| | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 00:13 | |
| | Zkoušel někdo z xplanistů Ju-52?
Mně přijde, že to nějak moc plachtí...
Možná je to verzí 9.40 (letadlo je pro 9.2)??
Má cenu import/export v PM?
|
| |
|
| | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 00:58 | |
| | Nezkousle jsem, ale zkus si pohrat s koeficientem odporu u fuselage...
Vita |
| |
|
| | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 12:05 | |
| | Jo pánové, když tu mám vás dva odborníky, nezkoušel jste někdo nebo nemáte informace o tý sérii Piperů od Jasona Chandlera? Vypadá to docela pěkně, ale přeci jen zase je to podezřele levný - za 15 dolarů 10 nebo kolik letadel. Taky ty stránky s nefungujícími screenshosty nepůsoběj moc důvěryhodně ... |
| |
|
| | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 12:17 | |
| | Výkon odpovídá ceně. Externí modely hezký, kokpity virtuální, ale dělaný tak že je namapovaná cel8 textura textura panelu na placku. Aby se předešlo deformacím a grafickým ohavnostem, vychází díky tomu všechno tak na 2/3 plochy panelu. Počítám že Leoš by to děsne sepsul
Takže mám, nelítám
|
| |
|
| | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 12:43 | |
| | Ja ich mám a nemôžem si vynachváliť letový model, je pravda, že prístroje sú iba pred pilotom, pred miestom druhého pilota nie je nič, ale na VFR polietanie sú veľmi dobré. Zas na druhej strane som skutočné lietadlá pilotoval iba chvíľku na druhom sedadle, takže až taký odborník nie som |
| |
|
| | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 12:48 | |
| | No je skvělý, že tu je někdo, kdo lítal Pipera v reálu. Takže letovej model řikáš dobrý jo? Ten panel bych asi taky zkousnul ...
A elektriku, ev. hydrauliku to má, jak má mít? |
| |
|
| | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 13:00 | |
| | Letel som senecu aj to iba dva razy a vždy až vo vzduchu, zas tak mi neverili )) A či to má elektriku a hydrauliku ako má mať? Určite nie v plnej miere |
| |
|
| | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 13:29 | |
| | Víťa má pravdu.
Z mé diskuze s panem Chandlerem:
- XPLANE není simulátor dveří proto je zbytečné mít otevíratelné dveře
- BOTH poloha u přepínání nádrží (v reálu není) je, protože kolegu Chandlera už nebavilo zdůvodňovat dotazy, proč se zastavil motor uprostřed cesty
- je zcela zbytečné umístit na panel prvky, které v reálu ovládá druhý pilot (to se týkalo ale Citation)
- dále si vzpomínám že tam nebyla indikace klapek (typ už nevím) a startér byl "šikovně" umístěn těsně pod berany (kdyby tak byl aspoň v reálu, tak bych to zkousnul, ba dokonce ocenil, ale takhle??).
- dvojice GPS místo FMC je typická
Takže asi tak.
Mám, nelítám.
|
| |
|
| | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 14:01 | |
| | Díky všem, pánové. Myslím, že mám jasnou představu. Na druhou stranu 15 dolarů je pakatel, zvlášť když jsem na Silvestra prochlastal 2 litry ... sakra to už by bylo na to CRJcko ... |
| |
|
| | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 13:49 | |
| | Díky, večer to zkusím. Nejdřív musím ale nějak vyzkoumat jestli to je opravdu špatně.
Zkusím tohle - odstartuju z Kolína, vystoupám řekněme 800m, vytáhnu to na 250 kmh a stáhnu motory na minimum. Jestli to doklouže do Zbraslavic tak to podle mně je špatně.
Jiný názor?
BTW: ve Zbraslavicích na konci války skutečně byly Ju-52 Luftwaffe, konkrétně letadla druhé skupiny (Gruppe) druhé dopravní eskadry (Transportgeschwader). |
| |
|
| | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 14:26 | |
| | http://www.airtalk.org/image-vp33818.html
Teticku jsem nenasel, ale myslim, ze Trimotor, pripadne DC-3 by mohly mit podobny hodnoty:
ve ctvrtym prispevku jsou nasledujici udaje:
Glide Ratio (max)
Boeing B707-320 19.4
Douglas DC-8 17.9
Airbus A320 17.
