| | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 09:19 | |
| | Nedávno se mě ptal jeden začínající virtualec, podle čeho se pojmenovávají body. Doufám, že jsem mu odpověděl správně, že bodle měst či obcí, které leží v tratích. Napdalo mě:
Všetaty– ETATU
Brázdim – RASIM
Vroutek – ROTEK
Bohumín – BOHUM
pak VORy: OKG - Cheb
OKF - frýdland a podobně. Nemýlil jsem se?
|
| |
|
| | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 09:23 | |
| | MIKOV - Mikulov
BITSI - Bíteš
ja myslim, ze je to tak |
| |
|
| | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 09:27 | |
| | Tak to jsem rád, abych nebyl za blbce. |
| |
|
| | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 09:28 | |
| | kdyz se budes trosku snazit, zvladnes i to |
| |
|
| | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 09:35 | |
| | | |
|
| | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 10:12 | |
| | CERNO |
| |
|
| | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 10:39 | |
| | Ale dodal jsi doufám, že při hlášení ATC se říkají názvy těch bodů, ne vesnic (mimo VORy, které můžou být dvojím způsobem) |
| |
|
| | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 10:57 | |
| | Jeste bych rad podotknul ze ta doba dy se to dalo takto pojmenovavat je uz pryc.Dojde k prejmenovani vsech bodu v TMA a ty uz rozhodne nebudou podle zemepisnych poloh To dojde takovy seznam z Bruselu a vy si musitejen vybrat ze seznamu... |
| |
|
| | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 11:02 | |
| | Bodou to jmena francouzskych velikanu, nebo jak? |
| |
|
| | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 11:08 | |
| | No jasne. Dalsi bod v poradi je SARKO. |
| |
|
| | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 13:03 | |
| | A nešlo by zvolit třeba až tu druhou část jména? To už totiž u nás funguje! U našeho letiště (severozápadně LKCE) leží velmi důležitý orientační a traťový dvojvrcholový bod, který se už odnepaměti jmenuje KOZY. |
| |
|
| | | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 13:10 | |
| | To mi pripomnelo jednu podzimni cestu ze skoly...
"Tak kam to vezmem?", "Kam? No prece mezi kozy!" |
| |
|
| | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 11:20 | |
| | jen ochutnavka (si to jeste nepamatuju vsechno
Holan -> Golop
Etatu -> Erasu
Berka -> Barox
Kuvik -> Kuvix
Nejak tak to je..ale mapu u sebe ted nemam.. |
| |
|
| | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 11:23 | |
| | A jaký je důvod ke změně? Zjednodušení anglické výslovnosti a srozumitelnost? |
| |
|
| | | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 11:26 | |
| | tak hlavne - > Vsechny tyhle body zmeni polohu.Nevim o kolik presne ale pokud se bod presune od puvodni polohy o vice nez x NM tak se musi prejmenovat.A Holan se sice presouvat nebude ale zjistili ze uz v Databazi nekde je(Severni Amerika??) tak musime prejmenovat. |
| |
|
| | | | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 11:29 | |
| | Vsak ale tehle duplicitne pojmenovanych fixu je hromada..to se bude vsechno prejmenovavat tak, aby to bylo jednoznacne? |
| |
|
| | | | | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 11:33 | |
| | Kdepak, přejmenovávat se to nebude. Naopak se ve všech AIRACových databázích změní souřadnice těchto bodů tak, aby byly stejné. Tím se všechny fixy sjednotí do jediného a problém bude vyřešen. Bruselský úředník pouze podnikne (pro naše dobro a za naše tintilky) výlet na příslušný úřad v příslušné zemi(ích), kde jsou fixy se stejným názvem, aby úspěšně vynegocioval, že se bude sjednocovat do Evropy a nikoliv naopak. Sice se zvedne provoz, ale sjednocené evropské nebe vydělá víc do společné kasičky! A to je důležitý, jestli mi rozumíš... |
| |
|
| | | | | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 16:40 | |
| | Postupně ano. Metodou "když už se na něm bude něco měnit, tak ho rovnou přejmenujem". Těch bodů už takhle pár zmizelo (UVSOV->TOMTI, ILNEK->ELMEK, nyní to bude HOLAN->GOLOP).
K těmhle změnám docházelo i dřív (napříkl. KERKI->KENOK), ale teď to nabralo na intenzitě, protože je mnohem snažší problémová místa dohledat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 17:15 | |
| | Co znamená "teď" ? Vždyť tyhle data má každý AIRAC a zjednoduššeně by stačilo sortovat podle abecedy v excelu, abys to našel.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 19:42 | |
| | Ono nejde o to, že by bylo obtížné ty duplicity najít. Ale jde o to, že se a) začaly řešit až poměrně nedavno a b) není žádoucí obrátit vše naruby najednou, rozumější je přístup jednu po druhé jak na ně dojde řada... |
| |
|
| | | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 11:27 | |
| | Podle mě proto, aby úředníci v Bruselu měli nějakou činnost (když už jich tolik je) |
| |
|
| | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 11:32 | |
| | Tak mam pocit, ze zrovna KUVIX delal nekdo hodne znaly cestiny...
