integritu v navigaci, určo i pracuje minimálně s VORama a DME |
| |
|
| | | ATR a GNSS navigace 21. 1. 2010 / 13:17 | |
| | díky všem za objasnění |
| |
|
|