Boeing 767-200 19.
Boeing 747-100 17.7
Douglas DC-10 17.7
Lockeed Tristar L1011 17.0
Douglas DC-9 (1966) 16.5
Boeing B727-200 16.4
Fokker 50 (1966) 16
Douglas DC-3 (1935) 14.7
Ford Trimotor (1927) 12.
Wright Flyer I (1903) 8.3
|
| |
|
| | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 14:32 | |
| | Takze pokud otazkou zustava, jak dlouho Ti trva, nez nastoupas do tech 800...
Pokud je to polovina z tech 21 km, pak by to mohla zvladnout ;o)
...pokud ma Wiki pravdu a predevsim pokud ja tu definici chapu spravne (coz byva velice casto ten nejslabsi clanek) )))) |
| |
|
| | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 15:09 | |
| | Dobrý nápad.
Řekněme, že klouzavost je těch 14. Nabraných tisíc metrů výšky bych tedy měl ztratit na 14 kilometrech. Vystoupám tedy v kruzích nad kolínským letištěm do 1000 metrů, stáhnu motory a poletím na jih směr Zbraslavice. Jelikož Zbraslavice jsou o 200 metrů výš než Kolín, tak bych tam doklouzat rozhodně neměl. Pokud tam doletím, tak je to špatně. |
| |
|
| | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 15:18 | |
| | A nezalezi na tom kolko mas paliva ? resp. aku hmotnost ? Cim si tazsi, tak asi mas mensiu sancu doletiet |
| |
|
| | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 15:24 | |
| | Samozrejme, proto jsou ty hodnoty uvedene jako maximalni ))
Apropo - myslim, ze udaj o klouzavosti Te vetsinou zajima, kdyz zjistis, ze udaj o palivu uz Te zajimat nemusi ;o)) |
| |
|
| | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 15:31 | |
| | Ono motor nemusi vzdy vysadit z dovodu paliva Ale aj ak diky za info. |
| |
|
| | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 15:33 | |
| | No tak to pak vlezes takovou sachtou dolu k pridaku, a tam odsroubujes zatku z nadrze a nadrz tak vypustis.... sem videl v americkym filmu ;o)))) (jo a abych nezapomel, jeste pri tom musis zastrelit teroristu) P |
| |
|
| | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 16:22 | |
| | Jakou rychlosti se chystas klouzat? |
| |
|
| | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 16:42 | |
| | Snazil jsem se drzet 200 kmh, pak ke konci to uz padlo k 150 kmh. Kazdopadne jsem doklouzal jeste asi 10km za Zbraslavice, coz je IMHO nesmysl.
Je to skoda, protoze jsem mel k tomu letadlu moc krasnou "omacku".
Jeste zkusim totez a motory uplne vypnu (ted jsem je mel na IDLE), tohle pro mne jako pro pilota-strojnika neni muj obor
|
| |
|
| | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 16:53 | |
| | No jeste, zes nedoplachtil do Popradu ... |
| |
|
| | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 17:16 | |
| | Posuďte sami jestli je to reálné - začátek Kolín, vystoupání nad Kolínem do 1000m AGL, vypnuty motory, klouzání směr Zbraslavice. |
| |
|
| | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 17:18 | |
| | Ještě mně napadá - já to neotevřel a neuložit v PM od 9.40, model je to pro 9.22. Nemůže to souviset? |
| |
|
| | | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 17:22 | |
| | Kdož ví. Zkus to přeuložit. Máš k tomu nějaký režimy? Tlak/otáčky/rychlost?
Jestli jo, odpovídá to? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 18:10 | |
| | Přeuložil jsem to, jdu na další pokus.
Dokumentaci nemám. Původní neexistuje, nesehnal ji ani Junkers když dělal repliku. Dokonce neznali ani správné V-rychlosti a zkušební pilot je musel znovu určit. Na to, že těch letadel byly vyrobeny tisíce tak docela zvláštní.
Viz druhá část:
http://digiweb.ihned.cz/c1-22825300-historicke-letouny-znovu-ozivaji
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 18:31 | |
| | Asi bude nutné napsat německému provozovateli... |
| |
|
| | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 17:53 | |
| | hehe, tohle se mi líbí - prosím upřesni:
1. stoupals vysloveně nad Kolínem (teda jako paragáni) nebo cestou (jako vlekař na převleku)?