KU.V. .IX
|
| |
|
| | | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 11:44 | |
| | Ještě aby se to tam neozývalo pravidelně v rádiu |
| |
|
| | | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 16. 1. 2010 / 13:42 | |
| | ROFL To mi připomíná, jak kamarád vždy bojuje se svým příjmením Kundrát. |
| |
|
| | | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 12:46 | |
| | Doplním. Rasim -> Ratev, RAVKO -> AKEVA, DEVIN -> VAKLA, EVANA -> EVEMI a RAK sa ruší ako IAF na rwz13 a vzniká bod SOMIS. |
| |
|
| | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 16:06 | |
| | no jo puste k necemu eproucnika a takhle to dopadne |
| |
|
| | | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 17:42 | |
| | voe ... ty sem si ja nevymslel...To prislo z Bruselu voe |
| |
|
| | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 12:27 | |
| | Jinak máme jeden z nejsprostších FIRů vůbec asi..
Pepik Bodal Ivana - hovoří za vše.. |
| |
|
| | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 12:42 | |
| | Myslis jako "Pepik bodal Ivanu" |
| |
|
| | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 14:50 | |
| | Prave ze Ivana, o to je to horsi )) |
| |
|
| | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 16:34 | |
| | Genze názvů bodů historicky byla asi takováhle:
Nejprve neexistovala žádná jmená konvence a používaly se opravdu geografické názvy (např. v šedesátých letech příletovky do Prahy vedly přes body SLANÝ, BEROUN, hraniční bod se slovenskem byl HODONÍN) a pod., nebo se v blízkosti letiš používala kódová písmena abecedy (ALFA, TANGO, CHARLIE) obdobným způsobem, jak se to nyní činí u VFR provozu.
Poté, když začal tlak na sjednocení a svět se dohodnul na pětipísmenných kódech, tahle praxe se přejala a první body opravdu byly označovány zkrácením/úpravou geografických názvů (z těch prvních například: KADNO - Kladno, BERKA - Berounka, VERNE - Verneřice, HODON - Hodonín, NOVUM - Nové Město na Moravě). Některé z těchto už neexistují, některé přežívají dodnes na původních polohách a některé se posunuly, avšak svůj název si zachovaly, protože dříve ještě nebylo nutné bod při přesunu přejmenovávat. Takových bodů vznikalo cca až do devadasátých let většina a i dnes tvoří odhadem tak polovinu používaných bodů.
Jak přibývala potřeba mít více a více bodů, které se současně nesměly příliš podobat výslovností, přišela ke slovu fantazie zaměstnanců ŘLP. A tak jsou v některých bodech schována zkomolená příjmení kolegů, kteří se o vznik daného bodu zasadili, mají v nedaleké bezvýznamné vísce chalupu, jména jejich domacích zvířátek, jména oněch bezvýznamných vísek, okolních kopců a návrší, narážky na veselé události v práci a pod. (V tuhle chvíli si vzpomínám, že takhle nějak vznikl třeba BABUS, CERNO i když ty historky samotné už jsou dávno napůl zapomenuty a i já jsem je slyšel z druhé ruky...). U hodně bodů navíc kvůli různým přesunům a změnám ztratil původní název svůj význam (např.: RASIM, KOLAD, ODOMO už dnes leží o pěkných pár mil jinde, než když vznikaly). Takovéhle body odhadem tvoří tak deset až patnáct procent z dnešních bodů. Souběžně s tím bylo také použito spousta bodů, které byly vybírány jen tak, aby "dobře zněly" a samozřejmě kde to šlo pokračovala praxe vzniku z geografických poloh i když čím dál tím víc všelijak pokroucených (BUDEX - České Budějovice, OPAVO - Opava, BOHUM - Bohumín, LETNA - Letná, BITSI - Velká Bíteš, ORLIX - Ústí nad Orlicí).
Před několika lety (přesně by se to muselo dohledat) se začal tvořit celosvětový registr bodů a stanovila se nová pravidla pro zacházení s nimi. Jednak je kladen mnohem větší důraz na celosvětovou jedinečnost, druhak se striktně dodržuje, že pokud bod výrazně změní svou polohu nebo funkci, musí se přejmenovat. Nová jména jsou generovaná strojově bez ohledu na polohu - tímto způsobem jsou pojmenovány téměř veškeré body vzniklé v posledních pár letech a to je důvod, proč se nám vedle krásných slov jako výše uvedené, začínají objevovat zrůdnosti jako ABRAX, ELPON, ANEXO, BISGI a podobně. |
| |
|
| | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 16:40 | |
| | tak alespon budme radi, ze to (soude podle existujicich bodu) generuji se samohlaskami a nelezou z toho jeste vetsi zrudnosti typu ZTKRA |
| |
|
| | | | | Pojmenování bodů na tratích 14. 1. 2010 / 16:43 | |
| | Jo. Abych jen neprskal, ony lezou i hezké věci (jak tu eproucnik podotknul, vybírá se z předgenerovaného seznamu a někdy vybrat jde) - třeba ODLIV, PEPIK, DEVIN a vesměs je snaha dávat ty rozumné tam, kde je potřeba mluvit a ty krkolomné tam, kde slouží jen jako "zatáčka", ale na frekvenci se moc nedostanou. |
| |
|
|