2. jestli do toho máš chuť, zkus z konkrétní nadmořské výšky nad Kolínem) klouzat nad Zbra - a tam si stopnout nadmořskou výšku. A pak sem hoď výsledný klouzák...
A poznámka na konec: s ohledem na mechanizaci křídla by mne velmi zajímal skutečný klouzák "tante Ju" - prtože to sice vypadá jak bedna kytu, ale možná to zas až tak strašné éro nebylo... Trochu mne zaskočila ta tabulka, kde jsou klouzáky různých letadel - a že 707 je nejlepší svahový widebody.... Taky jsem tam nenašel (nebo přehlíd´?) B737) |
| |
|
| | | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 18:20 | |
| | Stoupal jsem v kruzích (jako paragáni) nad Kolínem do výšky 1000 metrů nad zemí, pak se nasměroval na jih a zavřel ventil paliva Nadmořskou výšku nevím, nastavil jsem v Kolíně na výškoměru QFE čili nulu, v Zbraslavicích (kousek před, viz screen) to ukazovalo 650m dle QFE z Kolína.
Zkusím znova a jestli to půjde zaznamenat tak to udělám a pošlu.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 18:40 | |
| | Tenhle soupis klouzaku se vyskytuje na ruznych forech, nejaky oficielni zdroj nemam, vzal jsem ten nejuplnejsi co jsem nasel |
| |
|
| | | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 19:19 | |
| | Snaha stran grafu byla, ale nějak jsem neodhalilm, jak s tím v XPL pracovat, je tam jakýsi Flight Data Recorder, ale asi se musí aktivovat předem či co.
Letadlo se zastavenými motory z Kolína přelétlo Zbraslavice (asi 700m výška), Želivku, dálnici - foto - a přistálo deset kilometrů západně od Humpolce.
Cca 50 km. Klouzavost 50. Nevěřím. A tak putuje do šuplíku. Což mně strašně štve, protože včera jsem strávil dvě hodiny dohledáváním letišť z nichž Luftwaffe zásobovala 6. armádu ve stalingradském kotli.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 19:39 | |
| | Tak se poděl aspoň stran toho výzkumu, prosím |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 19:47 | |
| | Máš to mít, cituji ze svého nedodělaného dokumentu (nejspíš také skončí v šuplíku):
Ju-52 u Stalingradu
Šestá armáda generála Pauluse a její rumunští spojenci, celkem 250 000 vojáků, obklíčená sovětskou Rudou armádou u Stalingradu, potřebovala dostat denně minimálně 300 tun zásob k pasivnímu přežití, 500 tun pak k operačnímu stavu. Třista tun znamenalo 150 plně naložených letadel Ju-52, prolétnuvších sovětskou obranou a vyložených za neustálého ostřelování na polních letištích v oblíčené oblasti – ve stalingradském kotli.
Dne 25. listopadu 1942 byl zahájen letecký most.
Létaly zejména Junkers Ju-52 a Heinkel He-111, přepravovalo se jídlo, palivo, munice a zdravotní materiál, zpět se odváželi ranění.
Vzlétalo se z menšího letiště Morozovsk (195km od Stalingradu) a většího letiště Tačinskaja (230 km) od kotle, později také Novočerkaskaja a Salsk. Přistávalo se na letišti Pitomnik, které jako jediné ze 7 letišť držených Němci ve Stalingradu bylo vybavené světly a dalo se užívat v noci. Letiště bylo chráněno po stranách protiletadlovými kulomety a až do konce z něj vzlétali stíhači z Jagdgeschwader 3. Od poloviny prosince se zásobovalo už jen v noci. V polovině ledna 1943, po obsazení Pitomniku Sověty, se létalo o něco dál, na letiště Gumrak. V konečné fázi byl možný už jen shoz.
Dnes: Letiště Tacinskaja, jižně od Tacinskij, neaktivní ale existuje.
Dnes: Letiště Morozovskaja, město Morozovsk, URRM (48.313000N, 41.791000E)
Dnes: Letiště Salsk, jižně od stejnojmenného města, neaktivní ale existuje.
Dnes: Letiště Gumrak, dnes Volgograd International Airport URWW
Dnes: Letiště Pitomnik, zcela zrušeno, dnes pole, 48*43'33”N, 44*15'00”E.
Počasí, panující u Stalingradu, nejlépe ilustrují první tři dny prosince 1942: první den sněžná bouře, kdy letadla vzlétala zcela poslepu, 40 letadel přesto dosáhlo cíle a dopravilo 77 tun materiálu. Druhý den vzlétlo 73 letadel, dopravilo 143 tun, ovšem některá letadla nemohla vzlétnout protože se nepodařilo předehřát motory v -30C tak, aby se daly nastartovat. A třetí den počasí nedovolilo vzlétnout vůbec. Takovéto počasí se opakovalo po celou dobu zásobování. A pokud bylo počasí "létatelné", bylo samozřejmě "létatelné" i pro sovětské stíhače a bombardéry.
V souvislosti s uvedenými údaji a známým německým puntičkářstvím zní překvapivě, že například 15. prosince bylo dopraveno pouhých 90 tun materiálu (připomeňme minimální potřebné denní množství 300 tun) a z toho byly 4 tuny pepře a majoránky, což jistě nebyly zrovna očekávané zásoby, když krátce poté oficiálně žádali o 4000 (!) tun zdravotnického materiálu.
Během leteckého mostu se měnila strategie. Nejčastěji se používala technika hvězdy, kdy malé skupiny dopravních letadel, doprovázené čtyřmi až šesti stíhači Me109, nalétávali do kotle z různých směrů a setkávali se v kotli (proto hvězda).
Oficiálně trval letecký most do 31. ledna 1943, Luftwaffe při tom ztratila 488 letadel, z toho 266 letadel typu Ju-52, v těchto číslech nejsou započtena letadla zničená při bombardování mimo obleženou oblast, na letištích Luftwaffe v dané oblasti. |
| |
|
| | | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 20:15 | |
| | Z prosté zvědavosti jsem zkusil DHC2 Beaver, což je komerční addon od STMA. Doplachtil asi 12 km, zhruba doprostřed cesty do Zbraslavic.
To už bych očekával, že bude reálné.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 20:47 | |
| | Bylo by asi zajímavé provést tento experiment s nějakým jednomotorovým letadlem, u nějž jsou na webu běžně dostupné letové příručky (C172, Z142, Trenéry), v nichž se dá nalézt doporučená rychlost pro vysazení a údaj o klouzavosti a tím vlastně vyzkoušet, nakolik se Xplane popere se simulací klouzání motoru po vysazení a s jakou přesností. |
| |
|
| | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 20:28 | |
| | Ten odpor je stejny jako u DHC2 ktere nedoleti (myslim ze i realne) ani do Zbraslavic. Ale diky za tip. |
| |
|
| | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 20:47 | |
| | | |
|
| | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 21:11 | |
| | Díky za tip.
Pro mně je zde zásadní problém, že tomu letadlu přestanu věřit, že létá reálně (míněno "vcelku reálně"). U autora očekávám, že má dost podkladů, aby ten model udělal a že tak udělal co nejlépe. V okamžiku, kdy to začnu já "hackovat", tak kde mám nějakou jistotu, že to poletí dobře, když k tomu nemám žádné podklady? Kromě toho to měnit neumím, nevím kde a na co to má další vazby, takže to pak může létat jinými rychlostmi, ke kterým opět nemám podklady atd. Ve finále možná bude reálné "doplachtění" a nesmyslné rychlosti.
Bohužel, k modelu je dokumentace mizivá (jen pár stránek jak nastavit XPL, žádné parametry letadla natož checklist).
Tohle je přesně ta věc, proč preferuji komerční modely. Ne, že by nutně musely být kvalitnější, ale můžeš se ozvat a "nadávat".
|
| |
|
| | | | | | | XPL Ju-52 6. 1. 2010 / 21:18 | |
| | To muzes taky, stoupni si k oknu a zacni - treba se Ti ulevi ;o))) |
| |
|
| | | | | | | | XPL Ju-52 7. 1. 2010 / 17:04 | |
| | Taky bych do toho na tvým místě šel. Já vývojářům linuxovýho desktopu KDE nadávám pořád ... |
| |
|
|